Gå til innhold

Noen flere som drikker bittelitt vin?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller er alle avhold?

Jeg drikker ca. 1 dl vin hver fredag (bruker 1 time på glasset).

Jeg synes det er så vanskelig å ikke drikke bittelitt.

 

RedWineGirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dersom du synes det er "så vanskelig å ikke drikke bittelitt" har du muligens et problem!!! det er virkelig såå egoistisk! du burde skamme deg! det står overalt hvilken skade alkohol har på babyer, og alikevel drikker du! sånne som deg burde tvangskastreres! VIRKELIG, det burde vært ulovlig for sånne som deg å få barn! skam deg! "synes det er så vanskelig" - det var tydligvis ikke vanskelig å spre beina!

 

 

IRRITERT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg rører ikke ei dråpe alkohol fordi det kan skade barnet mitt. Jeg drakk så og si ikke før jeg ble gravid heller, pga lang tids prøving. Og jeg ønsket derfor å ha en så "ren" og sunn kropp som mulig. Jeg syns de som svarte deg var i overkant krasse, men budskapet er jo greit nok: Du er en voksen dame med fri vilje, men den ene desiliteren med vin klarer du deg finfint uten akkurat nå! Ta det heller igjen med renter neste år du!

God helg og god fredag UTEN vin :-)

Ta deg heller en Clausthaler som meg, skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen lider noe skade av så lite vin.... får være måte på heksejakt. Har mor det bra så har barnet det bra så lenge det ikke er snakk om større mengder og du er frisk ellers så tror jeg ikke du får en pekefinger hverken av lege eller jordmor :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol og graviditet

Hva er farlig for fosteret? Hvordan forebygge og behandle?

 

Rapport fra en ekspertgruppe

 

Rapporten innholder kunnskap om alkoholens effekter på fostret og en vurdering av risikoen for føtalt alkoholsyndrom / -effekter (FAS / FAE), samt presenterer forslag til forebygging, behandling og forskning.

 

Ekspertgruppen, som står for rapporten, konkluderer med at det ikke finnes en sikker grense for alkoholinntak og anbefaler totalavhold gjennom svangerskapet. Direktoratet anbefaler avhold i tråd med rapporten.

 

Sjekk ut denne linken og eller google føtalt alkoholsyndrom, så kan jeg garantere at du ALDRI igjen kommer til å smake en dråpe alkohol så lenge du er gravid! Du spiller jo Russisk rulett!!!!

 

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/medfodt-fotalt-alkoholsyndrom-10292.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt og holdent avholden ja.

kjøp alkoholfri vin viss vinen er et "must" og forsett og kose deg fredagskveldene!

 

har selv hatt lyst på ett glass vin, men dette nekter jeg meg selv. Da slepper jeg å klandre meg selv viss barnet mitt skulle være sykt når det fødes. jeg slepper å tenke "hadde barnet mitt vært friskt viss jeg var avholds i svangerskapet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOR ET TOSKETE SVAR! Du bare synser. Innleggsstarter er absolutt ingen heks, men hun bør definitivt kutte ut alkoholen, og da mener jeg ALL alkoholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOR ET TOSKETE SVAR! Du bare synser. Innleggsstarter er absolutt ingen heks, men hun bør definitivt kutte ut alkoholen, og da mener jeg ALL alkoholen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er TOTALT avholden.

 

Ikke det at jeg nødvendigvis tror det er skadelig å drikke bittebittebitte litt, men jeg vet at dersom jeg f.eks hadde drukket kun 1 øl en gang imnd, og det hadde vist seg vært noe galt med barnet mitt når det ble født, hadde jeg for ALLTID måtte ha levd med :

 

"er det min skyld?? har jeg gjort dette mot barnet mitt??"

 

Tenk på det, og vurder så om du synes det er verdt det????

1 dl, det kan jo ikke være så du kjenner det engang, det må jo kun være for smaken, og da er det alkoholfrie alternativer!!!!

