Gå til innhold

sende bekymringsmelding til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi bor i blokk og der er det veldig lytt, badene står vegg i vegg, noe som gjør at man hører endel fra naboen.

ved 2-3 anledninger har jeg overhørt kveldsstellet hos naboen, de har en gutt på 3-4år. Å de gangene jeg har hørt er det mye kjefting, roping og skriking. Vil nesten gå så langt å kalle det verbalt missbruk av gutten. Moren bruker sterke kraftsalver av ord, og bruker ord som jævlig, forbandet o.l.

Her om kvelden hørte jeg det igjen, hørte ett smell og så at ungen begynte å skrike (hørtes ikke ut som trøtt trasskriking, mer som vondtskriking). Å så hørte jeg moren banne, å rope "ja, hvordan hadde du forventet at jeg skulle reagere, når du oppfører deg på denne måten?" "nå er jeg jævlig lei av den oppførselen din, og sånt skjer når du oppfører deg på sånn".

Moren var veldig sint, og slo med skapdørene osv.

Synes dette var helt forferdelig å stå og høre på, men fikk meg ikke til å gå over for å spørre hva som skjedde.

Vet at de har vært i kontakt med barnevern og familierådgiving tidligerer, så tenkte på å ringe barnevernet med en bekymringsmelding. Men er litt usikker på hvordan dette fungerer, og om det er nok å ha hørt ting igjennom veggen? Har jo ikke vært vitne til noe konkret?

De har to unger, han eldste går på skolen, å vær gang jeg har sett han virker han veldig kontaktsøkende, akkurat som han vil fortelle oss noe, men ikke tørr å si noe. 3-4åringen er aldri ute, aldri på lekeplassen e.l. Når jeg ser dem går til bilen, går alltid ungene for seg selv, holder aldri i hånden eller går vedsiden av foreldrene, å det er veldig lite snakk imellom dem, mer som en isfront.

Hva bør jeg gjøre, er veldig usikker på om ungene deres har det godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, dette synes jeg blir søkt.....

Melde noen til barnevernet fordi du ved 2-3 anledninger har hørt mor kjefte på barna???

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt matt av alle som vl melde til barnevernet for småtterier. Er det en konkurranse på gang eller?

Bruk nå litt sunn fornuft så klarer du kanskje å sile hva som er omsorgssvikt og hva som er trass og en vanlig krangel.

Skrevet

Du er bekymret. Send en bekjymringsmelding. Det kan fort bare blir verre. Si sannheten, bare at dette hører du gjennom veggen, at du ikke har sett noe. La barnevernet finne ut om det er noe der. Når du har gjort det, har du gjort det du kan. Du kan selvfølgelig prøve å snakke med eldstegutten, men det er ikke sikkert du får noe ut av han.

Skrevet

jeg kjefter også på barna mine noen ganger, men denne kjeftingen var en god del verre enn vanlig kjefting. Hørtes ut som hun slo barnet. og jeg synes ihvertfall ikke at de ordene og den kjeftingen var passelig uansett hva han hadde gjort.

De har som sagt vært i kontakt med barnevernet tidligere, for å mestre oppragelsen. Moren har også vært innad i rusmiljøet og har endel psykiske problemer.

Skrevet

Det der høres ikke bra ut,synes jeg.Min mening er at du kan ringe inn en bekymring til barnevernet og fortelle hva du har hørt.

Skrevet

Jeg har vært denne moren.

Hun trenger hjelp!

Barnet/barna hennes trenger hjelp.

Det du hørte gjennom veggen KAN ha blitt missforstått, men hva hvis din tolkning er helt korrekt?

Jeg ville tatt kontakt med barnevernet.

Antagelig ville jeg også ha kontaktet naboen direkte, men det er forståelig at ikke mange vil utføre akkurat den versjonen.

Skrevet

Er du bekymret, så si fra! Det er ingen ting som er bedre enn at bekymringene dine skulle vise seg å være grunnløse...

Skrevet

Hva er det med dere? "småtteri"? Om det er slik HI forklarer det er det helt tydelig at det er noe fælt som foregår i denne leiligheten og du er forpliktet til å gjøre noe med det! Er dere klar over hva dette gjør med et barn? Stakkars barn!!! Hvordan kan man la være???

Skrevet

Jeg synes absolutt du skal kontakte barnevernet. Vær ærlig og si at du er usikker på om dette er tilstrekkelig til å være en "sak", men fortell hva du har opplevd. Så får de vurdere om det er noe å gå videre med.

Jeg blir sjokkert av de over her som skriver at dette er en filleting. Det er forferdelig at noen kan ignorere barns problemer på den måten. Det verste man kan gjøre er å lukke øynene og lage dumme unnskyldninger som feks "alle kjefter på barna sine innimellom".

