Gå til innhold

Hva tenker dere om å få Desemberbaby?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er gravide med termin 8.desember.

Kjenner jeg gruer meg litt til om barnet er skoleklart, viol føle seg utenfor siden barnet fyller året sist osv.

 

Huff... dumt å tenke slik når man vil ha barn, men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Jeg er selv født 27 des. og synes det er greit nok. Det har både fordeler og ulemper. Jeg hata alltid at jeg ikke kunne ønske meg svømmeføtter og slikt, det er jo masse man ønsker seg til bursdag resten av året som det ikke passer seg å kjøpe i desember!! Ellers så har bursdagen min alltid vært feiret med hele familien som et juleselskap, og det er jo koslig da! :)

Det med skole og slikt var aldri et problem for meg, har alltid vært veslevoksen.Og om man synes at barnet ikke virker klart for å begynne på skolen, eller er liten for alderen, så er det faktisk et alternativ å begynne "1 år" senere! Da vil man jo alltid være den eldste i klassen. :)

Jeg trøster meg med at lille bønna i magen min er ferdig ruget 3 des. og det blir i det minste ikke altfor tett opptil jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt på dette. Det er større forskjell nå en før, da barna var 7 når de begynte på skolen. Jeg er lærer, og mener man i mange tilfeller kan se forskjell på de som er født sent og tidlig på året i de første skoleårene. I hvertfall når det gjelder gutter. Men andre faktorer kan jo spille inn så klart.

Så lenge barnet får mye støtte hjemmefra så går det nok greit. Og det jevner seg ut med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har egentlig aldri tenkt på at ett barn ligger etter selv om det er født i desember. Jeg sjønner jo hva dere mener, med tanke på at det kan være nesten ett år forskjell mellom noen av klassekameratene. Men hjelpes meg... Jeg er selv født desember og kunne både lese og skrive før jeg begynnte på skolen! Noe ikke alle di andre i klassen kunne, selv om di nesten var ett år eldre enn meg!

kanskje kjedelig å fylle så sent hvert år... den siste så blir like gammel som di andre... jada...helt til du passerer 20-tallet, så er det plutselig ganske så kjekt å være født i desember. Alle blir jo så gammle så skrekkelig fort :P selvfølgelig satt litt på spissen ;)

 

Alle mnder har sine fordeler og ulemper synes nå jeg :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Vil bare fortelle dere at det ikke lenger er "bare å starte ett år senere" på skolen lenger. Man skal ha veldig serke grunner for å få det gjennom og da av typen at barnet ikke føler utviklingen etc,,,,

 

Har selv en sønn som er født 26 des, og har termin igjen 19 desember nå i år, og så lenge de følger normal utviklingen så får de ikke startet senere på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt endel på dette, spesielt siden jeg er født sent i desember selv, og har sagt at det skal aldri jeg gjøre mot mine barn....men nå er det sånn at ikke alt kan styres dit man selv vil, heldigvis :) Når det gjelder å være skoleklar så tenker jeg at dette avhenger mer av evner og personlighet enn av alder. Jobber i barnehage, og det kan være barn født i januar som overhodet ikke er hverken interssert eller klarer skoleforberedende oppgaver før sommeren. Men desemberbarn kan være like flinke og flinkere enn de som er født året før. Det jeg tenker som negativt er at man fyller viktige år sist, feks 18 (kommer sist inn på byen, får sist lappen osv), men dette vil jo etterhvert bli positivt når man tipper over 30, hehe.

Nei, jeg tenker at det er så store ulikheter på barn at alder ikke nødvendigvis er en avgjørende faktor, vi ønsker den lille desemberspira vår velkommen uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ønsket i utgangspunktet ikke desemberbaby, men etter å ha prøvd i 10 mnd var det ikke aktuelt å hoppe over en mnd! Det vi har tenkt på er at begge anledninger for gaver (jul+bursdag) kommer veldig tett! Det blir liksom ett år til neste gang man skal få gaver... Viktig å gjøre andre oppmerksomme på at en felles gave til bursdag og jul ikke er artig! Mamma har bursdag i slutten av november og til og med da opplevde hun å få samlegaver som barn!

 

Har et barn født i juni fra tidligere, så jeg er spent på hvordan det blir å ha spedbarn på vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kunne man jo ønske at fødselen ble en uke for sent så det ble ett januar barn.

Men man kan ikke velge alt her i livet(heldigvis).

jeg er kjempeglad uansett.

Det gjelder å tenke positivt å ikke ta sorgene på forskudd.

Et barn blir like rask og flink som alle andre så lenge foreldrene er positive og gir barnet den støtten det trenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kunne man jo ønske at fødselen ble en uke for sent så det ble ett januar barn.

Men man kan ikke velge alt her i livet(heldigvis).

jeg er kjempeglad uansett.

Det gjelder å tenke positivt å ikke ta sorgene på forskudd.

