Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #1 Skrevet 23. juli 2011 Tenk på dem som skal lage et tilbud til reparasjon av regjeringskvartalet. Tror neppe de satt stille og kikket på hele nyhetssendingen i går, for det haster selvfølgelig med å få anbudet ferdig. Gjelder et ukjent antall milliarder, antagelig det doble av hva vi får vite når entreprenøren er valgt. kan også henlede oppmerksomheten til alle begravelsesbyråer og blomsterhandlere som får uventede inntekter og arbeid nå, og til alle som selger gravlys og andre typer lys. De jobber overtid. Det samme gjelder nyhetsjournalister som riktig nok må ofre ferien, men den får de igjen. Nå får de klekkelig overbetalt for å gjenta gamle nyheter på døgnbasis. Husk at det alltid er noen som tjener på andres død. Forresten: Regner med at politiet får høyere budsjetter etter dette, på bekostning av andre etter. Skulle tippe på en dobling. Er jeg smakløs? Tja, det kan vel hende. MEN realistisk.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #2 Skrevet 23. juli 2011 Hva er det som driver deg som menneske? Det lurer jeg på. Mener du selv at dine "realistiske" tanker er så viktige at de MÅ deles, til tross for at du selv innser at de er smakløse? Tror du andre er interessert?
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #3 Skrevet 23. juli 2011 Ha, ha. Du har ikke greie på byggeprosesser i hvertfall! Først må det bestemmes hva som skal gjøres med bygningen. Om den kan utbedres eller må rives. Det tar litt tid. Deretter må noen beskrive det som skal gjøres. Det tar i hvert fall noen måneder. Og så kan de som er interessert begynne å regne anbud ut fra de beskrivelsene de har mottatt. Så det er nok ingen entreprenører som har jobbet særlig hardt etter gårsdagens hendelser. Nå er det sikring av bygget som er pri 1.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #4 Skrevet 23. juli 2011 På grunn av at moderne kultur får så mye statlig støtte, har det blitt slik at nær sagt alle tanker er verdifulle og må skrives ned. Dette har gått altfor langt. Men HI glemte alle psykologene, som har rettferdiggjort sin eksistens i mange år framover kun på grunn av denne terroren.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #5 Skrevet 23. juli 2011 Et statlig anbud er en lang prossess, og hvis jeg var entreprenør ville jeg ikke ventet med å begynne å ta rede på priser og leverandører. De som skal ta rede på hva som må gjøres med bygningen må forresten også levere anbud, om det kommer til å koste over en viss sum. Tror det er 200.000? men der er jeg ikke helt oppdatert. De kjenner ofte entreprenørene. Korrupsjon? Nei, vi må jo regne med at folk kjenner hverandre i et så lite land som Norge. Hva som driver meg som menneske? Jeg har vel langsomt blitt realist. Sørger jeg over de døde? Jada. Men jeg kan ikke vekke dem til liv. Vil bare henlede oppmerksomheten på hva det er for et varmt og omsorgsfullt samfunn vi lever i. Og takk til deg som minte meg om psykologene og kriseteamene. de hadde jeg glemt. Røde kors jobber der imot gratis og med hjertet, så vidt jeg vet. Ære være dem for det. HI
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #7 Skrevet 23. juli 2011 Har ikke pannelugg, jeg!! HI Og jeg mener ikke innlegget som respektløst mot hverken pårørende eller skadede. Tvert imot. All respekt til dem. Men verden er nå en gang som den er. Se det i øynene. Jeg har flere venner og bekjente som har blitt kalt inn for å jobbe i ferien sin, mot relativt generøse motytelser som ekstra lønn, mer ferie, dobbel overtid osv. Uansett om man selvfølgelig synes det er en tragedie, så er alle seg selv nærmest. JA, jeg vet endatil om en som gledesstrålende kunne fortelle at han hadde fått en jobb (om enn midlertidig) etter å ha gått håpeløst arbeidsledig i over ett halvt år. HAN var glad, selv om han selvfølgelig syntes det var vondt med alle døde.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #8 Skrevet 23. juli 2011 Siden vi først er realistiske så kan dette terror angrepet i regjeringskvartalet redde mang en arbeider igjennom en ny finanskrise. Bygningene der kommer til å trenge mye arbeid.Dette vil igjen sikre arbeidsplasser innen byggebransjen på østlandet. Aldriså galt at det ikke er godt for noe
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #9 Skrevet 23. juli 2011 23.16: Helt riktig. Det er nettopp det jeg mener. jeg har sett det før, og det har sikkert mange andre også. Jeg mener ikke at det er feil, men det er veldig få som tenker på de praktiske konsekvensene av en sånn ulykke. Jeg så det første gang da et fly krasjet inn i Torghatten på 80-tallet, og nesten ga de lokale begravelses- blomsterhandlerne hjerteinnfarkt, fordi det ble så mye ekstra jobb. Jeg så det samme med f. eks Scandinavian Star ulykken (tjente noen ekstra kroner der, som var veldig tiltrengte), med Åstaulykken (hvor man også kunne være vitne til at folk skrek og bad - ikke for sitt liv, men for at noen skulle spare dem for å bli brent ihjel levende (avliving, med andre ord) men de aller fleste var for feige til å hjelpe dem) og med Tsunamien i Tahiland. Også blir man litt cynisk etterhvert. Det er IKKE mange som jobber gratis og idealistisk. Jegkjenner også mange "frivillige" som dro til Haiti og japan etter jordskjelvene. IIKKE søren gjorde de det gratis. Når det er sagt, så unner jeg dem hvert eneste øre, men ikke kom å snakk til meg om at folk jobber idealistisk. HI
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #10 Skrevet 23. juli 2011 Ja, jeg tjener også på denne tragedien... for jeg har blitt innkalt fra ferie for å bistå i kriseteam! Men jeg sitter og gråter når jeg leser dette, jeg synes det er så grusomt... tenk gjerne "den enes død, den andres brød..." men ikke dermed man gjør ting med et lett hjerte!
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #11 Skrevet 23. juli 2011 23.42: Det har jeg ikke sagt heller. Lykke til med jobben, jeg vet det er tøfft, og unner deg hvert eneste øre i overtid. Det er ikke det jeg forsøker å si, bare at alle slike tragedier har andre sider, og at det er greit å være klar over dem. Så slipper man å bli sjokkert i den virkelige verden. Husker en gang for MANGE år siden, hvor jeg ble beordret av min sjef å ringe hjem til en mor, hvis sønn nettopp hadde kjørt galt og drept en nybakt mor og fått revet av seg selv det ene benet. Jeg skulle ringe og gi henne beskjed om at siden han var en kjent person, ville navnet hans komme på trykk i avisen. Hun brøt helt sammen, og sa at hun skulle ønske sønnen også hadde dødd i ulykken.... Tror det var da jeg sluttet å være naiv og begynte å se verden som den er.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #12 Skrevet 23. juli 2011 Det lønner seg helt sikkert å ta vindusoppdrag i Oslo. Ikke lenge siden muslimene knuste en mengde vinduer under beleiringen av Gaza, og nå er det de høyreekstreme som gjør det.. Og i mellomtida diverse hærverk på buss-skur, og andre som kaster murstein inn butikkvinduer nå og da. Må skifte vinduer nesten hele tida jo...
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #13 Skrevet 23. juli 2011 Man skal jo ha lønn når man jobber - uavhengig av hvorfor man er på jobb. Da kan vi jo like gjerne konkludere med helsepersonell også til dels tjener på andres død. Og begravelsesagenter tjener jo kun penger på andres død. Dette hovedinnlegger er jo ikke bare usmakelig. Det er jo bare dumt og latterlig lite gjennomtenkt.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2011 #14 Skrevet 23. juli 2011 Ehm, HI? Du er neppe enestående som har funnet ut dette, men de fleste av oss andre gidder ikke ofre tid og tanker på "den andres brød" i en situasjon som denne.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #15 Skrevet 24. juli 2011 Kjære Hi... Jeg klikket meg inn på dette innlegget i går for jeg trodde at det kanskje var en hyllest til alle de som jobbet med å hjelpe. De som søker på øya og i Regjeringsbygget, de som sokner i vannet, de som bistår dem som har mistet sine kjære, de som ikke vet og de som har opplevd helvete på jord. Jeg ble så oppriktig lei meg da jeg leste dine kalde ord og betraktninger at jeg har ligget å tenkt på det mesteparten av natten. Det river meg i hjerte at det finnes mennesker som deg, som føler for å sette prislapp på ødeleggelsene og hatet som har rammet landet. Du kaller deg realist - jeg kaller deg stakkarslig... For noen måneder siden døde gutten min. I den forbindelse fikk bl.a. blomsterhandleren i bygda kjempemange bestillinger på blomster. Det er klart at en blomsterbutikk lever av folks glede og sorg. Og når et ungt menneske går bort, merkes det mer i lokalsamfunnet enn når en dør gammel og mett av dage. Derfor ble min fortvilese deres inntekt. Men den omtanke og verdighet jeg og mine ble møtt med i sorgen var fantastisk. De gjorde alt for at vi skulle få ting som vi ville, og jeg fikk aldri følesen av at de reknet sammen summene av de blomstene vi trengte for å pynte kirke og kiste, glade for å kunne sette penger på konto. De som produserer gravlys - lever jo på en måte av menneskers sorg. Men jeg nekter å tro at de sitter og sier "yesss.....nå blir det jammen fart på omsetningen!" Alle vet at veldig få jobber gratis - det er faktisk jobben vår vi lever av - men heldigvis er det få som føler for å fremme disse tankene. Spesiellt i en tid som dette. Jeg synes synd på deg, kjære Hi. Du føler deg klok og litt stolt over at du "tør" sette ord på tanker mange har. Men noe har best av å forbli usagt og du viser bare at du er et lite menneske uten empati og omtanke. Du burde skamme deg!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #17 Skrevet 24. juli 2011 Jeg har sympati med deg som har mistet barnet ditt, det finnes nok ingenting verre enn det. Sikker på at din lokale blomsterbutikk/begravelsesbyrå gråt med deg. Selv har jeg opplevd å jobbe i blomsterbutikk og høre den meget kristne innehaveren utbryte at " nå håper jeg snart at noen dør, for ellers taper vi veldig mye penger på snitt." Beklager, det er MIN virkelighet, og det er ikke for å tråkke på deg. Synes nordmenn i allmennhet er veldig naive og lite virklighetsnære. Og JA, jeg beundrer alle dem som har jobbet frivillig i denne saken, skulle ha gjort det samme selv. For å være ærlig så har jeg gjort det flere ganger. har også hørt folk med økonomiske interesser uttrykke at de er mektig glade fordi tradisjonen med blomster og lys for å markere sorg over dødsfall har grepet om seg i Norge. Kan vi ikke gjøre noe fornuftig i stedet? Hva hjelper det de pårørende om det ligger en haug med blomster og råtner på Stortorget? Kan man ikke heller ta muligheten til å lære sine barn å ikke være så naive og godtroende at de springer bort til en hver person i uniform og tror han er ok? DET ville være å respektere de døde. Å se til at det ikke skjer en gang til. Og hvorfor har vi HELT glemt de statstjenestemennene som var dumme og pliktoppfyllende nok til å jobbe sent en fredag i fellesferien for din og min skyld? HI
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #18 Skrevet 24. juli 2011 Jeg må innrømmer at det er sjeldent folk er så realister og ser lengre enn nesa rekker enn trådstarteren. Om jeg var en bedriftsleder som hadde en virksomhet knuttet til konsekvensene av fredagens, ville jeg også begynne med én gang å regne på mulighetene til å tjene penger... Til og med politiet ser på dette som en enorm mulighet til å få seg tildelt større resurser! Jeg bare beklager at det finnes så mange naive i landet.... Dere burdte ta en tur til krigsrammede land for å vite hva dere snakker om...
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #19 Skrevet 24. juli 2011 12.59 her igjen. Det er sjelden jeg lar innlegg her inne gå inn på meg, men det har ditt gjort. Og det ble ikke bedre av svaret ditt. Jeg skjønner hva du sier. Det jeg ikke skjønner er hvorfor? Hva har skjedd i ditt liv som har gjort deg så kynisk at du må sette ord på sånne tanker - og da spesielt i en tid som dette? Hva vil du frem til? At det finnes mennesker som synes deres profitt er viktigere enn menneskers liv? Du sier at det alltid er noen som tjener på andres død. Hva er poenget ditt? Er alle som jobber med blomster, lys, bygninger, vinduer, kister osv gribber som livnærer seg av andres elendighet? Eller er det mennesker som har funnet en nisje i samfunnet hvor de kan tjene penger på å gi folk det de trenger - ofte i en vanskelig situasjon. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor du føler det er viktig å dele disse tankene dine med oss? Tror du ikke vi vet hvordan samfunnet fungerer? Tror du at vi tror at alle er bare snille og gjør ting kun ut fra sitt hjertes godhet? Du føler deg så smart, men er bare sørgelig. Jeg får vondt i magen av å tenke at du sannsynligvis er mamma, siden du er her. Hvordan formidler du dette synet ditt til barna? "Ja, det er trist at så mange døde, men tenk på alle de som tjener gode penger på det. Så det er aldri så galt, at det ikke er godt for noe".....
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #20 Skrevet 24. juli 2011 Trådstarteren får svare for seg selv, men det jeg ser er at hennes innlegg ikke bare fjerner fokuset fra det som mange sutrer om, men også setter hendelsene i relasjon til virkeligheten. Jeg blir også provosert når folk ikke gjør noe for sine medmennekser når det ikke er krise, men at alle plutselig skal sette ut lys og blommer når noe skjer. Som om det hjalp nå når de er døde. Er det for å få god samvittighet? "Se her, nåå har jeg gjort noe som VIRKELIG vil hjelpe situasjonen: Jeg har kjøpt blommer til 200kr! Visst er jeg flink?" Visst: De eneste som blir hjulpet er Nille og blomsterhandleren. Det er DET trådstarteren vil få frem. Tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #21 Skrevet 24. juli 2011 16.08: Du har rett. Det er mitt poeng. Også vil jeg heller at vi gjør noe konstruktivt som hindrer at slikt skjer igjen, enn att vi gjør noe passivt som ikke tjener andre enn de som selger lys og blomster. kan ikke få meg til å vise min sympati gjennom å bruke penger. Ville heller gitt de som sørger en klem, eller enda bedre: sett til att MINE barn og DERES barn her inne var bedre rustet til å klare seg i en tøff verden. For den finnes her i Norge også. Så, som sagt, jeg har stor medfølelse, og tro meg, jeg er faktisk et veldig følsomt menneske. Men jeg er lei av at symbolhandlinger er den eneste reaksjonen vi nordmenn har når katastrofen rammer oss. Blomster og lys hjelper ikke meg når noen av mine nærmeste dør. Ei heller å vite at verden, i en kort periode synes at det er "så synd". gjør noe som setter spor i stedet. HI
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #22 Skrevet 24. juli 2011 17:01 ... sangen sier "if tomorrow never comes..."
