Gå til innhold

Man GIR ikke konsekvenser - man GIR straff!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nei, ros, belønning, straff ossv er ANDRES REAKSJONER på det man har gjort. Konsekvenser er ikke påvirket av menneskers valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Konsekvens er et videre begrep enn straff. Straff er EN type konsekvens, men ikke alle konsekvenser er straff.

 

Straff er: å påføre et onde i den hensikt at det skal føles som et onde.

 

Det sosionomen beskriver, er jo en straff. Onde påført i den hensikt at det skal føles som et onde.

 

Hi har helt rett i sitt budskap. Straff blir ikke mindre straff av at det kalles konsekvens, sanksjon, boikot, eller andre finere ord.

 

Man må se på innholdet i konsekvensen man ønsker å gi, er det for at barnet skal få svi? Ja da er det straff.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det HI skriver er jo helt riktig. Å prøve å bortforklare dette, blir jo bare helt feil.

 

Kort forklart: " Konsevensen av det gale du gjorde, er at du blir straffet"

Eks: Konsekvensen av at du kom for sent hjem i går, er at du i dag ikke får lov til å gå ut"

 

Personlig synes jeg ikke å gi straff er noe galt i seg selv. Det er hvilken straff en får, som er avgjørende for om det er "galt" å gi straff.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger skal ha klare grenser og regler. Når unger vet hva de får lov til og ikke blir verden en mye enklere plass å være for et barn. Min jente vet hva hun ikke får lov til og hun vet hva konsekvensene blir om hun gjør det likevel fordi vi har snakket om det på forhånd. For jeg oppdrar ikke en fange jeg skal straffe, jeg oppdrar et barn - mitt barn. Som voksen har jeg framsyn nok til å kunne forutse konsekvensene av mine handlinger og mine valg. Det gjør ikke barn, derfor prøver jeg å legge til rette for jenta mi ved å fortelle henne på forhånd hva konsekvensene vil bli av ulike valg hun tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man får ros/belønning/straff er en vanlig konsekvensav en handling. At jeg gir mine barn for eksempel ros er en konsekvensav deres handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er patetisk med alle de som må benytte nymotens ord for å sette seg selv i et bedre lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I denne sammenhengen er det ingen som har gått til angrep på atferdsanalysen, bare på etymologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...