Gå til innhold

Nå får pappa mer perm enn mamma....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig! Begynner å bli dritt lei....

Skrevet

Jepp- La oss få bestemme dette selv. Det er slettes ikke alle mødre som vil ut i jobb etter 6 mnd og da bør de ikke bli tvunget.

Skrevet

Herregud, fedrene får mer LOVRETTET rett til perm, vi har fremdeles masse tid igjen i fellespotten, og den er det som regel mor som tar. Om du ser på statistikken så har fedrekvoten ført til at antallet fedre som tar permisjon har gått drastisk opp, og det er jo bra.

Skrevet

Eh, helt siden fedrekvoten ble utvidet til 10 uker (i 2009) har far hatt mer lovbestemt rett på permisjon enn mor. Og med tankte på 3 av de lovbestemte ukene mor har skal egentlig være før barnet komme, så har jo mødre lenge kunne hatt lovbestemt rett på 6 ukers permisjon med barnet.

Men så har vi denne fellespotten da, og den ser egentlig alle på som mors permisjon, så ja.

Skrevet

Helt sykt at far må ta 12 uker... Er gørrlei SV og den kommunistiske politikken. VI må vel selv få bestemme hvordan vi skal gjøre det med permisjon. Nå ender det med at jeg må begynne å jobbe tidligere enn ønsket, og far må være hjemme uten å ha lyst... Jippi!! Han er på evig pøsnking på hvordan han skal slippe unna, uten at vi mister ukene, men har innsett at det er ingen utvei. Hadde holdt med 4 uker for han. Mens jeg synes det er trist å måtte ut i jobb så tidlig, og vite at han der hjemme og ønsker seg på jobb.

Alt må liksom likestilles, uansett biologi, og det er sykt!

Skrevet

Synest det er greit men da bør lønna til kvinner og bli likt.

Skrevet

Så det er pga biologien at faren til ungen din IKKE VIL være hjemme med sin egen unge? Det har vel mer med personligheten hans å gjøre. Om han så gjerne vil slippe unna så er det jo bare å ikke ta ut permisjonen. Med to inntekter så har dere vel råd til dagmamma?

Med 80% dekning og ferie så kan du vel være i permisjon til barnet er over 10 mnd, det er jo kjempelenge i forhold til resten av verden og takket være nettopp ap og sv.

Skrevet

Helt greit for meg så lenge de fjerner 6G-grensa. 6G er ikke mer enn knappe 450 tusen, i vårt tilfelle så taper vi mange tusen kroner de ukene far må ta kvota.

Nå kommer sikkert noen og sier noe sånt som "tjener dere så godt, så bla bla bla, legge av penger, bla bla." Da kan jeg informere om at utgiftene står til inntekten.

Skrevet

Men herregud kvinnfolk. Staten betaler permisjonen vår. Det er helt greit at de legger føringer for å oppnå noe de ser som samfunnsgunstig.

For det andre, det at mamma får mindre enn pappa er rett og slett bare fjas. Så og si alle kvinner har mer permisjon enn sine menn fordi de ser på den som sin egen. Det aller meste av permisjonen disponeres fritt av foreldrene som de selv ønsker.

Skrevet

Det å få barn vil aldri lønne seg økonomisk og er det økonomien det står på når man planlegger å få barn så er det enten best å spare i forkant eller å stå over.

Vi er faktisk veldig heldige i Norge som får betalt for å være hjemme med eget barn i 1 år. Vi kan velge og takke ja til tilbudet og dermed også takke ja til de føringer som kommer med pengene eller vi kan takke nei, betale selv og bestemme selv. Det er ingen tvang.

Skrevet

Nettopp fordi han ikke vil være hjemme er grunnen til at han bør være hjemme. Og om han ikke gidder, nei vel så mister dere de ukene. Se på det som et gode og ikke en menneskerett. Og bare så du vet det, nesten ingen andre i verden (ja tenk det!!!) har like gode permisjonsordning. Så hold snavla, vær en smule takknmelig og la mannen din ta i et tak hjemme.

Skrevet

Jo, når det kommer til fedrekvota så er det tvang. Enten må pappa ta den, eller så mister man den. Enten må man spare mange måneder i forkant for å dekke inn 3 måneder med mange tusen pr måned tapt i inntekt, eller så blir permisjonen forkortet med tilsvarende. Det er tvang.

Skrevet

At de fleste mammaer ser på alle ukene, bortsett fra fedrekvoten, som sin egen er jo at glimrende eksempel på at det er riktig av staten å legge noen føringer.

Skrevet

Bortskjemte meg fikk pappa permisjonen i tillegg til resten av permisjonen.

10 uker ekstra klager jeg ikke på, så jeg har ikke jobb før i 2013 :P.

(har da ingen "far-kandidat" som kan ta de ukene heller)

Skrevet

Så bruk tidskonto da!

Skrevet

Hvis dere vil ha godet som pappapermen er så kan dere velge det. Hvis dere ikke synes det er verdt det, kan dere la være. Ingen tvang.

Hadde det vært mindre provoserende om de bare kuttet pappakvoten?

Skrevet

Ja, du er skikkelig heldig som ikke har far til ungen din! Juhu!!!

Skrevet

Det syns jeg også er riktig slik at alle har får muligheten til å være hjemme like lenge med mor eller far i permisjon.

Noe annet som er litt rart er at det er aldri snakk om tid, økonomi, "å ha lyst" osv. når mor skal ha permisjon, men når far skal ta sin del så er det ramaskrik av en annen verden. Og så kommer de samme damene 4 år etter og klager over at mannen aldri hjelper til hjemme?

Hmm.... de så ikke den allerede ved 7 måneder da far nektet å ta perm fordi han ikke hadde lyst?

Skrevet

snakket om permisjonen min jeg... ikke det med barnefar som jeg må ha politiet på hurtigtast pga. trusler og trakassering og masse annet...

Skrevet

Alle vet jo at i realiteten får ikke far mer permisjon enn mor. Det at menn "tvinges" til å være hjemme litt lenger er glimrende for å skape en godt knyttet familie, hvor far deltar like mye som mor. I tillegg er det et lite steg i riktig retning mot å likestille kvinner og menn i arbeidslivet. Kvinner er ikke like attraktive arbeidstakere ettersom det er forventa at kvinner i fertil alder kommer til å ta lange permisjoner etterhvert som de får barn (og da ofte i tillegg til sykemeldinger i graviditeten). Det er også kjempebra for de mennene som sliter med at arbeidsplassen nesten krever at det ikke taes ut mer enn fedrekvota i permisjon, nå får de da litt mere tid som er forhåndsbestemt.

Skrevet

"I tillegg er det et lite steg i riktig retning mot å likestille kvinner og menn i arbeidslivet" - Veldig godt poeng, 19:53!

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men er det bare min mann som har lyst til å være MER hjemme enn de 12 ukene??

Forrige gang han ble far fikk han bare 6 uker.

Problemet vårt blir at han tjener dobbelt så mye som meg, og da taper vi veldig mye penger. Men 12 uker tar han med glede:))

Slutt å klag på verdens beste permisjonsordning!

Skrevet

Herregud, dere er som en gjeng hjernevaska sauer!

Finne seg i at 'det offentlige' skal legge føringer for hvordan vi skal fordele permisjonstiden?

Om dere sauer er så likestilte og synes dette er så greit, så synes dere vel det er noe herk med amming, og når mor må ut i jobb etter 6-8 mnd så kan de like godt slutte??

Regner med dere hadde fått til å dele permisjonen med deres menn selv om dere måtte ta avgjørelsen selv.

Eller er dere så korka at dere er avhengige av kommunistene i regjeringen for å fordele for dere??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...