Gå til innhold

11 åring som legger på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboers 11 åring er fryktelig lat, sitter inne stort sett hele dagen utenom skolen, spiser masse masse, og har lagt på seg mye det siste året. Ingen skal si noe, og det blir ikke satt noe krav om å sykle på skolen eller på aktiviteter. Jeg synes det er skummelt å se hvordan hun har lagt på seg dette året, og er redd det kommer til å bli værre hvis ingen gjør noe snart. Jeg har sagt til samboer at ett minimum bør være at hun MÅ komme seg frem og tilbake til skole og aktivieter selv (hun har blitt kjørt frem til nå - 1 km dit)

Får hun tilgang på godteri og kaker etc, går det ned på høykant og vil gjerne ha både 2 og 3 posjoner.

Han ser nå endelig dette selv. Men hva annet kan man gjøre, bør man si noe til henne, og eventuelt hvordan uten at hun vil utvikle spiseforstyrrelser...

Sånn som det er nå, virker hun helt uanfektet over at alle klærne hun fikk tidligere i år ikke passer lenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, ikke gi henne tilgang på godter, brus, kake osv?

Ring rundt til venners foreldre å si at om hun er på besøk, skal hun ikke ha noe godteri.

Bytt ut usunnheter hjemme med frukt og grønt, men ikke mas på henne om å spise det.

Hvis dere spiser det, vedder jeg på at hun også begynner etterhvert.

Skrevet

Hele familien må legge om og dere må ut å røre på dere alle sammen!

Er det noe som er aktivt hun kanskje kunne tenke seg? Fyr oppunder det og vær med.

Skrevet

Vi har kun godis i helgene, og ikke store mengder. Og kaker er det jo bare i selskaper og sånn. Vi spiser normal sunn mat, selv er jeg veldig opptatt av ikke legge på meg, så det er lite usunn mat i huset. Hun spiser ikke grønnsaker i det hele tatt, nekter plent. Frukt har vi tilgang til, men hun spiser lite av det.

Vet ikke hvordan det er hos moren, men tror kanskje det er litt slappere på godiset der. HI

Skrevet

Gi henne minimalt med raske karbohydrater, kutt frukt og juice. Gi mer fett og proteiner. Men ikke legg særlig fokuset på det. Dette vil gjøre at suget etter mat og søtsaker avtar mye, blodsukkeret vil være stabilt og det vil gjøre henne mer aktiv automatisk.

Skrevet

Dette er en ekstremt kresen unge i tillegg, som man ikke bare kan gi mat til, hun er meget bestemt på hva hun spiser og ikke.

Det er mengden hun spiser som er det værste, hun spiser som en voksen mann, spiser seg stappmett, og litt til.

Hvordan får man henne til å ikke hive innpå så mye...

Skrevet

Faren må fortelle henne at:

Om det fortsetter på denne måten så kommer du til å bli skikkelig tykk. Du er på full vei inn i puberteten og kroppen din kommmer til å reagere mer voksent på vekta.

Nå skal han være med i å legge om livsstil, ingen slanking, men moderate porsjoner, og økt aktivitet!

Han kan gjerne beklage at han ikke har tatt tak i det før.

Skrevet

Takk for svar. Han er veldig redd for å snakke med henne om det, for han vil ikke at hun skal bekymre seg over det, men jeg mener jo at hun må være litt obs på at hun ikke spiser til hun spyr, men spiser moderate mengder og at hun må være mer i aktiviet, hun må skjønne det selv. Han er generelt redd for å ta opp problemer....

Skrevet

Glemte å si at full åpenhet og ærlighet hjelper best. Å pakke ting inn gjør det mer snikete og skambelagt, og gnir mer problemer.

Si at nå skal problemet fikses før det oppstår.

Hun er stor jente, og kan snakkes med.

23:10

Skrevet

Vi har litt av samme problemet med vår syvåring, og vi gjør nå dette:

Hver lørdag og søndag går vi lang tur i skogen, og avslutter med fotball/lek i skolegården, etc.

Vi tilbereder ikke mer enn vi må til middag, og serverer henne. Når det er tomt, er det tomt for alle. Vi har ingen snop, søtsaker og kaker i hus, men setter frem nøtter og oppkuttede grønnsaker før/etter middag eller ved behov for noe ekstra.

Vi kutter også på jogurt og frukt, og pølser og annen farsemat.

men tror målet må være at hele familien blir mye mer aktiv, og at jentungen får opp formen. Er det trøstespising, forresten ?

Skrevet

Takk 23:10, det høres ut som en alright måte å legge det frem på!

Skrevet

Jeg syns ikke hun er stor nok til at dere kan ta opp problemet i full åpenhet. Jeg vet at det skal lite til for å knekke barns selvbilde, og ikke misnt fremprovosere spiseforstyrrelser.