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #23 Skrevet 24. juli 2011 Jeg blir litt nysgjerrig, HI... du skriver "Også vil jeg heller at vi gjør noe konstruktivt som hindrer at slikt skjer igjen, enn att vi gjør noe passivt som ikke tjener andre enn de som selger lys og blomster." Hva er det konkret DU kommer til å gjøre for å hindre at dette skjer igjen, du som ikke gjør noe av alt det andre folk ofte gjør i en sånn situasjon? Hva konkret gjør DU i denne situasjonen?? Du skrev et sted over her at du ble kynisk på et tidspunkt. Og ja, det er mitt inntrykk av alt det du skriver. Du skriver at du er lei av at symbolhandlinger er den eneste reaksjonen vi nordmenn har når katastrofen rammer oss. Du sier at blomster og lys ikke hjelper deg når noen av dine nærmeste dør. Du har rett i at hverken blomster eller lys vil bringe den/de døde tilbake. Men det du ikke forstår i denne sammenhengen er at dette er ikke bare symbolske ting, dette er en måte for folk å vise at de er der for hverandre der de ikke han så mange andre måter å gjøre det på. Etter den katastrofen som nå har skjedd er det viktig for de fleste å vise at vi står sammen, vi aksepterer ikke det som skjedd. Vi markerer det, og vi markerer det med blomster og lys og andre positive symboler. Vi reagerer ikke med å ta våpen i hånd eller banke opp noen. Vi reagerer med å bruke gode symboler, som for seg selv er enkeltting, men som samlet sett får en mye, mye større funksjon og mening. Dessverre virker det som om du har blitt for kynisk til å se dette. Men kanskje det er din måte å beskytte deg selv fra å virkelig kjenne på hva en sånn grusom handling gjør med oss - for den påvirker oss alle om vi innrømmer det eller ei. Det virker på meg som om du går glipp av fellesskapsfølelsen i den situasjonen landet er i i dag. Det du mener er uviktige symbolhandlinger er faktisk handlinger som skaper et stort fellesskap, en nærhet og en bevissthet i folk - en bevissthet som inspirerer folk til å jobbe for at noe slikt forhåpentligvis ikke skjer igjen. Alt du innledningsvis skrev om alle som tjener penger på tragedien... ja, du har rett. Går ting i stykker så må noen reparere det, trenger folk hjelp må noen hjelpe, er det etterspørsel etter noe så er det alltid noen som selger det. Men dette er en del av livet, ikke kynisme, som du vil ha det til. Det virker som om du ser ned på alle som gjør disse "symbolhandlingene", HI - jeg tror det er fordi du dessverre ikke har forstått den positive makten og energien som ligger i disse handlingene! Dette betyr noe for så mange, ikke rakk ned på det selv om du ikke forstår det! Du skriver så tøft i din siste setning, HI, "gjør noe som setter spor i stedet". Hva gjør DU i denne situasjonen for å sette spor??
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #24 Skrevet 24. juli 2011 17.29 Setter pris på et konstruktivt innlegg. Joda, jeg er med i fellesskapet, er ofte, men ikke i dette tilfellet en del av beredskapen når noe går helt galt i dette landet. det har lært meg at folk er veldig naive, og ikke helt klarer å se hvordan de BURDE ha reagert når en krise oppstår. det er der jeg mener vi har en konstruktiv jobb å gjøre, gjennom å lære barna våre å være mindre naive, ikke tro at "slikt ikke skjer i Norge", lære dem å tenke selv og for eksempel ikke gjemme seg i ett telt når noen begynner å skyte rundt seg. La merke til at de fleste som ble intervjuet på tv i går, og som hadde overlevd, var innvandrerbarn, enten det nå var første eller andre, tredje generasjon. Det sier meg at de barna/ungdommene har en bedre ballast hjemmefra enn "etniske norske" som bare lærer seg om sine rettigheter, og ikke om å overleve i en krisesituasjon. Jeg mener barn må få mer frihet under ansvar, bli opplært til å sette spørsmålstegn ved både det ene og det andre, finne ut hvordan det er å kjenne smerter, lære hvordan det føles når noen dør, lære å sysselsette seg selv, ta egne besluttninger osv, osv. derfor velger jeg også å gå inn på dette forumet, selv om jeg visste at jeg skulle få mye dritt slengt etter meg. Vi skylder barna i dette landet å lære å ta vare på seg selv, det er DET vi har fått ansvar for å lære dem. barn er ikke statusgjenstander, men et LÅN til deg og meg, mot at vi skal gjøre dem selvstendige så fort som mulig. Så si ikke at jeg ikke bryr meg, for det er ikke sant. Og bare rolig. Jeg har ingen egne barn nå. Så det er ingen fare for at jeg ødelegger dem. Der imot har jeg brukt mye tid på å lære unge jenter selvforsvar. Tro meg, de trenger det. HI
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2011 #25 Skrevet 24. juli 2011 Er du heeeelt gæren, HI 17:58? Oppdra norske barn til å tenke selv???? De barna som TØR å prøve å tenke selv blir diagnostisert ADHD og må gå på piller.... Eller så kommer Barnevernet og tar dem fra sine foreldre, fordi de gjør "en dårlig jobb". Vær så snill, tenk etter nå... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå