Gå til innhold

Vil ikke ha KS før termin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ta KS fordi babyen ligger på tvers. Kan jeg be om at det ikke blir utført før termin og helst noen dager etter? Eller er det sånn at det MÅ være en uke eller to før termin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer og mer vanlig å legge planlagte snitt tett opp til termin (med mindre det er slik at den gravide ikke bør ha rier), men dette vil variere fra sykehus til sykehus. Du kan absolutt ytre ditt ønske.

Å få det etter termin er usannsynlig. Da blir sannsynligheten for at du går i spontan fødsel og må ha et semi-akutt snitt betydelig større, med de risikofaktorer det innebærer.

Skrevet

Du kan be om å få det så nærme termin som mulig, har hørt om folk som har fått det et par dager før termin..

Blir jo litt stress om du går i fødsel, men det går helt greit det også. Fødselen min starter 5 dager før det planlagte snittet, så da ble det hastesnitt klokka ti om kvelden istedenfor planlagt snitt klokka 9 på morgenen. Gikk helt fint det, men hadde nok foretrukket å ikke ha rier når de klargjorde meg til snittet ;)

Skrevet

Så det er ikke vits å spørre om det engang da?

Skrevet

Jeg skal ha 6 dager før termin.

Kommer vel litt an på årsaken til snittet (vil det medføre betydelig risiko for deg eller barnet dersom fødselen starter av seg selv).

I mitt tilfelle, for eksempel, vil fødsel medføre stor risiko for meg (da jeg har en svak livmor som lett kan revne i tidligere arr) derfor må jeg ha snitt før termin.

Skrevet

Grunnen til at jeg må ha KS er at babyen ligger på tvers. Jeg ville ønsket at KS ble gjort 4-5 dager etter termin....

Skrevet

Men hvorfor etter termin, sjansen for at du allerede er gått i fødsel er jo veldig veldig stor. Det er flere som føder før termin og til termin enn etter termin... Antagelig vil ungen din ut før den datoen du ønsker uansett.

Selv om de har leger på vakt til å kunne ta et snitt midt på natta, er jo det på en måte forbeholdt akutte snitt, mens de planlagte snittene legges til dagen når de er flere leger på jobb. Derfor vil de planlegge snittet ditt sånn at det er minst mulig sjanse for at fødselen starter av seg selv, men samtidig nærme nok terminen til at ungen er helt moden for livet utenfor livmoren.

På de fleste sykehus vil det si ca 7 til 10 dager før termin.

Skrevet

Hvorfor så spesifikt? Er det noe spesielt som skjer slik at det passer dårlig å føde før det?

Synes ærlig talt du virker litt uansvarlig. Du øker risikoen for hastesnitt betraktelig, og dermed utsetter du babyen og deg selv for høyere risiko enn nødvendig.. Synes du skal prioritere babyen din og følge legens råd (hvilket sannsyneligvis vil være å ta keisersnitt rett før termin, ikke 4-5 dager etter)

Skrevet

Jeg vil bare at det skulle vært sånn.... Men man kan vel ikke bestemme sånt selv da :-(

Skrevet

Nei, fordi det finnes de som setter sikkerhet foran preferanse og ønsker.

Skrevet

Uansvarlig? Kjenner du meg siden du tydeligvis vet grunnen til at jeg ønsker dette? Grunnen er at da ville jeg følt meg mer sikker på at babyen er moden for å komme ut. Det står jo at babyer som blir født et tar uker for tidlig har problemer bl.a med å suge fra brystet.

Skrevet

Vel, ja ettersom du ikke lytter til ekspertråd så virker du litt uansvarlig. Trenger ikke å kjenne deg for å forstå det. Det er ingen som sier du må ha snitt et par uker før termin her, men du ønsker faktisk snitt opptil 5 dager etter termin. Det er bare å slå opp i boka det, så ser du at da er sjansen overveldende stor for at du allerede har gått i fødsel. Og da kan du begynne å sammenlikne risikoen for planlagt snitt og hastesnitt, så skjønner du at det du ønsker deg er noe uansvarlig.

