Gå til innhold

j****** syklister!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som bilsjåfør er du faktisk pålagt å kjøre forbi en sykkel på samme måte som en bil, dvs. du skal krysse midtlinja og holde god avstand.

Det finnes noen idiotiske syklister som må sykle seks i bredden, men det finnes jaggø en god del idiotiske bilsjåfører også som skriver tekstmeldinger mens de kjører i 20 km/t over fartsgrensa, uten at disse representerer flertallet av bilsjåfører.

Jeg trodde man måtte kunne trafikkreglene for å ha setifikat - og noe helt grunnleggende her er at syklister er en del av trafikken. Mao. burde du tenke over hvordan du fikk lappen før du uttaler deg om slike ting HI?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som irriterer meg mest, er at enkelte syklister bytter "role" når det gagner dem.

De følger trafikkreglene for bil når det passer best, og blir plutselig "fotgjengere" når det er best. Og sykler tvers over plasser biler ikke har lov å kjøre, sykler over overgangsfelt, tar en snarvei (altså feil vei) i rundkjøring etc.

MYE av dette rundtomkring i Bergen ihvertfall.

Skrevet

hvis man sykler over 18 - 20 km så skal man ligge i veien, man har ikke lov å sykle på sykkelsti. Så hvis du sykler litt mer en fisle tempo så må man ut i vegbanen. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for enkelte å forstå, bør tydeligvis taes inn i trafikkopplæringen. Daglig blir jeg kjørt forbi av bilister som spruter meg ned med spylervæske eller at bilister sneier meg i høy hastighet. Min trøst er at de enten er mindre begavede eller bare utrolig misunnelig på at noen er så spreke at de velger å sykle til jobb. Hilsen aktiv syklist...som i tillegg har bil og førerkort..

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått her, men må få lov å forsvare syklistene litt siden jeg er en av dem selv.

Jeg sykler både offroad og racer, og når jeg sykler på offroad bruker jeg stort sett alltid fortauet, unntaket er i områder der det er mye fotgjengere.

På racer er det ihvertfall i området rundt der jeg bor så dårlig vedlikehold på fortau og gang/sykkelstier at det er direkte livsfarlig å sykle på dem med smale dekk.

Men det jeg IKKE forsvarer er mine medsyklister som sykler flere i bredden på trafikerte veier, det er både irriterende og trafikkfarlig. Når jeg sykler sammen med andre er jeg den første til å si fra om noen prøver å ligge flere i bredden.

Skrevet

Syklister sykler på veien fordi det er der de skal sykle. Syklister har ikke lov til å sykle på gangsti eller fortau, hvis de kan være til hinder for gående.

Skrevet

Det var færre biler på veiene før i tida, altså har irritasjonen økt siden det er vanskeligere å komme seg forbi. De som deltar i sykkel-løp bør heller trene kondis på andre måter, - det viktigste er jo et generelt treningsgrunnlag for å kunne sykle fort?

Man blir ikke noe dårligere til å sykle om man trener på andre måter en stor del av tida.

Skrevet

19.06: er du totalt sandblåst? Det er INGEN her som har nevnt noe som helst om forbikjøring uten å krysse midtlinjen. Jeg har ihvertfall ikke det! Så hvorfor i helvete fortsetter du å terpe opp og opp igjen om at man uansett ikke får kjørt forbi en syklist uten å krysse midtlinjen??????? Poenget var at det er adskillig ENKLERE å kjøre forbi en syklist som ligger til høyre i kjørebanen enn en som ligger PÅ midtlinjen. selv om man naturlig nok MÅ krysse midtlinjen. Forsto du det nå?! Poenget mitt er at syklister er enormt egoistiske, veldig mange av dem ihvertfall. De viker ikke, de prøver på ingen måte å gjøre ting enklere for biltrafikk- tvert i mot- og de sykler gjerne en drøss ved siden av hverandre som om de eier veien, til sjenanse for all motorisert trafikk. Jeg har kjørt bil i 15 år og kjenner godt trafikkreglene- har ingen som helst uhell tross mitt blinde raseri mot de satans syklistene. Så du kan ta det helt med ro ang mitt temperament i trafikken.

Saken er bare at i veitrafikkloven står det at man må vise aktsomhet for annen trafikk og saktne farten/legge seg ut for å slippe annen trafikk forbi når noen ønsker å kjøre forbi. Dette har jeg enda til gode å oppleve- INGEN syklister viker om en bil viser tegn til å ville kjøre forbi. Tvert i mot- de legger seg enda lenger ut i veien, mot midten, i 20-30 km i timen. Dette er bare ubeskrivelig irriterende all den tid man bor i en by med mye trafikk og køer og masse hemninger ellers, og så mister man kanskje muligheten til å ligge i 60 på en rettstrekning hvor man kunne kjørt i 60- men blir tvunget til å ligge i ræva på en gjeng narcissistiske sykkeljævler med overdimensjonert ego i 20 km/t!! Irriterende? Definitivt!!

Skrevet

Ehh..hallo...Nå snakker du virkelig om noe du ikke har peil på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...