Gå til innhold

Hvilke tvangshandlinger har DU???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp jeg sitter å leser psykriatripensum hehe, og jeg må ærlig innrømme at jeg har mine tvangshandlinger/ritualer som jeg MÅ gjøre, eller så klarer jeg ikke å slappe av. Har ikke tenkt på det før, men siden denne boka åpenbarte det så fint for meg så har jeg tenkt på det ofte.

Vi alle har vel en eller annen form for tvangstenker/handlinger i ny og ne, det er når det bikker over slik at man ikke kan leve et normalt liv at det blir et problem, og dermed diagnostisert.

Min lille tvangshandling er dette: Hver gang jeg er på et offentlig toalett, eller på besøk hos andre, låser jeg døren (selvfølgelig), setter meg ned på toalettskåla, men så begynner jeg å tenke "låste jeg den døren?" Og så må jeg reise meg og ta i dørklinken før jeg får til å gjøre noe som helst.

Dette gjør jeg hver bidige gang, selv om jeg vet at jeg har låst døren (gjør det automatisk). Jeg klarer bare ikke å hverken bibbelibimme eller bomme uten at jeg har forsikret meg om at døren faktisk er lukket og låst..!

Så om dere går forbi et toalett og ser at noen tat i dørhåndtaket fra innsiden, uten å komme ut... Ja så er det meg!! hehe.

Hva er DERES? (for jeg nekter å tro det er bare meg) ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før jeg forlater huset så må jeg alltid sette i kontakten til kaffetrakteren for så å dra den ut igjen for å være helt sikker på at den er ute.

Skrevet

Jeg har heeelt sikkert noen jeg også, kommer bare ikke på noe i farten. (skal gruble litt over den, og komme tilbake senere) :)

Men en jeg kjente tidligere, hadde det slik at han kunne ikke slappe av med f.eks se på tv, lese avisen o.l om han visste at skoene sto uryddig i yttergangen.

Da måtte han gå å rette på de. Hadde det vært en kvinne, hadde jeg nok sikkert ikke reagert såå mye på det, men han var jo mann hehe.

(Finnes jo mange ryddige menn der ute altså, jeg har bare ikke møtt noen av dem ;) )

Skrevet

Hehehe.... Bra det ikke bare er meg som er litt småsprø ;)

Skrevet

jeg kan ikke skylle ned i doen før døra er låst opp, for da kommer dodraugen og tar meg..

Jeg kan ikke sitte inne i en parkert bil uten å lukke alle vinduer og låse alle dører..

Skrevet

jeg har det også med å må kjenne at do-døren er låst. Hjemme er det ikke noe problem for vi har ikke lås på toalettdøren, men hos andre og offentlige toaletter må jeg opp igjen for å kjenne at den er låst.

Skrevet

Tror de fleste av oss har slike merkelige ting vi bare må gjøre, hehe;)

Da jeg studerte bodde jeg i kollektiv sammen med ei som virkelig hadde tvangstanker:

- Hun måtte slå av og på lysbrytere 20 gang før hun kunne forlate et rom

- Hun måtte skru av og på komfyren 20 ganger etter hun hadde lagd mat

- Hun kunne ikke spise mat som var borti hverandre og hun måtte hele tiden ha likt antall mat på tallerken: Feks. alltid 10 erter, 10 gulrøtter, 10 fiskeboller etc. Og spiste hun en ting så måtte hun fylle på slik at det alltid var likt. Trenger vel ikke å nevne at hun brukte lang tid på middagen? ;)

- Hun kunne ikke drikke kaffe på mandager og måtte alltid gå i gult på søndag.

Husker ikke alt, men hun hadde sinnsykt mange regler for livet sitt. Lurer på om hun var noe autistisk anlagt?

08:30

Skrevet

Jeg må faktisk kjenne på utgangsdøra noen ganger for å forsikre meg om at den er låst. Er ikke så ille med komfyren lenger. Leste et sted at om man var usikker på om man hadde låst døra etc så kunne man si høyt til seg selv: Nå låser jeg døra, og jeg ser at den er låst. He he.. Det hjelper altså. :o)

Skrevet

Uff, jeg har ganske mange jeg =/

- Jeg må også sjekke (gjerne fler ganger ) at jeg har låst dodøra når jeg på do andre steder enn hjemme. Jeg setter også på vasken så folk ikke skal høre noen ting. Helt latterlig, men får helt sperre om jeg ikke gjør det.

- Tråkket ikke på kumlokk. Kjørere til og med vogna utenfor, for vil jo ikke at mitt lille gull skal få ulykke eller falle ned.

- Jeg sjekker mange ganger at døren er låst før jeg går å legger meg. Men der har jeg gyldig grunn syns jeg ( gal x).

- Jeg må ha tilgang til klokke, hele døgnet. Selv om det er ferie, er min klokke avhengighet helt ille. Jeg vet alltid hvor mye klokka er.

- Jeg skriver hver kveld en liste, over hva som skal gjøres neste dag ( av husvask, handling, planer osv.)

Men lever helt normalt for det da, er ikke sånn at folk legger merke til det tror jeg :P

Skrevet

jeg må dra når jeg er klar og må altid være tidlig ute eller så blir jeg stresset.gjør meg altid klar i god tid.

jeg kan ikke sette meg ned og vente til kl er der hvor jeg bør dra når jeg er klar da sitter jeg heller den tiden når jeg er fremme.

men dette plager meg ikke tenker bare ikke over det. men jeg kommer jo altid først til ting da. og må altid vente og kjenner at jeg ikke liker å vente på folk lenger enn til den tiden som var avtalt altså ingen må komme sent. hehe men sier jo ikke noe forstår jo at ikke verden dreier seg om meg og mine behov.

Skrevet

Hvis jeg tenker på noe vondt kan skje med mine barn eller kjære så må jeg si en bestemt setning 6 ganger slik at det ikkje skjer i virkeligheten...Den må også ikke nøles med eller sies feil for da må jeg starte på nytt..Har gjort dette siden jeg var 18 og nå er jeg 35...Har aldri sagt dette til noen før...:-P

Skrevet

Jeg tråkker aldri på kumlokk.. Har ikke gjort det siden jeg var rundt 8 år og nå er jeg straks 23. Har bestandig vært overtroisk og jeg var 8 år når jeg ble fortalt om kumlokk, gå under stiger, svart katt over veien osv..

Som hun over her må jeg bestandig være ute i god tid. Får helt panikk hvis det er bare 5 min igjenn til avtalen uten at jeg er der.. Skal jeg møte opp i sentrun kl 1 f.eks, sitter jeg kvelden i forveien å planlegger når jeg må gå hjemmenfra for å ta bussen kl 12.35 (tar et kvarter fra hjemme til buss)

Skal jeg møte opp kl 1 bruker jeg å ordne meg for å gå kl 12. Går kvart over 12. venter på bussen i 5-10 min og tar besstandig den første bussen som gå forbi, uansett rutenr.. Møter bestandig opp 10-15 min før avtalt tid så jeg må vente på folk (noe jeg og hater..)

Noe anet jeg har hengende etter fra jegvar liten er at jeg ser for meg at det er strikk mellom alt, f.eks veipinnene på hver side av veien, mellom spisebord og sofa, mellom sofa og tv.. Litt sånn Albert Åberg hvis du skjønner..

Dette kommer at at jeg lata som at jeg hoppet strikk på gulvet til besteforeldrene mine. Lata som om det var strikk mellom "plankene" i gulvbelegget. Har blitt mindre av dette med årene, men det henger fortsatt i.. Må f.eks ta tak i "strikkene" som har samlet seg ved føttene mine etter en kjøretur/gåtur for så å dra de opp etter kroppen og over hodet, hvis ikkeføler jeg t jeg henger igjenn..

Også har jeg et veeeldig til forklaringsbehov.. Klarer aldri å være kortnår jeg egentlig mener det og blir sur hvis jeg blir avbrutt :P

Skrevet

Tvangshandliger å tvangshandliger. Jeg er veldig fæl til å måtte skrive ned på kalenderen på mobilen. Alt fra småting til større. F eks mandag 15. nov: ring nav, kjøp bleier osv. Pakkelister MÅ jeg også alltid skrive, og handleliste til butikken som regel.

Skrevet

Alt av volumknapper, temperaturmåler osv må stå på partall eller på 5 og 10.

Står volumet eller tempen på 16,5 feks må jeg rette det til 16 eller 18.

Skrevet

Har ikke så mange, men etter eg har laget mat, må jeg sjekke at alle plater på komfyren er slått av på flg måte: Ta på hver bryter mens jeg sier "O-F-F" ( oeffeff-oeffeff-oeffeff-oeffeff)

Hver gang jeg trekker ned på do, må lokket være nede - så ikke de fekale bakteriene sprer seg. Dolokket må heller ikke stå oppe ellers - jeg vet moren min lar det stå oppe, så når hun er på besøk, går jeg og lukker det etter hun har vært på do...

Skrevet

Hmmm..jeg må alltid dobbeltsjekke døra er låst før jeg går å legger meg (om jeg går å pusser tennene må jeg alltid sjekke etterpå også)

Skrevet

Hi hi hi det var det jeg visste! Fullt av sprø damer på DiB!!

Skrevet

Slenger meg med i dodørsjekke-gjengen her:)

Ellers må jeg alltid ta leverposteiboksene med bilde av jenta, ikke gutten:)

Så hvis dere ser noen i butikken stå å vende på leverposteiboksene, er det kanskje meg:)

Skrevet

kremt...jeg har mange....

skapdører må være HELT lukket..jeg blir fysisk dårlig av å vite at det er en glipe på noen av dem..

Volumet på tven eller bilstereoen.. må stå på 12 eller 14 eller 15, 16 ,18 eller 20... andre tall enn dette går ikke....( jada...)

Dolokket må være nede.. og jeg må vaske over doen etter hver gang noen har vært der... vasker vasken først og så doen...med engangskluter..jepps..det går noen i døgnet gitt.... sukk...

det må være tellekanter på håndklær og vaskekluter....

men ELLERS er jeg normal altså......fnis...

Skrevet

På jobben min er det ei dør av metall som jeg alltid må stryke hånda raskt over før jeg tar i håndtaket. Har fått støt så mange ganger av den døra, så nå er jeg føre var :-D Litt tvangshandling over det.......

Skrevet

jeg legger lokket før jeg drar opp, men er det en tvangshandling ? jeg synes det er uhygienisk å la være...

Skrevet

Kapper på skiva før jeg smører på pålegg. Ellers intet :)

Skrevet

ting skal åpnes i riktig ende. En gang åpnet mannen min potetgullposen i bunnen, og da kunne ikke jeg spise av den. Men jeg tømte det i en bolle, så det ordna seg :-)

Skrevet

Hahaha, Gud som jeg ler :-D

Jeg går aldri på kumlokk, men skulle jeg være uheldig å gjøre det- må noen slå meg på ryggen tre ganger, så jeg unngår 40 års ulykke.

Det er vel kanskje mer overtro enn tvangstanker- men jaja.

Jeg har ei venninne som MÅ for eksempel slå seg på det andre låret også, hvis hun slår seg på det ene(samme med alle kroppsdeler..).

Skrevet

Det har jeg alltid lurt på, hva er greia med å ikke ha lås på dodøra? Har oppdaget dette hos flere jeg har vært på besøk hos, og da klarer faktisk ikke jeg å gå på do der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...