Gå til innhold

dere som kan om venefloner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

kan de settes i en pulsåre?

 

kan de settes på håndledet?

 

kan man få så stor sprut at blodet treffer pannen til sykepleier?

 

 

vet ikke om dette stemmer. er en lystløgner som forteller. men vil ikke beskylde han for å lyve før jeg vet mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke så mye om sånt akkurat, men troor det bare skal i vener, og ikke arterier,, (derav veneflon)

 

På håndleddet, ja, men kanskje ikke så vanlig?

 

 

ps, hadde vært gøy og hørt den historien :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er ikke måte på. mye som kommer frem i historien. er visst bare en sykepleier som klarer å sette på han, siden blodårene hans er ødelagte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nix, det ligger i navnet veneflon at de settes i en vene, pulsåren er en arterie.

 

Det første svaret du fikk er overhode ikke riktig, arteriekraner er slanger som opereres inn i halsen, ikke i håndleddet. Det som derimot er riktig, er at man kan ta arterielle blodprøver i handleddet (blodgassprøve).

 

Det kan derimot skje at blodet spruter når man legger inn veneflon slik at en kan treffe pannen, men man skal være ganske udyktig om det skal skje. En må stase opp åren langt over det nødvendige og deretter dra ut mandrengen (metallnålen i veneflonen) helt uten å løsne stasen først. Selv da ville det være uflaks.

 

Men å avvise historien om blodspruten, kan man ikke. Derimot historien om veneflon i pulsåren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og sier ha bare går rett inn på anestesi avd uten å spørre leger og bare kommanderer dem til å gi han 2 liter vann på veneflon osv.

 

historien er helt vill haha.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sykepleierstudent og har lagt inn venefloner mange ganger og jeg skjønte ikke så mye av historien hans så måtte bare høre med dere med mer erfaring.. men han er lystløgner så. hehehe :P

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått satt flere venefloner på håndleddet, og det blir litt søl, men ikke så blodspruten står.

Tror også at det skal noe til at en sykepleieelev får prøve å sette en veneflon på dette stedet, da det er litt mer kronglete enn på håndbaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det første svaret du fikk er overhode ikke riktig, arteriekraner er slanger som opereres inn i halsen, ikke i håndleddet. Det som derimot er riktig, er at man kan ta arterielle blodprøver i handleddet (blodgassprøve)."

 

- det er tullball. Jeg fikk det selv i håndleddet i fjor. Av en anestesilege.

 

Hvis du ikke tror den kan settes i håndleddet:

 

http://www.ahus.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=1155&I=17616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VENEflon, det settes i vener, og ikke i pulsårer(arterier).

 

Kan settes i den åren som går opp fra tommelen og mot albuen(akkurat i håndleddet), men dette er ikke det vanlige.

 

Vener har ikke puls, så det spruter ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe.... de settes definitivt ikke i pulsåre. Men ja de kan settes overalt på kroppen nesten, håndleddet er veldig smertefullt. Men at det blir så stor sprut at blodet treffer pannen til en spl tviler jeg sterkt på. Hvor kom den spruten fra? Veneflonen er jo lukket inntil man trekker ut mandrengen. Og det er sjeldent et så stort trykk at det kommer noe sprut...

 

Hilsen spl (som legger x ant venefloner daglig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har alltid blitt referert til som en astrup der jeg har jobbet, og arteriekran er blitt brukt om slangene man setter i halspulsåren.

 

My bad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.00...

 

Arteriekraner operers ikke i halsen, du tenker kanskje på en CVK? Arteriekran på håndleddet er ganske vanlig, hvertfall hadde alle barn som ble lagt inn på barneintensiven det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem legger arteriekran da? han sier det var en skepleierlærling (mener sikkert student). jeg har aldri satt det.. men så har jeg ikke gjort alt i sykepleie heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, CVK blir lat inn i en sentral vene, ikke en arterie. Slangen kommer som oftest ut høyt oppe på brystet (i underkant av kragebenet ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var innlagt på sykehus, fikk jeg veneflon opptil flere steder. Både i håndleddet, i lysken, på foten, underarmen.

 

Har vært borti at blodspruten har stått ganske langt, men det var etter en vanlig blodprøve (nå går jeg på blodfortynnende), så kanskje derfor spruten stod. Har opplevd det en gang, så sikkert ikke så vanlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da er vel historien hans løgn.

 

den kom etter jeg fortalte at om jeg ikke presser på blodåren når jeg åpner opp en luke i veflonen (forklarer ikke så godt til han) så kan blod sprute ut.

 

- så kom han med den ville historien hva en "sykepleielærling" har gjort med han. satte det i en pulsåre/arterie. blodspruten sto i pannen hennes. fordi hun var dårlig og blodårene hans er så ødelagte at kun en sykepleier klarer å sette på han. videre fortalte han at ha går inn på anestesiavd hver gang han vil ha veneflon så de gir han 2 liter vann, på dager han selv bestemer. og de tar imot kommandoene hans.

 

 

historien er vel bare oppdiktet tenker eg.

 

sykepleierstudent/hi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arteriekraner kan setter i en pulsåre ja. Det ligner litt på en venflon (http://www.google.no/imgres?q=arteriekran&hl=no&sa=X&rlz=1R2ADFA_noNO431&tbm=isch&prmd=ivns&tbnid=MuiqALOx6QHDWM:&imgrefurl=http://www.siv.no/webpro/portal/AvdSide.asp%3FDatabase%3Dwebpro%26Dokument_Type%3D551100%26FraType%3D%26Tittel%3DAnestesi%26fraURL%3D%26Nyhet_Type%3D%26Meny2%3D551101%26Dok_Idx%3D512%26Nyhet_Vis%3DIDX&docid=oqCLcCQyCy0HzM&w=150&h=261&ei=1SddTrSOMs3Oswbhs_mLDw&zoom=1&iact=hc&vpx=189&vpy=101&dur=128&hovh=208&hovw=120&tx=67&ty=119&page=1&tbnh=172&tbnw=101&start=0&ndsp=10&ved=1t:429,r:0,s:0&biw=1366&bih=492) og da kan det bli litt sprut, om man ikke komprimerer godt nok. det settes i arterien som ligger på håndleddet. Vanlige sykepleiere har ikke kompetanse til å sette disse. Men spesialsykepleiere kan.

 

Mange har dessuten en vene som går på siden av håndleddet (kalles ofte kandidates trøst av en eller annen grunn) Så det trenger ikke være tull det han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kom etter jeg fortalte at HVIS jeg ikke presser på blodåren når jeg åpner opp en luke i veflonen (forklarer ikke så godt til han) så kan blod sprute ut. Derfor må jeg presse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

by the way så kan det jo være en sykepleier som er på videreutdanning til å bli spesialsykepleier, som får prøve seg da. da er det jo en "student" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...