Gå til innhold

dere som kan om venefloner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jaja men han sa hun var amatør. og videre at han tropper opp til anestesilegene når han vil og skal få 2 liter vann når som helst.

 

 

men han har mange utrolige historier.

 

han er god til å si unnskyld når han blir konfrontert med at han lyver hvertfall.

 

men kanskje han prater sant...

 

gidder ikke konfrontere han med dette, det er uansett uskyldig løgn. ikke noe ille.

 

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veneflon i vener, starter ofte med å legge inn på håndbaken, styrer unna leddene og fortsetter oppover armer eller på beina. Har aldri opplevd at en veneflon spruter, skader man en vene vil blodet renne ut, skader man en arterie pumper det ut.

 

En arteriekran blir lagt på innsiden av håndleddet (har jeg sett mest) og det som blir lagt i halsen er ofte en CVK - et sentralt venekateter.

 

Ingen kan valse inn på på anestesiavdelingen og forlange 2 l væske intravenøst....

 

Sykepleierlærling? Vel, håper han har en oppmerksom veileder da, så hun får han vekk fra studiet, høres ut som han ikke vil bli en tilregnelig sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er ikke sykepleierlærling.

 

men han sa en sykepleierlærling som enda ikke var sykepleier (hans ord) satte det på han.

 

jeg spurte han nå og hun var ikke på videreutdanning men gikk på høgskole for å bli bachlor sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sa til han nå at jeg liker han når han ikke lyver. og at jeg skjønner at han lyver om dette fordi jeg kan endel om dette emnet. han sa unnskyld.

 

huff, må være vanskelig å være lystløgner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de kan settes i en arterie. På veldig syke nyfødte/små barn settes de der for å koples til en arteriekran, da kan man ta blodprøver uten å stikke, og man får målt blodtrykk hele tiden. Disse årene sitter dypere enn venene, derfor trengs gjerne gjennomlysning for å se dem. Ikke vanlig å legge en "vanlig"veneflon i disse årene, da brukes helst vener som jo ligger lett synlig under huden.

 

Dersom man treffer en arterie og personen har høyt blodtrykk, så kan jo blodspruten stå som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit det, men ville bare si at man ikke bare legger venefloner i vener, de kan brukes i arterier også. Og som thoraxdren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålene dine først:

 

kan de settes i en pulsåre? det er fullt mulig å sette arterienål

 

kan de settes på håndledet? ja

 

kan man få så stor sprut at blodet treffer pannen til sykepleier? ja

 

Det er fullt forståelig at ufaglærte ikke kan korrekt terminologi for alt utstyr som brukes, en nål er en nål, et kateter er et kateter, osv. osv.

 

Det er ikke uvanlig at man eksperimenterer på hverandre under studietiden, dog noe overmodig å sette arterienåler uten tilsyn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han var pasient, ikke noe student...

 

 

man eksperimenterer ikke med pasienter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

og han l ø y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...