Gå til innhold

Angrer på navn..... Huff, blir helt dårlig.....:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Setter stor pris på det! Mer enn dere tror ;-) Ja,jeg må nok gå noen runder med slekta, innser jo det. Men samtidig har jeg ikke så lyst til å presse noen til å kalle henne Caroline. Jeg kommer nok til å fortelle at vi vi kalle henne Caroline, men hva de selv vil kalle henne er opp til dem selv. Men, når snuppa begynner i barnehagen, kommer jeg til å presisere at barnehagepersonell skal kalle henne Caroline. Og jeg håper mannen min klarer å si Caroline og ikke glemme seg, for jo fler som kaller henne Caroline, jo mer naturlig blir det for familie og venner rundt som kjenner Sofie Caroline som Sofie å endre navnbruk selv.

HI som gruer seg veldig til å fortelle familie og bekjente om dette...... :-s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ei jente som heter Bjørg Charlotte, hun er nå 22 år. Rett etter konfirmasjonen bestemte hun seg for å bare hete Charlotte, og fjernet Bjørgnavnet helt. Vi andre syntes dette var kjemperart, vi var vant med å bruke BEGGE navnene. Men nå i dag, glemmer jeg faktisk at hun noensinne har vært en Bjørg, og tenker bare på henne som Charlotte.

Mennesker glemmer fort ;-) Slekta di også!

Skrevet

Det er jo godt å høre. Men jeg synes det høres litt voldsomt ut å ha tre navn å forholde seg til..... Men, det er jo godt å høre fra andre at det også fungerer ;-) Ofte så sitter jeg og tenker "dumme meg som ikke bare gikk for Caroline med en gang...." Det kunne ha vært løst så enkelt...... Jeg husker jeg og mannen min satt med navnforslagene, og at jeg forkastet Caroline..... Uff, om jeg bare kunne ha gjort det annerledes.... :-(

HI

Skrevet

Sønnen min har et godt gammeldags norsk navn + et utenlands navn til mellomnavn, vi kaller ham begge deler. Når jeg blir irritert på ham glefser jeg gjerne ut hele navnet for å understreke alvoret, hehe. Nei, ikke tenk så mye over dette. Navnet skjemmer ingen :)

Skrevet

Hehe. Jeg tenker det blir slik her også, anonym 10:33

Takker for svar! :-)

HI

Skrevet

Bytt navn :)

Jeg er tante til Kristoffer Benjamin og det første året hans het han bare Kristoffer. Så ble det et ordentlig poppis navn,så nå over 20 år etter kaller vi han Benjamin :) Begynte med det etter han var fyllt et år og det gikk stort sett greit :)

Skrevet

Godt å høre at andre har gjort det samme. Syntes du det var unaturlig i lang tid å kalle ham for Benjamin? Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! :-)'

HI

Skrevet

Hehe. Godt å høre. Hun var trossalt 22 år, mens min lille snuppe kun er 1 år :.) Men ulempen hos oss er at det har vært så mye frem og tilbake på kort tid. For å oppsumere: hun het Ida i 3 uker. Byttet i hui og hast før dåpen til Sofie. Deretter, da hun var 6-7 mnd gammel la vi på navnet Caroline. Så nå heter hun Sofie Caroline, noe som er veldig tungvint å uttale. Alle kaller henne Sofie (hennes døpenavn), men nå skifter vi IGJEN navn: altså kun til Caroline. Huff, er veldig redd for å bli latterliggjort. Dette kommer til å bli en skikkelig snakkis.... :-(

HI

• 1 måned senere...
Skrevet

Wow, tror vi er tvillingsjeler. Har noe ala den samme problemstilling som deg, og har helt vondt i magan av det! Vår datter er også rundt et år.

Vi klarte ikke bestemme oss for navn, og det ble et poppis navn her og. I ettertid har jeg angret og gått mange runder med meg selv. Vi valgte ikke noe oppkalling, og synes ikke det var noe vits da. Men nå hadde jeg liksom hatt en grunn til navnet, hvis det var oppkalt.

Skjønner den med at det er vanskelig og forklare navneendring og hvilket en vil bruke, spesielt til familien, og spesielt hvis de er av den fordømmende sorten.

Men de burde godta det navnet dere vil bruke til barnet deres, og ikke legge seg opp i om det blir noen forandringer . Er altfor mange som har kontrollbehov (ja jeg kaller det det, har endel slike bekjentskaper) med at de skal gi sin mening i ting de ikke trenger og bry seg med.

Er vel litt sånn i forum som dette også. Blir lei meg når du får kommentarer som "skjerp deg", "slutt og gnål" o.l. Det viser bare at de ikke kan sette seg inn i din situasjon. Forstår deg godt jeg!

Er jo slik med det mest annet, at en kan bytte det ut eller legge det bort hvis en ikke er fornøyd. Navn er så standfast, og som en skal bruke hele tiden.

Jeg har mest trøbbel med at vårt navn er så likt flere i omgangskretsen. Føler jeg ikke har vært orginal nok, og lager trøbbel for barnet ved at det er like navn.

Jeg tenker som deg "dumme meg" som ikke valgt noe annet eller oppkalling. Synes likevel jenta vår passer navnet sitt, så jeg støtter meg på det.

Du har kommet hakket lengre enn meg, og lagt på et til navn. Synes du er langt på vei da! Jeg klarer ikke og finne ut av om jeg skal legge på et navn, hvilket navn det skulle vært eller om jeg bare skal la være. Føler et viss press før barnet blir altfor stort.

Du har hvertfall gjort valget med hvilke navn barnet skal ha! Synes det er stilig med navn som ikke helt står til hverandre jeg, Sofie Caroline (hvis dette er navnet) synes jeg var kjempefint! Vet mange med to navn som kun bruker et av dem, eller om hverandre. Har vært inne på det selv, og sette på et og gradvis begynne og bruke det nye...

Håper det går fint og snakke meg familien din, om hvilket navn dere vil bruke! Du er ikke den eneste med slike tanker, og det var godt for meg og se dine ord om dette!

Skrevet

Du har vel skrevet om dette her før?? Jeg tenker du får venne deg til navnet som datteren din bærer. Kjære vene, du kan ikke ombestemme deg med slike ting!! Min kusine skiftet navn da hun var 1 (fikk nytt navn i ettårsgave) nå er hun voksen og vi snakker fremdeles om at hun fikk nytt navn i gave den gang da for lenge siden..... (bare til ettertanke)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...