Gå til innhold

Mener du at en helsefagarbeider/barne-og ungdomsarbeider er utdannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det jo bare 2 år skole (3 om man vil gå påbygging) og 2 år i lære. Vil du kalle det en utdannelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bedre enn ingenting???

Skrevet

Eh, ja. Man blir jo fagarbeider. Det er jo en utdannelse...

Hva skal man ellers kalle det?

Skrevet

Nei. Det vil jeg kalle vanlig skolegang.

Skrevet

ja, på lik linje med mekaniker, rørlegger, kokk osv!

Skrevet

Ja, klart det er en utdannelse.

Skrevet

Det er en fagutdannelse, på lik linje med en rørlegger eller en elektriker.

Skrevet

Eh, ja. Man blir jo fagarbeider. Det er jo en utdannelse...

Hva skal man ellers kalle det?

Skrevet

Spørs hvordan man ser på utdannelse, jeg mener det gir faglig kompetanse, og med lære så gir det også praksis og erfaring. Viktig og nyttig for samfunnet vårt. Vi kan ikke ha et samfunn der alle skal gå høyskole og universitet, da blir det for snevert og det blir for lite arbeidskraft i den betydning at de med fagkompetanse kommer seg ut i jobb raskere enn de med lengre utdannelse.

Så på en måte er det utdannelse, men det er ikke akademisk utdannelse med alt det innebærer, så får hva jeg mener om akademikere være usagt. Har desverre erfaring med endel udugelige akademikere som overhode ikke eier evne til å sette teori ut i praksis, så takke seg faen for at det finnes fagutdannede. Jeg holder selv på med høyskoleutdannelse, men lurer til tider på om jeg burde nøyd meg med fagutdannelse og sluppet alt tøvet og studielånet.

Skrevet

Ja, det mener jeg.

Jeg har endelig kommet meg i ordentelig arbeid i den virkelige verden, etter å ha studert og jobba på Nygårdshøyden hele mitt voksne liv.

Skrevet

Ja. Det er fagpersonell som gjør noen av de viktigste jobbene i samfunnet vårt. Det er min mening.

Skrevet

All skolegang er utdanning pr definisjon! Det er ikke all skolegang som er høyere utdanning.

Skrevet

Selvsagt er det en utdannelse!

Den er riktignok på vgs nivå - eller som nevnt fagutdannelse.

Iom vi er på en barn/mor-side vil jeg si at de fleste av oss sikkert har vært møtt en barnepleier ifb fødsel/barsel.

Tør noen si at deres kunnskaper og jobb ikke er betydningsfull?

Skrevet

De barnepleierne jeg kjenner er sykepleiere med spesialisering, altså minimum 4 år på høyskole.

Skrevet

Nei, ser ikke på det som at de har utdannelse, men at de har gått på videregående..

Skrevet

Du er kanskje så uutdannet at du ikke vet at all skolegang er utdanning?

Skrevet

Barnepleiere er hjelpepleiere/helsefagarbeidere med videreutdanning. Barnesykepleiere er sykepleire med 1,5 års videreutdanning!

Skrevet

spiller da jaggu ikke noen rolle om man har bachelor eller fagutdanning!!! Rørlegger/Mekaniker/Elektriker/Kokk tjener akkurat det samme, noen ganger bedre enn en del av Høgskoleutdanningene, feks sykepleier, førskolelærer, vernepleier, barnevernspedagog osv!

Helt greit med høyere utdanning, men man har da tatt utdanning når man kan skilte med en fagutdanning og yrkestittel også!

Skrevet

ja synes absolutt det ! har høyere utdannelse enn det, men hadde like gjerne kunnet stoppe noen år før, og hatt en tipp topp jobb !!

Skrevet

Jøss, skal dette virkelig diskuteres en gang til. JA det er en utdannelse. Det har kompetanse om barn, om bla. sosial og språklig utvikling. UHELDIGVIS kreves det ikke utdannelse for å jobbe som assistent i norske barnehager, det er for dyrt hører vi fra høyere hold. Det er barnas framtid vi snakker om og de skal ikke nedprioriteres. Tenk om det bare hadde vært pedagoger i barnehagene, tenk på hva barnehageplassen din hadde kostet. Da ville det blitt ramaskrik da! Ja til barne og ungdomsarbeidere! Slutt å si at fagpersonell er så jæ..... undervurdert. det er faktisk ikke behov for at alle som kan jobbe trenger 5 år på skolebenken etter videregående skole.. Snekkeren, blektrikeren, bilmekanikeren, sekretæren, hjelpepleieren, kokken på Bagatelle, dama i kassen på Rema, frisøren og hundrevis av andre yrkesgrupper som gjør en fantastisk jobb for at den snobbete damen med det høye håret og de lange neglene med den godt betalte jobben skal bli fornøyd med dagen sin....

Skrevet

De kaller seg likefullt barnepleiere :) Så jeg tenker absolutt ikke på videregående utdanning.

Skrevet

Ahhh, takker meg for livets utdannelse....

Skrevet

Ser den!

Men det er allikevel stor forskjell, både iht utdannelse og ansvarsområde!

Men det heter allikevel barnepleier og barnesykepleier ;-)

Skrevet

Ja... en som har gått barneskolen har også utdannelse. Dere som diskuterer på dette her får sjekke definisjonen på "utdannelse".

HØYERE utdannelse, er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...