Gå til innhold

Vi har aldri tid til hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det første jeg tenkte på er å legge henne tidligere og heller ta henne opp tidligere på morgenen en stund så hun blir trøtt til kvelden. Synes ni hørtes sent ut for en på 6 år.

Du kan ikke høre med foredrene til de andre barna om de kjenner en barnevakt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start med en fast kveld i mnd der dere tar dere tid til en hjemmedate. Planlegg og handle inn blomster, eventuelt vin og mat dagen i forveien.

Den ene tar seg av underholdninga av barnet og legginga mens den andre rydder og tenner lys, lager litt godt å spise. Så tar dere en dusj elelr et bad sammen når barnet har sovnet. Ta dere gjerne et glass vin eller øl også, fredag eller lørdag er kansje beste kvelden?

Slå av mobiler, lås døra selvsagt på forhånd og skap stemning til litt elskov.

Skrevet

Himmel meg HI..du GIDDER faktisk ikke finne tid til å være kjæreste.... ! Det er det som mangler.... Mangler overskudd?? Tren eller spis vitaminer da!! og dersom det er SLITSOMT å være sammen med samboeren / mannen din så får du tuppe han ut da..dersom du ikke kan slappe av i armkroken hans mens du leser en bok eller ser tv så ærlig talt..da har DU et problem.... sorry ass! men jeg trenger faktisk ikke "alenetid" når jeg er sammen med mannen min.. vi kan være stille sammen og gjøre forskjellige ting..men samtidig være kjærester og føle det er godt å være sammen...fesk sitte i armkroken til hverandre og stryke på hverandre når vi ser tv... eller sitte sammen og lese hver sin bok...med beina i fanget til hverandre eller sånn.... bare vise hverandre at man er sammen.... eller legg vekk bøker / data / skru av tv og bare snakk sammen av og til.... det er vel ikke slitsomt det vel??

Jeg blir helt skremt over forventningene dine... du MÅ vel ikke ut av huset for å være kjærester vel==??

vi har to barn...har barnevakt ca 1 helg i året og har hatt det siden eldstemann var født....han er 8 år... og vi har det VELDIG godt som kjærester... vi stortrives sammen og koser oss bare med å være sammen.... og ha roen sammen.... det blir hva man gjør det til!!

Skrevet

Det finnes håp! Bare hold ut!

Jeg har også et enebarn, hun er åtte nå. Vi venter et barn igjen snart, såd et skal bli spennende... :-)

Jenta mi har heller ikke så stort søvnbehov, så jeg vet hvordan det der er. Å legge et barn som ikke er i nærheten av trøtt engang er bare håpløst -det ble i alle fall bare mas her i huset. Hun stod opp og maste om drikke eller leker eller hva som helst... Klarte ikke finne roen, og det endte med at hun sovnet enda senere enn når hun fikk legge seg til det som for henne var "rett tid". Ikke stress med leggingen! Gjør det til en kosestund uten å hale det ut for lenge. Vi har en ordning der denene legger jenta mens den andre fyker rundt som en virvelvind og rydder og ordner så mye som mulig. Så er det for det meste klart når leggingen er unnagjort.

Da jenta vår begynte på skolen fikk vi et nytt liv her i huset. Hun ville stadig oftere dra på besøk til venner og vi fikk oftere besøk her. Etter hvert ble det overnattinger, kinodater, turer ut for å sykle eller leke... Hun har tilogmed vært en hel helg borte på hyttetur. Vi fant litt tilbake til hverandre når dette skjedde. Og ble gravid igjen... He he. Ta litt tid til hjelp -det ordner seg!

Skrevet

Det virker ikke som HI orker lese rådene hun får, hun sitter og forsvarer seg for det hun mener er kritikk, resten går i glemmeboken. Er du sikker på at du VIL ha det annerledes? Kanskje det at dere "ikke har tid" er blitt en god hvilepute for deg sånn at du skal "slippe" å være kjærester??

Gi kveldsmat rett etter BarneTV, få henne i seng FØR 20.15, smårydd litt innimellom så dere ikke trenger en stor økt sent på kvelden. (det er masser av tid innimellom til å ta ut av en oppvask eller henge opp våte klær)

Gjør dere ferdig med husarbeid til klokken 20.00 iallefall EN dag i uka så dere kan sette dere ned og være sammen bare dere to.

Skrevet

Fant to feil i planen deres: kaffekopp under barne-TV (den halvtimen kunne vært brukt på husarbeid, så hadde dere ikke behøvd å gjøre det etter leggetid). Og se på TV i 1.5 time etter kl 21:30 istedet for å prate, se på film sammen, ha sex osv osv... Ingen unnskyldning for at du ikke orker sex når mannen "etterlyser det" som du sier, når du foretrekker å se på tv eller lese hver dag, og likevel legger deg så sent som kl 11.

Omprioritering er ordet. Lykke til!

Skrevet

Hun er 6 år!!! ER vel med på aktiviteter etter skolen da, antar jeg, eller starter hun skolen til høsten? Uansett, jenter på den alderen har da venninder i barnehagen som de gjerne vil være med hjem, som gjør at man treffer andre foreldre, som man igjen kan bli både venner med, og benytte til barnevakt. Vi har ofte venninder av jenta på overnatting, og hun overnatter til venner og da får man jo fri....

Og er ungene med på aktiviteter er man "Nødt til" og bli kjent med andre folk, og ikke greier og skaffe seg nye venner da er nesten umulig. VI har utvidet omgangskretsen ENROMT siden eldste begynte og være med på fritidsaktiviteter..Det er samme gjengen som møter på skolemøter, dugnader og hjelper til på arrangement, og vi finner på ting sammen utenom det også. Kjempetrivelig. Og ja, og noen gang benytter vi oss av disse så vi kan få barnevakt om vi ønsker..Selv om vi har masse familie rundt oss, så har vi ikke hatt hjerte til å spørre om hjelp i tide og utide. I snitt har vi barnevakt for "frikveld" en kveld annenvher måned....Men vi bruker de litt slik at begge kan dra på foreldremøte, eller for å få gjort praktiske ting som er enklest uten barn..Sånn 2-3 timer om gangen en gang i uka blir det fort i snitt......

Nei, vi er ikke noen "Helgener" som ikke har noe liv utenom ungene, men det GÅR an og kombinere kjæreste og foreldrerollen, og venner kan skaffes om man er godt voksen..

Jeg synes rett og slett dere har skapt dere et problem selv altså. ENten flyttes det tilbake til familie, eller dere skaffer dere venner. Men tror nok dere blir overrasekt om dere har tenkt og bruke venner for å få "Kjærestetid" flere gang i måneden...Det er iallefall ikke vanlgi i vår omgangskrets... MÅ man ha kjærestetid, så tror jeg problemet er større enn det og mangle barnevakt, for å si det sånn..JA; det er deilit med kjærestetid, men det er en bonus når man føler man kan ta seg råd og tid tild et, ikke et must.......

Skrevet

Men må barnet sove for at du skal få gjort noe om kvelden? Hvis hun legger seg klokken åtte, så kan du vel rydde, sette på en klesvask, brette klær osv, du må vel ikke holde henne i hånda til hun sovner?

Hvis du da er ferdig med rydding etc klokken 21, så har dere minst to timer før dere legger dere, på å være sammen. Del kveldene, den ene kvelden legger du, så får far en time for seg selv, omvent neste kveld. Ungen er seks år, man kan faktisk sette noen krav til dem på den alderen.

Men nå har jo datteren min vært vant til å legge seg alene fra hun var året, jeg leste, sang en sang, sa god natt og lukket døren. Dette var noe jeg var veldig bevisst på fordi jeg ville ha gode leggerutiner.

Skrevet

Tror kanskje dere må senke kravene litt.

Vi har 5 barn og i full jobb begge to, dvs han jobber fullt, jeg jobber 60% og studerer 75% + vi driver gård. Akuratt nå er jeg i permisjon fra jobben.

Poenget er at vi har fortsatt tid til hverandre. Vi har meget sjelden barnevakt, kun når det er spessielle ting. Vi har unger våkne fra kl 5.30 til 22. MEN, ofte gir vi blaffen i om huset er litt bomba, så når siste unge er i seng, setter vi oss sammen og ser tv, film, eller sitter bare helt stille, spiser noe mat sammen, eller rett og slett snakker sammen over en kopp te. Det er ikke mer en en time til en og halv time, men det er det det er, og det er fantastisk deilig.

Min 6 åring sovner heller ikke før 21, men han er i seng kl 20. Da ligger han å lytter til musikk, hørespill, "leser" i bøker etc. Det er helt greit, men han er lagt og det er ikke rom for dikkederinger etter sengetid. Må han tisse eller er tørst, så ordner han det selv på badet.

Jeg kunne godt tenkt meg mer tid til å trene, men det er ikke så lett i en så hektisk hverdag som vi har. Da kommer barnas behov først, så får min tid til trening komme når barna blir eldre.

Dere må jo ha ett hav av tid, sånn egentlig?

Skrevet

Dette er våre dager ca:

Kl. 06:30: Sleper oss opp av sengen.

Frokost, morgenstell, osv. Vi er vanligvis ute av døren et sted mellom 07:30 og 08:00.

