Gå til innhold

Offentlige ultralyder som spekulerer i å forlenge termin i håp om å forkorte permisjonen og de 3 ukene man har krav på før fødsel.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Spekulasjon, spekulasjon.. Jeg vet.

Men jeg har eksakt unnfangelsesdag på flere av mine barn og har likevel opplevd hver gang at terminen er blitt forlenget to uker.

Barna har kommet på min termin og veid 4 kg.

 

Har flere venninner som også har fått forlengede terminer uten at det stemmer.

Nå finnes det klart mange som får forkortet termin og. Heldigvis.

Men har inntrygg av at det er vanligst å få terminen forlenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde ikke forundret meg.

 

Som ei venninne sa:"Den dagen jeg sto med positiv test i hånda, var jeg ikke gravid ifølge ultralyden."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg nevnt her inne flere ganger. Vet jo ikke om noen som har fått termin før sin egen. Kun motsatt. Men jeg har ikke tenkt det var for å forkorte permisjonen, men for at de er lei av alle som maser om igangsettelse og det koster samfunnet mye penger. Tror kanskje løsningen blir å gå privat til UL så har man den terminen å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige sparer da ingenting på det, man får de ukene man skal uansett. Eneste forskjellen om man får før termin er at man får den tiden sammen med babyen. Og det er vel positivt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tre ukene får man ikke igjen!

Så dvs at ved utsatt ultralydtermin må man jobbe lenger og de 3 rekovalens/gjøre i stand ukene før fødsel blir drastisk forkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd er ikke 100% sikkert. Det baserer seg jo på gjennomsnittsbabyen, som ikke finnes. Den kan likevel gi en indikasjon på hvor langt man er på veg, for sånne som meg som ikke holder rede på når jeg har mensen! :) Har hørt at jenter ofte får feil termin, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 7 uker ekstra pga tvillinger, men fødte 3 uker før termin så det ble 4 uker ekstra.

Kjenner ingen med tvillinger som føder til termin, derav ingen som får de 7 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hjelpe meg det finnes mange gale mennesker i verden.. Joda, helsevesenet setter sikkert termin tilbake for å slippe å betale permisjon.... EH...??? Du har aldri hørt om noen som er satt frem på termin - vel det har jeg... Hadde menstermin 4.juli og ul termin 1.juli - og jeg garanterer deg at jeg er ikke alene!

Noe helt annet er selvsagt at termin er beregnet ut fra et GJENNOMSNITT av befolkningen, og ettersom kun 5% føder på termindato sier det seg selv at en god del vil føde FØR termin, og enda flere (ihvertfall førstegangs) føder ETTER termin.... Noen har lange svangerskap (som meg, gikk 11 dager over termin) og noen har kortere svangerskap...

Anonym: 09:34, regner med at HI tenker på at man mister resterende av ukene før termin om man føder før termin - man får altså kortere permisjon enn om man hadde født på termin eller etter... Men husk at de som føder over termin får riktignok laaang permisjon, men kortere tid sammen med babyen!!!! Så det er "urettferdig" enten man går over eller føder før termin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde i grunn ikke forundret meg.

Men av egen erfaring da jeg var på ul 3 ganger hos 3 forskjellige og fikk nøyaktig samme termindato av alle tre.

2 av de var privat og jeg oppga ikke hvor langt jeg var på vei og hadde ingen papirer med så de fant termin selv.

3 ultralyden var rutineul i uke 19 og fikk da samme termin uavhengig av de private ultralydene.

Så der stoler jeg faktisk på alle 3 som fant terminen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men babyen er 3 uker eldre når du går ut i permisjon. Antall uker du er i permisjon endres ikke. Jeg har fått 2 av 3 barn i uke 37 og ikke tapt noe i forhold til permisjonstiden. Heller vunnet de tre ukene med mine håpefulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du selv mener din termin er riktig kan du velge å starte permisjonen tidligere. å starte permisjonen 3 uker før termin er "sste frist". At termin blir satt senere enn det du mener er riktig gir deg derfor ikke reduserte rettigheter men derimot størrefleksibilitet i forhold til å starte permisjonen når du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo velge å starte permisjonen tidligere da. Det er opp til deg. Om du ersikker på at du kommer til å føde 2 uker før termin kan du velge å starte permisjonen din 5 uker før termin. Da taper du ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? Så du mener at sykehusene er kjøpt og betalt av staten for å spare på noen dager med foreldrepenger?

Ultralyd termin sier noe om FORVENTET termin, og forteller ikke når du hadde sex.

Dessuten føder de fleste faktisk rundt UL termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL fastsetter ikke når barnet ble lagd, men når det forventes å bli født. Så selv om man vet når barnet ble unnfanget så betyr det ikke at man vet når babyen forventes å være ferdig. Derfor fastsetter ul dette for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må vel sykehusene få igjen for å hjelpe staten med å spare på utbetalingene av foreldrepenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk termin som stemte veldig godt med menstermin. Begge gangene.. Ungene har kommet henholdsvis 12 og 9 dager over ultermin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i allegall veldig naivt å ikke tro at staten styrer oss med en mydigere hånd enn det vi ser.

Norge er mye rødere enn vi aner.

Og kan på noen område ha kommunistiske trekk.

 

Helsestasjonen er jo et godt eksempel på det. Nikkedukken til staten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimeleg paranoid å tru at staten ved NAV regulerar skjemaene helsepersonellet brukar for å finne termindatoen ut frå måla på fosteret. Det er jo framleis mange som går over ul terminen og. Eg har feks gått ei veke over termindato begge gongene. Hjå meg har ul terminen stemt bra med når eg veit unnfangelese har funne stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme som flere over her. Første gang ble termin endret til før mens termin, da kom barnet 13 dager over UL termin, men bare 7 dager etter mens termin. Andre gang fikk jeg samme UL og mens termin, da kom barnet 8 dager over.

Jeg ser ikke helt hvordan staten sparer på at jeg gikk 13 dager over første gangen...

Men jeg skulle gjerne hatt det slik at jeg selv kunne velge når de tre ukene mine er slik at jeg kunne fått dem sammen med barna i stedet for å gå hjemme og vente.... Har jo totalt gått glipp av 3 uker permisjon sammen med barna. Skulle gjerne jobbet lenger, men valget man har er jo bare å kunne gå ut tidligere. Venter en til nå til høsten (UL termin bekreftet mens termin) og går nok en uke over denne gangen også! Og som hun over, vet jeg når alle tre ble unnfanget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...