Skrevet

JA. Dette kunne godt vært min mor gjennom oppveksten (minimalt med fysisk mishandling) og 2 av 3 søsken har psykikske problmer nå i voksen alder pga av dette. Vi ønsket så mange ganger at noen kunne hjulpet oss. Mange så det som skjedde men ingen gjorde noe. Siden vi ikke ble "banket opp" på daglig basis trodde vel de vi hadde det greit.

Skrevet

Anbefaler at du tar kontakt med barnevernet. Stakkars barn.

Gjør det Hi, og ikke tenkt på dem som sier at det er småtteri. Det er bedre å være før en var (husker ikke om ordtaket skrives slik).

Skrevet

Har vi lært ingenting av de sakene som har kommet opp i media i det siste???

Bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Hvis det ikke er noe så finner barnevernet ut av det også. Hvis det virkelig er grunn til bekymring, så kan denne ene meldinga utgjøre hele livet til barna det gjelder.

Skrevet

For Guds skyld, JA, send bekymringsmelding!!!

Problemet til barnevernet er ikke at for mange melder i fra, men at for FÅ gjør det! Mange barn i dette landet lider fordi voksne er for feige til å si ifra. Bedre at det blir sjekket tusen ganger for mye, enn en gang for lite!

Tingene du nevner i innlegget ditt er ikke småtterier som feil merke på regndressen eller for tynn lue. Foreldre som banner og skriker til unga sine mangler åpenbart et eller annet, og jeg synes det virker helt ille at det ikke er noen god kontakt mellom barn og foreldre, men heller en isfront som du sier.

Vær så snill og meld i fra!

Skrevet

Du er bekymret HI, da skal du absolutt sende en bekymringsmelding.. Det er ikke din jobb å vurdere om det er reell grunn til bekymring eller ei, det er barnevernets jobb.. Og til dere som kaller dette "småtterier" - om bare flere kunne involvert seg og meldt bekymring til barnevernet kunne mange barnemisbrukssaker vært unngått.. Tenk på Christoffer saken.. Alt for ofte har folk visst om forholdene men valgt å ikke "blande seg".. Det er ikke småtterier når mor skriker og kjefter på barna jevnlig - små barn skal ikke snakkes til på den måten uansett hva de har gjort eller uansett hvor sliten mor er.. En engangshendelse er en ting, men når det gjentar seg kan det være forhold i hjemmet som ikke er bra for barn...

Skrevet

Sjelden min 5 åring holder meg i hånda ut til bilen, han løper gjerne føre.

Grunn til bekymring?

Skrevet

Se det i sammenheng med resten da ditt nek. Faen, jeg blir så irritert på dere som plukker ut EN ting og tror det er grunnen til at man er bekymret. SKJERP DEG.

Skrevet

Hvis du er bekymret synes jeg du skal melde.

Det blir videre opp til barnevernet og avgjøre om de må sette inn noen tiltak for å hjelpe familien... eller om saken skal legges bort.

Jeg synes det er oppriktig flott at voksne folk melder i fra når de er bekymret. Kanskje denne familien trengr hjelp, kanskje ikke...

Lykke til!

Skrevet

Hvis du er bekymret, sier du fra, men er helt ærlig på at dette er noe du har hørt gjennom veggene.

Jeg vet at moren min lot være å sende en lignende bekymring. Der viste det seg etter hvert at foreldrene hadde store rusproblemer, barna ble mishandlet fysisk og psykisk, og de måtte klare seg helt selv fra de var bittesmå. Jeg vet også at barna der i voksen alder har sagt at de skulle ønske noen turde si fra.

Jeg har selv meldt en bekymring til barnevernet pga utsagn fra et barn om mishandling i hjemmet, at de var alene om kvelden etc. Jeg hadde aldri truffet moren, men opplysningen jeg gav, gjorde at mor innrømmet hvordan forholdene var og at familien fikk den hjelpen de trengte.

Skrevet

Dette her syns jeg hørtes alvorligere ut enn de andre tingene som er diskutert tidligere. Det du har hørt gjennom veggen har du faktisk hørt, med mindre du av og til lider av hallusinasjoner ;-/

Skrevet

Meld i fra!! Vi må være årvkne og melde i fra hvis vi er bekymret for barn. De er tross alt uskyldige barn!! Bare det at han aldri er ute og leker.. Huffameg!:(

Skrevet

Meld fra! Fikk helt vondt i magen jeg...stakkars små forsvarsløse barn!

Skrevet

Barnevernet finner vel ut om det er grunnløse bekymringer eller om de bør sette inn tiltak. Den mora høres stressa ut og kan f eks få tilbud om avlastningsfamilie til barnet sitt. Mulig hun da får til å takle hverdagene bedre. Syns du skal melde fra.

Skrevet

Meld fra en gang for mye enn en gang for lite! Barnevernet er jo der for å hjelpe og ikke for å ta bort ungene, med mindre det er det eneste valget de har. Kanskje mammaen bare trenger litt veiledning, evt annen hjelp. Tenk hvor mange unge som blir mishandlet hjemme, og ingen gidd gjøre noe med det!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...