Skrevet

Jeg har ikke fått noe råd fra noen lege ang dette. Så hvis det ikke er du som er eksperten så jeg har ikke fått noe ekspertråd. Jeg spurte bare etter reglene jeg.

Skrevet

Du er ganske uansvarlig hvis du ikke engang har sjekket ut hva eksperter sier om dette, men går på et babyforum og spør isteden. Herregud, det finnes mye dumme folk..

Skrevet

Jeg har tatt tre keisersnitt og har hørt på legens anbefaling hver gang. Synes du skal gjøre det samme.

Skrevet

Ja du er jammen dum du. Jeg skal til sjekk om en uke for å se om babyen har snudd seg, hvis ikke får jeg info regner jeg med ang regler for igangsetting osv. Jeg har ikke som deg en haug med barn og sitter ikke her hele dagen og plukker opp info, derfor vet jeg ikke noe om dette. Kjeder du deg i kveld forresten? Dust.

Skrevet

Jeg har ikke fått info om regler enda! Det får jeg om en uke. Og uten info kan man vel ikke vite, eller??

Skrevet

...hehehe...er du 14 år HI?

Skrevet

Herlighet nå har jeg lest hele tråden. Hvorfor er du så sint da? Det er jo litt rart at du ikke har tatt deg tid til å lese om risiko o.l på nettet. Du har det sikkert travelt, men du har jo tid til å sitte her, så du bør vel ha tid til å lese litt om dette også?

Jeg har som sagt hatt 3 snitt (første pga tverrleie). Jeg visste heller ingenting da babyen først la seg på tvers, men du må jo ha vært hos legen eller hos jordmor da de konkluderte at babyen lå på tvers, så da er det jo noe spesielt at du ikke fikk noe som helst informasjon. Da min baby la seg på tvers gjorde iallefall jeg alt jeg kunne for å lese om hva jeg skulle gjøre videre. Mye informasjon fikk jeg av legen (på det besøket der tverrleie ble oppdaget) og mye fant jeg selv. Kanskje det er jordmor/ lege som er tafatte her, men har inntrykk av at du egentlig er mest ute etter å krangle. Du har fått mange fine svar også gneldrer du tilbake? Du får heller vente en uke da vet du. Mine snitt ble forøvrig tatt 12, 13, og 7 dager før termin. Ingen komplikasjoner, ingen sugeproblemer e.l

Skrevet

Jeg har hatt 3 planlagte ks og de har blitt tatt 5-6 dager før termin. Herregud, HI. Tror du ikke helsepersonell har litt mer greie på hva som er tryggest for babyen? Tror du de hadde utsatt deg og baby for fare?

Du får ALDRI innvilget ks etter termin da dette er stor fare for babyen hvis fødsel begynner før ks, da kan det hele ende opp i hastesnitt noe som ikke er så trygt i forhold til planlagt ks.

Sånn ellers....du virker en smule teit!

Skrevet

Virker ikke som man kan spørre om noe her uten å bli angrepet. Dere skulle jo vært leger alle sammen for dere kan jo tydeligvis alt.

Skrevet

Atter en gang så har hormontrollet sluppet løs hos litt for mange av frøkenene her inne. Ikke la dette gå inn på deg kjære HI.

Når det gjelder keisersnitt i forhold til termin så har begge mine kommet hennholdsvis 16 og 18 dager før termindato. Første var 3454g og nr to var 3859g. Begge har vært kjempe klar for verden som ventet dem. Så dette skal ikke du bekymre deg for.

I motsetning til hva de andre her sier så har du mulighet til å være litt med på bestemmelsen av når keisersnittet skal utføres. Men, legene lar ikke dine ønsker gå på bekostning av sikkerheten til deg og babyen.

Til slutt, i håp om å kunne berolige deg litt mer så sies det at barn født ca i tidsrommet 2 uker før til 2 uker etter termindato er født til termin.

Skrevet

Sorry HI, men du spør om så opplagte ting. Selvsagt tar man ks før termin og de gjør jo ikke ting som vil skade deg eller baby.

I tillegg, så svarer du aggresivt og surt....Så jeg tenker 14 år og premenstruell, men så er du nok eldre siden du er gravid.

Skrevet

Jeg er 17 år og dette er mitt første barn.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...