Legg om livsstilen for hele familien, og ta med i beregning at det ikke er gjort over natten. Bonusen blir en mer fornøyd, og en sunnere familie:-)

Skrevet

Takk 23:14. Mange gode råd her!

Skrevet

Sårbar alder, det der. Huaker at jeg i 12 års alderen var ekstremt sulten et års tid, spiste og spiste - kunne spise et halvt brød med syltetøy på. Hang nok sammen med pubertetshormoner. den voldsomme sulten avtok etterhvert.

Jeg la ikke på meg, ble heller noe tynnere. Dette var tidlig på 80-tallet, da ingen ble kjørt noe sted.

Kanskje man kan prøve en tilnærming der man forteller henne hva som skjer med kroppen i hennes alder, og at sulten hennes henger sammen med det? Slik at hun slipper å føle skam, osv?

Forklare henne at man likevel må kontrollere matinntaket og i hvert fall være mye i aktivitet, ellers holder man seg ikke sunn og frisk.

Enig i at faren må på banen og sette opp noen måltidsregler + legge opp til aktivitet.

Skrevet

HI her. Vi har ett generelt sunt kosthold. Aldri godteri utenom helgen, har ikke sjokoladepålegg i huset. Men som sagt over her, hun spiser ikke grønnsaker og heller ikke fisk. Pølser har vi nok en gang i uken. Hun vil gjerne spise hele tiden, og maser om å få noe hele dagen, noe hun ikke får. Men hos moren tror jeg det er annerledes, og det virker ikke som hun ser noe problem her.

Skrevet

Høres ut som pubertal oksehunger. Problemet må helt klart tas opp med moren.

Skrevet

Nei, faren må ikke finne på å si at hun kan bli skikkelig tykk om det fortsetter!! De bør bare legge om livsstil og bli mer aktiv sammen med henne og regulere porsjonene uten å si til henne at det er for å hindre at hun blir tykk. Bare gjøre det. Gi belønning for å spise litt grønnsaker er også en metode. Positivt fokus ikke negativt er ujyre viktig. Som 11 år gammel jente er du uhyre sårbar og hun er på vei inn i puberteten og det er naturlig å legge på seg litt da, før de plutselig voser i lengden og det jevner seg ut. Hormoner skal man ikke kimse med.

Skrevet

Bare koselig:-)

Det er enkle råd som er lette å følge, og som gjøre at alle blir gladere. Det er iallefall vår erfaring etter at vi måtte legge om kursen for snuppa vår. Alle blir jo utrolig fornøyde etter å ha vært ute i naturen og kost seg sammen! Og ingen av oss har hatt vondt av å kutte sukker, heller....:-)

Og husk at det skal lite til for å miste fettet når hun er i den alderen. det går ganske fort bare de får rørt litt på seg. Bare det å gå frem og tilbake til skolen vil hjelpe, tror jeg.

Skrevet

Signerer 23.29.

Legg vekt på sunnhet og helse framfor kroppsvekt og utseende.

Sulten er antakelig hormonelt betinget.

Skrevet

10år var jeg da pappa sa at jeg måtte begynne å spise sunnere fordi hvis ikke kunne jeg bli tjukk. Dette førte til en spiseforstyrrelse jeg slet med i 16år. Vær forsiktig med hva dere sier.

Kjøp heller en trampoline og hopp sammen med henne, gå i svømmehallen, "lur" henne med på aktiviteter hvor hun bruker kroppen uten å tenke over det.

Og vær VELDIG forsiktig med å prate om dette om hun er i huset.. Barn skjønner og hører utrolig mye mer enn man tenker de gjør...

Men det er ikke noe annet som plager henne da? Annet enn at hun er "lat" mener jeg..

Uansett er det jo også viktig for jenta at dere får henne ned i vekt igjen.. Æsj, det er ikke enkelt!

Skrevet

Har også tenkt på om det kan være noe annet enn bare bare lat.. fordi hun har ikke alltid hatt det så lett, har vært tungt for henne å bo 50/50 hos mor og far. MEN hun er også fryktelig bortskjemt, og ekstremt lat. Hun blir sur hvis hun må gjøre den minste ting (hender hun slår til da), orker ikke gå ut, orker ikke sykle hit og dit. Jeg ser jo hvordan andre barn på hennes alder ofte er mye mer aktive, og de synes det er moro å være ute, men hun her vil helst ikke være ute, og alt er kjedelig. Verken mor eller far har vært flinke til å være ute med henne opp gjennom oppveksten, så den gleden har nok ikke, samtidig er hun veldig hjemmekjær og går helst ikke utenfor gården vår. Er hun med venner, skal de bare være hos henne, og de går stort sett bare inne å kjeder seg. Hun får sjokk de få gangene hun MÅ sykle på skolen, da er det for kaldt, eller det er ikke bra nok vær, etc etc....Ser andre barn som har syklet til skolen fra 1-2 klasse... hun har da blitt kjørt av pappa bestandig.... En av bakdelene med å være 50/50 barn, de blir skjemt bort hver uke av mor og far, nesten som å være på ferie hver uke.

Skrevet

Usunn mat er da mye mer, og mer ALVORLIGE ting enn fedme? Femden er bare det SYNLIGE tegn på at man er usunn. (når den kommer til et viss punkt iallefall..Mange er kraftige/smålubne, og det er normalt for de.)

Hjemme hos oss er det fy-fy og true med at man blir tykk av noe. (jeg har vært innlagt med SF da jeg var tenåring), men vi fokuserer heller på at man blir lat/slapp av IKKE trene/røre på seg, man kan få VONDT om man sitter stille lenge. VI fokuserer på at man LÆRER mye dårligere om man ser for mye TV og spiller for mye data, og vi foksuerer på hull i tennene og smerter i forhold til det..Det faktum at man kan MISTE tenner om man spiser feil mat, snakker vi også om. Slik prøver vi og lære barna og KJENNE hvor godt deg gjør og leve sundt.

VI snakker også om hvordan man kan slippe og bli syk om man spier grønnsakene sine, at man springer LENGER og fortere om man spiser opp frukta og at man kanskje lærer seg og svømme fortere om man spiser fisk (joda, noen små hvite ER det lov til i slike tilfeller synes jeg)

UTSEENDE er ikke noe man trenger og snakke om når det kommer til og lære barn om aktivitet og kosthold, det er ikke UTSEENDE som er problemet med og spise usundt og være inaktiv, det er de indre skadene og ødeleggelsene og helsesvekkelsen man bør bekymre seg for.

Skrevet

Her i huset fokuserer vi også på sunnhet.

Vi er ikke fanatiske og barna vet at det er helt greit å kose seg med usunne ting innimellom, de skal ikke ha dårlig samvittighet for lørdagsgodtet sitt altså.

Men de vet at kroppen trenger et variert kosthold og mosjon for av vi skal holde oss friske og raske. Drikker vi ikke nok vann får vi vondt i hodet, sover vi for lite er det vanskeligere å konsentrere seg på skolen og spiser vi ikke variert sunn mat blir det vanskelig for kroppen å holde seg frisk. Dette er helt elementær lærdom som barn bør få fra de er små. De vet også at det er sunt å løpe, sykle, spille fotball osv for da får vi et sterkt og sunt hjerte, samtidig som det jo er gøy!

Det er ikke så uvanlig å oppleve ulvesult i forbindelse med puberteten, men da må vi finne sunne alternativer. Ikke lag mer middag enn at det blir en porsjon til hver, ha heller frukt til dessert.

Det er ikke greit å småspise mellom måltidene, da må det i tilfelle være oppskjært frukt, rå grønnsaker e.l. Kresne barn kan være en utfordring, men de kan ikke få loff med syltetøy fordi de ikke liker grovbrød og leverpostei. Unger trenger skikkelig bensin.

Skrevet

Siden jenta ikkebor hos dere hele tiden børdere vel snakke med moren også om hva dere oppfatter som problemet slik at dere eventuelt kan gjøre noe med det i fellesskap.

Det er etter min mening ikke så art om hun er lat hvis hun er så kresen som du sier. Latskap er ofte en følge av dårlig kosthold. Kansje det kan være lurt å ta henne med til legen for å sjekke om hun mangler noe.

Ellers er jeg enig med dem som sier at dere bør gjøre aktive ting sammen i fammilien. Dra på sopptur, meld dere på turorientering, sykle når dere skal steder osv. Gjør hverdagsmosjonen til noe normalt og hyggelig for hele fammilien.

Skrevet

Få henne i gang med en aktivitet som er lystbetont: Riding, dans, bowling, karate...Mulighetene er mange! Om det ikke er den mest aktive idretten så er litt bedre enn ingenting. Kanskje hun kan tjene noen kroner på å lufte en nabohund når hun kommer fra skolen og spare til noe hun ønsker seg?

Når det gjelder sulten, som jeg husker at jeg også hadde i starten av puberteten, så sørg for å ha alternativer til henne som hun kan putte i seg mellom måltidene som er lave både på kalorier og fett. Feks Yoplait dobbel 0% yoghurt ( lite fett og uten sukker).

Sørg også for at den middagsmaten dere serverer er mager og sunn. Grønnsaker kan lures inn: Revne gulrøtter i spaghettisausen, blomkål eller gulrøtter kok sammen med poteter til potetmos, finstrimla rotgrønnsaker freses og kokes sammen med ris og krydder osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...