Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 2. mai 2011 #26 Skrevet 2. mai 2011 Takk for mange gode svar folkens;) Morsomt å se hvordan andre tenker i forhold til bunad. Blir enten bunad fra Bærum, Gudbrandsdalen eller Solør (hvor mine oldeforeldre på morssiden vokste opp, og hvor vi har et lite småbruk). Får ta en runde i tenkeboksen før jeg bestemmer meg. Ganske spennende dette med bunad egentlig!
Hufsla Skrevet 2. mai 2011 #27 Skrevet 2. mai 2011 Jeg har Åmlibunad, er fra Åmli, og bor i Åmli:-) Der er vel ingen lover som regulerer dette, så du kan velge fritt, men min personlige mening er at du bør ha tilknytning til plassen. Du har tilknytning til flere bunader, da ville jeg valgt den fineste av de :-)
sjøsamen Skrevet 2. mai 2011 #28 Skrevet 2. mai 2011 jeg har finnmarksbunad og sjøsamekofte Jeg synes jo at det viktigste er at man har en tilknytning til stedet. Bortsett fra de som bærer hardangerbunad, den ble brukt mange steder.
Tommage♀♂ Skrevet 2. mai 2011 #29 Skrevet 2. mai 2011 Jeg er fra Rogaland, og har Rogalandsbunad med Jelsabroderi. Burde nok valgt Karmøy/Bokn-broderi, siden jeg er fra Karmøy, men det er snakk om detaljer. Jeg valgte den jeg likte best;)
Tokatter_USA Skrevet 3. mai 2011 #30 Skrevet 3. mai 2011 Jeg har Rogalandsdrakt fordi farmoren min var oppvokst der, og mitt etternavn kommer fra hennes gård. Og så var det min mormor som broderte den, og da måtte hun ha noe å brodere, så Bærumsdrakten falt ut Pussig nok er bunaden min ganske alminnelig her jeg bor i USA.
Tokatter_USA Skrevet 3. mai 2011 #31 Skrevet 3. mai 2011 Og ikke på nordmenn heller, men amerikanere!
Tokatter_USA Skrevet 3. mai 2011 #32 Skrevet 3. mai 2011 De bruker den (og likeledes med andre bunader) fordi de da har aner i Rogaland. Norsk-amerikanerne her holder fast på "regler" og får seg neppe en bunad fra hvorsomhelst, bare fordi den er fin.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer Skrevet 3. mai 2011 #33 Skrevet 3. mai 2011 Jeg har "bare" en drakt, men svarer for det! :-) Jeg har Hvalerdrakta. Jeg bodde på Hvaler i 10 år som barn og min far er opprinnelig fra Hvaler. Drakta finnes i blå og svart, min er blå. http://www.hvalerdraktstua.no/Hvalerdrakta,%20kvinne.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå