Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #1 Skrevet 25. august 2011 Da min eldste var liten meldte en gal kjerring oss til barnevernet, bekymringsmeldingen var ganske syk, men hun hadde fått med seg at jeg slet litt med angst før jeg ble gravid og mente jeg var helt gal og ikke klarte å gå t pga angst. Uansett, vi var på et møte med barnevernet og de kom på et besøk til oss. De fikk rapporter fra hs, lege og psykologen min og henla saken på det siste møtet. Jeg fikk senere rapporten, og jeg reagerer på hvordan det meste i den var negativt. Altså de beskrev oss som svært gode omsorgspersoner og at barnet vårt var svært fornøyd og virket trygg (var 8mnd) At vi gjorde vårt beste og at barnet fulgte normal utvikling osv. Men når det kom til materielle ting er det en del ting jeg reagerer på: "Mor og far er gift og bor sammen i en liten, leid leilighet" "Barnet har eget rom, rommet er lite og svært sparsommelig innredet" "Familien spiser middag på det lille kjøkkenet hver dag, barnet får både middagsglass og vanlig mat. Spiser godt, men med slitt tallerken. Mor sier at hun selv brukte den som liten og at hun syns det er koselig å gi den videre til barnet" "Far har ingen utdannelse men har fast jobb (Han har utdannelse, merkelig at de skriver noe annet?) i et lite firma. Jobber mye" "Mor er under utdanning men er et år forsinket pga permisjon. Jobber ikke." Dette er jo så lite relevant "Familien har ikke bil og tar buss. Sier de ikke har råd til å ta lappen eller bil. Skal snart flytte, har kjøpt leilighet." Mulig jeg overreagerer litt, men det er mange sånne småting hvor jeg nesten føler at de rakket litt ned på oss. Nå den dag idag er jeg faktisk blitt god venninne med den ene som hadde saken vår, hun er en venn av en venn som jeg også har blitt venn med og jeg lurer på hva hun tenker. Tør jo ikke spørre siden dette er langt på siden av hva som hende den gangen for fem år siden.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #2 Skrevet 25. august 2011 Høres litt spesielt ut, men det er kanskje slikt de alltid rapporterer, fordi det kan understøtte en eventuell omsorgssvikt? Ikke at det var tilfelle for dere, men hvis det hadde vært det, altså. Tror de skal dokumentere alt de kan, og som kan ha betydning. Personlig så kjenner jeg mange uten utdannelse, som tar bussen og som har gamle møbler, og de gjør en fabelaktig jobb som foreldre. Så ser ikke helt greia der. Kjenner enkelte som har det så rotete og støvete at jeg synes det er ekkelt å være der selv, men det er vel uansett ikke grunn til bekymring så lenge barnet har det bra ellers. Vi er alle forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #3 Skrevet 25. august 2011 Ja, jeg vet ikke. Jeg reagerer bare veldig på at rapporten er full av dette. Det har jo ingenting med omsorgssvikt å gjøre. Nå ble vi jo renvasket - skulle jo bare mangle, men merker at det irriterer meg at de har skrevet sånne ting.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #5 Skrevet 25. august 2011 Hvordan dere bor er relevant. At barnet har eget rom er relevant, litt unødvendig å skrive at rommet er sparsommelig møblert så sant dere ikke innredet det som en munkecelle. Opplysninger om rutiner i forbindelse med måtider er relevant. Fars arbeid og utdanning er relevant. Synd de tok feil. Ditt arbeid og utdanning er relevant. At dere ikke har bil men er avhengig av offentlig transport er forsåvidt greit nok å ta med i en sosialrapport.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #6 Skrevet 25. august 2011 Det eneste jeg syns er litt rart er det med den slitte tallerken? Hva er det for noe liksom? Resten er vel helt greit vel?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #7 Skrevet 25. august 2011 Fikk du bare rapporten? Eller spurte du etter den? Jeg har veldig lyst på rapporten, så jeg endelig kan få svar på hvorfor de var bekymret for mitt barn.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #8 Skrevet 25. august 2011 Men hvorfor skal man ha fokus på det negative heke tiden? jeg er enig med HI, det virker sært. Man kunne vel i så fall skrevet at leiligheten er liten men ren og ryddig, barnet har et fullt tilfredstillende eget rom osv, osv. Hvis sosialarbeidere har lagt seg til en vane å fokusere på det negative, så er det sannelig på tide de begynner å tenke annerledes.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #9 Skrevet 25. august 2011 Ja, jeg spurte om den. Såklart det ikke er relevant, mye er jo usannheter også: Liten, leid leilighet. Ja, den var leid, men den var på 80kvm med to rom. At far ikke har utdannelse , som han har - er ikke relevant så lenge han i er jobb og er en helt normal oppegående mann på 33. At vi bruker en slitt tallerken(den er jo tross alt 33 år gammel nå) er også irrelevant. Så lenge barnet ikke spiser avføring så er det vel det samme hva barnet fikk til middag? Syns ganske mange slike småting var rare. Dette var jo ikke alt. Det står ikke noe negativt om oss som foreldre overhodet, bare om slike "økonomiske" ting. Blant annet står det at vi bare har en sofa. "Stuen er liten og er innredet med bokyller, stuebord, tv og benk, og en sofa, en noe slitt treseter." Kan du forklare relevansen? Jeg kjenner mange som ikke kjører bil (kjører bil den dag idag) og kan ikke se hvordan det skal være et problem eller noe å nevne engang?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #10 Skrevet 25. august 2011 Hva er det negative? Rent bortsett fra at sparsommelig møblert og slitt tallerken var negativt vinklet? Og opplysningen om den slitte tallerknen var snål og unødvendig. Det andre er nøytrale fakta.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #11 Skrevet 25. august 2011 Ja, det er akkurat det jeg mener, 13:04, at det er mye negativt fokus.Hvorfor kunne de ikke skrevet "Familien bor i en leid leilighet i et villaområde" f.eks eller "Familien har gode middagsrutiner og barnet spiser godt" Jeg kjenner at om jeg var den som skrev en rapport om en henlagt sak hvor vi faktisk fikk skryt av hvor flotte foreldre vi var, så hadde jeg ikke srkevet alt en negativ tone.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #12 Skrevet 25. august 2011 Det er ikke mye negatvit fokus. Det meste er nøytralt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #13 Skrevet 25. august 2011 Utdanningsnivå er releavnt. Hvor tar du det fra at det ikke er relevant? En sosialrapport skal beskrive alle aspekter ved familiens situasjon, bloig, økonomi, utdanningsnivå, yrkesaktivitet, rutiner osv osv. At DU ikke synes det er relevant betyr ikke at det ikke er det.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #14 Skrevet 25. august 2011 Når det er renspikket løgn så er det ikke relevant. Far er utdannet. Rart at de ikke fikk det med seg? At jeg var et år forsinket i utdannelsen er også løgn; jeg var ferdig, men i permisjon; samt at jeg hadde en jobb å gå til etter permisjon. DERFOR er det ikke relevant. I en henlagt sak vil jeg si fokuset er negativt. Regner med du som kaller opplysningene nøytrale er sosialarbeider?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #15 Skrevet 25. august 2011 Nei, jeg er ikke sosialarbeider. Jeg har dog lest min del sosialrapporter. Faktafeil er selvsagt ikke bra i det hele tatt, men det betyr ikke at opplysningene som er korrekte ikke er relevante! Forstå dette da, det er faktisk ikke vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #16 Skrevet 25. august 2011 synes forsåvidt ikke det var fullstedig bak mål det som var skrevet. mesteparten er jo relevant. men synes det var litt unødvendig å presistere str. på alt. den lille leiligheten, det lille kjøkkenet, det lille rommet med få møbler. babyen var 8mnd den gangen? og det å ikke ha råd til lapp og bil er det nok flere i "bedre" situasjoner som har.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #17 Skrevet 25. august 2011 Hvorfor henger du deg opp i det? Saken er jo henlagt for mange år siden.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #18 Skrevet 25. august 2011 Syns fortsatt det er merkelig å nevne at alt er "lite" og at vi "sier vi ikke har råd" til å ta lappen og derfor tar buss, som om det har noe med en 8mnd gammel baby å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #19 Skrevet 25. august 2011 Fordi jeg syns det er rart å vinkle ting negativt. Det er veldig rart. Egentlig kom jeg til å tenke på det fordi en venninne ba om hjelp fra barnevernet og fikk det. Det var ingenting å si på barnets omsorgssituasjon etc, bare at mor trengte litt hjelp, og der så jeg samme greia. Utelukkende negativ fokusering på det materielle,blant annet at barnet hadde arvet sprinkelseng av sin storebror men at denne var slitt.. etc.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #20 Skrevet 25. august 2011 Du kan synes det til du blir blå i fjeset, men det er altså relevant i en sosialrapport. Man skal kunne forvente at det ikke forekommer faktafeil (det hadde jeg forøvrig skriftlig klaget på og forlangt rettet). Deres økonomiske situasjon, arbeidsforhold, utdanningsnivå, rutiner, omsorgsevner osv er relevant. Men ksal selvsagt være korrekt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #21 Skrevet 25. august 2011 Men slike ting kan jo ha betydning. Det er jo ikke merkelig at de vektlegger det. Hadde jeg mistenkt noen for omsorgssvikt så hadde det ikke akkurat hjulpet på dersom en var arbeidsløs, uten utdannelse, slitte møbler, slitt hjem osv. Det er vel ikke akkurat noe det lyser ressurssterke mennesker av.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #22 Skrevet 25. august 2011 Det er nettopp det... at man er under mistanke for omsorgssvikt, og derfor blir omtalt som en mistenkt. Sånn for sikkerhets skyld...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #23 Skrevet 25. august 2011 Jo, det er relevante opplysninger forsåvidt. Men er dette måten dem har ordlagt seg på er det helt idiotisk spør du meg. Hadde også reagert. Det finnes mange andre (les: bedre) måter å formulere seg på enn det der.
Gjest MMJ Skrevet 25. august 2011 #24 Skrevet 25. august 2011 Hei HI Jeg er sosionom. Har skrevet en del rapporter selv... og jeg synes kanskje denne her hørtes en smule "negativ" ut. Om du kun har sletent service, sofa, leilighet - så kan jo barnet har det veldig godt for det om. Men, det er jo min mening. Det er veldig hardt - for folk flest - å lese en beskrivelse av seg selv!!! Men, saken er avsluttet som du skriver, hadde jeg vært deg hadde jeg krøllet det papiret og prøvd og legge den saken bak meg. Klem
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #25 Skrevet 25. august 2011 Nei, jeg syns ikke dette var spesielt negativt. Ingen familier er superdupre på alle områder, og dere høres ut som en vanlig familie, som må tenke på hva dere bruker pengene på. Eneste jeg reagerer på, er "svært" sparsommelig innredet. Jeg lurer på hva de mener; er det på grensen til for lite, eller er det det mest nødvendige. Men nå skriver jeg sånne rapporter selv, så kanskje jeg er miljøskadd...? Du fikk meg hvertfall til å reflektere over måten jeg skriver på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå