Gå til innhold

Angrer på navn..... Huff, blir helt dårlig.....:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg angrer så på navn jeg har gitt min datter! Hun er nå ett år gammel, og jeg har vondt i magen av at jeg ikke klarte å gi henne det riktige navnet. Hun fikk et typisk poppis navn, slik som "Sofie". Men: jeg skulle ha kalt henne for Caroline, et navn som min bestemor het og mannen sin mor heter Caroline som mellomnavn. Caroline går igjen i hele hans slekt bakover i tid. Grunnen til at jeg ikke valgte Caroline da hun fikk sitt navn, var at min mor var veldig negativ til det navnet. Jeg tror hun ble sjalu da hun hørte at vi muligens ville oppkalle moren til min mann. Hun gjorde at jeg ble veldig usikker på navnet, og vi valgte derfor "sofie" istedenfor. Etter dåpen klarte jeg ikke å legge vekk Caroline navnet, og jeg og min mann fant ut at vi ville plotte på dette navnet også. Så nå heter hun "Sofie Caroline". (Et annet navn, men vil ikke legge det ut her...) Jeg synes det er tungvint å bruke begge navnene, og siden "alle" er vant med å kalle henne første navnet, samt at vi døpte henne med kun første navnet, kaller alle henne for Sofie. Jeg, har bare lyst til å kalle henne for Caroline, men er redd for å bli latterliggjort av alle rundt meg. At vi ikke har klart å bestemme oss for hva hun skal kalles. Min mann mener hun nå er en Sofie og er komfortabel med det. Han bruker kun Sofie, ikke mellomnavnet. Jeg kaller min datter for Caroline i det skjulte (og hun reagerer på det). Men, jeg skjønner jo at jeg ikke kan holde på sånn. Hun kan jo ikke ha tre navn: Altså Sofie, Caroline og Sofie Caroline. Uff, er så lei meg. Et navn er jo noe av det viktigste vi som foreldre gir vårt barn, så ble det hele helt feil. Sofie var et navn som jeg ikke hadde tenkt så nøye på før jeg gav henne navnet, mens Caroline alltid faktisk har vært et navn jeg tidligere har ønsket å gi min datter. Åhhhh..... jeg blir helt dårlig. Dumme, dumme meg som ikke bare valgt Caroline....

Det verste er at jeg ikke har så mye til overs for dobbeltnavn heller.... :-/ Huff, måtte bare få dette ut. Håper noen har noen gode råd til meg....!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skift navn, jo før jo heller.. Folk klarer å lære et nytt navn, selv om det sikkert i begynnelsen blir litt rot!!

Skrevet

Du har skrevet om dette før. Bytt navn eller slutt å gnål om det!

Skrevet

Bytt navnet da vel. Det er ingen krise. Jeg kjente en gutt som het Rasmus til han var 1 år, men da byttet de til Isak :) Han var rett og slett ikke en Rasmus. Når jenta allerede har navnet, er det bare å kutte ut det første navnet. Jo før jo heller.

Skrevet

Hva er problemet, egentlig?

Sofie er sikkert et helt ok navn.

Slutt å plage deg selv med dette!

Skrevet

Når mannen sin mor også har Caroline som mellomnavn får det være godt nok.

Din datter er sikkert en flott ettåring som du bør glede deg over.

Jeg har det litt motsatt, jeg tenkte på min datter som Sara under graviditeten. Men gikk over til et annet navn siden Sara var det mest populære navnet i vårt fylke.

Jeg har klart å omstille meg.

Om dattera di heter Nora Caroline eller Oda Caroline er det vel ikke verdens undergang? Heller ikke om hun heter Emilie Caroline.

Skrevet

Jeg kjenner en som har ei jente med et dobbelt navn, et typisk popis og et utenlandsk av hennes opprinnelse, han bruker bare det utenlandske, kona det første, hehe kan jo bli litt forvirring, men men funker nå for dem.

Skrevet

Jeg heter Julie Christina og blir kalt Tina og Tinemor av mamma, Julie av pappa, Chris av venner, Julie Christina av bestefar osv. Funker helt fint det:-)

Skrevet

Kjært barn har mange navn ;o)

Så lenge hun har det navnet, så kan jo du bruke det. Bare å si det som det er hvis noen lurer, kanskje det også blir mer naturlig for de rundt å bruke det navnet.

Det spiller egentlig heller ingen rolle at hun er døpt det ene navnet, det er det som står i folkeregisteret som teller :o)

Skrevet

Jeg har Elisabeth som mellomnavn og ble i barndommen kalt for Lizzie og Lillibeth av enkelte slektninger :-P

Skrevet

Du burde heller bli litt skremt over at dette er noe du tar så på vei over når du har ei flott frisk jente på ett år.....................sjerp deg.

Skrevet

Jeg angrer også på valg av navn, men min er fire år så det er litt sent å bytte.

Hvis det er noen trøst så synes jeg Caroline er et mindre pent navn. Det var skikkelig poppisnavn på nittitallet. Skjønner at det betyr noe eksta for deg dersom du har en bestemor som heter det.

Skrevet

datteren vår har to fornavn og vi brukte bare det første i noen mnd før vi fant ut at hun passa bedre til det andre navnet. vi bruker kun det andre navnet nå, men en tante holder fast på det første uten at det gjør noe som helst. dette erare et problem hvis du lar det bli et problem!

Skrevet

rettelse: *er bare et problem*

Skrevet

Hvorfor ikke bare bruke mellomnavnet i det daglige?

Jeg kjenner noen som er svenske og som har gitt barna sine to navn ala "Thea Lovise", men bruker kun "Lovise" . Kanskje det er vanlig i Sverige?

Skrevet

Min første datter heter Tina Synnøve, men vi kaller henne bare Synnøve. Besteforeldre kaller henne ved begge navn:) Så lenge hun heter begge navn trenger dere jo ikke å ta bort det ene, ha begge og bruk et. Hun kommer til å lære seg å skille mellom navnene etterhvert likevell. Bærre om du skulle byttet fra Sofie til Caronline hvis hun hadde hatt kun det ene navnet til å begynne med.

Skrevet

Hehe. Snålt at noen husker dette innlegget fra før av! Det må visst ha gjort veldig inntrykk ;-)

Det er jo sant, jeg elsker jo jenta mi over alt på jord, og hun er jo frisk og rask. Selvfølgelig er det viktigere enn et navn. Jeg skjønner jo det! Jeg er også klar over at det ikke er verdens undergang at hun blir kalt A istedenfor B. MEN: det er jo lov å angre seg? Å spørre dere om råd og lufte tanker??! Er det ikke derfor dette forumet er her da?

Tusen takk til dere som har svart meg fornuftig og med en fin tone!

Jo, jeg kan jo kalle henne for B og forklare alle rundt hvorfor jeg gjør det, men synes ikke det er helt "fair" ovenfor mannen min. Han gikk med på å plotte på "Caroline" hvis vi kom til å bruke det til daglig..... Tror han er litt flau, for det var mye fram og tilbake før vi valgte navnet "Sofie". Hun het nemlig "Ida" i tre uker før hun fikk navnet Sofie. Hun var nemlig ingen Ida.... Uff, at det går an å være så vinglete! Blir flau bare jeg skriver dette her....

HI

Skrevet

Rettelse: men synes ikke det er helt "fair" ovenfor mannen min. Han gikk med på å plotte på "Caroline" hvis vi IKKE kom til å bruke BARE det navnet til daglig.....

HI

Skrevet

Takker igjen for flere svar :-) Hun har to navn, men blir det ikke rart om jeg kaller hun for Caroline, pappaen hennes for Sofie, tanter og besteforeldre sier Sofie Caroline? Slik som dere datter, Tina Synnøve, blir jo kalt det samme av både deg og pappaen, samt kanskje også søsken og de rundt? Blir jo litt rart og ha noen som kaller vår datter Sofie mens andre sier Caroline...... Eller??

Skrevet

Ok, vil bare oppdatere dere litt her! Mannen min har gått med på å kalle henne "Caroline"! Det hadde jeg aldri trodd!!! Nå lurer jeg på hvordan jeg skal få sagt dette til familie og venner. Synes dette er veldig flaut.....

HI

Skrevet

så bra da :)

Skjønner at det er lett å la seg forvirre, når moren din ikke ville at jenta skulle hete Caroline.

Dette er grunnen for at vi ikke sier navnet vi bestemmer oss for, før babyen er født. Det skal ikke være rom for diskusjon.

Skrevet

Bytt navn du. Du trenger ikke bytte på papiret, men begynne å bruke caroling.

Jeg kjenner noen som gjorde dette da gutten var fem år, da la de til et ekstra navn som mellomnavn og så begynte de å bruke dette. "Ungen" er i dag tretti år og bruker navnene litt sånn om hverandre. Foreldrene har vært litt inkonsekvente ved bruk av navnet derfor brukes alle variantene om hverandre. Men det går helt greit og jeg kan ikke se at det er en kinkig situasjon for gutten/mannen, eller noen av oss i familien.

Skrevet

Det er da ikke noe i veien for kun å bruke mellomnavnet til daglig? Jeg kjenner flere som gjør det. Du må nok gå noen runder med slekta, som kaller henne Sofie (naturlig nok), men det overlever du. Skal du gjøre det, må du gjøre det nå, før hun blir så stor at hun snakker selv, synes jeg.

Skrevet

Vet du, min mann har hele livet hatt tre "forskjellige" navn. Han heter Jan-Magnus, men faren hans og slekta på farens side har alltid sagt Jan. Moren gjorde opprør mot dette, så hun og slekta på hennes side sier bare Magnus. Alle andre, venner, kolleger og min familie, sier Jan-Magnus. Det gjør han selv også.

Dette har aldri vært noe problem for han :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...