Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #26 Skrevet 24. juli 2011 :-) point taken 18.14.... Jada. jeg er nok en litt gal drømmer. HI
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #27 Skrevet 24. juli 2011 Tror nesten du er missunnelig på de som står på for alle de rammede og får en ekstra slant i lomma/ferie tilgode. Går det virkelig ann og tenke sånn når nermere 100 er drept og 100 skadd,klart alle står på og hjelper til,det er vårt lan og vårt folk som trenger hjelp.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #28 Skrevet 24. juli 2011 17:29 igjen her. Det du skriver i dette innlegget, 17:58, er en helt annen sak enn den du startet med, HI. Hvis jeg legger godvilje til så er det et tegn på at ingen av oss er helt oss selv etter alt som har skjedd de siste dagene... Man får tusen tanker om alt mulig. Jeg håper at hovedinnlegget var et uttrykk for dette. Til sammen er du egentlig innom en hel rekke temaer og diskusjoner, HI. Altfor mange til at man egentlig kan diskutere alle på en gang. De er adskilte, og likevel på et vis forbundet i det store bildet. Jeg kan tildels være enig i mye av det du skriver i innlegget ditt 17:58, HI. Vi er nok ganske naive i dette landet, på mange måter. Men vet du hva? Jeg har lyst til å bo i et land hvor vi er så "naive" at vi tror vi kan fortsette å leve tilnærmet det vi gjør i dag. Jeg mener ikke at vi som samfunn ikke skal ta forhåndsregler, men jeg tror vi må gjøre alt som overhodet er mulig for å opprettholde den formen for samfunn som vi har! Jeg har lyst til å leve i et kardemommeby-land om det er mulig! Til dels er jeg enig med deg i at man kan styre sine egne reaksjoner også i en krisesituasjon hvis man har "forberedt seg" - dvs noen reaksjoner, noen handlinger i noen situasjoner. MEN, INGEN kan forberede seg på en sånn krisesituasjon som det som skjedde fredag!! Dette var en ufattelig enmannsKRIG mot ungdommer og barn. De fleste som gjemte seg i telt osv var trolig i sjokk, dvs en tilstand hvor man ikke lenger er i stand til å tenke rasjonelt. Jeg er usikker på om man skal "forberede" sine barn på noe slikt, det kan skape mye frykt, og jeg ønsker ikke å bo i et samfunn basert på frykt, da vinner slike som fredagens terrormann. Men det å være "naiv" på dette området, mitt kardemommeby-land ønske, trenger ikke å bety at man er naiv på andre områder i hverdagen! Og det er her jeg tror du blander sakene. Innvandrerbarn eller barn av innvandrere har nok enten opplevd ting selv, eller hørt foreldre fortelle om ekstreme situasjoner. Dette er det absolutt læring i, og kanskje reddet det noen av dem. Men jeg tror at fredag var det også mye tilfeldigheter som spilte inn. Tilfeldigheter og flaks i et øyeblikk av tilværelsen... de som var så uheldig å stå nær "politimannen" da han først åpnet ild hadde ikke all verdens opplæring kunnet hjelpe! Jeg tror ikke du skal blande denne tragedien inn så sterkt i det jeg tror du egentlig sier på et mer generelt grunnlag... Barn må lære seg mer enn mange gjør i dag - helt uavhengig av fredagens grusomheter. Jeg er for at barn skal få leke med kniv, fordi det sjeldent skjer alvorlige ulykker hvis man lærer barna riktig knivbruk, man lærer at kniven kan skade og man lærer at om man skjærer seg litt så er det vondt. Jeg er for at barn skal få klatre i trær, fordi de lærer hvor kroppens grenser går og de lærer å bruke kroppen sin. Barn må lære å ikke bli underholdt alltid, lære seg å sysselsette seg selv, som du skriver. Barn må lære om livets realiteter når f.eks. noen dør, og ikke holde det borte fra dem. De må lære å ta egne beslutninger og vurdere konsekvensene av det de gjør. De må lære at det finnes grenser man ikke krysser. Men alt dette krever tilstedeværelse