Gå til innhold

Kan jeg spise kinamat som gravid??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har så vanvittig lyst på det. Vet det er et stoff i kinamat som visstnok ikke er så bra. Finner så mye forskjellige svar på nettet. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å? Har aldri hørt noe om at man ikke kan spise kinamat. Det er jo maaaange forskjellige retter som går under kinamat da. Jeg har spist kinamat noen ganger i dette svangerskapet iallefall og sist svangerskap. Kan ikke være helt hysterisk heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst et stoff som heter MSG som de bruker som smaksforsterker i maten som kan gi en del bivirkninger.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sikkert fordi kinamat er livsfarlig for gravide at det er blitt en milliard kinesere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du spørre i restauranten da, om maten inneholder MSG. Selv har jeg aldri hørt om det, og spiser hjemmelaget inamat minst en gang i uka (wok, friterte scampi, vårruller osv) sammen med mann og barn. Vi overlever i alle fall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håhoi så morsomt... Gidder noen svare seriøst eller?

Det er smakstilsetningen MSG jeg lurer på.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min ringte restauranten og de sa at de ikke ville servere maten til gravide i og med at de har MSG i alle retter.

 

Så there you go, moroklumper ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min ringte restauranten og spurte og de sa at de ikke ville servere gravide da de har MSG i alle retter.

 

Så there you go, moroklumper ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det isåfall mye mer enn kinamat du ikke kan spise for det er MYE brukt i matindustrien.. Ikke står det nevnt et ord om dette på matportalen heller som er de som gir offisielle råd om mat og gravide i Norge... Så sorry, men dette blir litt vel hysterisk for meg..

 

Du kan jo lese mer om det her:

 

http://www.toro.no/index.php?mapping=344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil spise kinamat med msg, så regner jeg med du ikke spiser Toro og andre halvfabrikata heller, Det er ikke så mye bedre det nemlig. Natriumglutamat som finnes i det går akkurat ut på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MSG, også kjent som natriumglutamat, eller mononatriumglutamat. finnes også i de aller fleste produkter i norge. Grillkrydder, leverpostei osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Samboeren min ringte restauranten og de sa at de ikke ville servere maten til gravide i og med at de har MSG i alle retter."

 

hahahaha hvilken kinarestaurant var dette da? why dont i believe in u? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er forskjellig hva vi skal henge oss opp i og ikke minst provosere oss over?!

Det at kinamat frarådes til grvide og barn er et velkjent faktum, og på bakgrunn av at jeg har hørt om dette lurte jeg utelukkende på om noen hadde hørt noe mer!

Ja, jeg er forsiktig med hva jeg spiser og putter u kroppen min. Og spesielt nå når jeg bærer et barn.

At det fins i annen mat vet jeg, men da er det faktisk jeg som lager den.

At dere driter i kroppene deres og barna deres bør dere vel belaste andre enn meg med.

Det er ikke hysterisk å la være å spise noe som er potensielt farlig når jeg like gjerne kan la være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinarestauranter i vesten bruker mye MSG som smaksforsterker da dette er billigere enn å bruke ekte råvarer som får fram umami-smaken. De flåsete kommentarene om at milliard kinesere spiser dette og lever godt er bare å se bort fra. Ekte kinamat og mye av "restaurant"maten som kalles kinamat her er to forskjellige ting - selv om navnene og noen av hovedingrediensene er de samme.

 

Jeg har sluttet å spise kinamat (fra restaurant/take away) fordi jeg ble dårlig av den. Og har etterhvert funnet ut at det er MSG jeg er overfølsom for.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med gravide og MSG, men her i huset unngår vi det i størst mulig grad pga barna. Dermed bruker vi ikke halvfabrikata eller andre produkter med MSG (krever en del lesing av innholdsdeklarasjopner...)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer seriøst på hvordan det faktisk fødes barn i andre land enn Norge.. Siden vi har alle de beste "reglene" når det gjelder hva man kan spise som gravid!

Ikke rart det er mye allergier rundt om i landet, når gravide omtrent er redd for å puste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for seriøst svar :)

Er også nøye med å lese innholdsdeklarasjoner. Tror de fleste tøffasene her inne som synes jeg er hysterisk hadde blitt overrasket når de finner ut hvor lite de vet om hva man pakker i seg.

Både av e stoffer og "maskert" innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREEEE.

Hysteriske kvinnfolk. regner med barnet ditt skal leve i karantene hele sitt liv også når det blir født da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt altså. Sitter du her og skriver til meg at jeg driter i ungen min bare for jeg spiste kinamt titt og ofte i svangerskapet?? Har aldri hørt om at du ikke kan spise det jeg og jeg har følgt rådet til norske helsemyndigheter!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du spør godt.... ^^

Det fødes både barn av fattige mødre i Afrika og av amerikanske mødre hvis annethvert måltid består av mcdonaldsmat og e stoffer.

Nå skal det også nevnes at disse vokser opp på medisiner og at livsstilsykdommer er nærmest uunngåelig.

Det at vi i Norge vet bedre enn som så, og har retningslinjer for å opprettholde en sunn kropp og bære fram et så sunt barn som mulig, er vel bare en bra ting?

 

Smaker det du har lyst på så godt at du driter i at det kan være farlig for barnet ditt?

 

14:45

Jeg ler høyt av deg!

 

Det at du velger å konkludere med at jeg kommer til å oppdra barnet mitt i karantene, fordi jeg velger å ikke spise kinamat i dag,etter at jeg ringte restauranten som SELV SA at de ikke vil servere maten med MSG til gravide tilsier vel bare at jeg traff en nerve hos deg.

Synes du jeg skal dra dit likevel og forlange kinamat?

Haha, fy faen så patetisk du er! :D

 

Jeg er langt fra hysterisk. Men jeg har ikke så lyst på potensielt skadelige ting at jeg ikke kan la være. Sunn fornuft, heter det.

 

Kos deg med å pakke i deg dritt du! Og slutt å plag oss som bryr oss ;)

 

14:46

 

Monosodium Glutamat. En smaksforsterker mye brukt i asiatisk mat (annen mat også, men spesielt mye der).

Det anbefales å bruke minst mulig MSG, og spesielt til gravide og barn.

man få allergiske reaksjoner, og symptomer som hodepine, svettetokter, halsbrann og brystsmerter. Noen studier viser til mer dramatiske sympomer som astma, depresjoner, hormonforstyrlser, synsforstyrrelser, lever og nerveskade.

 

(wiki)

Mononatriumglutamat (MSG) også kaldet det tredje krydderi eller smagsforstærker. Det brugtes oprindelig i japansk og kinesisk madlavning, men i dag finder det udbredt anvendelse i alle slags industrielt fremstillet mad.

Stoffet kan angiveligt give rødmen med en følelse af varme i ansigtet og eventuelt hovedpine (det såkaldte "kinesiske restaurationssygdom") hos personer, der indtager for meget. Videnskabelige undersøgelser har dog frikendt stoffet for mistanke.

Enkelte dyreforsøg har antydet, at nyfødte unger kan få hjerneskader, hvis de indtager større mængder.

En undersøgelse i Asien har dog vist at der er en positiv korrelation mellem indtagelsen af Natriumglutaminat og BMI. Folk der spiser meget Natriumglutaminat er altså federe.

 

Det positive er at industrien er blitt obs på at vi forbrukere ikke ønsker dette i maten vår, og har tatt konsekvensene av det. Toro fjerner msg fra deres produkter etterhvert, og det brukes ikke i noen ny lanseringer.

 

http://www.side2.no/helse/article3068682.ece

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...