Et barn blir like rask og flink som alle andre så lenge foreldrene er positive og gir barnet den støtten det trenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Sist gang hadde jeg termin i desember, men fødte ikke før 14. januar. Fikk utrolig mange kommentarer på hvor dårlig planlagt det var. Så nå sitter jeg og ler av meg selv. Gravid IGJEN. Nok en gang PLANLAGT. Termin 20.12. Kan jo bli januarbaby. Sist gang ble jeg satt i gang på overtid. Var ikke antydning til moden en gang. Så mulig det blir overtid denne gangen og!

 

Synes det er veldig dumt med tanke på skolestart, men barn er så forskjellige. Trenger ikke være når på året som avgjør om det blir vanskelig med skolestart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, får dårlig samvittighet av at jeg lar årstiden terminen treffer på hemme gleden over å oppdage graviditeten, men det gjør jeg altså. Fant det ut i går morrest å smilte da jeg så testpinnen vise positivt, men etter det har ikke jeg vært veldig positiv :o/

 

Sønnen min på snart to år ble født i starten på Juli og hele svangerskapet var en stor lykke og helt fantastisk fra start til slutt(enda han ikke var planlagt). Jo større jeg ble jo mindre klær trengte jeg å ha på og etter en høst og vinter der jeg ikke følte meg veldig fin følte jeg meg vakker når det nærmet seg sommer og jeg struttet rundt med stor mage i sommer kjoler. Når vi kom hjem fra sykehuset var det bare rett i dypvogn m bare liten body å helseteppe. Jeg syntes det bare var helt perfekt å få på sommer'n!

 

Blir trist og skuffet over meg selv for at jeg vektlegger sånne ting, men ønsker jo at denne baby'n også skal oppleve den god-følelsen som jeg å sønnen min vasset i! og er redd den ikke kommer...?huff, nei dette ble veldig annerledes enn hva jeg hadde forutsett.

 

 

Håper håper håper det er noen tidligere vinter-mammaer som har gode opplevelser rundt det med å få baby på denne årstiden, eller om det er andre 2gangs-mødre som kjenner seg igjen ifht å ikke bli like ekstatisk over 2graviditet som første..... Skjønner ikke hva som går av meg. Dette var jo ønsket og planlagt, vi bare trodde det kom til å ta mye lengre tid. Hadde aldrig trodd jeg skulle få termin i slutten av desember.

 

Sånn, nå skal jeg bruke dagen på å psyke meg opp å prøve å finne hyggelige ting med å få på denne tiden også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker: FOR en julepressang å få! Er på en måte enig i at det kanskje ikke er så gøy for barnet (de første 18 åra hvertfall), men men, det er en gave uansett. Vi tar gledelig i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd lenge for å fått denne ungen, og når det endelig fikk det til, så ble det ikke så farlig at det ble i desember. Ungen blir kanskje ikke så fornøyd, men han skal da få vite at det er ikke bare bare å få barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tips angående det med gaver: Jeg og min bror er begge født midt på vinteren, og våre foreldre innførte noe vi kalte "sommergave". Disse ble høytidelig overrakt første dag i skoleferien, og var ting som vi ellers trengte til sommertiden, som svømmeføtter, sommerklær, bademadrasser osv.

 

Like greit å la barna ønske seg noe i gave som å bare kjøpe det, liksom. Sommersaker må man jo ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også en sønn på 2 år, han er født i januar. Personlig så syntes jeg det var veldig fint å få han på vinteren. Synes det var greit å være gravid å ha det kaldt rundt seg når man selv var en varmovn, og har så mange gode minner fra vi var på trilletur, han godt innpakket i både ullklær og voksipose, snø, sol og kakao. og når sommeren kom var han såpass stor at han kunne være med på ferie og kose seg på stranden.

 

Tror det er fordeler og ulemper med alt, men synes heller du skal se på deg selv som heldig som får et sommer og et vinterbarn! :))

 

Ekstatisk er ikke jeg heller, nå er jeg i uke 10 og på dette tidspunktet med nr en tittet jeg på babyklær og så bare sååå frem til det som skulle skje.

 

Nå er jeg mer skeptisk, men tror mye av grunnen er at det ikke har gått helt opp for meg, har en følelse av at ikke alt er som det skal. Får vel bare vente å smøre meg med tolmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt så mye for å bli gravid, at tidspunkt for termin er helt uvesentlig. Har et barn fra før som er født i januar, og syntes det var upraktisk pga vinter og mye snø, ikke mulig å amme når man var ute på tur etc. Sverga på at jeg skulle ha sommerbarn neste gang.. :-)

Men nå spiller det som sagt overhode ingen rolle, er overlykkelig over å være gravid i det hele tatt. Har forresten termin i slutten av des og kan godt føde i januar, men det er hipp som happ for meg sålenge alt går bra og barnet er friskt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enige med mange her;)

Det er det samme for oss når lille Spire kommer i Året;) Hoved saken at den kommer hjem til oss;)

Vil Elske den uansett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd i 4 år å bli gravide... Når det så viste seg at prøverørsforsøket kunne resultere i desemberbarn, var dette en bagatell.

