Gå til innhold

Er det greit at besteforeldre har med seg godteri m.v når de kommer på besøk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Moren min er kanskje innom 1 gang pr. uke eller annenhver uke. Hun tar alltid med seg kinderegg, en pose elias snacks mv. til min 3,5 åring.

 

I prinsippet synes jeg det er unødvendig at hun alltid må ha med seg noe da jeg mener at det går an å komme på besøk uten å måtte ha med seg godteri eller gaver.

 

Og hvorfor må hun ha med seg godteri?? Hun skaper et behov han ikke har eller er vant til.

 

Er jeg sær? BAre at jeg synes det skal gå an for mormor å stikke innom uten å måtte ha med noe hver gang. Og hvorfor akkurat godteri?? Hun vet han elsker frukt m.v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det er bare en gang i uka, eller annenhver uke, så synes jeg det er greit. Et kinderegg er ikke så mye sjokolade, hadde vært en stor godtepose derimot så hadde det vært litt unødvendig... Det kan jo gjemmes til lørdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har sagt det flere ganger og i en periode var hun "flink" å ta med små smoothies eller til nød bokstavkjeks.

 

Men i dag kom hun drassende på kinderegg og snacks...heldigvis var ikke 3 åringen min hjemme, så jeg sa til henne at jeg legger dette til side til lørdag, jeg... da hørte jeg bare et surt "ja" fra stua....

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke å lett å gjemme det bort til lørdag når mormor gir det direkte til 3 åringen...hadde blitt ramaskrik om jeg skulle tatt det ut av hånden til en forventingsfull 3 åring da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemet med svigermor, men mine barn er knapt fylt året da. Jeg satte foten ned, så her spør svigermor meg først om det er greit. Syntes det ble litt mye med godteri hver dag, hver gang vi skal på besøk. Å pga avstanden blir det endel dager av gangen, flere ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stas for barnebarn å få godis av besteforeldrene sine..

 

Min mor har alltid noe sjokolade eller noe godteri ti lhennes barnebarn, og det er det ingen som klager over :)

 

Besteforeldre vil gjerne forbindes med det gode ;)

 

Så ja, du er sær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du konsekvent tra ifra han det, tross ramaskrik og sier: "her i huset spiser vi godterier bare på lørdager" så får hun selv se med egne øyne at dette ikke er fint og koselig, men bråkete, trøbblete og trasig for den lille. Greit, du blir en kjip mor i din mors øyne, men har du prinsipper ang godteri-spising bør du stå på de. Da gir hun seg nok etter kort tid, og tar med noe hun "får lov" til å gi han med en gang hun kommer..

 

Jeg hadde sakt klart i fra om at jeg ikke hadde likt det. Konsekvent lagt det unna til lørdag. Og sakt at det fineste hun kan gi han er oppmerksomhet og besøk, ikke sukker og skit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en ganske vanlig problemstilling. Besteforeldre tror at det beste de kan gjøre for barnebarna sine er å "skjemme dem bort" med å stappe i dem sukker. Det synes jeg er misfortstått kjærlighet.

 

Det beste besteforeldre kan gjøre for barnebarna sine er å gi dem masse positiv oppmerksomhet. Leke med dem, ta dem med på tur og andre morsomme aktiviteter.

 

Siden det er din egen mor burde det være greit å si ifra? Hvis det sklir ut etter en stund får du bare minne henne på det igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du er sær.

Klart de kan gjøre hyggelige ting med barnebarna også, men de har lov til å skjemme bort ungene.

Jeg hadde utelukkende tenkt at det var hyggelig jeg.

Barn blir ikke bortskjemte fordi de får et kinderegg i uka av bestemor altså!

Hysterien tar over landet her snart! Ta med barna ut, skap gode opplevelser, la de utfolde seg fysisk, og det gjør ingenting om de spiser pannekake, vaffel, bolle etc med sukker nå og da.

Kos dere, nyt livet!:o)))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Twintipp og himmelblå!

 

Nordmenn er altfor hysteriske! -Ihvertfall i forhold til kosthold.. Jeg og mine søsken fikk alltid godteri (i ganske så store mengder) og ingen av oss har tatt skade av det! Bestemora vår var av det mer ekstreme slaget når det kom til spesielt sjokoladespising! ;)

 

Jeg syns det er helt ok at besteforeldre, og andre, har med noe til guttene mine når de kommer innom. MEN jeg setter pris på at de spør om det er greit å gi dem det før de viser det fram da, sånn i tilfelle vi ikke har rukket å spise ennå f.eks. De gangene guttene får snopet, og det er like før et måltid, legger vi det til side så får de det til dessert. Verre er det ikke, og jeg kan ikke huske at det har blitt sterke reaksjoner på det verken fra ungene eller giveren.. Barna forstår hvorfor bare vi forklarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor har som oftes med seg godteri når hun kommer, men hun er her ikke en gang i uka. Dessert i en eller annen form kan hun også ha med seg, da har hun ikke godt med.

Min har har skjønt at frukt er like stas som godt her i huset, han har som regel gått amokk i fruktavdelingen før han kommer. Han spiser ikke frukt selv, så litt rart han kommer med det. Men ungene er super fornøyde, ungene spiser frukt og grønt som godt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset koser vi oss med litt godteri inni mellom tror ikke det er bra å være helt steil når det gjelder sukker.

Da får de vel helt dilla når de blir eldre og får penger mellom fingrene.

 

Datteren til en venninne gjemte snop på rommet sitt for å kunne stappe i seg. For mye fokus på sukker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteri i små mengder er ikke farlig for noen. Godteri hos oss er lov nå og da,- hovedsakelig fredag og lørdag, men ingen krise om det noen gang blir litt HVER dag, eller om det går ei helg uten.

 

Cluet er og prøve og få frem budskapet at godteri er best om man må GLEDE SEG TIL og spise det :o) Og til tross for at jeg ei stund trodde den taktikken ikke kom til å funke på lillebror som hang over godteskple de første helgene han "var med" på helgekosen, så har det gått seg til der også..

 

VI kan ha godter liggende i skapet, lett tilgjengelig, uten at ungene spiser det opp. Vi legger det IKKE frem på bordet, for da betyr det "vær så god forsyne seg",- men i helgene står det fram, og jeg må bare få skryte og si at de spiser om de har lyst, men lar være om de er mett.

 

Lillebror er dessuten superkresen, spiser nå stort sett bare ren melkesjokolade og popcorn, og har flere gang opplevd at vi eller hos andre det bare har blitt satt frem godsaker han IKKE Liker..Men da er det helt grei, han gråter ikke, han maser ikke på noe HAN liker, han bare godtar det,- og lar være....

 

Et normalt sundt kosthold, i faste måltid, ikke la noe spiselig vare mer "farlig" eller "spennende" enn annet, og man komemr langt. Barn spiser ikke mer enn at de er mett.. er de mett, så propper de ikke i seg favorittgodteriet bare fordi at det er tilgjengelig, som vi voksne gjør..(Med unntak av noen som mangler metthetsfølelse, og et par jeg har hørt om som faktisk spiser til de kaster opp....) Det verste vi kan gjøre mot våre barn er og ha FOR strenge regler mtp godsaker, mens vi selv IKKE følger de samme regler. Det kommer den dag at barna kan kjøpe selv og at de kan spise det ute av syne for oss. Da kommer de til og gjøre det,- så lenge de ikke har et normalt syn på mat og godteri.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære avdøde farfar hadde alltid med frukt. Det er det jeg husker best ved han. Vi hadde frukt bare i helgene og jeg elsket frukt.

 

jeg hadde blitt irritert om besteforeldrene her hadde kommet med snop hver gang vi møttes, men heldigvis er de oppdatert og oppegående nok til å respektere våre ønsker.

 

Ja, kall meg gjerne hysterisk når det kommer til inntak av sukker til mine unger. Men det er sånn at min minste er tung, og vi som foreldre er ansvarlig for at hun skal slippe å vokse opp som overvektig. Vi bestemmer inntaket av søtsaker, og de får det bare en dag i uken. Det er uansett mer enn nok av høytidsdager, bursdager, dessert på middagsbesøk, kakeserveringer hos andre, festdager i barnehagen osv osv som komme i tillegg til snop på lørdager..

 

Jeg ville lagt vekk alt de fikk av besteforeldrene og gitt ettertrykkelig beskjed om at de får det til lørdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Mange besteforeldre har med godteri fordi de ikke vet helt hva godt de skal gjøre for de små. Andre har med godteri fordi de liker å trykke på "populær"-knappen, ungen blir jo alltid glad for å se dem.

 

Selv har jeg vært nødt til å være djevelens advokat mange ganger, og rett og slett ta fra unger godteri, selv om det blir litt skriking, fordi andre voksne har et bevisstløst forhold til dette.

 

Jeg syns IKKE hovedinnlegger er sær, jeg syns besteforeldre kan gi av seg selv på andre måter enn med penger, godteri eller gaver. For alle disse tingene er uansett bare en "billig" måte å bli populær på. Hva med å bli bortskjemt på kos, anerkjennelse og oppmerksomhet? Min mor har aldri med seg godteri, og hun er innom like ofte som HIs mor. I stedet kjøper hun et blad som heter "nysgjerrigper" til 12-åringen, og tar med av og til. De diskuterer innholdet og prøver ut eksperimentene.

De minste får tid på fanget og høytlesning. De elsker henne....

 

Faren min kjøper heller aldri noe, i stedet tar han dem med i snekkerbua og lager kjepphester, tresverd, lekebåter m.m. De elsker ham også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er frekt å ikke respektere foreldres valg av barneoppdragelse på dette området. Skal de ha med godteri må de spørre foreldrene først og evt bare ta med det som er "godkjent" den dagen.

Irriterer meg grenseløst at mine svigerforeldre driter i hva vi sier om dette til dem. De har introdusert både brus og kjærlighet på pinne til vår jente, de begynte da hun var 1.

Dessuten er de frekke nok til å komme med påskeegg fyllt med drops og annen dritt vi ikke ville ha valgt som snop uten å spørre oss. Resultatet ble at 2-åringen fikk 2 velfyllte påskeegg da vi ikke godt kunne ta fra henne noe hun allerede hadde fått.

Det er foreldrene som bestemmer når (om) ungene skal få snop.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som er vant til at snop spises i tide og utide flere dager i uka, vil ta med seg denne uvanen når de blir eldre. Barn som har sunne vaner og ser på godteri som fest og et unntak fra hverdagen, har lettere for å videreføre denne vanen når de blir voksne.

 

Jeg vokste selv opp med snop flere dager i uka, og har aldri klart å kvitte meg med uvanen.

 

Vi som foreldre velger selv hvilke vaner vi ønsker å gi barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv prinsippene overbord og la bestemor skjemme bort guttungen. Om han ikke spiser mye sånt hjemme til vanlig, har du ingenting å bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

HELT uenig.

 

Kjente to unger som var nabo til verdens snillleste gamle gubbe (han var også min nabo og reservepappa i oppveksten.)

 

På sine eldre dager begynte han å gi disse nabobarna godt når han møtte dem, og moren prøvde å begrense det. Særlig etter at den minste jenta, ikke fylt to år en gang, begynte rutinemessig å si "få godt, få godt" hver gang hun så ham.

 

Det var bare så sørgelig, for de ungene der hadde vært så glade i ham også uten godteriet. Han pleide å være ute og leke med den eldste, men da han ble enkemann og syntes livet gikk ham imot hadde han ingen energi lenger. (Den yngste rakk vel aldri å bli kjent med ham før dette, men den eldste var bare gladest i verden i sin gamle nabo, og det var unødvendig å "kjøpe" henne med godteri.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...