Gå til innhold

Jeg jobber på sosialkontor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Din personlige erfaring på hjemmebane bør ikke brukes i din rådgivining av sosialklienter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra for deg, HI. Da burde du klare å bruke dine erfaringer til å hjelpe disse menneskene til å lære seg god økonomistyring i stedet for å rakke ned på dem. Det er faktisk en del av jobben til sosialkontoret å hjelpe mennesker til å få styring på egen økonomi. Det er jo ingen hemmelighet at folk med dårlig råd ofte kommer fra hjem hvor penger ble styrt på en uheldig måte og derfor trenger de ofte mer hjelp enn andre til å få orden på sånt.

Du trenger ikke ha så mye sympati, men du bør gjøre jobben din på en proff måte og gjøre det du skal: Hjelpe mennesker som er i en vanskelig livssituasjon!

Skrevet

Sånn rent bortsett fra gjelda og alt det der...hvor mye er det man får utbetalt da HI? Hva dekkes, og hva skal man ha utenom? Altså hvor mye penger skal man ha når husleie og alt det er dekt?

Jeg synes ikke det er så ille det HI gjør. Ser heller ingen etiske problem med det, ingen kan nekte henne å prøve å leve for det sosialklienter får. Men, det er viktig at hun ikke måler alle opp mot seg selv helt ukritisk, for det er jo mange faktorer som spiller inn. Det viktige er at klientene får informasjon om hvilke rettigheter de har, som hun lengre opp som ikke visste noe om bostøtte. Det er jo bare tragisk, og man burde nesten kunne anmelde folk for tjenestefeil!

Om man har masse gjeld som drar ned økonomien så forferdelig mye, så må man jo søke om gjeldsordning! Og er man for stolt til det, må man jo bare ha det så godt!

Og hvis det er sant at man har 14 000 til å leve for etter at husleia og andre regninger er betalt, så er det jo faktisk provoserende! For vi er to med inntekt, bor billig og har så få utgifter som mulig, og har 5-6000 til mat, bensin, telefon, bleier, barneklær (som man må kjøpe heeele tiden!). Og det er faktisk ikke mye. Kanskje man skulle ta seg en tur på sosialen i stedet?

Skrevet

Vi som er en familie på fire skal sitte igjen med i underkant av 15000 når hus og strøm er betalt.

Følgende veiledende satser for livsopphold gjelder i 2011:

1 voksen kr. 5.197,00 pr. mnd.

Ektapar/samboere kr. 8.632,00 pr. mnd.

1 i boligfellesskap kr. 4.316,00 pr. mnd.

Barn 0-5 år kr. 1.982,00 pr. mnd.

Barn 6-10 år kr. 2.632,00 pr. mnd.

Barn 11-17 år kr. 3.303,00 pr. mnd.

I tillegg til dette kan dekkes rimelige boutgifter.

De fleste sosialkontorer lar også de som i lengre tid har levd på sosialhjelps satser beholde barnetrygden i tillegg til sosialstønaden.

Skrevet

Hvorfor skal man hjelpe voksne mennesker med å styre økonomi??

Synes nå ikke synd på disse sosialklientene jeg da.

Skrevet

Fordi det å hjelpe dem med å ta styring på økonomien er hjelp til selvhjelp og god økonomi for samfunnet i lengden. Hvorfor man skal gidde å hjelpe voksne mennesker som har problemer er derimot en helt annen diskusjon.

Skrevet

Du mener at du jobber i nav, på sosialkontordelen regner jeg med.

Jeg har jobbet i bransjen i mange år og har hørt flere ansatte bemerke det samme.

Dette vet som du gjelder ikke alle klienter, men for noen vil det slå slik ut.

Jeg kjenner flere som faktisk sluttet i jobben pga at det ble vanskelig å håndtere all klagingen til tross for at livsoppholdet ikke var veldig forskjellig fra det de selv hadde.

Samtidig - klientene har ikke mulighet til å tjene ekstra kroner, legge seg opp penger osv - og det er en forskjell.

Skrevet

Trenger ikke det opplagte inn med teskje kaklehøna,men fremdeles ingen forståelse såfremt de ikke er psykisk utviklingshemmede,.

Skrevet

NN 10:46 skrev: vår kommune brukes statens satser for sosialhjelp. Etter at boutgifter og strøm er betalt skulle vi ha hatt 8700,- å leve for, 2000,- for hvert av barna. Og hadde vi mottatt sosialstønad utover 3 måneder skulle vi fått beholde barnetrygden også. Det er 14000-15000 å leve for etter nødvendige utgifter er betalt. Det er ikke lite!

Dessuten får sosialhjelpsmotakere dekket alle egenandeler, og alle medisinutgifter, tannlege behandlinger etc.

Anonym

Da jeg, pga uendelig lang saksbehandlingstid ved et av Oslos trygdekontorer (det het ikke NAV den gang) måtte søke om sosialhjelp, fikk jeg ca 4500,- pr mnd utover husleie og strøm. Husleia var på 4500,- som var makssats for enslige den gang. For den summen fikk jeg 36 m2 med dusjkabinett på kjøkkenet...

Egenandeler til lege måtte jeg dekke selv. Gikk på reseptbelagte smertestillende (ventet på ryggoperasjon), dette ble ikke dekket. Tannlegebehandling man får dekket er et minimum. Trenger man en rotfylling i en jeksel, så får man beskjed om at de bare dekker trekking, rotfylling i en tann som ikke sitter midt i glaninga til folk er unødvendig luksus... Bruker kontaktlinser, og det kunne jeg ikke få dekka, men briller, som ville blitt mye dyrere for dem, det var ok...

Tror aldri jeg har vært så glad som da jeg endelig fikk innvilga yrkesretta attføring, etter operasjonen, og siden har jeg aldri måttet be om ekstra hjelp.

HI bør forstå at det er forskjell på å velge hvor mye du vil bruke, når du samtidig ser at sparekontoen vokser, og du vet at du snart kan bytte ut bilen, sofaen eller hva du nå trenger. Eller at du faktisk kan ta en sydentur. Det er ikke det samme når du ikke kan spare, og det de kronene du får inn faktisk skal dekke *alt* av mat, medisiner, telefon, forsikring, klær, osv osv. Jeg hadde ikke internett da jeg levde på sosialstønad. Jeg gikk ikke på byen eller på kino. (Også fordi ryggen var såpass råtten at jeg ikke klarte å sitte i to timer i en kinosal).

Og måten man blir behandla på av en del av de ansatte! Fy faen sier jeg bare, man føler seg som søppel... Husker jeg først var på sosialen, der jeg nærmest fikk beskjed om at jeg kunne bo på gata, før jeg skulle til legen min. Der knakk jeg helt sammen, og legen fikk hele historien. Da jeg kom tilbake til sosialen hadde brått pipa fått en annen lyd... Jeg mistenker at legen, som holdt til i samme bygget hadde tatt en telefon til dem... Da kunne jeg i det minste få reisepenger så jeg kunne dra hjem til moren min i påvente at jeg kunne få en time til samtale...

Følte mange ganger at det som var problemet mitt var at jeg hadde for få problemer. Jeg hadde en skikkelig dårlig rygg, ventet altså på operasjon. Men jeg hadde ikke rusproblemer for eksempel. Da jeg endelig fikk dem til å forstå at jeg faktisk ikke *kunne* jobbe, at jeg ikke gikk hjemme fordi jeg var lat, da gikk alt mye bedre, da fikk jeg hvertfall dekket det aller nødvendigste.

Skrevet

Det heter ikke sosialkontor lenger, så HI har åpenbart forsøkt seg på litt trolling ;o)

Skrevet

Så du 12.45 forventer at folk skal ha evner og ferdigheter de aldri har blitt opplært i? Du kan ikke være videre smart.

Skrevet

Man bruker fortsatt sosialkontor, sosialen og sosialtjenesten om hverandre.

Skrevet

Nei, har du ikke forståelse så har du ikke forståelse. Læring er ikke noe man kan påtvinge folk ... bare spør en hvilken som helst lærer.

Skrevet

Hvorfor får ektepar/samboere mindre enn hvis man skulle vært en og en?

Skrevet

Fordi det er billigere å være to

Skrevet

Jeg forventer at voksne folk tar ansvar for seg selv.

Jeg er smart nok til å holde meg unna sosialetaten.

Skrevet

Og hvordan forventer du at voksne folk skal kunne ta ansvar for seg selv når de aldri har lært hvordan det gjøres?

Skrevet

Ok jeg gir meg, staten skal ta ansvar for å oppdra voksne mennsker.

......enkelte er rett og slett lost cases.

Skrevet

Klarer du ikke være saklig?

Hvem mener du skal ta ansvaret for mennesker som har falt utenfor hele livet og ikke innehar ferdighetene som skal til for å klare å styre foreksempel økonomi? Skal disse stakkarne sulte på gata fordi de ble født inni dysfyunksjonelle familier foreksempel?

Skrevet

Jeg ga meg visst ikke. Disse ferdighetene er en del av et ansvarsfullt voksent mennesket repetoar, Hvis ikke er de pr definisjon tilbakestående og da er det greit med sosialhjelp.

Skrevet

Pisspreik!

Vennligst dokumenter dine latterlige definisjoner, eller konkretiser at dette er dine høyst personlige meninger tuftet på alt annet enn kunnskap.

Skrevet

Det er ikke gjeld som gjør at man blir sosialklient, i alle fall ikke over tid. Det er mangel på inntekt i form av lønna arbeid eller trygd. Ingen kreditor kan trekke deg lenger i lønn, enn hva sosialkontorets satser er.

Sosialen, sosialkontoret, sosialtjenesten er fremdeles ord som blir brukt, fordi om det nå heter nav. NAV kommunale tjenester erliksom litt tyngre å si enn sossen.

Særlig med flere barn går livsoppholdssatsen opp, og det er mange familier som ikke tjener tilsvarende fordi om de er i job, og aldri kunne tenke seg å gå på sosialen.

Skrevet

Folk som blir så sinte over en debatt om sosialklienter må føle seg truffet og ha noe å skamme seg over. Det var da voldsomt.

Skrevet

Hvem er sint? Du må ikke tolke utropstegn som sinne. Det viser bare at du er elendig på teksttolking og bør avstå fra det.

I tillegg kom med du med enda flere usannheter, nemlig påstanden om at enhver som måtte bli provosert av det uvitende abbbelet ditt nødvendigvis må føle seg truffet å ha noe å skamme seg over. Du er åpenbart ute av stand til å formulere noe saklig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...