Gå til innhold

Er dette normalt av en 6åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Når vi våkner, kommer han springende for å prate med en gang. Gjerne om ting som har skjedd på tv, eller hvordan fuglen fløy utenfore

Spesiellt ille med meg (mor) fordi han kommer løpende med en gang jeg står opp og kommer inn på badet mens jeg skal på do. Jeg er veldig tissatrengt på morningen, så jeg MÅ tisse når jeg står opp

-Prater hele dagen. Uten stopp

-Skal ha oppmerksomhet hele tiden. Får han ikke, maser han. Får han, skal han ha mere.

-Kverulerer på alt. Aboslutt alt. Senest om at han hadde pusset tenenen godt nok, mens vi mente det måtte gjøres igjen. Ble sint fordi lillesøster (som ikke pusser selv) slapp å pusse 2 ganger.

-Roper og skriker hele dagen. Ikke sint, men høylydt.

-Lærer aldri at han kan komme ned, og så spørre om noe, istedenfor å stå oppe og skrike spørsmåla ned og gjennom hele huset.

-Forstår ikke beskjeder. Samme ting kan sies 50 ganger om dagen, men det blir alikevel ikke bedre.

-Velger feil; Altså, kan velge mellom å bli lest for på kvelden eller sitte 20 minutter lenger oppe. Velger å sitte oppe, blir sur for at han ikke blir lest for..

Velger å være ute med venner, og blir sur for at han ikke får vært noe inne å sett tv/vært sammen med oss

-SUTRER! Sutrer veldig!!! For alt og ingenting. For ting han er sur for, og for helt vanlige ting...

Og ja, vi gir konsekvenser, vi irettesetter, vi ser, vi gir ros, vi er her, gir oppmerksomhet, leker, osv osv...

Er dette helt normalt?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er som å høre om min 6 åring ihvertfall - men min er sint (veeeeldig sint) i tillegg da... så han er under kartlegging for ADHD også da.

Skrevet

Høre veldig ut som sønnen til en venninne av meg. Han har ADHD

Skrevet

Min har vært til utredning for ADHD, og de har konkludert med at oppførselen på skolen er "for bra" til at diagnosen kan settes.

Jeg får ikke dette til. Jeg klarer ikke å gjøre det "riktig" for han, sånn at vi slipper disse daglige kampene....

HI

Skrevet

Dere kan legge om kosten, kutte ut sukker og raske karbohydrater. Begrense tv, pc og spill. Være mere ute og i aktivitet. La ham forstå at det ikke er han som er sjefen i huset (få bukt med roping, kverulering osv) og gi ros når han oppfører seg.

Skrevet

Høres egentlig helt normalt ut..

Skrevet

Det høres utrolig slitsomt ut.

Hvordan er han på skolen da ?

Skrevet

Kjenner igjen veldig mye av min 6 åring også her. Han har startet utrednig for ADHD, men har i tillegg blitt videre henvist fordi han i tillegg har språkvansker. De mener at adferden muligens kan komme av det, dvs.dårlig hørsels- og språkforståelse. Utrolig slitsomt å være mamma til tider..

Skrevet

Vi spiser nesten ikke raske karbohydrater noen av oss, kun godteri en dag i uka og da lite. Heller popcorn og saft enn smågodt og brus.

Vi er ute HVER dag etter skole/bhg og jobb. Ute hele helga, reiser på tur, finner på ting, besøker andre, drar i skogen, osv osv. Han er flink til å være ute.

Vi har fått bukt med mye, deriblant dette med å vise at han ikke bestemmer i huset. Men det er fortsatt mye "regler" som ikke går inn.

På skolen er han normal, litt urolig til tider, men ikke mye. Gjør oppgavene sine, kverulerer ikke, hører etter, osv osv.

På Bupa sier de at dette er normalt, og at det vil vises om et par-tre år hvorvidt han har en diagnose eller ikke...

HI

Skrevet

Høres akkurat ut som min 5,5 åring - jenta.

HELT likt.

I tillegg hopper hun på sofa, selv om hun vet at hun ikke får lov. Minner henne pent om dette, hun stopper i ca 30 sekunder og så er det på'en igjen.

Klarer ikke å sitte stille, vil leke med meg hele tiden. Prater KONSTANT, særlig når det er leggetid. Kommer ofte ut av rommet flere ganger i løp av kvelden og later som hun har mareritt.

Ekstremt slitsomt. Men hun har verken ADHD eller noen andre diagnose. Hun er 5 år og aktiv - sånn er det bare.

Skrevet

Vil på det sterkeste anbefale deg PMTO!

Jeg går på PMTO veilendning hos BUFETAT, helt fantastisk hjelp ift min sønn som VAR som din!

Han er under utredning nå, men blir ikke noe annet en en "mild" form for ADHD slik de vurderer det.

Google PMTO og sjekk hvem som har ansvar for dette i din komunne!

Lykke til :)

Skrevet

Takk, skal undersøke det :)

HI

Skrevet

Høres ut som min 6 åring bortsett fra det med sutingen. Han er helt normal så jeg tror ikke dette er uvanlig. 6 års alderen kalles også den lille puberteten.

Skrevet

Med unntak av at hun ikke sutrer og at hun kommer inn på soveromet en time før vi skal opp for å begynne å skravle høres det omtrent ut som min jente på 6. Hun er så vidt jeg vet helt normal.

Skrevet

Jo, jeg kan forstå det. Men han er rolig av seg. Ikke som andre på hans alder. De har en slags ro over seg, mens min er konstant stressa på utsiden...

Og han har vært sånn fra han var 1 år, omtrent. Ikke på alle punkter selvsagt, men de som kan tilskrives alderen...

HI

Skrevet

min 6 år gamle jente gjør stort sett akkurat det samme med unntak av skravling. Hun er IKKE til utredning for noe som helst (og det er det heller ikke behov for)

Det høres helt normalt ut for meg.

Skrevet

BUPA sier at det er en adtferdsforstyrrelse av et eller annet slag der, men pga skolen kan ikke diagnosen settes. De ser det samme som meg, når vi har vært der på timer. Men de får liksom ikke hjulpet meg noe mere siden de ikke kan sette en diagnose...

Men det er så mange rundt meg (og her åpenbart) som sier at det er helt normalt... så jeg begynner å lure på om det bare er sånn det skal være

Men takk for mange svar :)

HI

Skrevet

Ikke langt ifra jeg kunne skrevet dette innlegget selv. Og jeg har en helt normal jente som snart blir seks.

Skrevet

høres helt normalt ut for aldern hvis du spør meg.

Skrevet

Når dere sier at det høres normalt ut, og at deres barn er sånn også... Er de urolige? Hele tiden? Stressa personlighet? Eller KAN de sitte rolig å se barnetv? Eller spise middag uten å sparke som en propfell med beina?

KAN de høre etter? Husker de egentlig en beskjed, men bare ignorerer at den er gitt?

Min husker nemlig ikke. Og det er så fortvilende. Men på bupa sier de "Når han sier at han ikke husker, så er det helt riktig"...fordi barn med adtferdsforstyrrelser visstnok ikke klarer å ta til seg alt som andre barn klarer.

Når vi er sammen med andre barn på hans alder så er de også "overalt", men de har denne roen. De KAN sitte rolig, og de vet at de ikke skal skrive over 3 etasjer. De sutrer ikke for alt, og de skjønner at; Javel, idag har vi vært sånn og sånn, nå er det deilig å komme hjem å slappe av.

Min hyler en halvtime før leggetid fordi han ikke har noen å leke med. Selvom han har lekt med naboungene hele dagen...

Sliten, fortvilet og rådvill HI....

Skrevet

Min 6 åring er også krevende. Maser og MASER hull i hodet vårt om helt uvesentlige ting. Han kan fortsette og mase selv etter han har fått ja på det han spurte om. Det virker som han glemmer at vi har svart.

Ang det å være urolig så klarer heller ikke han å sitte i ro hvis han er veldig oppspilt. Kan da synge høyt, rope og lage masse sånne dyrelyder, motorlyder ect.

Han klarer ALDRI å gå på føttene, må enten springe, gå på knærne eller på alle fire. Han har hull i hver eneste bukse, strømpebukse og stilongs.

Han er også veldig ukonsentrert, tar på seg genseren før t-shorta og ny truse over den gamle for at han ikke gidder og ta av den gamle.

Men på skolen er han pliktoppfyllende klarer å konsentrere seg bedre enn hjemme og hører etter.

Jeg har en bror med ADHD og det har min sønn ikke, det kan ikke sammenlignes engang!!

Men er nok en aktiv og normal 6 åring :o)

Jeg trøster meg med at det går over.

Skrevet

Høres helt normalt ut!!! :)

- lås døra når du er på do for å få han til å forstå at man skal få kunne gå på do i fred.

-å bli "sur" fordi han velger feil er jo den måten han lærer at hans valg får konsekvenser på. At det tar lang tid å lære det er helt normalt.

-helt normalt å prate høyt, rope etc. de lever i en verden hvor de er omgitt av mange andre hele dagen, og dette er måten de hevder seg/blir hørt på. de er for små til å klare å resonnere annerledes, men etterhvert vil de lær at de blir hørt selv om de snakker lavere.:)

Skrevet

Skjønner ikke helt hav du vil med dette innlegget. Du spør om den adferden du beskriver er normal for en 6 åring og litt senere sier du at BUP mener han har en adferdsforstyrrelse (altså noe om ikke er normalt).

Jeg vil si at det du forklarer er helt normal oppførsel for en 6-åring. Men det er vel ikke helt det svaret du er ute etter siden du har fått et annet svar for BUP?

Skrevet

Ja, men jeg føler meg så rådvill. De kan ikke sette en diagnose, fordi han ikke har denne atferden på skolen, men alikevel ser de at det er noe.

Pga manglende diagnose får vi heller ikke noe hjelp, og mange sier at det er normalt.

Så i mellomtiden prøver jeg å få et sted å lande, noe som ikke er veldig lett....

HI

Skrevet

Anbefaler deg på det sterkeste å sjekke ut info om Aspergers syndrom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...