Gå til innhold

Hvilken budnad har dere, og hvilken "tilhørighet" har dere til denne?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Jeg har veldig lyst på bunad, men er så usikker på hvilken.

Moren min har en fra Gudbrandsdalen, da slekten hennes opprinnelig er derfra (selv om begge foreldrene hennes bodde i Oslo i sitt voksne liv). Pappa er opprinnelig fra Kristiansund, men ingen i hans familie har bodd der siden han var omkring 16 år.

Jeg er oppvokst i Bærum, og har bodd der stort sett hele oppveksten frem til jeg etablerte meg utenfor Drammen.

Så mitt lille dilemma er; hvilken bunad skal jeg velge? Og er det noen uskrevne (eller skrevne) regler på hvordan man skal velge?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Blå nordlandsbunad. Bestemor er fra nordland og er min største helt :)

Tror dette mer regler er ganske utvasket. Folk plukker jo etter hvilken de synes er fin. Jeg syns man må ha en tilhørlighet til plassen på et vis for å bruke bunad derifra...

Skrevet

jeg har øst telemark :-) pappa er fra telemark,og det er her vi bor.

min mor er i fra aust agder, og min søster har valgt denne bunaden også, så hun har en av hver.

jeg føler at en skal ha en viss tilhørighet, fra forfedrene, for at jeg skulle ha brukt en annen enn.

men ellers er vel sånne regler mer eller mindre borte.

Skrevet

Jeg har sort nordhordalandsbunad. Store deler av morsslekten min kommer derfra. Jeg kunne også fått Hardangerbunad som min mormor har, men jeg ville ha make som tantene mine :-)

Man velger vel som oftest bunad fra der man opprinnelig har sine røtter, men jeg tror ikke dette er noe folk flest bryr seg så veldig om i dag.

Skrevet

Du kan vel ha bunad både fra Gudbrandsdalen, Nordmøre og Buskerud.

Jeg har Øst-Telemark-bunad, slekta til mamma kommer derfra og mamma hadde bunad derfra, men hun var født på Vestlandet og flyttet til Østlandet som tenåring. Selv er jeg vokst opp i Oslo. Pappa var fra Nordfjord, så jeg kunne jo ha hatt bunad derfra også, men mamma sydde Øst-Telemark til meg til 30-årsdagen så vi kunne ha makne (selv om hennes var for liten til både henne og meg for lengst).

Regelen er vel at man skal ha en tilknytning - men det er jo ingen som stopper deg i å anskaffe akkurat hva du vil.

Skrevet

Jeg har blå nordlandsbunad. Min farfar og hele farsslekten er derfra og bor der.

Selv er jeg født på østlandet, men bor på sørlandet. Jeg ønsker meg romeriksbunaden, mest fordi jeg ikke bor der lenger og det hadde vært fint å ha en bunad som viser hvor JEG kommer fra og ikke hvor farsslekten min kommer fra...

Jeg synes man bør ha en viss tilknytning til stedet man har bunad fra, men som sagt før er er det egentlig ikke noe annet enn synsing, folk velger etter hvem de liker best. For meg hadde det føltes merkelig å gå i en bunad fra et sted jeg overhodet ikke hadde tilknytning til da, så jeg forstår ikke de som velger det.

Skrevet

Jeg har floan som er inntrøndelagsbunaden. Altså ikke den som kalles trønderlagsbunaden. Jeg har den fordi jeg er fra inntrøndelag, enkelt og greit:) Kunne hatt andre bunader hvis man tenker på hvor slekt er fra, men jeg liker å ha den fra stedet jeg selv er fra. Mange som spør om bunaden når man bruker den andre steder i landet(bor på østlandet nå) og da synes jeg det er litt ekstra stas at bunaden er fra stedet man selv er fra.

Men som det sies her så velger du jo helt fritt så ta den som føles mest naturlig for deg :)

Skrevet

Jeg har Hardangerbunad. Er født i Haugesund (hardangerbunaden er veldig mye brukt der).

Hadde det også når jeg var liten.

Har også mye slektsaner innover i Hardanger både på mor og farssiden

Skrevet

Reglene er nok utvasket. Men jeg synes det er fint om folk har bunad fra et sted de har litt tilhørighet til.

Jeg bor i Oslo, men har hatt "fantasi"-hardangerdrakt fra jeg var liten og arvet en formoders som jeg kunne begynne å bruke da jeg var 9. Så det har vært selvsagt for meg å ha det. Min morfar var fra hardanger.

