Julie Gjørven, Journalist Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Hei Dette er Julie Gjørven, journalist i GRAVID . Vi skal lage en sak om gravide røykere, og hvorfor det er vanskelig å slutte. Evt. også litt om gravide som røyker føler at de blir sett ned på. Vi trenger en gravid røyker, og du kan gjerne være anonym. Ta kontakt med [email protected] Mvh Julie Gjørven
KajaSH Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Jeg røyker! Men nå er jeg bare 14 uker på vei også da;)
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #3 Skrevet 23. august 2011 Kjære journalist Jeg røyker ikke selv, ettersom jeg aldri kunne funnet på å gjøre noe sånn mot barnet mitt. Men VENNLIGST få frem i artikkelen hvor farlig det er.. Få frem fakta! Når barnet ligger med astma og har det vondt senere i livet, så kan du som røykende mamma vite at det er DU som har gjort det mot barnet ditt... Det finnes ikke noe mer forkastelig enn røykende gravide
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 Det finnes ikke noe mer forkastelig enn: Folk som tar barna sine med seg på Maccern Folk som gir barn brus/saft - de trenger det ikke! Folk som overøser barna sine med leker og klær de ikke trenger - tenk på miljøet og barnas barns egen fremtid!! Folk som gir barn godterier "Alle" har forferdelige fordommer mot gravide som røyker... Hvor er fordommene mot alt det skadelige barn får i seg ETTER at de har kommet ut av magen??? (Det går faktisk en god del år der foreldre og andre omsorgspersoner har full kontroll over barnets inntak og forbruk...) OMG jeg blir LEI av folk som deg, anonym. Har du trent gjennom hele svangerskapet? Har du gjordt pusteøvelser for å øke ditt eget oksygenopptak slik at barnet skal få de beste vilkår? Tok du folsyre FØR du ble gravid? Har dere katt? Har barnet ditt spist sand? (tenk på alle bakteriene der du) Holdt du mobiltelefonen nær magen? Får barnet ditt snakke i mobil? Slik kan en fortsette i evigheter.... (Og nei, jeg verken røyker eller snuser..)
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Du bør da ikke røyke selv om du "bare" er 14 uker på vei!!
Helen82 Skrevet 30. august 2011 #6 Skrevet 30. august 2011 en god tankevekker du skriver....jeg røyka fast før jeg ble gravid, tok et par mnd før jeg klarte å slutte. og det var ikke lett....jeg er glad jeg klarte å kutte ut, og synes det å se ned på røykerne er fælt....som om de ikke vet det selv...og skulle ha ønsket de ikke gjorde det....konstant dårlig samvittighet som går over til å bli deprimert. nei, ingen ønsker å være gravide røykere, men de er mennesker de også.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2011 #7 Skrevet 3. september 2011 jeg har selv vært røyker men sluttet for 8 år siden, i god tid før barneproduksjon startet. Og jeg har kjent på kroppen hvor vanskelig det er å slutte. likevel. jeg har problemer med å forstå hvordan de klarer å ta det trekket når man vet at fosteret reagerer på det. Klart det er mange ting som er skadelig for foster og barn, men det er alkohol og røyk som gravide anbefales å være totalavholdne med sammen med diverse kostholdsråd. Selv om jeg er kjempeglad i biff tartar så ville det ikke falt meg inn å spise det nå når jeg er gravid.