 

Er selv født 29.des, har aldri hatt noen problemer med dette!

Kjekkeste uken i året, alle er stort sett hjemme, har fri fra skole, og kan komme i bursdager o.l.

Når det gjelder skole, får vi vel være såpass ærlige å si, de første årene er det mest lek allikevel...

 

Julaften håper jeg å unngå, men vi tar det vi får med åpne armer...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 27.desember, og jeg gleder meg til å få en desemberbaby :-D Det blir spennende, min søster er født 25.desember, men det har aldri plaget henne :) Vil tro at det ikke kommer til å plage min knott heller, alle kan jo ikke være januarbabyer. Selv om folk gjerne ofte vil planlegge det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært inne på den tanken, har termin 27. desember og hadde egentlig håpet at jeg skulle bli gravid en måned senere. Babyen får to søskenbarn som blir født tidligere i 2011, og er litt redd for at han eller hun vil bli hengende etter i forhold til de (barn er jo veldig bevisste på hvem som er gamlest, hvem som skal bestemme osv.). Så må innrømme at jeg tenker litt på det, selv om det i det store og hele er helt uvesentlig!

Men nå er det nå en gang sånn at det er vanskelig å styre når man blir gravid, og babyen kommer ca. akkurat når den har bestemt seg for det. Så gleder meg uansett.

Fint å lese de svar som har fokus på det positive med det. Jeg stemmer for å innføre sommergave og tenke på hvordan vi kan kose oss hele sommeren med baby som ligger ute og trener på å rulle, komme seg framover, og krabbe:) Så slipper vi å bruke hele sommeren på å løpe etter en liten som skal utforske alt, men heller ligge og kose med baby:)

Så får de lære å gå innendørs med bare bein for gulle god ankelstabilitet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første mannen min sa når jeg fortale han at "vi" var gravide, og at treminen mest sannsynlig er i desember var; "Dette kunne vi ha planlagt litt bedre da! Stakkars unge!" :op Terminen er også 31.desember av alle ting. Men jeg regner med at han/hun får det bra likevel. Har allerede en niese med bursdag sent i desember, så jeg tror det går bra.

 

Bekymringer ang. skole osv. får vi heller ta senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er overlykkelige!! Tenker at dette blir verdens beste julegave:) Men så har vi prøvd i snart 5 år. Og har flere negative ivf bak oss, før det nå endelig klaffet på siste forsøk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle vordende desembermammaer! :-) venter selv baby i desember. Termin 23 des. Fra før har jeg verdens herligste gutt på 1 1/2 år, med et humør man skal lete lenge etter for å finne maken :-) men gull gutten har cerebral parese og det er mange tanker som settes i sving når jeg tenker på skolestart om noen år. For jeg vet at desverre kan jeg ikke forvente det samme av han som sine jevnaldrede. Det er så mye jeg er redd for, vil jo så gjerne at gutten min skal ha det bra.

 

Synes ikke at vi burde bekymre oss så veldig mye for at vi venter barn i desember jeg. Gled dere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei:)

Jeg venter mitt 3.barn 20 desember. Like opp mot jul:) Har alltid tenkt at DET ville jeg aldri ha...et julebarn. MEN nå er jeg bare GLAD. Slike ting er vi gjerne ikke herre over. Jeg hadde en litt sen sa 28.des i fjor, med termin i august...så når jeg ble gravid igjen så fort, kan jeg ikke annet enn å glede meg (uansett termindato) . Jeg har et vinterbarn fra før. Henne fikk jeg i februar, og syntes det var helt perfekt. Fordelen er at de har vokst litt frem mot sommeren. Jeg husker vi gikk lange trilleturer og koste oss:) Var kommet i litt bedre form, og rutinene var litt mer innebygd...dermed ble det mer tid til kos:) Jeg er sikker på at det blir bra for deg òg:) Følelsene er jo også gjerne litt opp og ned nå mens hormonene raser rundt. Helt vanlig å føle seg litt deppa.

 

Varm klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv født i januar, og dermed fikk jeg også mye samlegaver. Men mine foreldre har bare januarbarn, så dermed ble vi opplært til at det vare bedre å få en skikkelig gave enn flere små tullegaver... Jeg oppfordret til og med mine venninner i tenårene til å gå sammen om å gi både jule og bursdagsgaver.. Da fikk jeg flotte ting jeg kunne bruke lenge, og ikke masse smått å rote bort.

Å i den senere tid har jeg kommet frem til at alt jeg glemmer å ønske meg til jul, kan jeg ønske meg til bursdagen. Så dermed kan mitt lille nurk ønske seg alt det som ble glemt eller ikke kom til bursdagen, til jul i stede;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...