 

Håper du finner motivasjon til å la være resten av sv.skapet, husk barnet ditt har ikke bedt om å bli født, det er det DU som har bestemt, og da fortjener barnet at du gjør det du kan for å gi det en bra start på livet!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er den mest utbredte grunnen til at barn fødes med utviklingshemming. Man har ikke kunnet anslå med sikkerhet hvor mye alkoholeksponering som fører til at fosteret skades, men det anbefales at man ikke inntar noe alkoholholding drikke under svangerskapet.

 

Barnet kan få FAS/FAE noe som innebærer blant annet kognitiv svikt, utviklingshemming, skade på organer og veksthemming før og etter fødsel.

 

Bytt ut alkoholen med alkoholfritt er det beste for barnet, så kan du ta deg et glass vin når barnet er født.

 

Husk at barnet bryter ned alkoholen mye langsommere enn deg, så den vil ha en større alkoholprosent enn deg når du drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også tatt meg litt vin i bunnen av glasset et par ganger i svangerskapet. Jeg drikker kaffi. 1 eller 2 kopper til dagen. Jeg spiser for mye mat, både søtt og fett. Og jeg beveger meg alt for lite. Jeg er ikke perfekt!!

 

Jeg tror faktisk at det er mer skadelig for et barn å bli utsatt for en forelder som lærer barna sine at verden er svart/hvit, og setter seg selv som overmenneske.

 

Vi lever et liv og må ta våre valg. I bunn og grunn dreier det seg vel om å bruke sunn fornuft, og være et godt menneske.

Skam dere som kaster stein, for ingen er perfekte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javisst er ingen perfekte - jeg kan godt si at jeg spiser nok for mye og beveger meg for lite jeg også - men dette fører ikke direkte til at barnet kan få utviklingshemming. Ved å nyte alkohol under svangerskapet kan man påføre fosteret betydelig mer skade enn hva man gjør om man tar seg en burger og chips for å si det sånn eller 2 kopper kaffe.

 

Selv om mor ikke drikker under svangerskapet, og har et relativt greit kosthold, vil det ikke dermed bety at barnet vil lære at verden er svart/hvit!? Det mor signaliserer med dette er at hun ønsker det beste utgangspunktet for sitt barn, og hvordan hun er senere i oppdragelsen er jo opp til hver enkelt foreldre/familie uansett kosthold, legning, holdninger, moral osv.

 

Og, når man legger inn et slik vedlegg som tråden starter med, vet vedkommende at det vil komme sterke reaksjoner fra andre,grunnet problematikken som har vært fremme ift. bruk av alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at du veit det så er det faktsik bedre for barnet at du tar en bitteliten sprøyte med heroin..

Man kan sikkert få hjelp til alkoholproblemet ditt et sted..

Håper virkelig at du bare tuller med det innlegget eller at du har skaffet deg hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre for noen umodne argumenter du benytter! Jeg blir helt matt. At du ikke ser forskjellen på å spise litt for mye og å drikke vin er rett og slett sjokkerende og forkastelig. Dette dreier seg faktisk ikke om å kaste stein frk 10.19,- men at en bitteliten, forsvarsløs baby i vekst i magen din faktisk IKKE skal ha en eneste dråpe alkohol i seg! Den har fortjent bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville du gitt barnet ditt en tåteflaske med alkohol i? sannsynligvis ikke. det er faktisk akkurat det du gjør om du drikker alkohol i svangerskapet. alt du drikker/spiser tas opp i blodet ditt, gjennom morkaka og inn til barnet ditt. dette er faktisk dokumentert! KUTT UT ALKOHOL OG RØYK I SVANGERSKAPET!!! det er faktisk nulltoleranse for dette. skjerp dere og sett barnet i første rekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen voldsomme reaksjoner som kom her, synest du skal ta dette med legen din, og forhåpentligvis forteller han/hun deg hva som er rett og galt ifh til bruk av alkohol i svangerskapet. Når eg spiser mat eller drikker, får eg spark og bevegelser fra babyen ganske umiddelbart etterpå, dette gir vertfall meg et klart signal om at det som går i meg, går også i babyen... vet ikke om det er flere som har det slik?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er totalt avholdende fra alkohol i svangerskapet.

 

Det er klart at det finnes en nedre grense for hvor mye alkohol fosteret ikke tar skade av, men dette finnes det ikke tall på. Det kan være en liten slurk vin eller det kan være to glass - det kommer vi aldri til å finne ut av fordi det naturlig nok er etisk galt å forske på det.

 

Fagmiljøene er svært uenige i hvor lite vin som skal til. Noen mener det går bra med et glass i ny og ne, andre mener man har sett barn få skader etter svært små mengder alkohol.

 

Jeg tenker bare: Er dette en sjanse du er villig til å ta? Bruker du babyen din som forsøkskanin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forskjellige svar, spesielt de som ikke dømmer meg nord og ned. :)

 

Jeg ønsket egentlig kontakt med de andre som drikker litt, men de har jeg ikke hørt fra her enda.

 

Vin uten alkohol smaker saft og er ikke noe alternativ. Saft/brus etc. liker jeg ikke. Jeg drikker alkoholfri øl som bare det!! Så det er jo greit. Men det er den ene dl med vin som jeg bruker laaang tid på som jeg ønsket å snakke om.

 

Jeg regner med at det er flere av oss (meg) her inne, men at det er så tabu.

 

Forstår at noen folk blir irriterte, men vet ikke om ferdigmat, cola, sukker, salt etc er så bra heller. Alkohol i yoghurt og kefir også...

 

RedWineGirl

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal godt gjøres å få kontakt med andre som drikker litt, da det er ganske tabu drikke når man bærer et barn.... Ser bare ikke poenget med den ENE dl heller, den gir deg vel ikke en susete effekt? Og den smaker vel ikke så usannsynlig fortreffelig at du "ikke klarer å la være"? Alle klarer å stoppe å drikke for barnet, fordi barnet selv kan ikke velge - det kan du! Synes det er veldig umodent av deg.... Og synes heller ikke du kan sammenlikne ferdigmat og sukker (osv) med alkohol... Sier du til jordmoren at du drikker litt? Er litt spent på hva hun og legen din mener om dette - selv om jeg ikke har noen tro på at du står for det i "real life". Vet hvertfall at de venninnene jeg har som røyker lyver til lege og jordmor fordi de ikke tør å stå for det "og få kjeft" fordi mn tar dårlige valg. Hva mener evt kjæreste (om du har) og venninnene dine? Regner jo med du ikke går rundt å skjuler det, i og med at du ser på dette som normalt (hadde du ikke sett på det som normalt, slik som majoriteten, ville du nemlig ikke drukket en kvart dl engang)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, 08.36

 

Er veldig ueng med det Hi gjør, men vil også oppfordre henne til å ta dette opp med lege / jordmor, slik at hun kan se at det faktisk kan ha konsekvenser for den lille at hun drikker den ENE dl, kjeeeempesent.... Har det også slik ja, når jeg drikker og spiser noe (spesielt hvis det inneholder mye sukker) er han spinnvill :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.19:

Dette handler da ikke om å kaste stein i det hele tatt. Hi spør hva andre mener - hun får svar. Slik er det på et forum! Tror ingen går rundt og føler seg "perfekte". Jeg er hvertfall fullt klar over at jeg kunne bevegd meg mer og spist mindre godteri, men jeg føler virkelig ikke man kan sammenlikne en neve snop og et glass vin - og faren det kan utgjøre for et uskyldig foster i magen...

 

Du skriver: "Jeg tror faktisk at det er mer skadelig for et barn å bli utsatt for en forelder som lærer barna sine at verden er svart/hvit, og setter seg selv som overmenneske. "

 

Er det slik da, at dsiden det alltid finnes verre alternativer, så er det man gjør greit?

 

Er det greit å røyke 30 om dagn under hele graviditeten, fordi det hadde vært mye verre om ungen vokste opp med en alkoholisert far?

Er det greit å røyke en hasjpipe om lørdagskvelden (veeeldig seint) , fordi det er mer skadelig for barnet m mamma og pappa alltid krangler under oppveksten?

 

Seriøst, dette blir for dumt!

 

Jeg er jo da en av de som mener at det er sunn fornuft å AVSTÅ fra alt som heter alkohol når man er gravid. Jeg sier heller ikke at Hi er et dårlig menneske, men jeg mener like fullt at det valget hun tar hver fredag , er umodent, unødvendig og provoserende!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...