Minigrevlingen Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 Gravide som røyker er noe av det styggeste jeg ser. Jeg er gravid og røyker. Fikk vite at jeg var 5 mnd på vei for ei uke siden. Røyker egentlig 25 om dagen, har gått ned til 5 om dagen på ei uke, men har fortsatt dårlig samvittighet som gnager. Skulle aldri ha røyka nå om jeg hadde vist om graviditeten før. Hilsen fra snart røykfri
Anonym bruker Skrevet 13. september 2011 #9 Skrevet 13. september 2011 En journalist etterlyser røykende gravide til en artikkel og dere sitter her å snakker om dere sev, hva dere har klart og ikke minst hetsningen av røykende gravide. Rart om noen tør stå fram i denne artikkelen en blir jo halshugd.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2011 #10 Skrevet 16. september 2011 Jeg venter barn nr.3 med Nr.1 Røyka jeg ikke, under svangerskapet. Han fikk astma, og sliter enda med det. med Nr.2 Levde jeg på røyk og kaffe under hele svangerskapet. Hun er helt fin. Så til dere som påstår røyk er skadelig for forsteret. Hvordan kan dere si det så sikkert.. Rart nr,1 fikk astma og ikke nr,2?? Fikk høre av fastlegen, at di ville se på morkaken om jeg hadde røyka mye eller ikke under sv. Men den var helt fin, kunne ikke se tegn til det.. veldig merkelig når det var det eneste jeg fikk i meg på nesten 8 mnd av svangerskapet.. gikk ned 20 kg i meg selv under svangerskapet hvor jeg ikke fikk i meg stort annet enn røyk og kaffe.. Så det er nok bare en myte. ut kom ei frisk og fin jente på nesten 4 kg og fremdeles like frisk og vakker!! og ikke minst aktiv. ikke henger hun etter i vekst eller på noen andre måter heller!!!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #11 Skrevet 28. september 2011 Nå er det vel et ganske kjent faktum at hvert trekk du tar av sigaretten hemmer oksygentilførsel til barnet, og at det er farlig for babyen. Egentlig ikke noe å diskutere, kanskje? Jeg synes det er forkastelig, ja! Jeg var selv røyker i mange år før jeg ble gravid, og sluttet PÅ DAGEN da jeg fikk vite at jeg hadde barn på vei. Da var jeg 7 uker gravid. Jeg tar ikke barnet med på "Maccern" som du kaller det, ei heller gir jeg ham brus. Og nei, han har ikke spist sand. Er det greit å røyke under svangerskapet, bare fordi det finnes mye usunt etter at barnet er født? Mener du da å si at den alvorlige røykingen ikke har noe å si, fordi det bare er toppen av isfjellet? Har ikke noe å si fordi det allerede er så mye annet farlig i verden? Gjør ikke noe om det kommer en farlig faktor ekstra fra eller til? Hva barnet får i seg under svangerskapet, og etter fødsel er jo foreldres ansvar. Om barnet ditt lever på "Maccern" og brus, så er vel det ditt ansvar? I like stand med røyking. Jeg tar vare på barnet mitt fra første øyeblikk og livet ut! Uten unntak! En venninne av meg røykte 20 for dagen da hun gikk gravid med tvillinger. De barna har vært syke fra første dag, og begge sliter med kraftig astma. Mitt barn har aldri vært syk. You do the math
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #12 Skrevet 30. september 2011 Det er da tydelig at røykinga har skada deg hvertfall, særlig smart er du ikke...
2 hjertegull :) Skrevet 3. oktober 2011 #13 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg klarte ikke å slutte da jeg gikk gravid me første barnet mitt.. jeg skammet meg noe vanvittig!! selv har jeg astma også! De sier jo at dersom mor røyker i svangerskapet kommer barnet til å få lav fødselsvekt også.. Det er bare bullshitt! min første veide over 4 kg, og hun har heller ikke vært mye syk. Første barnehageåret tror jeg at jeg kan telle på en hånd de dagene hun var syk hjemme! Det er nok flere faktorer som spiller inn! Både når det kommer til fødselsvekt, og sykdommer osv osv. Jeg nekter å tro at røyken er eneste årsaken!
123SOL Skrevet 3. oktober 2011 #14 Skrevet 3. oktober 2011 Du er kjempe flink og står for det du gjør, samtidig som du tar ansvar. Vær super stolt av deg selv og håper du klarer å slutte helt, stå på )
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #15 Skrevet 3. oktober 2011 En kan ikke sammenligne å ta en tur på Macèn en dag, få lørdags godt og en leke i ny og ne, med å ufrivillig bli utsatt for giftstoffer flere ganger om dagen og hver jæ... dag hele uken. Det blir for dumt. Det er ikke noe noen her inne finner på at røyking er farlig for barn og voksene. Flott for de som har vert heldige å ikke fått bivirkninger pga. mors røking (og fars), men sansynligheten for at barnet begynner å røke selv i den rette alder er noe sånt som 80% sjanse. Vil mor og far det?? Min mor røker og har røket i alle år. BORTSETT fra når hun gikk gravid og ammet. Far stoppet også opp før jeg kom til og begynte aldri igjen. All ære til begge to som satte meg før seg selv. De jeg kjenner som har røket under svangerskapet har barna slitt med både kollik, øreverk og astma. De som ikke har røket har astma og øreverk vert et ikke tema. Itillegg har fødslene ikke forløpet på normal måte da riene bl. annet ikke økte slik de burde og det endte i keisersnitt. Første barnet til ei anna røker døde av hjerte feil. Jeg orker ikke spekulere i om dette kan være en årsak av røking, men jeg er glad jeg ikke røker selv og ikke har det hengende over mine skuldre...