av oss voksne, det krever tålmodighet og det krever masse, masse kjærlighet! Vi skal lære dem at ikke alle har gode hensikter, og at de må være forberedt på dette, ta forholdsregler uten å la det styre livene deres. Og som du sier, mange kunne trengt å lære seg selvforsvar! Jeg tror det er sunt å - i trygge former - tenke gjennom evt situasjoner de kan komme opp i, og hvordan det evt. kan være lurt å handle i en slik situasjon. Men dette kan gjøres i trygge rammer som ikke nødvendigvis krever at vi gir slipp på vår tildels naive tro på et godt samfunn. Tror det er viktig å ikke blande kortene her!! Jeg har selv vokst opp med en far som i trygge former tok opp slike temaer, og jeg har sett at dette har vært til nytte for meg i en del kritiske situasjoner. Som femåring visste jeg hva jeg skulle gjøre med pappas store fiskebåt hvis han falt over bord og ble borte. Jeg visste hvordan jeg skulle handle om han satte seg fast i garnet og gikk under med det på den "lille" båten. Jeg visste hva jeg skulle gjøre om bilen havnet under vann. Dette er bare eksempler på hva han gjorde. Men det var gjort på en slik måte - og med en slik tiltro til meg som lite barn og mine evner - at jeg følte trygghet ved å vite at hvis noe slikt skjedde så visste jeg hva jeg skulle gjøre. Jeg kan si mye om min far - men DET er en stor gave han har gitt meg! Hm, dette ble et veldig langt innlegg... Men ut fra ditt innlegg 17:58, HI, så tror jeg du har mye du mener vel med og har gjort deg viktige tanker rundt. Jeg er langt fra enig i de holdningene du tilsynelatende hadde i det meste av denne tråden, spesielt i begynnelsen. Men, kanskje var det et klønete (beklager!) forsøk på å få frem noe helt annet enn det de fleste av oss tolket deg til. I innlegget 17:58 tar du opp mange viktige ting som kan være lurt å ta opp igjen senere når vi alle har fått fredagens tragedie litt på avstand. Jeg tror at mange "beskytter" barna sine for mye i dag, og dermed gjør at de ikke er forberedt på en del realiteter i livet, jeg er enig med deg der. Men ikke koble det opp mot denne totalt tragiske og meningsløse hendelsen - dette var KRIG mot våre unge, noe vi i fredstid ikke kan forberede oss på uansett hva vi gjør. Da tror jeg at jeg har sagt det jeg hadde på hjertet...
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #29 Skrevet 24. juli 2011 Den enes død, den andres brød. Det er kanskje smakløst å påpeke i en situasjon som denne, men det gjør det ikke mindre sant.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #31 Skrevet 24. juli 2011 18.55. Tror egentlig ikke vi er så uenige, jeg. enig i at jeg har blandet en hel del tanker og følelser i innlegget. Hvem søren gjør ikke det i en slik situasjon. Saken er bare at DETTE har jeg tenkt mye på, har forsøkt å advare mot at det KAN skje også her i landet, men ingen har villet høre på meg. som jeg har skrevet tidligere har jeg en hel del erfaringer fra situasjoner, som både innebærer utrolig naivitet og cynisme. Jeg VIL at det skal komme noe godt ut av denne saken for norske barn, og jeg ble ærlig talt provosert av at det eneste... jeg mener ENESTE... folk snakket om, var å tenne lys, kjøpe blomster og bytte profilbilde på facebook. det var det som førte til innlegget, føler faktisk ikke at jeg fortjener så mye dritt som jeg har fått for det, for jeg har faktisk en god mening og et hjerte, og jeg er lei av overfladisk tenkning. Om JEG nå skal ta alt i beste mening, så har jeg kanskje bedre trening enn de fleste i å takle sjokk og tenke fremover. Så ok. La oss gi det noen dager til folk roer seg ned, men så må vi faktisk til med mer konstruktive ting enn å tenne lys. Men takk fordi du er konstruktiv, det setter jeg stor pris på. Og jeg har fått samme overlevelsestrening som du... Og DET vil jeg gjerne at alle barn får. HI
