Gå til innhold

Ble møtt med dårlig holdning av helsevesenet i går


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Måtte dessverre gjennomføre en abort i går, av diverse grunner jeg ikke går innpå her. For å si det i korthet, bruker jeg medisiner som er skadelig for fosteret og livsviktige for meg, og får ingen avlastning med eventuelt nytt barn, pluss at jeg er alenemor til 2 fra før. Samtlige av barn ble til på hormonell prevensjon, selv om jeg bytta p-pillemerke.

 

I går var jeg på sykehuset for å ta den første tabletten. Jeg ville i utgangspunktet ikke ta abort, men bestemte meg for det på grunn av min situasjon. Legen var veldig hyggelig og fortalte rolig og balansert om det som skulle skje. Sykepleier som skulle gi meg pillen og fortelle om videre gang, var derimot etter MIN mening ufyselig.

 

Jeg ble bedt om å vente på et rom, og så kom det ei sykepleier dit etterhvert - en gift dame på ca 60 år, som så skeptisk på meg med en gang hun kom inn. Det første hun sa var at etter aborten må jeg snarest mulig oppsøke lege for å få p-piller. Da jeg sa at jeg ikke ønsket dette fordi jeg fikk mye bivirkninger, og ble faktisk gravid på dem hver gang, sa hun at jeg måtte sette inn kobberspiral rett etter aborten. For jeg klarte nå å bli uønsket gravid nå. Og hvis man har sex uten noe prevensjon, så kan det bli barn av det (jatakk, jeg vet alt det der liksom!).

 

Så fikk jeg INGEN tid til å tenke meg om før jeg måtte ta pillen, hun sa jeg måtte ta det her og nå med en gang, og passe på å ta det riktig, for de er veldig dyre disse pillene, så jeg får ikke mer enn en (???). Min plan var å sitte i noen minutter og få litt ro i kroppen før jeg tok pillen.

 

Til slutt sa hun at jeg MÅTTE ta en klamydiaprøve, og hvis den er positiv, så må jeg informere ALLE MANNFOLK som jeg har hatt sex med det siste halve året.

 

Er det bare jeg som synes holdningen hennes var arrogant og dømmende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes slettes ikke det var noe feil med det hun sa, men nå var jeg ikke tilstede og kan jo være du reagerte mer på MÅTEN hun sa det på???? Hun kom med råd ang prevansjon, og anbefalte klamydia prøve i tilfelle smitte og hva du skulle gjøre om du var smittet.... Fornuftige råd spør du meg, men selvsagt avhengig av måten det ble sagt på - og hun kunne selvsagt også gitt deg litt tid før du skulle ta tabletten.. Men kan tenke meg til at de må se at du tar tabletten og hun hadde kanskje dårlig tid og skulle til annen pasient og kunne ikke være hos deg i mange minutter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte er en ting, men å fortelle en voksen dame som går gjennom en vanskelig avgjørelse, at det kan bli barn uten prevensjon, er direkte frekt og belærende. De 2 barna jeg har fra før, var høyst nøye planlagt, og jeg var gift med faren deres. Tingen er at jeg ble gravid et par måneder før jeg og eksmannen skulle begynne å prøve - på prevensjon.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun anbefalte ikke klamydiaprøve, de sa de MÅTTE ta det. Og at jeg måtte ta klamydiamedisin FØR resultatet forelå - fordi de behandlet alle som skulle ta hjemmeabort slik som de i utgangspunktet hadde smitte. Jeg fikk beskjed om at det var bedre å overbehandle enn å ikke behandle. Synes det er litt rart, men har aldri vært gjennom det før og aner ikke noe om rutinene deres.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en sykepleier= helsevesenet?

 

He he, jeg skal begynne å presantere meg som et helse-vesen..

Hilsen sykepleier/Helsevesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sykepleier på et sykehus er representant for helsevesenet ja. Hva er så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd noen helsepersonell som svært direkte, og til grensen til ufyselige, men det siste her hadde satt meg på spissen....

 

Nei, det er ikke bare du som syns holdingen hennes var arrogant og dømmende!

 

Mangle leger/sykepleiere er veldig PÅ mtp prevensjon, og noen er mer ubehagelige enn andre. Syns visse mennesker må tenke over måten de sier ting på, og spesielt i din situasjon her!

 

Selv har jeg blitt behandlet pent på ved en abort, og det burde du også bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekk og utidig oppførsel. Hadde det vært meg som hadde møtt på en slik sykepleier så ville jeg klagd på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9:25 her!

Vil tilføye at jeg ikke syns det var dårlig gjort å gi råd om prevensjon, for det er tross alt jobben deres, men syns man burde vise respekt og omtanke når en pasient går igjennom noe vanskelig!

De sitter faktisk med makten og burde tenke over hvordan pasienten har det. De veit at pasienten er ekstra sårbare i en slik situasjon, og burde oppføre seg deretter!!!!

 

Har aldri tatt en klamydiaprøve utenom eget valg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ingen planer om noen flere menn i fremtiden, man trenger derfor ikke dytte i seg hormoner hvis man ikke skal ha sex?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, litt frekk kanskje, men ikke av verste sorten. Hun var uheldig med måten hun formulerte seg på, men budskapet må hun jo få frem uansett.

 

Skjønner at du var i en sårbar situasjon, men synes egentlig ikke dette var så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg HI! Syns hun virker arrogant og dømmende!! Sånn "jeg er bedre enn deg" holdning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Jeg syns faktisk det var frekt, jo.

 

Hun har ikke noe med om du vil bruke prevensjon eller ikke. Om du så kommer tilbake en gang i året for ny abort: det er kanskje dumt og overflødig, men ikke forbudt.

 

Og at de skal klamydiabehandle alle: det må da være det reneste nonsens! Man SKAL ikke pøse ut antibiotika i befolkningen, det er jo nettopp den typen tåpelig praksis med useriøse "kurer" som gjør at u-land sliter med resistente bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært så uheldig at jeg har "måttet" ta abort. Helt grusomt, men personalet på sykehuset behandlet meg med respekt hele veien. All ære til de, som tross alt har en særdeles vanskelig jobb. Klamydiaprøve måtte jeg ikke ta. Jeg syns du skal sende en skriftelig klage til sykehuset..For dette er vel å tråkke over noen etiske grenser personalet har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Har lyst til å ringe sykehuset for å prate med en lege og spørre om det virkelig er sånn at jeg må dytte i meg antibiotika som mest sannsynlig er unødvendig, synes ikke det er noe særlig jeg...

 

Skal snakke med Amathea om opplevelsen, og vurdere skriftlig klage.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Snakk med pasientombudet også. Når jeg leser hovedinnlegget igjen, blir jeg faktisk enda mer sjokkert.

 

Hun har ingen rett til å insinuere at du er smittebærer av kjønnssykdommer, at du har tilfeldige partnere (det var jo det hun insinuerte), og hun har heller ingen rett til å legge press på deg mht tida, eller pålegge deg noe ansvar for at medisinene er "dyre" eller hva det var. Du mottok en medisinsk behandling som er standard, du fikk ingen "spesialbehandling", og du trenger ikke ta stilling til hva medikamentet koster.

 

Mulig en del av reaksjonen din skyldes at du er i en sårbar fase, men det VET jo sykepleiere generelt! Folk som kommer på sykehus for behandling er jo ikke der for moro skyld. Om de vil ha hjelp med kreft, abort eller beinbrudd spiller ingen rolle, de er alle sårbare der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en klamydiaprøve er ikke det samme som å ta antibiotika. Men frekt var det jo.

Hun dømmer sikkert ut fra de andre jentene som har tatt abort, og da er hun nødt til å fornærme noen etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 13:06 - vet at det ikke er det samme, men jeg fikk med klamydiamedisin hjem med beskjed om å ta det "for sikkerhets skyld". Første gang jeg blir pådytta antibiotika mot en sykdom jeg ikke vet om jeg en gang har.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De andre jentene som har tatt abort" - behøver de å være luddere, de da? Jeg har tatt abort selv, ikke noe jeg vil like å gjøre igjen, men jeg var i et fast forhold og lå med kun den personen i tre år. Da jeg tok abort var det fordi jeg skjønte at forholdet var dødsdømt allerede, og at jeg ville ødelegge livet mitt om jeg hadde permanente bindinger til den mannen.

 

Om noen hadde antydet at jeg hadde bruk for klamydiaMEDISIN, og at jeg skulle informere ALLE menna jeg hadde ligget med det siste ÅRET (hun antyder jo at det må dreie seg om minst tre, da) - vel, det er et verdensbilde jeg ville ha stilt meg helt uforstående til. Der og da i alle fall. Og jeg hadde garantert blitt sur.

 

Kommentarene om at "du får bare en pille, for de er så dyre", det er jo under lavmål. Man skal da ha de pillene som trengs, uansett om de er dyre eller billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var hos legen på onsdag og fikk den samme tabletten... Ble møtt helt forskjellig fra deg. Legen sa at i og med at jeg var gift så trengte jeg ikke å ta klamydia test.

Jeg har dårligere "grunner" til å ta abort enn deg, men de ville bare vite om dette var en gjennomtenkt avgjørelse hvorpå jeg svarte at det var det i aller høyeste grad.

 

 

Håper du klarer å heve deg over og skrive et brev til avdelingsoverlege om hendelsen og hvordag du oppfattet den.

Lykke til med aborten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere klamydiaprøven: Det SKAL tas klamydiaprøve før alle provoserte aborter. Det er en feil gjort av legen som henviste deg at det ikke er blitt tatt. Hvis det ikke er svar på prøven den dagen du tar aborten, må du få medisin. Det er fordi de skal åpne mormunnen din og en klamydiainfeksjon vil da kunne stige oppover til livmoren.

 

Hilsen en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...