Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Har inntrykk av at fibromyalgi er en diagnose man gir hypokondere som nekter og gi deg? Litt sånn "Vi gir henne en diagnose så hun slutter å mase". de vennene jeg har "støtter" også dette. De sier det jo ikke rett ut, men ut i fra hvordan de snakker om "sykdommen", er det tydelig at de mener det samme som meg. Hva mener dere?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #2 Skrevet 19. juli 2011 Kanskje du skal lese litt om fibromyalgi før du uttaler deg om det?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #3 Skrevet 19. juli 2011 De LEGEvennene jeg har, skulle det være hi
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #4 Skrevet 19. juli 2011 Lest ganske mye om det. Ingenting av det jeg har lest svekker mine påstander. hi
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #5 Skrevet 19. juli 2011 Siden ingenting du har lest svekker dine påstander, er det slik å forstå at du mener du har et overlegent intellekt som forstår noe forskere og spesialister ikke forstår? Eller er du kanskje litt dum?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #6 Skrevet 19. juli 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Fibromyalgi Her står det at fibromyalgi ikke kan diagnostiseres på en håndfast måte, og derfor ser mange den som et syndrom. Hva med leddgiktpasienter da, kan det tas prøver av dem som viser leddgikt?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #7 Skrevet 19. juli 2011 Tenker vel heller at de gjerne vil holde på diagnosen som noe ekte, fordi de gjør slik at masekoppene slutter å mase om innbilte plager. Det diagnostiseres ved å trykke litt rundt på kroppen. Og en hypokonder vil da selvsagt aue og okke på alle trykk. hi
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #8 Skrevet 19. juli 2011 Jeg har en bekjent med fibromyalgi, og hun er sliten, har vondt og klarer ikke så mye som før.. Er blitt uføretrygdet for det, men jobbe som et tørk i stallen greier hun, bære vann, måkke møkk, gå i flere timer for å sjekke gjerder osv osv.. Jeg mener egentlig at om hun greier det burde hun ikke være uføretrygdet, greit at hun ikke greide jobben hun hadde, men hun er jo i full jobb som det er nå, med egen bedrift (leier ut stallplasser og har stallen som bedrift).
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #9 Skrevet 19. juli 2011 Leddgikt er jo en betennelse, så de vil vel ha forhøyet CRP?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #11 Skrevet 19. juli 2011 Det var veldig saklig 00:30. Ingen skal si at du ikke mestrer kunsten å diskutere sak.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #12 Skrevet 19. juli 2011 Når hovedinnlegget er så latterlig og respektløst gidder jeg ikke en gang forsæke å være saklig. Jeg tar det på samme nivå siden det åpenbart fungerer best for HI. Hadde HI ønsket ensaklig diskusjon hadde vedkommende skrevet et saklig og ikke nedlatende innlegg
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #13 Skrevet 19. juli 2011 Jepp, fibromyalgi og ME er for meg psykosomatiske sykdommer, og en ufattelig kjip pasientgruppe å jobbe med.... samme med MS pasienter, selv om der er det jo litt mer klart hva som er årsaken til deres plager. Men tenker du lenge nok på at du har vondt et sted så får du det vet du!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #14 Skrevet 19. juli 2011 Men det som kjennetegner en ekte hypokonder er vel ekstrem frykt for livstruende sykdommer, som kreft? I lengden er det vel ikke direkte underholdende å fake leddplager og bli ufør pga det?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #15 Skrevet 19. juli 2011 Leddgikt og MS er ikke i samme kategori diffuse sykdomer, som ME og fibromyalgi. Det er altså ikke en ansamling mer eller mindre vage symptomer som ikke kan etterprøves. MS vises på prøver av spinalveske, og mann ser at hjernen er full av sår. Leddgiktvises på røntgen, og kan vises som store klumper på leddene som gjevnlig blir skrapet vekk under en operasjon. Det kan da ikke være tvil om at dette er smertefullt?! Leddgikt er forøvrig en kronisk autoimun betennelse og vises ikke på crp.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2011 #16 Skrevet 19. juli 2011 Litt på siden, men jeg har barn med ADHD og Tourette's. En kan ikke ta tester med blodprøve eller noe annet for å påvise dem...... Hvorfor skal det da ikke finnes andre diagnoser med samme problem?
Tante Blås Squaw Skrevet 20. juli 2011 #17 Skrevet 20. juli 2011 Du får spørre en person som har fått diagnosen, da vettu.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2011 #18 Skrevet 20. juli 2011 Oij oij! Her tror jeg du skal trå forsiktig hi!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2011 #19 Skrevet 20. juli 2011 du er jo rett og slett bare dum. her er det mennesker som virkelig har det vondt og sliter. og så kommer du med en slik idiotisk tullepåstand. hva feiler det deg da? er du sjalu eller? sykt!!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2011 #20 Skrevet 20. juli 2011 hvorfor er HI dum??? Hun har da heller ikke kommet med noen påstander? hun har luftet tanker som tydeligvis provoserer mange, men dum??
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2011 #21 Skrevet 20. juli 2011 Fo å si det sånn - en skal ikke mange år tilbake før MANGE flere tilstander ble sett på som hypokondri. Grunnen er utviklingen(og forskningen) innen helse og medisin. Og slik har det vært hele tiden gjennom menneskets historie. Årelating, har dere hørt om det? Der finnes i dag noen få diagnoser hvor dette er nyttig, men i tidligere tider ble det flittig brukt på alt mulig de ikke visste hva var, eller kjente til behandling mot. Barselfeber.... De visste ikke hva det kom av, helt til en lege(Semmelweis) fant ut at det kom mye av at de samme legene som obduserte døde, gikk rett til neste fødende kvinne uten å vaske seg først. Denne legen ble sendt til dårehuset, og det ironiske er at han faktisk døde av barselfeber Florence Nightingale.... De aller fleste vet vel hva hun hadde å si for hygiene på sykehus? Og hele tiden har der vært mennesker som er tvilsomme til det de ikke kan se med det blotte øyet. Så sånn er vår historie, og den kommer til å fortsette sånn også etter vår død.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2011 #22 Skrevet 20. juli 2011 Det er nok en reel lidelse, på samme måte med ME, men siden man enn så lenge ikke kan hverken påvise eller avkrefte en av disse sykdommene så vil det blir en "trend" blant folk som ikke gidder jobbe og pådra seg en slik lidelse.. Da jeg var i tenårene så var årsaken til at folk var sykmeldt og ønsket og bli ufør,- RYGGPLAGER og RYGGVONDT:......Man visste at ryggplager kunne komme av så mye, men det kunne hverken bekreftes eller avkreftes av røntgen, som var stort sett det eneste de brukte for 20 år siden....Så kom det ulike billeddiagnostikkmuligheter og man kan nå finne årsak til ryggvondt, om det er skiveutglidning, nerve i klem, muskelsmerter osv osv...Har man vondt i ryggen, finner man det ut altså.. Da tok "psyken" over..Folk ble stressa og sov dårlig og taklet ikke arbeidspress...Man kan ikke si at slikt hverken er løgn eller sannhet, for det finnes ikke FYSISK bevis på at det er sant bortsett fra det den "syke" selv sier....Men og si man er psykisk syk er ikke så lett som og si man har "vondt i ryggen";- og da har det, heldigvis for unnasluntrere", kommet ikke bare EN men TO nye sykdommer som man VET finnes, men som ikke kan avkreftes eller bekreftes på noen som helst måte..Da må man selvsagt påberope seg dette. Kulere og si man har ME/Fibromyalgi enn at man er "psykisk syk"...Da blir man josett på som ustabil, kanskje farlig.... Så ja, er litt enig med HI, men KJENNER folk med disse diagnosene, og det er høyest reelt....Det er trist og se en venn "skrumpe" inn fordi den ikke klarer og trene mer eller spise særlig pga smerter...Eller at hun man ALLTID hadde det full fart og moro med, nå plutselig må sove ei uke i strekk,- og som ikke torde annet enn og gifte seg på rådhuset, fordi en dårlig periode ville gjøre at et evt "tradisjonelt" bryllup måtte bli avlyst, de drar ikke på ferie andre steder enn i nærmiljøet, for blir hun syk så kommer hun seg ikke derifra før kreftene er tilbake..SÅ ja,d et er reelle, sykdomer, og etterhvert VIL man finne måter og bekrefte OG avkrefte disse også..Da vil vi nok få noe nytt... SÅ jeg vil si HI har både rett og feil:o) .....
Tittil Skrevet 20. juli 2011 #23 Skrevet 20. juli 2011 Jeg har denne såkalte tullediagnosen som du prater om. Og vet du hva det verste med det er? Sånne som deg! Jeg er langt fra hypokonder, eller går og off-er og akk-er meg for alt mulig. Jeg er bare 24 år og ble påkjort av en lastebil i 65 km t da jeg skulle gå over veien for noen år siden. Jeg ble ordentlig skadet, og med de skadene fikk jeg smerter i ryggen, nakken og hodet over tid. Noe som forte til at nervene som sender smerteignaler til hjernen er hypersensitiv. Slår du deg i armen vil kroppen feks sende 3 nervesignaler til hjernen, min vil sende 30. Dårlig eksempel, men det er sånn det fungerer. Pga jeg fikk så kraftig smell i hodet (knakk skallen og tinningbenet, hjerneblodning og blodning utenpå skallen), så har jeg i dag kronisk hodepine (som varierer i grad lett hodepine til lammende migrene), og pga muskelsmerter kronisk muskelsmertesyndrom. Dette er ikke noe jeg roper hoyt om, det er noe jeg er flau over å ha. Jeg er ung, mamma og vil leve et så normalt liv som mulig. Men jeg lever med store smerter hver dag, og kan ikke jobbe som det jeg vil. Og det er selvfolgelig helt utrolig kjipt! Jeg vil jo aldeles ikke ha det sånn! Og det verste med å leve med store smerter hver dag, ikke greie alt man gjerne vil og vaere ung med en sånn diagnose, er å ikke bli trodd, ikke få forståelse fra andre mennesker, LEGER osv.. og heller bli mott med fordommer. Tenk deg om foer du uttaler deg om noe du ikke vet! Kanskje noen er friskere enn de gir uttrykk for, men for noen er denne sykdommen veldig virkelig og utrolig kjip å måtte leve med.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2011 #24 Skrevet 20. juli 2011 Det har opp gjennom tidene vært en del av disse lidelsene som i seg selv sikkert er reelle nok, men som er så difuse at det er vanskelig å avgjøre hvem som faktisk har det og hvor mye som er psykisk av plagene. Hysteri, ADHD, whiplash, fibromyalgi og ME regner jg med at er blant disse. Ved alle disse diagnosene kommer det store topper med nye tilfeller. Etter en stund blir det vesentlig færre og andre difuse skade og sykdomer dukker opp i steden.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2011 #25 Skrevet 20. juli 2011 Det er jo en enkel sak å si når ikke du har det selv. Siden Fibromyalgi er en diagnose som stilles på grunnlag av symptomer, ikke prøver, så finnes det helt sikkert noen som utnytter det. Det betyr ikke at det ikke er en reell diagnose av den grunn. Et slett og lite gjennomtenkt innlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå