Gå til innhold

Barnevernets rapport

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velkommen til sannhetens virklighet fra bv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok dere har lagt dere til å kalle dette nøytralt 17:28. Husker da psykologen så denne rapporten for fem år siden så ble hun fly forbannet og mente det var veldig uproft.

Jeg reagerte ikke så mye på den før venninnen min kom og viste meg hva som sto i hennes.

Det er ikke nøytralt å nevnte at alt er lite, at foreldre til en baby ikke kjører bil. Disse tingene er skrevet på en veldig negativ måte.

Du forteller meg her hvilket inntrykk du sitter igjen med av oss og det er dette som irriterer meg; sofaen vår var slitt fordi vi skulle flytte neste mnd og hadde kjøpt nye møbler som vi ikke gadd å sette i leie-leiligheten. At en tallerken hun arver fra meg er slitt er ikke akkurat noe jeg bryr meg om. Når det gjelder rommet hennes sto sprinkelsengen der, lekekasse, nattbord, stol og lampe og en kommode. Jeg vil si det er mer enn nok egentlig, i alle fall med tanke på at vi ikke skulle bo der så lenge.

Jeg tror dere har lagt dere til en tone i slike rapporter fordi dere opplever så mange som har svin på skogen - men det er synd det går utover oss "normale". Jeg liker i alle fall ikke at det finnes en rapport som fremstiller meg som en sjuskete mor med lite penger.

Skrevet

Jeg forstår veldig godt at Hi reagerer på ordlyden i rapporten!

For det første, om det noen gang skulle bli aktuelt å vurdere familiens omsorgsevne igjen, så vil det ligge en rapport fra tidligere med en ikke spesielt positiv ordlyd - Det vil neppe virke positivt for familien.

Siden saken ble henlagt kan vedkommende som har vært på observasjon hjemme hos familien ikke funnet forholdene uholdbare, og hvorfor kan man ikke da omtale forholdene mere positivt ladet ?

Feks: Barnerommet er lite, men inneholder det barnet trenger.

Jeg var selv tidligere samboer med en mann som var i barnevernets søkelys og vi "fikk tilbud" om veiledning hjemme.

Vi følte oss tvunget til å takke ja, og fikk ukentlig to damer hjem til oss som hadde samtaler med oss.

Det ble tidlig fortalt at det skulle skrives en rapport, men at den skulle være "vår rapport" i nemdsaken- som det da var bestemt at det skulle avholdes.

Damene var hyggelige og forståelsesfulle, tilsynelatende.

Den dagen vi fikk lese kopien av hva som var skrevet om oss, så fikk jeg mildest talt hakeslepp!

Det var feks nevnt at far og jeg hadde vært kjæreste i ett år, uten noen umiddelbare planer om å flytte sammen.

Det ble da satt spørsmålstegn ved min seriøsitet i forholdet.

Det at vi ikke ville rushe inn i et samboerforhold nettopp pga barna ble ikke nevnt med ett ord.

Så ble det spurt om mine planer for fremtiden med tanke på barn.

Jeg svarte som sant var at det var alt for tidlig å ta stilling til og at det alt var to barn i bildet som trengte all den omsorg og støtte de kunne få (fordi moren deres var minimalt inne i bildet).

Dette ble også fremstilt som negativt, siden det da ikke virket som jeg hadde noen seriøse fremtidsplaner med den lille familien.

Det ble også spurt om vi hadde tenkt å forlove/gifte oss og når vi evt tenkte å ta et slikt skritt (?)

En annen ting, hvorfor var de i det hele tatt så opptatt av å fortelle om meg i denne raporten hvis de likevel ikke trodde at jeg kom til å være en del av familien for fremtiden ??

Samme når vi hadde observatør med oss når vi spiste middag.

Han noterte hva vi hadde til middag, men poengterte at det ikke var laget grønnsaker av noen sort. Det var fordi observatøren satte seg til bords før maten var servert og grønnsakene kom på bordet etter at han hadde notert menyen.

Det ble riktignok tilføyd at det kom på bordet etter hvert, men hva med å vente med å omtale måltidet til det faktisk var kommet i gang ??

Jeg kunne ramse opp en hel haug som ble skrevet om oss, som entydig hadde negativ vinkling, faktisk så mye at barnepsykologen i nemdsaken ville vite om fagkyndig i det hele tatt syntes at vi gjorde noe riktig...

For å ha sakt det på tampen, barnevernet fikk så hatten passa og endte med å trekke saken etter to timer i nemda og fosterfamilien som alt var ordnet for "våre" gutter endte opp uten barn den dagen.

Så ja, deres fremstilling av faktiske forhold bør ligge så nærme sannheten som mulig !

Ble langt dette, men dette engasjerer merker jeg.....

Skrevet

Det du refererer var ikke så veldig profesjonelt.

Jobb, minimum av materielle ting, bolig (hvis den er for liten i fht ant. personer) og renhold er viktig i tillegg til samhandlingen og rutinene til barnet.

Skrevet

Det er ikke negativt å beskrive leiligheten som liten, det er ikke negativt å skrive at foreldrene ikke kjører bil.

Det er rart og negativt å beskrive tallerkenen som slitt (og helt uvesentlig)

Det er absolutt negativt at det forekommer faktafeil.

Utover det er det aldri hyggelig å lese om seg selv, men negativt er det ikke det meste av det du refererer.

Skrevet

jeg hadde blitt VELDIG provosert av dette!!

hvorfor er barnevernet så opptatt av det materielle og størrelsen på ting!? materielt har de fleste av oss det MER enn bra nok, og i slike saker burde det bare være et perifert fokus på disse tingene. herregud, kjenner jeg koker!

ang tallerkenen kunne bv feks kommentert at mor bryr seg mer om tradisjon og ekte verdier framfor at alt er nyinnkjøpt fra ikea, - det ville omtrent gitt mer mening med en slik vinkling!

vi er materialistiske nok som vi er i dag, så denne negative vinklingen til at alt er "lite" blir bare for dumt synes jeg.

og virkelighetsfjernt i tillegg.. spør en som bor i japan hva de synes om en leilighet på 80 kvm, og lite er neppe svaret du får!

RING BV, andre steder i verden bor de MINIMAALT, hjeeelp, barna kveles!

Skrevet

Nå har jeg jo bare trukket frem deler av det negative i rapporten, men når dere snakker om nøytralt så vil jeg si at det positive i rapporten er alt annet enn nøytralt, det er litt rart, det er store motpoler i rapporten.

Eks.

"Når jeg kommer på hjemmebesøk til familien åpner mor og døren med en sprudlende jente på armen"

og

"Den søte babyen viser klart og tydelig at hun liker grønnsaker, og gjør rent bord på tallerkenen sin av dette, i tre omganger"

Tingene hun har skrevet om oss som foreldre er bare utelukkende positivt:

"Mor og far gir god respons på jentas signaler og dette er en baby som ikke mangler noe som helst. Hun har det som plommen i egget med flotte foreldre"

Det er liksom bare det materielle som er "negativt" skrevet.

På slutten skrives det at

"Vi finner ingen grunn til fortsatt undersøkelse og henlegger saken. Saken var basert på en bekymringsmelding som etter å ha snakket med mors psykolog og lege, helsestasjon og andre som har fulgt opp barnet, samt foreldrene selv viser seg å være grunnløs. Finner heller inget grunnlag for videre hjelpetiltak."

Vi fikk utelukkende god "score" om jeg kan kalle det sånn på oss som personer, og det syns jeg er veldig bra, men jeg reagerer på ordlyden i ting. Og jeg syns ikke 80kvm, to soverom hvor barnet har eget rom er LITE for tre personer.

De hadde nok gått av stolen nå når vi bor 5stk på 90. Hehe.

Skrevet

Det var merkelig. De kunne heller lagt vekt på det positive!

Skrevet

Herregud. Så bra omtale og likevel er du smålig fornærmet over at de kommenterer marterielle ting. Hjelpe meg.

Skrevet

I lys av dette hadde det vært moro å få de som har skrevet denne rapporten til å nøytralt beskrive sin egen livssituasjon.

Jeg mener denne er negativ fokusert og hva om det i en sak var små marginer som telte? Spiller det noe rolle om sofaen er slitt eller ikke?

Skrevet

Det er ikke det det handler om, 08.44. Det handler omå sette spørsmålstegn ved obsrvasjonsmetodene og proffesjonaliteten til ansatte i barnevernet.

Kritiske spørsmål rundt dette er høyst betimelige, for alle.

Ville du likt å ha saksbehandlere som er halvdårlige i faget sitt?

Her har HI satt spørsmålstegn ved relevansen i observasjonene. Det er på sin plass.

Skrevet

Og HI har fått svar.

Det lille HI skriver gir intet grunnlag for å stille spørsmplstegn ved observasjonsmetodene og profesjonaliteten til de ansatte i bv generelt. Innlegget virker generelt sutrete.

Skrevet

Hjelpes, de tar jo helt NORMALE ting og får de til å høres negative ut!

Jenta mi spiser også på et fat som er arvet fra meg, hun er 1.5 år og har ikke eget rom engang fordi vi ikke har fått fikset opp rommet hennes enda. Huset er halvveis nedrevet, selv om stua og bruksrommene er hele og hun er skjermet fra unntaksrommene. Far har ikke høyere utdannelse, jeg var sykemeldt pga angst etc hele svangerskapet.

Lurer på hva barneverner hadde gjort her???

Skrevet

Selvfølgelig er det grunnlag for å stille kritiske spørsmål her.

Som journalist vet jeg hvor stor makt som ligger i observasjon og formuleringer, og hvor lite som skal til får å sette virkeligheten i et annen lys enn den fortjener.

At du ikke ser det i dette tilfellet, får være din sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...