Gå til innhold

Kan jeg spise kinamat som gravid??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det har jeg da vel for faen ikke sagt heller?

Jeg VET at det ikke er bra, og velger derfor å unngå det!

At du ikke visste det er ditt problem, men når jeg vet, og kinarestauranten ikke vil servere gravide, lar jeg heller være!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Åååååh for noen latterlige kvinnemennesker dere er!

 

Nå når du vet at det frarådes at gravide og barn spiser det, har du sikkert ikke så lyst på det at du spiser det likevel?

 

Det fins da kvelder man har lyst på en kald øl eller et glass vin også, men vi gjør det ikke fordi vi vet det er skadelig!? ...eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan hyle og skrike om det så mye du vil, men faktum er at dette er ikke identifisert som noen fare av de offisielle myndighetene som kommer med råd om matsikkerhet her i landet. Merkelig nok stoler jeg mer på :

Mattilsynet

Helsedirektoratet

Vitenskapskomiteen for mattrygghet

Nasjonalt folkehelseinstitutt

Veterinærinstituttet

Bioforsk

Statens strålevern

Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES)

Offentlige matmyndigheter i andre land

 

Det står ikke en eneste anbefaling om å unngå MSG på deres sider, det er ikke bevist noe som helst om at dette er farlig.. Toro fjerner dette fra maten IKKE fordi det er farlig, men fordi folk TROR det er farlig....

 

 

"Til tross for at kokkene ikke er særlig begeistret for glutamat som et tilsetningsstoff, er alle internasjonale og uavhengige eksperter som har vurdert glutamat i matvarer enige om at brukt i vanlige mengder er glutamat helt ufarlig.

 

Blant ekspertkomiteene som har vurdert hvordan glutamat virker inn på helsen, er blant annet; JECFA (The Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives, som administreres av Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) og World Health Organization (WHO); EFSA (European Food Safety Authority); Codex Alimentarius (Verdensorganisasjon for regulering av lovverket for mat); FDA (Food and Drug Administration i USA); FSA (Food Safety Agency i England); alle de skandinaviske tilsynsmyndighetene, og mange, flere.

 

Som på de fleste andre områder, er det viktig å være åpen for at ny forskning kan komme frem til nye anbefalinger rundt glutamat. I mellomtiden er det viktig å ikke glemme at vi bare får en liten andel av det daglige glutamatinntak gjennom tilsatt MSG, det aller meste kommer fra naturlige råvarer."

 

Sakset fra denne artikkelen : http://bramat.no/kosthold/matvarer/46-fjerner-glutamat-fra-matvarer?tmpl=component&type=raw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står kinamat på FY-liste på MATPORTALEN sin side?

Har aldri hørt at gravide blir frarådet å spise kinamat, men så lenge det ikke står på matportalen, kan man vel spise kinamat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...