Gå til innhold

Norge er så gammeldags at det er flaut .....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

16:28, nekter du for at Norge er et tryggere land å bo i enn USA?

Og da tenker jeg ikke bare på vold i Oslo og New York - jeg tenker på økonomisk og sosial trygghet.

I USA er du rævpult om du får sparken fra jobben og mangler inntekt. INGEN hjelper deg, du har ikke engang krav på legehjelp. Ikke unga dine heller.

I Norge trenger ingen å bo på gata, alle barn har rett på gratis skolegang, lege og tannlege, og ja... jeg kunne fortsatt i det uendelige, men det er uansett ikke håp for nordmenn som ikke selv skjønner hvor nesten ufortjent heldige de er.

 

Merkelig nok er det gjerne de samme menneskene som syter og klager over at de ikke har råd til å dra til syden for Nav er så kjipe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har offentlig sykehus i usa også ! Alle som trenger legehjelp i usa får det !

 

Med tanke på krimialitet er faktisk New York tryggere enn Oslo !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge siden jeg så en dokumentar om ståa i USA etter finanskrisen.

Å påstå at de har det bedre, eller like bra der, som i Norge, blir bare helt sykt.

 

De hadde filma ei ung dame, alenemor til 2 små barn, som ble kastet ut av hjemmet sitt av politiet. Hun hadde mista jobben og klarte ikke husleia. Hun hadde INGEN steder å gå, hun måtte ta med seg sine to små og bo på gata. Det var helt hjerteskjærende å se på.

Det hadde aldri skjedd i Norge.

 

At alle som trenger legehjelp i USA får det var helt nytt for meg. Hva er alt dette maset om helsereformen da tro?

Helsevesenet i USA er i stor grad privat drevet og finansiert, og uten helseforsikring (som ikke alle har råd til, eller har arbeidsgiver til å betale for seg) kan man bare drite i å få utført de fleste behandlinger. Tror du amerikanere flest minsunner det systemet vi har i Norge, eller tror du gjennomsnittsamerikanere synes det amerikanske helsesystemet er like godt?

 

For øvrig er New York bare en av mange byer i USA, og det er ikke mange årene siden det var fullstendig gale-Mathias der heller, men de har satset stort på å få ned kriminaliteten i NY. Mener du det gjennomsnittelig er mer kriminalitet i Norge enn i USA? Mener du Washington DC er tryggere enn Oslo?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke uttale meg om DC for har aldri vært der, men har en søster som bor i NY , en mann som har bodd i NY i 9 år og fetteren og kona til mannen min er leger og jobber på sykehus i NY. Det er bare å be om å bli kjørt til nærmeste offentlig sykehus så får du den hjelpen du trenger ...

 

Hvordan vet du at det aldri hadde skjedd i Norge, jeg har selv bodd 6 mnd uten strøm i leiligheten min på vinteren pga at sosialkontoret nektet å betale strømregingen min på 3000 kr ...

 

Jeg har en sykdom som gjør at så lenge jeg har en mann så får jeg ikke den hjelpen jeg har krav på pga at bydelen jeg bor i ikke har penger til det ....Og er mange som har det sånn i dette flotte landet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er faktisk enig med deg, HI.

norge er et rikt land,for vi bruker ikke pengene,på det vi burde....

gjerrigknarker er vi....

og norge er ikke mye velferd når det kommer til stykke....

håper ting endrer seg ved neste valg......blått sier jeg bare.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner virkelig det store vareutvalget i butikkene!!

Også syntes jeg veiene kunne vært mye bedre.

Ellers er jeg veldig fornøyd med dette landet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til hi.. noen svar

 

 

Vi har europas dårligste veier

 

som stadig er til utbedring.. men en kan ikke begynne å jobbe alle plasser samtidig.

 

Vi har elendig jernebane

 

hva vil du ha da? vi kommer oss frem.. men bruk fly dersom du er missfornøyd

 

Vi har et dårlig kloakksystem , når det kolapser har vi et stort problem .

 

 

Vi har dårlige skoler ...

 

svar: vi er heldige som har skoler.. ikke alle som har den muligheten

 

Vi har ikke midler til forskning ...

 

det har vi da vel?

 

Vi har ett elendig matvareutvalg i butikkene

 

Svar... tull og tøys.. er det noe du savner kan du gi bedskjed.. finner du ikke det du trenger er det mange utenlandske butikker som har veldig bra utvalg

 

Vi har ventetid på kreftbehandling ( DET ER EN SKAM). Har selv stått i den køen .

 

det er jo ventetid på det meste, men ang kreftkø, så er de jo i gang med tverrfaglig med danmark etter som jeg har fått med meg.

 

Vi er frekke, selvgode, kalde, late og pysete ..

 

ikke alle er det da :) allt etter øyet som ser.

 

Si meg hva skaper og bidrar vi med ut i den store verden ?

 

da lurer jeg litt på hvor du har gjemt deg i det siste?

vi har uhjelp, minerydding, import, eksport osv.. allt er jo med for å hjelpe til i det store bildet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ikke komme her å si at Norge r et dårlig land å bo i...

Norge er et land som de fleste andre i europa, nor funker veldig bra, men noe ikke,,,

 

 

det at andre ikke reiser seg for deg på bussen,,,,,, hva med å spørre??

 

jeg fikk jo som svar da jeg reiste meg for en eldre dame en gang.. ser jeg gammel ut :)

 

men hvis det er de kriteriene du setter.. så versegod.

 

jeg elsker å bo i norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at slike ting er grunn til å klage i Norge er jo fordi Norge har RÅD TIL Å FIKSE PROBLEMENE om de bare vil!

 

Men neida, her skal man spare seg til fant. Drit i å ruste opp skoler og sikre barna våre best mulig utdanning. Det er nemlig for energikrevende å uteksaminere lærere med gode resultater, og ikke minst slenge på noe lederkurs/ledelsesfag som jo alle lærere burde hatt. De er jo tross alt ledere alle sammen, selv om det er for en liten gruppe barn. Det er jo mer krevende enn i business-sammenheng for å si det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke så enkelt som du sier. Hvis man ikke har helseforsikring i USA så er du on your own. Du får kanskje hjelp hvis det dreier seg om å redde livet ditt der og da, men det er stort sett det.

Hvorfor ellers skulle folk gidde å betale tusenvis av kroner i måneden for helseforsikring, hvis de fikk de samme rettighetene uten?

Du kan jo spørre en hvilken som helst amerikaner du kommer over, om han ville foretrekke ordningen de har i USA, eller den vi har i Norge.

 

Hvis du tenker deg om, så kan du virkelig ikke mene at Norge ikke har et velferdssystem som er langt bedre enn det som er i USA (altså nesten ikke tilstedeværende)? Ville du helt seriøst bytta rettighetene du har her i Norge, med rettighetene til en gjennomsnittlig amerikaner?

 

Og nei, det er INGEN alenemødre i Norge som har blitt kasta på gata uten å få et tilbud om sosialhjelp.

 

Og du sier at du ikke har krav på hjelp fordi du har en mann? Vel, hvis du har en mann med penger så klarer du deg vel fordet? Sulter du eller barna dine? Har du ikke tak over hodet? Får ikke barna dine gratis skole og legehjelp?

 

Sorry, men nordmenn har virkelig ingen grunn til å klage. Vi bor i det landet som er kåret til verdens beste land å bo i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma'n til Will og nurket, du kan jo flytte til USA og se om du får de pengene du mener du har krav på på grunn av sykdommen din der. De kommer ikke til å skjønne hva du prater om engang.

 

Og tror du det finnes et amerikansk sosialkontor som hadde betalt strømregningen din? De hadde pælma både deg og unga dine på gata og brydd seg døyten om hva som skjedde med dere siden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du startet med å hylle Europa framfor Norge, så da starter jeg også der.

 

Europas dårligste veier: Nei, jeg har kjørt mye i Skottland, der er det områder hvor det er minst like smalt og svingete, med møteplasser, og man må stadig krysse en såkalt "ford" (elveløp som tidvis er tørt, men som tidvis oversvømmes.). Jeg har kjørt mye på Island, der er det lange strekninger som ikke en gang har et veilegeme, det er bare en mer flatklemt del av ørdemarken akkurat der "veien" går! Elveløp krysser man skruppelløst, islendingene har Europas høyeste biler.

 

Elendig jernbane: nei, vi har en helt OK jernbane, vi sliter bare litt med NSB... Jernbanen og togene i Italia, Belgia, Frankrike og Spania er atskillig mer overfylte, uhygieniske og akkurat like upresise. I England er det under enhver kritikk etter at British Rail ble privatisert - nå er de ulike strekningene trafikkert av ulike selskaper som ikke samarbeider, ikke korresponderer med hverandre og ikke samkjører billettsystemene sine.

 

Elendig kloakksystem: her skjønner jeg ikke hva du mener. Hvorfor skulle det kollapse? Hva slags erfaringer er det du bygger dette på? Norge er et av få land i Europa som ikke er overbefolket, ikke en gang i byene, og vi har mer enn nok vann. Skjønner virkelig ikke problemstillingen.

 

Dårlige skoler: kommer an på hva du måler. Noen nasjoner har fokus på leseferdigheter, noen på matte. Norge er jevnlig utsatt for bl a PISA-undersøkelsene, og Tyskland scorer dårligere. Men Norge har i og for seg et vellykket system mht at vi gir 10 års grunnskole som er enhetlig, og til sammen 13 års allmennutdannelse som alle har RETT til. I mange europeiske land blir ungene skilt ut mye tidligere, og de "minst akademisk anlagte" får ikke rett til f eks examen artium. (Tyskland, igjen...)

 

Ikke midler til forskning: Så rart du sier noe sånt, jeg søkte nettopp på et doktorgradsstipend. Jeg så det var utlyst seks i Tromsø, fem i Harstad og noen også i Bodø, og da har jeg ikke en gang sjekka universiteter og høyskoler sørpå, fordi jeg ikke vil flytte sørover...

 

Elendig matvareutvalg i butikkene: på Rema, Rimi og Bunnpris er det et dårlig utvalg. Men du kan ikke få både i handlepose og sekk.Vil du ha godt utvalg må du opp med litt mer gryn og gå til Meny, Mega eller lokale frie kjøpmenn. At billigkjedene har så dårlig utvalg er jo en bevisst politikk som nordmenn godtar fordi de vil spare. Jeg går ikke der selv, fordi jeg vil ha godt utvalg. Men når mennesker sulter ihjel i verden rundt oss syns jeg vel dette er et marginalt problem?

 

Ventetid på kreftbehandling: ja, det er mulig. I mange land betaler man for kreftbehandlingen av egne penger, men man får den på øyeblikket. Dessverre betyr det at mange ikke får den... Hvilken velger du da, gratis eller dyr? Hadde du virkelig hatt råd til å finansiere den selv?

 

Frekke, selvgode, kalde, late og pysete: Vel. Snakk for deg selv. Jeg er ingen av delene, men jeg regner meg som heldig. Og det er ikke å være selvgod, det er å være godt informert om hva resten av verden sliter med.

 

Det du nevner etterpå, at vi blir skattet ihjel, i samme setning som at vi har velferdsgoder: hvor trodde du pengene til velferd kom fra? De må jo komme fra skatt!

 

At det er strenge forhold mht medisiner her: det ser jeg utelukkende som en fordel. Medisiner i fri flom er en uting, med tanke på ulovlig salg (medisiner brukes som dop) og med tanke på infeksjoner som blir resistente mot medisiner pga useriøs bruk

 

 

Du gir meg imidlertid kronen på verket når du forteller: "Ja, vi gir mye i bistand ,men mye av de pengene går til korrupsjon."

Fantastisk! Du klarer å gjøre UTENLANDSK korrupsjon til en ripe i lakken for nordmennene? Den var såpass gløgg at jeg lar det stå ukommentert...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å flytte - eller slutte å lese vg!

 

har jobbet i det offentlige i 20 år nå og utvikling står høyt oppe på listen over hvordan vi tenker hele tiden (hvordan få best og mest mulig tjenester til innbyggerne for de pengene vi har å rutte med)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn fråtser sånn at det er flaut...

 

Nordmenn tror de har det så mye verre enn andre, vi er sta, sære og veldig selvopptatte i tankegangen. Livredd for at vi går glipp av goder og at noen får mer enn oss.

 

Resten av verden faller sammen, håndterer finanskrise, skyhøy arbeidsledighet og klimakrise...

 

Nordmenn suser videre og skjønner ikke hvor godt vi har det...

 

Flaut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,norge er ikke gammeldagse eller redde for forandringer.

Norge er faktisk ledende på veldig mamge felt,feks forskning,rikshospitalet er blant verdens beste innen kreftbehandling,oljeteknologi osv osv.

Jeg nevner bare noe,du klarer sikkert å finne ut av mer selv over tid om du orker å se en nyhetssending på feks nrk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et flott land, eneste som er synd er at det finnes for mange late folk pga norges velferdsordning, det er noe de først og fremst burde ta tak i, bedre oppfølging på og få folk ut i jobb eller utdannelse. Spessielt alene mødre(og da som oftest unge alene mødre) som bruker 3 år på og ikke gjøre noe, og gjerne før den tid popper ut en til unge for og kunne sitte hjemme i 3 år til. (Sier ikke dette gjelder alle alle alene mødre men en del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...