Skrevet

Jeg har den bunaden som kalles Lundebydrakt (svart) og som er en av de mest vanlige i Kongsvingertraktene. Min mors familie kommer derfra.

Skrevet

Jeg har rød trønderbunad. Fordi det er der jeg og min familie kommer fra.

Flyttet til oslo da jeg var 6.

Syns også man bør ha en tilhørlighet til der bunaden kommer fra. Hvis det ikke er arv.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Har rekonstruert Gudbrandsdalsdrakt (rekonstruksjon fra 1700-tallet, altså IKKE Gudbrandsdals festdrakt).

Er gudbrandsdøl, i "ørten" ledd, men bor ikke i Gudbrandsdalen. For meg var det en selvfølge at jeg skulle ha en Gudbrandsdalsdrakt, jeg har forøvrig min 3. nå, hadde en; rutaliv og rondastakk som barn, en festdrakt som konfirmant og altså denne rekonstruksjonen nå som (godt) voksen.

Skrevet

http://www.alveland.info/3.html

Jeg har denne, er ikke offesielt godkjent som bunad, men her brukes det på samme linje som de og ser jo egentlig ut som en;)

Skrevet

Har ikke bunad enda, men skal kjøpe meg etterhvert. Da blir det Hallingstakk, blå eller grønn.

Er født der, og har slekt derfra. Bodde der ikke lenger enn til jeg var ca. 1 år, men er likevel den plassen jeg føler sterkest tilhørighet til. Har ellers bodd litt overalt, både i Norge og utland, og bor nå i Trøndelag.

Men er Halling i hjertet! ;)

Til jul skal lille søta få sin egen barnevariant av Hallingstakken. Hun kommer til å bli nydelig! ;)

Skrevet

Jeg har blå nordlandsbunad, selv om jeg er fra Troms. Den er mest vanlig, og er eldre enn tromsbunaden, derfor ble det den. Og jeg synes den var finest da jeg skulle konfirmeres. Nå angrer jeg, har lyst på tromsbunad:)

Skrevet

Jeg bor forresten på vestlandet nå. Og det er litt gøy å ha en bunad nesten ingen andre her har :)

Skrevet

Jeg har blå Bergensbunad. Er fra Bergen:-)

Skrevet

Jeg har Målselvbunad etter mormoren min som var født og oppvokst der. Syns alltid det har vært stas å ha en bunad som ikke er så vanlig her jeg bor og at det er stas hvilken tilknytning jeg har til stedet bunaden er fra:)

Skrevet

Har hardangerbunad, pga at jeg er oppvokst i Hardanger. Jentene mine får også det, siden jeg kommer derfra og det er den som er finest av dem som er aktuelle å velge mellom. Har bunaden med perlebelte og perlebrystklut..

Skrevet

Har hardangerbunad, pga at jeg er oppvokst i Hardanger. Jentene mine får også det, siden jeg kommer derfra og det er den som er finest av dem som er aktuelle å velge mellom. Har bunaden med perlebelte og perlebrystklut..

Skrevet

Jeg har samekofte for jeg er same.

Datteren min har min gamle kofte.

Jeg har lyst å kjøpe meg vanlig bunad. da må det bli en Finnarksbunad eller bunad fra mannen min sin side. Når vi er gift kan jeg bære bunad fra hans plass. Da blir det Våler i Solør eller Gol.

Skrevet

Jeg har blå Nordlandsbunad, fordi jeg er fra nordre Nordland.

Jeg synes man skal ha bunad fra det området man selv eller nærmeste familie kommer fra eller hvor man føler en sterk tilknytning og ikke bare plukke fritt den man synes er finest. Den er en markering av hvem man er og skal ikke være en demonstrasjon av at man har råd til å bruke 60.000,- på en drakt. At man kan greie å å grave opp en gammel grandtante som jobba en kort periode i Øst-Telemark synes jeg ikke holder som grunn for å velge Øst-Telemarksbunad...

Skrevet

Jeg har blå nordlandsbunad..

Hele morsida mi er derfra pluss jeg er født der oppe selv (men ikke oppvokst)

Syntes også man burde ha en viss tilhørighet til den bunaden man velger.

Men hvor "grensa" skal gå har jeg ingen formening om... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...