Gå til innhold

Inspirert. Hvor mye har barnet ditt på sparekonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hvor gammelt er barnet/barna dine?

her er barna 2 og 4 år.

de har 16 000 kr hver på konto.

JA jeg vet det er lite, jeg har brukt endel på utstyr etc...men vi setter over når vi kan, neste gang blir når skattepengene kommer...de skal da har 20 000 kr hver på konto.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datter på 2 1/2 har 28000,-

Skrevet

Så flinke dere er da:))

Vi må seriøst bli flinkere til å spare til barna, sparer jo i fond da..men det er til familien , alle.

HI

Skrevet

Han er straks et år og har 8000 på konto.

Skrevet

Min lille på snart 6 mnd har ca 10 000. Det meste er dåpspenger. I tillegg sparer besteforeldrene til han. Vi skal spare til han når jeg er ferdig å studere, er litt trangt akkurat nå.

Skrevet

Hvorfor mener du at 16 000 er lite penger å ha på sparekonto for barn på 2 og 4 år..?

Poden min er 6 år, og han har mellom 10 000 og 11 000 på konto. Dette er endel pengegaver (dåp, bursdager), men også noe barnetrygd (vi sparer m.a.o. ikke fast. Lenger.)

Jenta mi på 1 år har vi ikke engang opprettet konto til ennå. Men hun har mellom 1500 og 2000 oppspart på min konto (dåpsgaver).

Jeg har ikke som formål å ha flest mulig tusenlapper på sparekonto til barna mine, hverken i førskolealder eller når de flytter hjemmefra. Men heller ikke færrest mulig - sparer det de får, og evt litt ekstra, om vi har mulighet og lyst!

Skrevet

Våre har ikke så mye.

De er 2 og 3 år. Eldste har vel en ca 14000 og yngste ca 12000. Vi setter inn 200 hver måned, og så setter vi selvsagt inn alle pengene de får til dåp, bursdager etc.

Syns det får holde jeg, de kommer jo til å ha en betydelig sum når de blir 18 på denne måten også. I alle fall mye mer enn jeg hadde ;)

Skrevet

3 mnd og 7000 kr

Skrevet

Barnet mitt på nesten 3 år har ikke en egen konto, vi sparer i de voksnes navn. Er ikke interessert i at overformynderiet skal blande seg, ønsker at barnet skal kunne få stipend fra lånekassen når den tid kommer og ønsker å kunne råde over pengene selv enn så lenge - man vet aldri hva som skjer. I tillegg ønsker jeg ikke at barnet automatisk skal få rådighet over en haug penger på 18-årsdagen. Det er vel snakk om ca 45 000 kr så langt (barnetrygd + gaver).

Skrevet

Hvofor jeg mener det er lite?

Fordi dem sikkert fikk 5-6000 hver til dåpen, og ofte 2-3000 hver jul...de 16 000 kr er stor sett bare penger vi har sett inn når mannen har fått ekstra store lønn eller skattepenger....

Vi har en stor buffer da, men vi synes det er viktig å spare selv, ikke bare til barna..

HI

Skrevet

Veldig smart å spare i foreldrene sitt navn. Det gjør jeg også.

HI

Skrevet

Han er 1,5 år og har foreløpig 21.000 på sin konto.

Får barnetrygden + alle pengegaver til dåp, bursdag, jul osv.

Skrevet

5 år, ca 60.000 kr på en sparekonto, aksjeportefølje på ca 1,5 mill,

Skrevet

Overformynderiet er ikke noe å være redd for. De skal bare passe på at ingen tar/sløser bort pengene til barnet.

Dersom oppsparte midler benyttes til feks leilighet får gutten/jenta fullt lån og stipend fra lånekassa.

Men man slipper alt av arveavgift når barnet har egen konto.

Skrevet

Herregud for noen sparekontoer barna deres har! Hvorfor får de så mye penger - får de ikke gaver? Eller bruker dere ikke pengegaver til å kjøpe utstyr og ting til dem som de trenger eller har lyst på?

Skrevet

Hehe, her blir det mange lykkelige 18-19 åringer som får masse penger å bruke i russetida....hehe. Man har ikke mye kontroll på hva de bruker alle pengene på, selv om man har spart til "egenkapital etc";) Har de så mye penger er de vel gjerne grundig bortskjemte også, tviler på de pengene går til egenkapital tjihi.

Vi sparer på egen konto men i mitt navn. Trenger han penger skal han få:)

Skrevet

Er nok det at mange her har god råd.

Som sagt så har vi greit økonomi, sparer ikke fast men hender vi kan sette inn 5000kr hvis det er en ekstra stor lønning etc.

Hva mener du er mye å spare da 23.01?

HI

Skrevet

Enn så lenge jeg ikke anser pengene fra barnetrygden som barnets penger, er det like greit at ikke overformynderiet kommer inn i bildet. Det ville jo uansett være på feil grunnlag.

Når det gjelder lånekassa, kjenner jeg flere som ikke har fått stipend fordi de har hatt for mye på konto. Ikke alltid lett å få det med leilighetskjøp til å klaffe sånn tidsmessig.

Uansett mener jeg at det er lurest å spare de store beløpene i foreldrenes navn, så får heller ungene lære om penger på klassisk vis gjennom sparebøsse og små beløp i begynnelsen.

22:46

Skrevet

Tja, her er aksjeporteføljen knyttet opp mot et fond i en stiftelse. Dvs at forretningsadvokaten styrer eventuelle salg og utbetalinger etter gitte kriterier (formål, alder, udanningsnivå osv). Aksjeutbyttet for hvert år går til en sperret høyrentekonto i nevnte stiftelse.

Hvis poden tror han skal bli rik russ tar han feil :)

Skrevet

De er 3 og 6 åt og har ca. 900 kr og 1600 kr på konto i sitt navn.

Vi sparer ikke til ungene på bok og de er ikke døpt. Be prioriterer heller å betale ned på huslån slik at hele familien sparer mer og de får alt de trenger når de trenger det.

Og nei det er ikke på grunn av at vi har dårlig råd. Vi bare syns at det er en dårlig investering å ha penger på bok på den måten.

Skrevet

Da kan vi ta din gutt av listen, tror det er de færreste som har ordnet seg sånn:p Har skjedd før at noen har sløst bort arv eller sparepenger, og det vil skje igjen:p

Skrevet

Tja, økonomisk sans varierer nok vil jeg tro. Jeg hadde selv rundt 100.000 på konto da jeg var 18 (en del arv bla). Brukte minimalt til russefeiring, festing ol, mindre enn de fleste. Har fått en oppdragelse med frihet til å bestemme over egne penger og hadde vett nok i skallen da jeg var 18. Har såpass troen på egne barn at jeg de skal få samme frihet.

Pengene ble stort sett brukt på utenlandsstudier (skolepenger) og reising.

Skrevet

Det er flott at vi kan spare til barna våre :0) Selv sparer jeg både på konto og i fond til barna mine, ettersom det er laaangt fram i tid til de ev skal brukes . Det kan gi dem en god start. Jeg syns det er nett like viktig å lære dem sunn økonomisk fornuft fra tidlig alder, og lære dem verdien av penger slik at når de skal få tilgang til sparemidlene så vet jeg med trygghet at de kommer til å bruke dem fornuftig :0)

En annen ting jeg vil nevne er at dere må huske på at står pengene i barnets navn, altså konto åpnet i barnets persnr så husk at beløp over 75.000 kr kan overformynderiet komme inn og disponere til barnet er 18 år.

En annen ting er når det er tid for å søke lån og stipend... viktig da at barnet ikke står med høy formue, mener denne grensen er 250 000 kr...

Skrevet

Null, null og null. Barna er tolv, fem og tre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...