Kl. 15:45: Jeg drar fra jobb, går innom butikken, handler mat. Tar bussen hjem kl. 16:00.

kl. 16:15: Mannen drar fra jobb. Henter poden i bhg ca. fem min. senere. (han jobber rett ved siden av). De tar neste buss hjem, etter ca 15. min spasertur til busstoppet.

kl. 16:45: Jeg er hjemme, og begynner på middagen.

kl. 17:00 ca: mann og barn er hjemme. De slapper av, mens jeg fullfører middagen, som er ferdig ca 17:15- 17:30.

kl. 18:00: Barne Tv. Ungen er oppslukt, mannen og jeg slapper av på sofaen. Mannen sovner som en stein.

kl. 18:30 - 18:45: Kveldsmat for småen. Han vil alltid ha enten en liten skive eller en skål kornblanding.

kl. 18:45 - 19:00: Kveldsstell. En av oss tar dette, mens den andre enten slapper av eller gjør noe konstruktivt. Annenhver dag er det bading, da begynner kveldsstellet litt før, og da blir nok litt seinere også.

kl. 19:00- ca 19:30: Legging, med godnatthistorie + to sanger. Litt langt rituale, men veldig koselig.

kl. 19:30 - ca 20:00: Vi rydder opp på kjøkken, i stue, osv. Mannen setter gjerne på en klesvask.

kl. 20:00 og utover: fritid. Ofte litt tv, preiking, etter hver kveldsmat. Sex etter overskudd og ønske ;)

kl. 22 - 23:00-ish (for min del): leggetid.

Skikkelig husarbeid gjør vi en gang pr uke. Da deler vi alt på to, og jeg begynner ofte mens småen er våken. Vasker feks badet, mens han bader. Vasker kjøkkenet i forlengelsen av opprydning, osv. Da synes jeg det går ganske smertefritt.

Og innimellom har jo en av oss noe på tapetet, men stort sett henger vi rundt her og ser hverandre mye.

Vi har bare ett barn på tre år, men samtidig så har vi ikke bil.

Jeg tror alt er mulig, dersom man virkelig ØNSKER det!!

Skrevet

Ok, vår dag:

6-6.30 En av oss står opp og går rett på trening (før jobb ja) eller jobb, den andre sørger for å få barna kledd og stelt, dusjer og steller seg selv og lager frokost og spiser med barna.

8.00 Den som er hjemme får skolebarna avgårde og leverer de to små i bhg og kjører på jobb.

15.15-15.30 Den som gikk tidlig på jobb henter tidlig i bhg og rekker hjem samtidig med barna som har vært på skole/SFO. Hører skolebarna i lekse samtidig som en lager middag.

ca 16.30 Middagen spises og barn som skal på trening blir sent avgårde på dette. Den som kom sent på jobb spiser gjerne alene litt senere.

17-18.30 Evt andre barn følges på sin trening, noen har gjerne med venner hjem (ofte har vi 6-7 barn her i huset i stede for 4). En av oss rydder av etter maten, både barn og vokse leker, rydder, en voksen setter på en vask, henger opp en vask el, drar kanskje over med støvsugeren osv. En er gjerne ute med de små barna på fine dager. 8 åringen og 6 åringen klarer seg ute selv. Ser barne-tv de fleste dager, men ikke alle.

18.30 Kveldsmat for de som vil ha dette. En voksen lager kveld og klar nistemat til dagen etter og setter i kjøleskapet, den andre rydder, ser over sekker osv, får de store barna til å rydde ferdig sine ting osv.

19 De små barna stelles og legger seg. Fire kvelder i uken går den voksne som ikke har trent på trening.

20 De to store barna legges. 1-2 av dagene når den andre ikke trener, så spiser vi sen middag (som en av oss lager etter de to små er i seng) eller finner på noe annet sammen. Hjemme.

20.30 Den som evt har vært på trening kommer hjem igjen, og da er huset ryddig, klær vasket, matpakker for dagen etter ferdig osv.

21-21.30 (de kveldene vi ikke spiser sent sammen) Vi ser en bit av en serie el sammen, småprater litt osv innimellom.

22.30-23.00 Vi legger oss.

Slik jeg ser det, så kan i hvertfall den timen fra kl 20.30 til 21.30 brukes på hverandre i stede for å rydde osv. Hva med å dusje sammen i stede for hver for dere? Dessuten tror jeg du ville fått mer energi av å trene litt. Jeg har i hvertfall merket en radikal endring på min energi etter at jeg begynte å trene. Jeg skjønner bare ikke hvordan dere ikke har tid jeg. Dere har jo bare ETT barn, og det barnet er så stort at hun er selvstendig og klarer det meste selv nå. Det går litt på prioriteringer dette HI, dere må velge å prioritere hverandre mer :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...