Gå til innhold

Vil ikke ha KS før termin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlagte keisersnitt utføres FØR termin for å redusere risikoen for at noe skal gå galt for mor og barn - ferdig med det!

Hilsen intensivsykepleier som selv har fått utført 2 planlagte keisersnitt 10 dager før termin og som ikke har opplevd at ungene ikke har vært modne nok. Amming gikk helt fint og ungene var spreke.

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk til de to siste som svarte meg. Det gikk altså an å svare uten å være frekk.

Skrevet

Alle barn født etter uke 37 er modne og klare for verden:) Sålenge barnet er friskt og ikke har en oppdaget diagnose.

Skrevet

Det var vel for det meste du som var frekk... kjedelig å svare på noe når den som spør er så frekk tilbake. Det henger jo ikke på greip at du har vært hos lege og fått vite at barnet ligger i tverrleie, samtidig som du sier du ikke har mottat noe som helst informasjon. Hilsen meg som har hatt tre snitt og kun forsøkte å gi deg råd.

Skrevet

Dette stemmer faktisk ikke. Det er økt forekomst av lungesykdom hos barn som er tatt ut for tidlig.

I USA så ligger nyere anbefalinger på 7 dager før fødsel, og alle barn som tas ut før dette (med mindre det er akutt selvsagt) skal undersøkes for om lungene er modne. Dette undersøkes ved fostervannsprøve. Disse anbefalingene gjelder over hele USA og er basert på dokumentert forskning som tilsier at keisersnitt 7 dager før termin medfører lavest risiko for barnet. Regner med at dette etterhvert blir anbefalt i Norge også. I Norge er vel alt fra 12-7 dager før termin vanlig.

PS Selvsagt skal man ikke vente til 5 dager etter fødsel.. det medfører jo en betydelig risiko for barnet. Nå tror ikke jeg HI i denne tråden egentlig er så interessert i å lære noe som helst nytt, så dette var egentlig mest mens som en kommentar til deg 21.58.

Skrevet

Jeg hadde baby i tverrleie. Selv om de visste dette i god tid før terminen (3 uker), ble det ikke gjort noe bestemmelser før kontrollen på termindatoen (de mente at babyen kunne snu seg spontant). Siden ikke dette skjedde, ble babyen forløst med KS 2 dager over terminen.

Skrevet

Er jo et troll dette, og hjelp så mange som gikk på...

Ingen vil vente til etter termin med KS for å være sikker på at babyen er 'moden' nok. Er jo ikke en banan det er snakk om.

UL viser hvor langt en er kommet, og termin settes utfra det.

Skrevet

Javel... beklager at jeg ikke har fått med meg nyeste forskning da.

Men så har det seg jo slik at jeg har født et barn i uke 30 og dette var det legene ved det store norske sykehuset sa til meg i den tiden jeg gikk gravid.

De fleste jeg kjenner som har tatt ks har gjort det 10-12 dager før termin.

Skrevet

Eneste trollet må være deg det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...