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #16 Skrevet 4. november 2011 jeg vet alt om hvor vanskelig det er å slutte å røyke. men jeg har sluttet på dagen når jeg ha funnet ut at jeg er gravid. da finnes det nemlig ingen unnskyldninger lenger. jeg tror at mange gravide som røyker reagrer når de blir konfrontert med det pga dårlig samvittighet fordi de egentlig ville slutte, men ikke klarte. da blir det om å gjøre å finne argumenter for hvorfor det ikke er så farlig likevel å røyke i graviditet - og skyve fokus over på andre ting som viss nok er farligere. men fakta er at det ER farlig for babyen! min mor har jobbet på sykehus, og sett ultralydfilm av hvordan et foster reagrer når moren tar seg en røyk. fosteret kryper sammen og blir heelt rolig/urørlig pga mindre oksygentilførsel. og JA, jeg forteller dette for å gi dere som fortsetter å røyke dårlig samvittighet. for dere har INGEN godkjent unnskyldning...
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #17 Skrevet 5. november 2011 Når du ikke klarer å slutte og røyke når du blir gravid, er du ren og skjær egoist!! Mvh Ei som sliter med astma, og aldri får kjørt kroppen til full ytelse pga astma!
lille-my-april Skrevet 6. november 2011 #18 Skrevet 6. november 2011 Forstår ikke dere som forsvarer at dere røyker når dere er gravide! Dere er syke i hode! Fordi om en av dere har vært HELDIG å fått en frisk unge til tross for konstant røyking, så er ikke det tilfelle for alle! At dere vil deres egne unger så vondt forstår jeg ikke. På tide dere lærer dere fakta, eller slutter å få unger viss dere ikke klarer å slutte! Uansvarlig!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #19 Skrevet 7. november 2011 Man trenger ikke være syk i hodet for det lille-my-april. Er enig med deg mmen du er alltid så bastant og virker så sinna når du diskuterer.
lille-my-april Skrevet 7. november 2011 #20 Skrevet 7. november 2011 Selvfølgelig er en det viss en røyker når en er gravid!! Det er min personlige mening, og sist jeg sjekka, så er dette kranglesiden
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #21 Skrevet 11. november 2011 Gravide som røyker er i mine øyne uansvarlige og egoister. Man kan finne på mange forskjellige unnskyldninger for å røyke under svangerskapet, men hallo! Det er jo logisk at det skader barna mer eller mindre når vi vet hvor skadelig det er for oss! Jeg røyket innimellom før jeg ble gravid, men har ikke rørt en sigg etter jeg fant ut. Det har seff vært litt fristende noen ganger, men jeg ofrer det for et friskt barn. Og folk rund meg for ikke lov å røyke nær meg
Ida-Sol Skrevet 11. november 2011 #23 Skrevet 11. november 2011 Det er det samme sitatet som kommer fra alle som røker. ÅÅÅ jeg har røkt i 40 år og aldri blitt kreft syk osv, men HALLOOOOOO, se på statestikken da!!! Hvor mange som faktisk BLIR kreftsyke eller barn som FÅR bivirkninger pga. røking. Dette er jo ikke noe forskere finne på, tror du virkelig det?? Og hvilke andre faktorer kommer det ann på tror du? er de ande urenslige? har de dårligre gener enn deg?? Det at en velger seg selv og sine egne behov ovenfor barnets... say no more.. Så flott for dere som har røket og fått 100% friske barn, men at dere alikevel nesten oppfordrer andre til å røke under svangerskap fordi det det ikke gjorde noe med deres barn, det er bare skremmende.
Ine-79 (j-06♥, 2 MA i 2009) Skrevet 11. november 2011 #24 Skrevet 11. november 2011 For noen egoister ja!! Det er sett på ultralyder at babyen trekker seg sammen hver gang mor tar en røyk... Tenk på det! Dummeste jeg hører er bla bla bla... før i tida... det ble mennesker av osss også... osv. det gikk bra med... selv om... bla bla. Hallo????! Vi lever i 2011 og det er nå masse dokumentert forskning rundt dette! Rart at man i det hele tatt tør når vi er så opplyst som vi er i dag. Har vært røyker selv. Men sluttet alle tre gangene med en gang jeg oppdaget jeg var gravid.. Det handler om viljestyrke og å ønske babyen i magen gode levevilkår. Om dere får dårlig samvittighet blir for meg patetisk å høre...
Audix78 Skrevet 12. november 2011 #25 Skrevet 12. november 2011 det tok deg 5 mnd å vite at du var gravid? hva skjedde? (ikke ment som kritikk av noe slag, bare undrer på hvordan det går ann) ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå