Gå til innhold

Mannen min vil ha flere permisjonsuker enn tolv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..men jeg vil gjerne være hjemme med baby så lenge som mulig. Ønsker å delamme helt frem til ungen er et år, og tror det blir komplisert av å være i jobb. Dessuten føler jeg egentlig at jeg fortjener det litt jeg da, ettersom det er jeg som bærer på tolv ekstra kilo, og skal gå gjennom en smertefull fødsel.

Mannen min kommer nok ikke til å insistere på det, men jeg merker at jeg får litt dårlig samvittighet om jeg trumfer det gjennom. Hva gjør jeg? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke først se om han takler ansvaret i de 12 ukene?

Skrevet

Hehe, det gjør han nok :) Men arbeidsgiveren min er veldig masete på å få vite nøyaktig når jeg kommer tilbake allerede nå. Og det har hun vel krav på også..?

Skrevet

Trumf det gjennom og kutt ut den dårlige samvittigheta:) Det er din rett etter at du har skvisa ut ungen.

Skrevet

Hmmm...må dette bestemmes før fødsel?

Jeg ville sett det litt ann om det er mulig. Mange menn som ser for seg en baby de skal leke med hele dagen, men det er faktisk et spebarn som trenger morsmelk. Litt satt på spissen da..

Rart med det når alle bæsjebleiene er der sammen med tårer, lite søvn, hormoner, forstoppelse, tannfrembrudd, sykdom osv. Noen ser på det som en stor befrielse å få "fri" ved å jobbe.

Skrevet

Her synes jeg dere bør snakke sammen og forsøke å finne best mulig løsning for dere, hun at du har rett på ammefri...

Skrevet

ikke avtal før babyen er født.. du kan komme til å angre deg over å ha gitt mannen flere uker. Jeg er helt enig med hi....

Skrevet

Hva du gjør?

Du gir han flere enn de 12 ukene. Akkurat som deg ønsker han å være mer hjemme med babyen og det er jo forståelig.

Selv fikk mannen 20 uker.

Skrevet

Hva med å fokusere på hva som er bra for ungen heller enn at du vil ha premie for å ha gått gravid.

Barn som har en far som har hat tatt mye ansvar for dem mens de var helt små får oftest et bedre forhol til far senere også enn de som bare har vært med mor.

Skrevet

Vi har et barn fra før altså, og han er en helt fantastisk far! Utrolig engasjert og flink med småen. Og dette synes jeg er kjempepositivt.

Men motivasjonen hans for å ha mer enn tolv uker er, i følge han selv, at han får mer betenkningstid på doktoravhandlingen sin.

Vel, vi får tenke på det og snakke sammen..

HI

Skrevet

Jeg tok en tur på jobb 1 uke før jeg skulle begynne å jobbe igjen, og sa at jeg ville ha permisjon til over ferien. Det var overhodet ingen problem, så lenge vi tar permisjonen rett etter den ordinære er ferdig, så går det i orden.

Skrevet

Du har gått gravid i 9 måneder med alt som følger med av vondter og dritt. Og HAN skal ha kosen?

Nei, stå på ditt, han skal være glad han får 3 måneder!!

Skrevet

Hvis motivasjonen hans for å være hjemme lengre hadde vært at han vil ha lengre tid med barnet, så hadde jeg forsøkt å finne en løsning som hadde gjort det mulig, men hvis han ønsker å ha mer permisjon for å utsette doktoravhandlingen sin, så hadde jeg ikke godtatt det.

Skrevet

hjelpes er dette virkelig gjengs tankegang????

dere er klar over at dere snakker om permisjons uke som i utgangspunktet er "felles".

Det er da ikke mors rett å lage en mammadalt bare fordi hun har født ungen!!!

Skrevet

Jeg syns det er snodig at det ikke er noen som har nevnt tidskonto. Ta det opp med ham, din arbeidsgiver og les om hvordan dere kan fordele permisjonen mellom dere.

Skrevet

Herregud for noen egoistiske kjærringer det er her...Har inntrykk av at det er så mange her som undervurderer far så det jomer etter!!! Hvorfor i alle dager skal vi ha krav og rett til alt?? Så glad du skal være for at han vil være sammen med barnet :-D Det er jo ikke alle som faktisk bryr seg en gang... Og bli premiert for å ha gått gravid i 9 mnd med lang permisjon..?? Hva med at babyen er premien vi får :-D Når det er sagt så skjønner jeg at HI syns det er kjipt, jeg vil også være sammen med barnet lengst mulig, men det vil jo far også :-D

Skrevet

Synes det høres positivt ut med en mann som vil ta ansvar for egne barn.

Det er ingen av dere som har "rett" på mer enn 6 uker til mor og 12 til far. Så i utgangspunktet bør dere dele 50/50 hvis begge to har like mye lyst til å være hjemme.

Jeg tror det er veldig bra både for barnet ditt at far ønsker å involvere seg så mye helt fra starten.

Ammingen er ikke noe problem. Min beste venninne fullammet og studerte 100% til barnet var 4 mnd mens pappaen var hjemme.

Skrevet

Hallo??? Har du en premiedust til mann eller anonym 19.18? Hvorfor ikke se om mor takler ansvaret de 6første ukene før hun eventuelt får mer permisjon?

Skrevet

Ufff... for noen holdninger. Hva med at far skal få være sammen med barnet 24 timer i døgnet en peride, siden mor har gjort det mens hun har båret det? Eller at far må få litt alenetid med babyen etter å ha holdt ut med hormonutbrudd i 9mnd? Argumentene er like dårlige!

Skrevet

"gitt" mannen flere uker? Det er faktisk ikke mors uker. Det er foreldrenes!

Skrevet

Jeg kan ikke fatte hva staten tenker med, når de gir så mye til far. Biologisk er det mor som teller for barnet det første året(les "pupp" her).

Greit med tilknytningen, men hos menn kommer den sjelden før ungen er over året likevel. Og dette er ren biologi. Så klart finnes unntak(for femidotter er jo også i live og reproduserer seg ;))

Nei, helt alvorlig, så skal du HI se det an til etter fødsel, for du vet ikke hvilken type barn du får. Jeg satt limt fast i en stol de første 3 månedene pga ammingen. Og hadde jeg måttet lage rutine på dette, så hadde jeg bare kunnet glemme å fullamme i 6 måneder, og å delamme i 10 måneder. første dagen jeg ikke kunne amme når barnet ville, var faktisk siste dagen jeg ammet. Da var barnet 10 måneder.

Skrevet

Hvilken menn er det egentlig dere omgås? Tror da ikke menn har mer "romantiske" forestillinger om å gå hjemme med baby enn kvinner? Og ja, barnet trenger meld, men de aller aller fleste rullamer bare i 6mnd, og de aller fleste får også amme fri fra jobben så lenger de ammer...ser ikke problemet her.

Skrevet

HI her igjen..

Ja, jeg har ikke noe problem med å se at han er en fantastisk far, og han gjør mye for sønnen vi allerede har. Har stor tro på at han hadde klart seg utmerket hjemme med en liten tass, faktisk er jeg overbevist om det.

Men - må jo være lov å være ærlig vel..? Ja, jeg synes det er litt forskjell på mor og far. Hovedsaklig fordi mor har puppene ;) Og det stemmer at far har mer rettigheter enn mor, etter de gjeldende reglene. Men det er da veldig unntaksvis at mor kun er hjemme seks uker? Jeg kjenner bare én som har valgt det. Så det stemmer nok at det henger litt i hos folk at moren "skal" være lengst hjemme. Ikke at det nødvendigvis er riktig, og nå luftet jeg jo dette temaet nettopp for å få litt innspill.

Til deg som nevnte tidskonto: Tror ikke det er aktuelt for oss. Vi ønsker heller å utsette bhg-starten lengst mulig, slik at småen er litt over året.

En egoistisk kjerring er i alle fall ikke jeg. Jeg elsker mannen min, og vi skal snakke grundig om dette.

Skrevet

Heia staten! Er tydligvis mangen egosentriske damer her som deg, som undervurderer menn til de grader! Selfølgelig får menn tilknyttning til barnet før de er året!!! I alle dager! Og pupp! Sier du som hadde en pupp som ikke fungerte ordentlig en gang! Femidotter, du kan jo flytte til midtøsten der de fleste har like stereotypiske holdinger til kjønnene som deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...