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #32 Skrevet 24. juli 2011 Du har rett, HI Slik sier den svenske gruppen Vikingarna også: Här på jorden i dag mens vi lever finns det dom som ger oss hårda ord. Men sedan när dörrskylten är nere så strör dom ofta liljor i vårt hår. Kom till mig med dina blommor mens jag lever och låt mig få njuta av en vår. Vänta inte tills jag är död och borta med att då som först strö liljor i mitt hår. Här på jorden behövs våra blommor ett vänligt ord när man är svart och trött. Vill du inte ge mig blommor mens jag lever kom inte hit med dom när jag har dött.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #33 Skrevet 24. juli 2011 18:55 igjen... Jeg tror grunnen til at folk blir så provosert er at de FØLER du har tråkket på måten folk viser sin medfølelse og sorg på. De FØLER at du har tråkket på følelsene deres og de blir redde fordi de FØLER at det ikke viser følelser. Det betyr ikke at du ikke føler med de berørte eller har gode meninger! Men hva folk FØLER når de leste innleggene dine til å begynne med. Tusener av personer er direkte berørt av dette, og mange flere er indirekte berørt. I tillegg har det berørt hele samfunnet vårt. I en slik situasjon må man være ydmyk for omstendighetene og at vi alle er forskjellige, tror jeg. Noe av det som ble så skremmende og provoserende til å begynne med var at det virket som om det ikke lå følelser bak. Jeg mener at du med dine to siste innlegg har vist at du absolutt har følelser rundt dette og ønsker å gjøre noe. Men folk har nettopp vært vitne til at en person som ikke viser noen følelser i det hele tatt har skapt enorm lidelse - folk er redde for det de oppfatter som ikke å være medfølende. Jeg verken sier eller mener at du (ut fra dine siste innlegg) er det - bare at måten du skrev på til å begynne med ga inntrykk av det. Noe jeg har inntrykk egentlig kom av at du ikke fikk frem det som var det du egentlig hadde på hjertet. Jeg tror hovedproblemet er du har hoppet altfor fort frem for folk, HI. Det er ikke mange som greier å tenke på "hva kommer nå" når man står midt i krisen. Det eneste de er i stand til er å "overleve" de første dagene - og ja, ofte kun med å utføre symbolhandlinger. Når ting har roet seg vil mange begynne å tenke konstruktivt om hva man kan og bør gjøre videre. Dette er en prosess som kommer til å vare i mange år fremover. Man skal og må ta tak i disse tingene som du påpeker - men man kan ikke kreve det av folk altfor tidlig når de fleste er i en tilstand av stor sorg, sjokk og følelsen av maktesløshet. Det er for tidlig! Og når noen - som deg nå - provoserer, får du noe av det sinnet som folk også må få ut i en slik situasjon. Det kommer til å være mange sinte folk fremover. Vi, de nærmeste, alle oss andre og samfunnet, skal gjennom denne første fasen, deretter kommer rettssaken, så dommen... alt vil røre ekstremt sterkt ved folk, og det over tid. Jeg tror at etter en sånn tragedie som er så meningsløs og gir folk så stor følelse av maktesløshet så vil det oppstå et behov for å gjøre noe konstruktivt hos mange i ettertid - og da er det også tiden for å ta tak i det. Noen vil sikkert forsøke å glemme og ikke gjøre noe, men jeg tror det er alt for mange som ikke vil godta det. Vi kan ikke glemmer - vi må handle - vi må ta bevisste valg for vår felles fremtid! Mennesker har alltid hatt behov for å ha symboler å forholde seg til i vanskelige situasjoner, og mange finner trøst i det. La folk få ha sine sorgsymboler og den første tiden i fred, så vil de også lytte til deg når de er klar for det, HI Det viktige her er at det er mange som ønsker å gjøre ting for å ha et godt og trygt samfunn i fremtiden. Se bare i denne debatten du har skapt her på forumet... Alle som har gitt deg mye kritikk er egentlig ute etter det samme som de fleste andre, inkludert du, ønsker - forsøke å hindre at dette skjer igjen og skape et godt sted å leve. Men vi har alle forskjellige utgangspunkt, erfaringer og ressurser, det er derfor det er viktig med romslighet fra alle parter i denne tiden. Jeg har ikke meldt meg inn i grupper på facebook og lignende, fordi jeg føler det ikke gir meg noe. Men jeg har stor forståelse for at mange føler et fellesskap når de gjør det, og den følelsen tror jeg er viktig. Jeg overrasket meg selv tidligere i dag ved å registrerer meg på den siden i vg hvor de symboliserer at vi står hånd i hånd. Men jeg likte symbolikken i det. Vi må stå sammen - og ikke minst må VI MÅ STÅ SAMMEN I FREMTIDEN! Skal vi skape gode endringer i samfunnet er vi alle viktige og det krever at mange jobber mot det samme. Vi velger ulike måter å gjøre det på, og det må også til. Jeg liker tanken på at så mange rundt i landet føler samhold og har vilje til å gjøre noe positivt fremover. Vi må holde fast på det!! Hold fast på engasjementet ditt, HI, det trenger vi
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #34 Skrevet 24. juli 2011 Min mann jobber i politiet i Oslo, og skulle akkurat til å gå av vakt når det skjedde. Han skulle ha fri hele helgen, men jobbet til utpå formiddagen på lørdag, og dro på jobb igjen til morgen i dag. Og som han sier så gjør han ikke det for å få overtid. De fleste ønsket faktisk å bidra når noe så alvorlig skjedde. Overtid og penger stiller liten rolle i en slik sak. Og prisen mange som du mener tjener så godt må betale er temmelig høy. Min kjære sliter med det han har sett rett etter eksplosjonen og det han har sett på Utøya. Tror ikke de pengene han har tjent kan veie opp for det han har opplevd og sett. Så ja, jeg synes du er smakløs.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #35 Skrevet 24. juli 2011 Siden du har åpnet for å påpeke andres naivitet, HI, ser jeg grunn til å peke på din egen. Her er realiteten (og den er du tydeligvis opptatt av): 1. Et krisearbeid basert på gratis frivillighet ville vært en stor risiko. Betalte tjenester sikrer kvalitet, profesjonalitet og ikke minst stabilitet. Noe annet er naivt å tro. 2. Jeg er i tillegg usikker på hva slags forståelse du har av det økonomiske fundamentet i samfunnet vårt. Du kan gjerne redegjøre for dette. Inntil videre vil jeg minne om at det er våre inntekter som sikrer velferdssamfunnet vårt. Ønsker du en annen økonomisk modell? 3. Du er irrasjonell når du framstiller symbolhandlinger som det eneste som blir gjort i disse dager. Logikken er bristende.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #36 Skrevet 24. juli 2011 18.55 Må si jeg setter stor pris på deg og din evne til å se dypt. Skulle ønske jeg kunne bli bedre kjent med deg, og at flere var som deg her inne. jeg forstår at jeg, som har jobbet både som journalist og innen beredskapsarbeid i veldig mange år, antagelig... nei, forresten, helt sikkert, stiller om rimelig mye fortere enn folk flest og begynner å tenker "Hva kan vi gjøre" og "hvorfor har folk nektet å se dette komme" i stedet for "det er synd på dem" og "vi må tenne lys" Må si at det er helt ok for meg at folk angriper meg, jeg sitter ikke her og gråter for den del. Vil gjerne at folk reagerer, og TENKER! det jeg har sett, ut fra de kriser jeg har vært innblandet i, er at folk glemmer veldig fort, og at det dermed ikke skjer noe mer. Derfor provokasjonen. Dette skal vi ikke glemme. Som flere andre sier her: Når man går inn og jobber på en sånn krise, så tenker man minimalt på de ekstra pengene. I alle fall de fleste av oss. Personlig hadde jeg heller tatt ekstra fritid enn penger for å jobbe i døgndrift, som jeg har gjort ved flere anledninger for andre mennesker. Så det var ikke det jeg hentydet til, kanskje mer det meningsløse i å bruke masse penger og energi på noe som Oslo kommune måker bort om ett par tre dager, når det begynner å råtne. Det er SÅ lett å døyve samvittigheten med en blomst eller ett lys, men jeg forstår at mange ikke vet hva annet de kan gjøre. Men det finnes SÅ mye vi kan gjøre sammen, om vi bare innrømmer for oss selv at vi desverre ikke bor i Kardemommeby. Jeg ser at de jentene som har lært selvforsvar av meg har hatt praktisk bruk for det, og det var noe de aldri hadde sett for seg. Noen av dem har vært forsøkt voldtatt av kjæresten sin, og OM de ikke hadde vært presentert for muligheten (på en relativt provoserende måte) så hadde de ikke hatt noe å stille opp. Jeg vil slå ett slag MOT naivitet og FOR at vi ser at vi lever i den riktige verden hvor ikke alle er gode og snille bare fordi de sier det. Og jeg vil HJELPE barn og ungdommer til å få et nogenlunde godt forsvar mot elendigheten. Nei, jeg tro ikke alle mordene kunne ha vært forhindret, men jeg tror helt klart at mange flere hadde vært spart hvis de bare ikke hadde vært innpodet med at "alle vil dem godt". Så DET er min sinnstemning i kveld: Så forbannet meningsløst, og la oss se til at det ikke skjer igjen. OM jeg må provosere for å få folk til å lese, så gjerne det. Og forresten: Hva er det som sier at JEG ikke er personlig berørt? det har jeg ikke sagt noe om. HI
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #37 Skrevet 24. juli 2011 faren min er ege. han har jobbet sykt mye de siste årene. kanskje 3-4 frihelger hvert halvår... ulovlelig mye. ingen ferie på et år.. så denne sommeren fikk han 2 uker ferie. men han hørte om hva som skjedde og dro rett hjem for å hjelpe til. var ikke overtid eller penger som sto i hodet, men å hjelpe medmennesker.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #38 Skrevet 24. juli 2011 kan jeg få lov til å legge til at de fleste kommuners kriseteam er basert på frivillighet fra folk i helse/pleie og sosialtjenesten? kommunene har ikke råd til å lønne folk for å være standby, evt får en en symbolsk sum ved uttrykking.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #40 Skrevet 24. juli 2011 Tja, om dere leser mine innlegg litt lenger opp, så forstår dere kanskje hva jeg mener. HI
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #41 Skrevet 24. juli 2011 Til 20:28 Av alle dem som har svart HI er du den eneste som klarte å ikke døme henne ut. Samtlige andre har dømt før de hadde helhetsbildet klar, de gjorde et mistak som er vanlig i det norske samfunnet: Å dra for snabbe konklusjoner. For meg ser det ut som at dere to har funnet hverandre, og jeg er overbevisst om at alt som skjer har en mening... Om dere er interessert i å møtes, send meg en email begge to til [email protected], så kan jeg formidle det videre til den andre.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #42 Skrevet 24. juli 2011 Jeg har lest alle innleggene dine, det er disse jeg legger til grunn når jeg mener at du uttaler deg irrasjonelt, realitetsfjernt, ulogisk og naivt.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #43 Skrevet 24. juli 2011 Ja, jeg kjenner og stoler på 22.31, bare så det er sagt. Å legge ut min egen epostadresse ville være vanvittig i denne situasjonen, men om du ønsker å snakke mer med meg, så er du hjertelig velkommen. Tar gjerne konstruktive eposter fra andre også. Jeg vet at jeg får de epostene. jeg vet også at eventuelle mordtrussler vil bli luket bort. Thats what friends are for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå