Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Jeg må bare spørre hva dere synes om dette. Min datter som går i 1ste klasse har nettop fått ei ny lærerinne (gamle sluttet), og alle elevene opplever den nye lærerinnen som veldig streng og skremmende. Nylig fortalt min datter meg at hun hadde glemt å rekke opp hånda da hun skulle gjøre en oppgave/snakke, og fikk derfor en straff av frøken. Hun måtte site inne alene i hele friminuttet, og hun ble fortalt at hun hadde valgt det selv. (Regner med at hun "valgte" det selv fordi hun ikke rakk opp hånden) Min datter er svært pliktoppfyllende, flink på skolen og gjør alt hun får beskjed om. Hun er ikke en "frekk" jente. Jeg synes ikke hun fortjente denne straffen i det hele tatt. Hva synes dere?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Jeg vil tro at din datter veldig ofte "glemmer" å rekke opp hånden siden straffen ble såpass streng
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Iføge henne var dette den eneste gangen. HI
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 Uten å ha vært til stedesynes jeg egentlig det høres greit ut. Du kan jo ringe læreren og spørre om hennes versjon av hendelsen, men generelt sett synes jeg det er bra at læreren har klare og strenge, regler for ro og orden i klasserommet. Det er veldig bra at regelen blir brukt på alle som glemmer å rekke opp hånden, ikke bare de som vanligvis bråker mest.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #6 Skrevet 31. mai 2011 Jeg hadde reagert på denne straffen, men så er skoledagen hos oss kanskje lagt opp litt annerledes enn hos andre..? De har friminutt fra kl 9.30 - 10.00 og fra 12.15 - 12.45 (de dagene de ikke slutter 12.15 da;) Og så spiser de fra 10.50 - 11.15 for de som måtte lure på det;p Det fungerer vel bedre med belønning for å rekke opp hånda? Trinnet til datteren vår får stjerner for god oppgørsel, og nå har gruppen hennes samlet 6 stjerner. Når de får 10 stjerner får de en overraskelse/belønning.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #7 Skrevet 31. mai 2011 Jeg ville kontaktet skolen og bedt om å få høre lærerens verson av saken. Da får du vite om dette er ett "problem" din datter har å derfor har fått så streng straff. Men uansett om hun daglig snakker uten lov så syns jeg det er en veldig streng straff får en 1ste klassing å det hadde jeg sakt ifra om på skolen...
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #8 Skrevet 31. mai 2011 Hun vil ikke at jeg skal snakke med lærerinnen, fordi hun er redd henne! men om det skjer noe mer, så snakker jeg med skolen. Denne lærerinnen er beryktet fordi hun er streng.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #9 Skrevet 31. mai 2011 Hun vil ikke at du skal snakke med lærerinnen fordi hun har flere svin på skogen, tenker jeg vi sier
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #10 Skrevet 31. mai 2011 Jeg synes det høres bra ut og tror ungene tjener på det. De lærer mye mer i en rolig klasse der de vet konsekvensene av å glemme seg enn i en klasse der det blir sett gennom fingrene med alt for mye.Å sitte inne i et friminutt erikke noen streng straff.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #11 Skrevet 31. mai 2011 Hvis ikke du kan svare på spørsmålet, så la vær å kommenter. Jeg kjenner datteren min best. Hun er ikke gammel nok til å ha "svin på skogen". Vi snakker om et lite barn her. HI
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #12 Skrevet 31. mai 2011 Jeg tror nok heller hun er redd lærerens versjon vil avvike en smule fra hennes egen. Snakk med læreren og hør hva hun har å si og vis datteren din at dere er like glad i henne selv om hun ikke er perfekt.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #13 Skrevet 31. mai 2011 Jeg er helt sikker på at hun forteller meg sannheten. Hun ville jeg skulle snakke med rektor (jeg spurte), men ikke at frøken skulle få vite at det var henne. Hun og flere av hennes venninder er redd denne lærerinnen, og vil bytte klasse. Jeg vet at dette har vært et problem for mange tidligere elever her, samt foreldrene er klar over det. Lærerinnen er beryktet for å være veldig streng. Men det virker som det er vanlig praksis hos dere, jmfr svarene deres. Så da får jeg vel heller la det ligge. HI
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #14 Skrevet 31. mai 2011 Dette er en 1.klassing,altså en 6 /7 åring. Syntes det er litt vel strengt. Alle kan glemme å rekke opp hånden. Å nekte et barne friminutt trodde jeg faktisk ikke var anbefalt i skolen. Barna trenger å få komme ut og røre seg litt, hvordan kan man ellers forlange at dem skal kunne sitte rolig etterpå? Jeg har selv opplevd streng lærer når min eldste gikk i 3/4 klasse. Hun praktiserte skammekrok og var slettes ikke alltid så rettferdig. I tillegg var hun utdannet befal i forsvaret. Ikke gammle jenta heller. Hun var rett og slett forferdelig og vi foreldrene snakket jo oss i mellom om dette. Jeg tok dette forsiktig opp med henne på en konferansetime og sa at det var flere enn meg som reagerte på henne. Da klikka det fullstendig for henne, vi foreldre fikk IKKE lov til å snakke om henne oss i mellom. Prøv og nekt oss det var svaret mitt. Mitt råd til deg er å ta dette opp med skolen. Ta det gjerne med sosiallæreren og hør hva som er normalt og bruke som straff. Å nekte et barn friminutt er å be om problemer i neste time og rett og slett ondskapsfullt.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #15 Skrevet 31. mai 2011 Til og med min 4 åring kan pynte på historier. Jeg har ikke møtt en normal 7 åring som ikke lyver av og til, eller "glemmer" halve historien. Det er helt normalt at små barn lyver, men om du tror på alt 7 åringen din fortellerdeg kommer hun til å ende i trøbbel. Hør på henne, men sjekk den andresiden av historien også før du slår deg til ro medat du virkelig vet hva som hendte.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #16 Skrevet 31. mai 2011 Ja det er lenge for en liten jente å være inne. Det vil si at hun hadde vært inne hele 4 timer, før friminuttet hun kunne gå ut igjen! HI
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #17 Skrevet 31. mai 2011 Å sitte igjen et helt friminutt for en førsteklassinger DRØY kost! De er små og impulsstyrte, og jeg er sikker på at absolutt alle seks-sjuåringene glemmer å rekke opp handa både titt og tett. Samme om sjuåringen "pynter" eller ikke på historien, så skal skolen ha en eller annen praksis mht når det er riktig å frata ungene et friminutt osv. Man deler ikke ut innestraff etter innfallsmetoden.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #18 Skrevet 31. mai 2011 Hvis du er så sikker på hendelsesforløpet og du mener at straffen erfor streng bør du jo si det til læreren.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #19 Skrevet 31. mai 2011 Hvis fireåringen din er begynt å pynte på historier, er det fordi dine egne reaksjoner har lært ham/henne at det ikke lønner seg å si sannheten. Tillit og fortrolighet gjør man seg fortjent til - det gjelder også oss voksne.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #20 Skrevet 31. mai 2011 Snakk med foreldrene til de andre i klassen. dere har også rett til å innkalle til foreldremøte - det er ikke bare skolen som skal velge når dette skal være eller hva det skal inneholde.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #21 Skrevet 31. mai 2011 Nettopp derfor bør HI snakke med læreren. Sjekk hvordan opplegget er og hvorfor datteren fikk denne straffen. Vi her inne vet ikke hvordan denne læreren styrer klassen eller hvilke utfordringer klassen har. Spør henne!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #22 Skrevet 31. mai 2011 Dumt å begynne å spre rykter uten å høre lærerens versjon først. For det første kan det slå tilbake senere om historien i virkeligheten var en annen og for det andre kan det vanneskligjøre samarbeidet fremover. Dette er et alt for spinkelt grunnlag å gå til krig på.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #24 Skrevet 31. mai 2011 Sånn helt isolert utifra det du skriver så synes jeg dette høres ekstremt urimelig ut av læreren. Men jeg vet jo ikke noe om hvordan datteren din hadde oppført seg eller om det var mer vi ikke har fått vite. Det blir jo uansett helt feil å straffe barn med å sitte inne i friminuttet. Det er jo bevist med forskning at utetid mellom skoletimene skjerper konsentrasjonen. Det høres helt feil ut å straffe en 6 åring med å sitte inne. Iallefall hvis læreren ønsker seg elever som konsentrerer seg og hører etter.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #25 Skrevet 31. mai 2011 På skolen hvor min sønn skal begynne vet jeg at det på et trinn ble brukt som straff. Dette ble stoppet. Til og med lærere på andre trinn reagerte kraftig på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå