Gå til innhold

Man GIR ikke konsekvenser - man GIR straff!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

"Konsekvenser" er jo i ferd med å bli et tøyse-moteord som skal klinge litt finere enn straff, på samme måte som at "problemer" nå har fått et annet navn, nemlig "utfordinger".

 

Man kan ikke GI noen en konsekvens. Konsekvenser er noe som kommer helt av seg sjøl, som feks: konsekvensen av å legge seg seint (som jeg gjør nå!) er at jeg er trøtt i morra. Konsekvensen av å kjøre for fort kan være å miste kontroll over bilen og havne i en ulykke, mens straffen er å miste lappen.

 

I oppdragelsessammenheng kan mange ting få konsekvenser, f eks at når man stapper seg med alt gotteriet i huset blir man kvalm. Men STRAFFEN er noe helt annet, den er f eks at man ikke får noe gotteri neste uke, eller at man egenhendig må knekke sparegrisen og kjøpe ny godis til de andre.

 

Så være så snill - slutt å lure dere selv med å si at "jeg vil ikke straffe, men slike ting må ha konsekvenser." Du vil selvsagt straffe, for konsekvensene inntreffer enten du vil eller ikke. (Og er det noe større som er skjedd vil alle gi deg rett i at du har lov til å straffe eller til og med bør straffe.) Stå for det, kall det ved sitt rette navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehhh...nei du tar feil:) Sory men orker ikke å forklare, men man kan godt få en konsekvens av det man gjør altså.

Eks: Konsekvensen av at du kom for sent hjem i kveld er at du må komme hjem kl 22 i morgen.

 

Hilsen sosionom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Straff er et utdatert ord. Man straffer ikke et barn f.eks. det blir konsekvenser av et regelbrudd. Det er en konsekvens at man ikke får godteri neste uke eller at man må bruke egne penger til å erstatte noe. Straff er et ord jeg synes er ufint i forhold til barn.

 

Å få en straff pga. fyllekjøring er no annet da det faktisk er en straffbar handling ihht. de norske lover.

 

Du snakker bare svada - det er bare begreper, der det ene begrepet er bedre å bruke enn det andre, vi er jo i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor lære barna opp til at de får straff når det i realiteten er konsekvenser av sine egne handlinger. Hvertfall når det er begrepet konsekvenser de må forholde seg til i voksenlivet?

 

Konsekvensen av å ikke gjøre jobben sin er å miste jobben. Sjefen kommer ikke inn å sier at du skal straffes ved å sies opp?

Konsekvensen av å bryte loven er at man kan bli straffeforfulgt.

Konsekvensen av at man er utro er at man mister sin ektefelle. osv.

 

Hvorfor ikke lære de gangen i det fra de er små???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% enig med deg HI!!!

 

Folk her inne ønsker å pynte på sannheten. De fleste straffer barna sine, og så kaller de det konsekvens fordi det høres mer "pedagogisk" ut. Egentlig ingen stor sak, men litt latterlig at man ikke kan innrømme det.

 

Det samme har jo også skjedd med skammekroken. Nå heter det time-out og er visst myyye mer pedagogisk riktig, he, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvens eller straff eller hva dere velger å kalle det, jeg skjønner ikke problemet med å henge seg opp i det. Barn bør ikke få gjøre som de vil, og uavhengig av om hva det er, bør det få følger at de ikke følger reglene. Noen kaller det en konsekvens, andre kaller det straff, for meg er det ikke så nøye for jeg gidder ikke henge meg opp i detaljer i innlegg her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en straff er en konsekvens av en handling.

 

fks om man begår vold i voksen alder er konsekvensen fengsel(straff).

gjør man ikke jobben sin er konsekvensen sparken

 

osv.

 

også kan jo konsekvens også være

 

av å legge seg sent er konsekvensen at man er trett neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også enig med deg HI. Og hvorfor er det farlig at barn får straff ?

 

Samme når jeg sier i bhg at vi er ganske strenge her hjemme så sier ped leder, neida, dere er bare konsekvente . Nei, vi er strenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

 

HI jeg forslår at du slår opp på ordet konsekvens i ordboka.

 

Om jeg skal forsøke å forklare det så betyr "konsekvens" noe som skjer som følge av en handling. Hvordan konsekvensen inntrer er revnende likgyldig. Det er like fult en konsekvens dersom det ikke hadde hendt om den opprinnelige handlingen var ugjort.

 

:)

 

Må bare le litt av hva folk henger seg opp i her inne...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men det er da forskjeller på å være konsekvente og at ting får konsekvenser?

 

At noen er konsekvente betyr jo at de handler forutsigbart? Så jeg er enig med deg Mamma'n til Will at å være strenge og å være konsekvente ikke nødvendigvis betyr det samme.

 

I Norge får det feks konsekvenser om man blir tatt for å stjele. En konsekvens er at man kan få straff, som bøter eller fengsel. Eller at foreldrene straffer med husarrest. Men en annen konsekvens er at folk ser på deg som en tyv, og at foreldrene ikke kan stoler på deg lenger. Og det er jo ikke straff i ordets egentlige betydning.

 

Jeg mener altså at konsekvenser er en samlebetegnelse, som også inneholder straff. Derfor synes jeg ikke det er noe rart om noen snakker om konsekvenser og ikke straff.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom våre barn HI gjør samme forseelsen, får din straff og min må ta konsekvensen av handlingen. Og den straffen og konsekvensen er den samme, f eks de får ikke lørdagsgodt. Så er din nektelse av lørdagsgodt mer effektiv enn min nektelse av lørdagsgodt fordi din heter straff og min heter konsekvens? det faller jo på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med deg HI.

Sånn som det brukes i dag, er konsekvens bare et finere ord for straff.

Skjönner ikke hva som er så farlig med å bruke ordet straff? Eller å straffe? Så lenge straffen står i forhold til handlingen.

Men men sånn er det vel alltid. Nye ord kommer inn, og da blir andre avleggs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel neppe det HI mente anonym 09:53.

Spörsmålet dreier seg om hva som er så farlig med å kalle det straff, når utfallet som du sier, blir det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En straff er en form for konsekvens. Andre konsekvenser kan være ros, lønn eller at man må betale noe man har ødelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er straffen for å komme for seint hjem, for den følger ikke som en naturlig konsekvens. En konsekvens er en følge.

 

Å måtte komme tidligere hjem er ikke følgen av å ha kommet seint hjem. Det er et menneske som har klekt det ut, og som har bestemt seg for at det er galt å komme seint hjem, at det er noe som skal straffes, og at "alvorlighetsgraden" tilsvarer f eks å komme hjem tidlig en annen dag.

 

Ellers kunne man si: Konsekvensen av at du tok av deg burkhaen, er at du dør. Men dette vet vi ikke stemmer - man dør ikke av å ta av seg burkhaen. Man blir drept hvis man har noen fanatiske foreldre som syns det er galt å ta den av, men det er ikke konsekvens av handlingen. Da måtte det samme skje med alle som gjorde det!

 

Hvorfor du mener du har noen fagkunnskap å slå i bordet med via ditt yrke som sosionom, vet ikke jeg, men feil bruk av ord er noe som ergrer meg hver dag - hilsen språklærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI går ikke til angrep på straff som taktikk i oppdragelsen, hun går til angrep på feil bruk av ord. Om barn gjør ditt eller datt og hva folk velger å møte det med var IKKE poenget i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man får ikke fengsel før noen har idømt deg det som straff. Masse folk går rundt som tjuver og mordere uten å ha vært i fengsel, fordi man ikke ennå har straffa dem, eller ingen veit at de har gjort det. Konsekvensen av å stjele eller drepe er muligens en svart samvittighet, men ikke fengsel. Straffen, derimot, kan være fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt utenfor poenget. Om vi kaller det ditt eller datt er ikke av betydning for hvordan det virker, for jeg sier uansett ikke at "nå får du straff", eller "nå blir det konsekvenser!"

 

Men både ditt og mitt barn får straff, selv om du kaller det noe annet. Hva om du slutter å si "konsekvenser" og begynner å kalle det belønning?

 

"I kveld vil jeg belønne deg med godtefri aften, da slipper du hull i tenna..." og så føler foreldrene seg litt snillere. Men det vil blir et problem, nei, jeg mener, en utfordring å overbevise ungene om at det er en belønning!

 

Og så kan dere jo etterpå si som alle voksne sier til barn: "Vi krangler ikke, vi bare diskuterer." Som om ungene tror på det! Like lett å tro på som at de ikke får straff når mor gir straffen et nytt navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...