Gå til innhold

Her inne skal jenter være gutter ....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser det gang på gang her inne at om noen syns det er gøy å kle jentene sine i rosa og kjoler ol så får de til svar fra andre som har jenter at min jente hater rosa, leker ikke med dukke og har ikke kjoler.

Hvorfor er det så farlig å kle jente i rosa kjole og ha sløyfe i håret?

Her inne virker det som små jentene skal være mest mulig guttete, de skal kjøre traktor,leke med biler og herje mest mulig.

Jeg er helt for at jenter leker med biler og gutter med dukker ,men kan de ikke gjøre begge deler ? Gå i prinsessekjole OG leke med biler ?

Jeg har to gutter og han eldste blir kledd i blått, elsker å leke med biler og veldig opptatt av gutteting, nettopp fordi han er gutt.

Nesten alle små jenter jeg kjenner elsker prinsessekjoler,dukker og rosa .Men her inne virker det som alle små jenter hater dette ..

Hvorfor må gutter leke med dukker og jenter med biler ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rosa kjole og hårsløyfe er ganske så upraktisk når man er liten og farter rundt i full fart. Da er det bedre, syns jeg, med body og strømpis / joggebukse. Av leker så har hun både dukker og biler så hun får leke med hva hun vil. Det blander jeg meg ikke bort i.

Skrevet

Å her sitter jeg, og tenker at jenten selvfølgelig skal få rosa seng. Av den enkle grunn at det ville jeg hatt da jeg selv var liten;)

Har ingen tro på at jenter og gutter er født like!

Skrevet

Her har hun fått valget selv fra hun var født nermest. Har hatt fri tilgang på både biler og dukker... men valget har fallt på biler. Syntes det er stas og leke med dukker i perioder, men favoritten om dagen er biler og togbanen.

Mammaen kler henne mye i rosa, men får hun velge selv går det i blått... det er yndligsfargen. Men det kan gjerne være kjole da :)

Barn er forskjellige og jeg trakter ikke etter og lage ei rosa pynte dukke bare fordi hun er jente. Hun er vilter, elsker å rase, klatre etc. og det er greit for meg.

Så får vi se nå som jente nr 2 er på vei... kanskje vi får ei som vil være ei rolig prinsesse da???

Skrevet

Hvorfor er det så farlig at jenter leker med biler, kjører traktor og herjer mest mulig?

Har inntrykk av at det motsatte er mest vanlig, så mitt spørsmål er vel mer betimelig...

Skrevet

Enig med deg. Ene dagen vil jenta mi være prinssese i kjole og en annen dag er det skit fra topp til tå og høyest i tre toppen. Hun liker begge deler. Og det er supert. Yndlings fargene hennes er rosa, lilla og rød. Men går jo ikke bare i det. La jentene få være som de er.

Skrevet

Det er ikke farlig at jenter kjører traktor og herjer, men når jeg leser svar som :

Jeg er glad jenta mi kjører traktor,er god til å sloss!,som jeg kan lese høyt for og ta med på fisketur fordi jeg (les mammaen) ikke liker dilldall.

Da virker det for meg som om denne mammaen egentlig vil ha en gutt.

Ikke noe galt med at jenter fisker og leker med biler,men de fleste jentene jeg kjenner elsker også kjoler og barbie .

Gutten min har både en dukke og rosa skjorte, men nekter å leke med dukken og ha på seg rosa skjorte pga at han er gutt.

Skrevet

Will & Ailo har en mamma jeg har sansen for :o)

Skrevet

Så hvis man ikke liker barbie, dolling og pynting så ønsker man seg egentlig en gutt? Er virkelig kjønnsrollene så snevre? Jeg syns det er LANGT mer vanlig at mammaer skriver inn her at de liker dilldall med jentene sine, at disse får noen motsvar fra mødre som har jenter som biler og traktorer bør da ikke bety at disse ønsket seg gutter?

Skrevet

Bare det at du i overskriften antyder at jenter som liker å leke med traktorer, biler og å herje, egentlig er "gutter", sier meg at likestillingen virkelig ikke har kommet langt!

Helt tragisk at leker og væremåte skal deles inn i "jentete" og "guttete" allerede fra barna er små.

Skrevet

Godt skrevet! Det virker som det er veldig stas å ha en jente som ikke liker typiske jenteting, men har du en jente som liker å klatre i tre og leke med traktorer er det tøft. Sjelden man ser det motsatte, at noen skryter av at gutten liker å pynte seg og leker med dukker....

I en annen tråd hvor en stolt jente-mamma hadde lyst å dele hvordan hun koser seg med jenta si, presterte flere å si at de var såååå glade for at de hadde jenter som nektet å dolles opp og som likte å skrubbe opp knærne!

Jeg har en av hver og her har de valgt veldig kjønnsdelt helt fra starten. Med førstemann var jeg veldig opptatt av å gjøre alt pedagogisk riktig, og ga han dukker, dukkevogn og komfyr - dukka mista fort hodet, dukkevogna ble brukt til trillebår og komfyren ble garasje for bilene. Jenta kom noen år senere og ofret aldri bilene og geværene hans et blikk - der var det bare dukker, nabbi og leke mor-far-barn.... men hun er også å finne høyt oppi et tre, og da gjerne med et diadem kjekt på snei:)

Nei, hurra for forskjellene, sier jeg! Jeg er utrolig stolt av begge to, og ser at de utvikler seg til to flotte små mennesker.

Skrevet

Er ikke alltid vi er like enige, men her er jeg 100% enig med deg! Min datter er bare så vidt fylt 2 år, men det er enorm forskjell på henne og guttene når det kommer til interesser. Hun har siden hun var bare 10-11 mnd vist at hun har minimal interesse for biler (til tross for tre storebrødre som har lekt med dette rundt henne fra hun var bitte liten), men elsker derimot dukker. Er det samme type leke med ulike farge, velger hun konsekvent rosa eller lilla. Hun kommer traskende med hårklemmer og strikk og vil ha med til å ordne håret hennes, og velger kjoler når hun får velge klær selv. Hun er rett og slett en utrolig jentete jente på valg av lek og klær og dilldall. Men hun er også veldig tøff, sta, bestemt og ikke redd for å bli skitten eller ta igjen om noen forsøker seg på noe. Absolutt ikke noen skjør liten sak, men hadde hun vært det, så hadde det også vært helt ok. Barn må da få lov til å være den de er uansett kjønn?

Det med dukker og biler er forresten ganske artig. Da guttene var mindre, kunne de godt leke med dukke litt innimellom. Da tok de dukken etter foten, evt bar den skjødesløst under armen, slengte den ganske brutalt ned i vognen og kjøre racerbil med vognen. Vesla på sin side holder dukken omsorgsfullt mot skulderen, legger den forsiktig ned i vognen, pakker teppe godt rundt den, gir den smokken og triller rolig rundt på den. Når guttene leker med biler, så kræsjer de med dem, lager bilkø, kjører rundt på dem i stor fart og med masse lydeffekter. Når vesla en sjelden gang i blant leker med biler, kjører hun den omtrent lydløst bortover mot en annen bil, så "snakker" disse bilene sammen og kjører like lydløst videre til et sted der det er nye bil som de kan "snakke" med.

Så både guttene mine og datteren min kan leke med både dukker og biler, men de leker med dem på heeelt forskjellige måter! ;-)

Skrevet

Takk det samme tante blås :)

Nå fikk jeg meg en god latter Alva ,når jeg leste hvordan jenta di leker med biler og guttene dine med dokka .He he he.

Jeg prøvde å gi William en barbie dukke en gang han bare så dumt på meg og lurte på hva han skulle med den.Er vi i lekebutikken så ofrer han ikke jenteavd et blikk en gang.

Han gir vel blaffen i likestilling , han er gutt og biler er hans store lidenskap. Skal jeg si nei til det pga likestilling? Tror ikke det!

Skrevet

Jeg syns ikke at jenter MÅ leke med biler eller MÅ leke med dukker.

Men jeg syns det er fint om både gutter og jenter får muligheten til å finne ut hva de liker selv, uten at vi legger for voldsomme kjønnsbaserte føringer på de.

Det er vel likestilling om man som individ er fri til å velge selv, ikke om man må velge det motsatte av det som er de etablerte kjønnsrollelekene..

Men på den andre side så er det jo et stort spørsmål om hvor fri man egentlig er eller kan være når man lever i et samfunn der kjønnsroller gjennomsyrer ganske mye. Man formes jo ofte av det samfunn man lever i og de kjønnsrollene som det preges av.

Jeg liker allikevel å forsøke å la barna leke med de vil når de er hjemme.

Og da er det litt sånn frem og tilbake hva de vil leke med. Har en jente og en gutt og begge leker typisk omsorgsleker og begge leker med biler. Det er fint syns jeg. De får prøvd ut ulike sider ved seg selv.

Rosa kjoler på jenter er jo helt ok det så lenge det ikke fører til at jente må sitte stille for å ikke skitne de ut. For DA syns jeg det begrenser den fysiske utfoldelsen alt for mye.

Skrevet

Er ikke enig med deg. Selvfølgelig finnes det eksempler slik som du peker på, men det er svært få. Majoriteten av mødre lar jentene sine være prinsesser hvis det er det de vil og synes det er ok. Det er svært få at dem du nevner, men vi kan jo late som bare for å lage en debatt selvsagt.

Skrevet

Helt enig, HI..

Jeg kjøper bare "jenteleker og jenteklær" til jentene og "gutteklær og gutteleker" til guttene. Men om de velger å leke med hverandres leker, så vær så god. Jeg har 2 gutter på 3 og 5 år, og en jente på 8 måneder. Jeg kjøper bare "jenteklær" til henne, men er det kjønnsnøytrale klær etter gutta så arver hun så klart det. Men jeg kjøper ikke blå body med bil på til henne eller rosa bukse til gutta. (Kjøpte en gang en rosa skjorte til eldstegutten, men da protesterte faren vilt). Og jeg kjøper ikke dukker til dem, og bil til henne. Men de kan dele på kryss og tvers. Jeg nekter dem ikke å leke med leker for det motsatte kjønn, men jeg kjøper det ikke til dem. Sånn er det bare her. Beklager at noen blir støtt av at jeg ønsker at guttene skal være gutter og jentene skal være jenter..

Heldigvis er ikke bim/dib-verdenen den virkelige verdenen..

Skrevet

Men Mamma'n til Will & Ailo, gjør ikke du, og mange andre her inne med deg, akkurat det samme som de jentemammaene du reagerer på i hovedinnlegget ditt? Dere er jo raskt ute og forteller om hvor guttegutt sønnene deres er, hvordan de leker brutalt og nekter å leke med dukker. Hvorfor er det annerledes enn når noen mammaer forteller om deres jenter som leker med biler, traktorer og er glade i å herje?

Og du sier jo selv at mange mammaer her inne lager tråder der de skriver at de er så glade i å pynte jentene sine med dilldall. Men du reagerer når andre mødre skriver at sine jenter liker mer gutteting? Hvorfor er det ene verre enn det andre?

Det er helt sikkert generelle forskjeller mellom gutter og jenter, og det er helt greit og kanskje sånn det skal være, men det er MANGE der ute med barn som ikke går innunder dette generelle mønsteret. I større eller mindre grad. Det er da ikke noe mer "galt" med en guttete jente enn enn typisk jente som liker dilldall? Vi som er voksne må da omfavne begge deler?

For å stille et lignende spørsmål som du gjør i ditt innlegg: Dattera mi elsker å leke med biler, hun liker å herje med gutta og hun hater Barbie og dilldall. Skal jeg nekte henne det på grunn av mine forventninger til henne utelukkende på bakgrunn av hennes kjønn?

Tror ikke det.

Skrevet

Enig med deg jeg, Mamma`n til Will & Ailo <3. Bra innlegg. Har tenkt over det flere ganger når jeg har lest folks kommentarer her inne, at de små jentene jeg kjenner må være unormale, for de aller fleste av dem ville ikke lekt med biler om jeg så betalte dem for det.

Jeg har jente selv, men hun er så liten at jeg vet ikke helt hva hun foretrekker. Jeg er ikke så glad i rosa, lilla, og "prinsesse"-ting selv, men vil hun ha sløyfe i håret når hun blir eldre, så får hun det.

Hun har allerede fått både dukker og biler i gave, og har både kjoler og t-skjorter med traktorer på tilgjengelig i skapet, så da har hun i alle fall muligheten til å velge selv. Det blir spennende å se:)

Det går an å bli for politisk korrekt. Jeg kommer ikke til å være noe mindre stolt over datteren min om hun velger å løpe rundt i prinsessekjole og bare vil leke med dukker.

En annen ting som er rart, er at det virker ikke som om det er lov å si noe positivt om det å ha en datter her inne. Da må du i tilfelle også legge til at "hun leker kun med biler, er høylytt, uredd og slåss hver dag". Ellers blir du omtrent halshugget.

Det er helt legitimt å si hvor glad du er fordi du har gutt, for de er "myyye enklere å ha med å gjøre". Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest om hvor vanskelige jenter, at de bare er opptatt av kjoler og dukker. Hva så?

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal få lov å være glad man har det barnet man har, uavhengig av kjønn, interesser og klessmak. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være mer stas om et barn heller leker med biler enn med dukker, eller at det herjer mye i stedet for å leke rolig. Men så er det jo mye jeg ikke skjønner også da...

Skrevet

Det jeg lurer på er:

Hvorfor er det mer greit å lage et innlegg der man skriver: "Jeg er så glad for at jenta mi er typisk jentete og liker Barbie og dilldal, for jeg elsker å pynte henne og kle henne opp og gjøre jenteting sammen", enn et innlegg der man skriver: "Jeg er så glad for at jenta mi er litt tøff og guttete av seg og ikke er så opptatt av dilldall, for jeg elsker å sparke fotball med henne og ta henne med på fisketur"?

Antar man at sistnevnte har presset jenta si inn i en unaturlig rolle for henne fordi man vil ha et barn som liker det samme som seg selv? Hvis ja, hvorfor kan man ikke anta at det samme gjelder for førstnevnte eksempel?

Er det utenkelig at det blir født jenter som liker tradisjonelle gutteting? Er det utenkelig at det blir født gutter som liker tradisjonelle jenteting? All den tid mange jenter vokser opp til å bli mekanikere, ledere og jegere, og mange gutter vokser opp til å bli sykepleiere og omsorgsarbeidere?

Skrevet

Det er vel ikkje det at dei skal vere mest mogleg gutete, men eg synes det er dumt om jenter vert dolledokker for mødrene sine, og går inn i roller som vert forventa av dei. Dei må få utfolde seg og vere den dei er.

Eg synes jo det er litt snodig når eg sjekkar vermeldinga om morgonen og kler på guten min klede som skal vere gode for han å utfalde seg i, og når eg kjem i barnehagen møter jentene i ballerinakjolar :) Eg er sikker på at dei vil det sjølve altså, og dei har nok meir passande klede i barnehagen, men litt rart synes eg likevel det er. No når det er varmt er det mange som går i kjolar ute og leikar. Kan aldri hugse at eg sprang rundt å leika i kjole til kvardags. Det er vel ikkje så praktisk i slike og klatrestativ..

Eg har og ei lita jente, og har mest rosa og lilla klede til henne. Men kjole synes eg er upraktisk når ho krabbar, så det har ho svært sjeldan på seg. Det vert sikkert kamelar å svelge for meg i åra som kjem ;)

Skrevet

Jeg sier bare hurra for guttejenter, hurra for jentejenter, hurra for guttegutter, hurra for jentegutter og et stort HURRA for mødre og fedre som klarer å la barna sine finne sine egne veier uten å ha forventninger til hvordan de skal være, hva de skal like og hvordan de skal te seg bare på grunn egne forventninger til hvordan gutter og jenter skal være :)

Hurra for mangfold og individualitet!

Skrevet

Signerer 20:47!! Jeg syntes at barna skal få vege mest selv. Det jeg reagerer på er foreldre som sier: "nei den kan du ikke leke med for det er en gutte/jente leke!".

Så må man hekker ikke glemme at barn ofte blir formet av sine foreldre.. Jeg har venner som esker rosa og kler seg i det så ofte de kan. Selvfølgelig har deres døtre masse rosa på seg. Så har jeg venner som hater rosa, og deres døtre går ikke i så mye rosa. Kan ikke se at det ene er verre enn det andre. Det viktigste er at hvis barnet sier" nei mamma jeg liker ikke rosa/blått", så blir det akseptert.

Jeg har selv en datter som ikke liker rosa. Elsker å leke med tog og biler, men har også en dukke som blir plukket opp en gang i ny og ne. Tenk så trist om jeg aldri hadde kjøpt henne bilene og togene bare fordi jeg mente at det skal jo ikke hun leke med...

Skrevet

Det er flott at jenter blir bilmekanikere eller at gutter blir sykepleiere om det er det de vil. Eller at sønnen min leker med dukker og datteren min(om jeg noen gang får en datter )leker med biler.

Men som en annen her skriver at sier man at man har en datter eller ønsker seg en datter så må man forte seg å legge til at det ikke er pga kjoler og at hun skal få masse verktøy å leke med.

Jeg kunne godt ha tenkt meg en datter jeg og hadde jeg fått det hadde det blitt mye rosa og barbie her i huset . Og om hun ville hatt på seg kjole i bhg så skulle hun ha fått lov til det og det er ikke dermed sagt at jeg hadde forventet at hun skulle sitte på en stol dagen lang sånn at hun var ren og pen når hun kom hjem. Hun skulle vært like møkkete som alle de andre barna, og gjerne med skrubbsår på begge knærne.

Det er vist mange som tror at når en jente har på seg kjole så betyr det at hun ikke får leke og bli møkkete.

I mange andre land må jenter ha på seg skoleuniform (noe jeg skulle ønske ble innført her i landet også,men det er en annen diskusjon:) )

De jentene leker like bra de selv om de må ha på seg kjole/skjørt.

Jeg er oppvokst med en stemor som ikke var spesielt jentete av seg ,så når jeg bodde sammen med henne fikk jeg aldri gå i skjørt/kjole, hun klipte håret mitt helt kort, ga meg en blå klokke og nærmeste jeg kom til å ha jenteleker var My little pony og jeg var ikke spesielt opptatt av hester.

Alt jeg ønsket meg var en rosa dukkevogn og et barbiehus.

Skrevet

Jeg håper at de aller fleste vil at barna skal få velge selv, men tror ikke det er slik det foregår dessverre. Jeg tror barn blir presset inn i kjønnsrollene foreldrene vil at de skal inn i. . Man blir også påvirket av hva foreldrene gjør. Er de kledd i kjole fra dag en, er det veldig sannsynlig at de vil det videre, og omvendt. Jeg tror det er viktig med variasjon- når det kommer til begge kjønn.

Jeg syntes det er veldig trist at det i det hele tatt er forventninger den ene veien eller den andre når det kommer til kjønnsroller. Jeg ser ikke at gutter og jenter er forskjellige jeg!!! Jeg ser at MENNESKER er forskjellige, til tross for kjønn.

Det at du ønsket det rosa dukkevogn og ikke fikk det var dumt. men det betyr ikke at hvis du får deg en jente at hun vil det samme. Kanskje hun får det av deg, og alt hun ønsker seg er en bil som sine brødre. Da håper jeg du ikke blir skuffet... Men mest sannsynelig vil hun ikke det da det virker som om du har et klart syn på hvordan din datter skal bli;-9 og når du oppdrar hun til å være nusselig fra starten av, er det sannsynlig at hun blir det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...