Anonym bruker Skrevet 5. april 2011 #1 Skrevet 5. april 2011 Synes dere det er greit at dere får jobbtlf etter arbeidstid og i helgene? Hva jobber dere med?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2011 #2 Skrevet 5. april 2011 Har inntrykk av at det i private bedrifter er vanlig med henvendelser når og hvor som helst, særlig hvis man er en sjef. Men hvis man har en kontorjobb i kommunen derimot, får man nok aldri henvendelser på fritida.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2011 #3 Skrevet 5. april 2011 Jeg jobber i staten og få aldri telefon på fritida, heldigvis. Mannen min er ingeniør med jobb innen olje og får telefoner hele tida, det er veldig irriterende. En gang ringte de fra Tyrkia kl 01:30 - da holdt jeg på å klikke.... Ikke kan han slå av mobilen heller, sukk..
Anonym bruker Skrevet 5. april 2011 #4 Skrevet 5. april 2011 Tja. Lederne i kommunen slipper nok heller ikke unna det.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2011 #5 Skrevet 5. april 2011 Med IT-jobb i det private hvor millionene fort fyker om systemene stopper opp blir det en del telefoner utenom arbeidstid på meg i hvert fall. Synes ikke det er noe problem egentlig.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #6 Skrevet 6. april 2011 Jeg er lærer, og misliker sterkt henvendelser på fritiden. Hvis jeg får sms fra foreldre med spørsmål om leksa eller noe annet mindre viktig, svarer jeg ikke. De fleste tar hintet da.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #7 Skrevet 6. april 2011 Da jeg var ped. leder og styrer så fikk jeg noen telefoner på fritida. Noen av dem var greie, men de fleste var unødvendige og litt irriterende. De fleste burde skjønne av seg selv at man ikke ringer en barnehageansatt kl. 8 en søndag morgen for å be henne komme og låse opp barnehagen fordi man trenger regntøyet til ungen eller kl. 23.30 og lurer på om barnet kan komme i barnehagen dagen etter når det kaster opp nå. Sånne telefoner tenker jeg, for meg selv, at er et utslag av to ting. Det ene er en egosentrisitet som gjør at noen kun har fokuset på hva de trenger, og at det derfor ikke demrer for dem at andre ikke lever for å oppfylle deres ønsker og behov. Det andre er et utslag av informasjonssamfunnet. Vi forventer svar på ting NÅ! Om ikke man får svar "umiddelbart" på en mail eller sms, eller om folk ikke tar telefonen så eier man ikke tålmodighet til å vente til dagen etter.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Jeg er kokk i bhg og drifter alt innen kjøkkenet og får noen telefoner og sms på fritiden min fra både de andre i bhg og leverandører. Stort sett helt greit. Mannen jobber innen It og får telefoner stadig vekk til alle døgnets tider. Ikke alltid like gøy i ferierne.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #9 Skrevet 6. april 2011 Jeg jobber som bedriftskonsulent og får innimellom jobbhenvendelser utenom arbeidstid. Hvis det passer svarer jeg og er jeg opptatt så er jeg opptatt. Jeg synes det er helt greit, det er en del av jobben min og det gjør meg ingenting. Hender også det er noen oppgaver som må løses umiddelbart, men det er ikke så ofte og jeg har ikke noe problem med det. Jobben er jo også fleksibel "den andre veien". Jeg fører timer, men har ikke noe helt bestemt tidspunkt å møte opp på, så siden jeg leverer i bhg er jeg ofte ikke på jobb før ni. Hvis det er noe spesielt en dag (jeg må hente i bhg, kontroll på sykehuset - jeg er gravid, legetime, foreldresamtale i bhg etc) kan jeg jo også dra tidligere. Så lenge det går begge veier synes jeg det er greit. Jobben er ikke firkanta og det er ikke jeg heller.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #10 Skrevet 6. april 2011 Dere som ikke synes det er greit med jobbhenvendelser utenom arbeidstid: Regner med at dere aldri tar private telefonsamtaler i arbeidstida heller da???
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #11 Skrevet 6. april 2011 Jeg jobber i staten og får stadig sms, telefoner og e-poster til alle døgnets tider. Jeg jobber med forskning og har jo sånn sett ikke faste arbeidstider så har ikke så mye jeg skulle ha sagt på det, men jeg skulle innimellom ønske at jeg hadde en jobb hvor jeg fikk være i fred i ferier i det minste.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #12 Skrevet 6. april 2011 Jeg har telefon betalt av jobben og da forventes det at jeg er tilgjengelig også utenom arbeidstid.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #13 Skrevet 6. april 2011 Og det skulle henge sammen fordi...? Uansett så har vel ikke kunder, foreldre og samarbeidspartnere oversikt over hvem som ikke ringer privat i arbeidstida og hvem som gjør det. Tror du det utleveres en ukentlig liste som sier: "denne uken har Hansen, Larsen, Ås og Bang ikke ringt noen private telefoner, så om serveren har kræsja eller dressen henger igjen i barnehagen så må dere ringe Hauk, for hun har ringt nav, Olsen for han har ringt banken, og Tune for hun har ringt SFO." Så jeg ser fortsatt ikke sammenhengen...
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #14 Skrevet 6. april 2011 Dette har ingenting med om man jobber i privat el offentlig sektor, men hvilken type stilling man har. For de fleste lederstillinger gjelder at man skal kunne kontaktes også på fritida, ofte også i IT-stillinger (i så fall avtalt på forhånd). Disse stillingene lønnes også så høyt at dette regnes for å være kompensert for i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #16 Skrevet 6. april 2011 Som regel når jeg f¨år mailer etc utenfor arbeidstid, er det en ivrig ansatt eller sjef som ikke forventer noe svar før neste dag, men som bare sitter og jobber sent og får ting ut :-) Men ellers er jeg veldig fleksibel, blir det mye fritidsarbeid, tar jeg heller kortere dager på jobb, det går opp i opp.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #17 Skrevet 6. april 2011 Så la meg hjelpe deg da! Det er ikke kunder, foreldre, samarbeidspartnere osv som skal ta stilling til hvem de kan ringe og hvem de ikke kan ringe. Det er det jo ingen som kan styre. Du kan bare styre dine egne handliger vet du. Og om du ikke vil ta telefonen fordi det er en jobbhenvendelse på fritida er det jo du som bestemmer! Så poenget er da: Hvis du ikke vil ta imot jobbhenvendelser på fritida, så bør du ha såpass moralsk ryggrad at du ikke ringer private telefonsamtaler mens du er på jobben. Det er ikke noe som varierer fra uke til uke etter ditt eget forgodtbefinnende. Det er et prinsipp som du selv må stå for.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #18 Skrevet 6. april 2011 Jeg er student. Mannen min jobber fullt og er i tillegg hovedtillitsvalgt i en stor bedrift. Synes telefonen hans ringer konstant...! Han har fått forbud av meg om å ta den under middag og leggetid. Så akutt er det ikke at noen dør fordi han er utilgjengelig et par timer. "Å herregud, jeg fikk ikke rettighetene mine til ammefri, nå dør jeg!"
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #19 Skrevet 6. april 2011 Kan heldigvis ikke komme inn på jobbmailen eller intranettet hjemmefra, og har heller ingen interesse av det. Har jeg fri, så har jeg fri (i motsatt fall skulle jeg hatt ekstrabetalt for det).
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #20 Skrevet 6. april 2011 Hvis dere ikke vil være tilgjengelig for telefoner utenom arbeidstid må dere slå av telefonen når dere har fri. Vi andre kan ikke vite når dere er på jobb og bruker derfor de oppgitte telefonene når det passer for oss. Fr mange yrker er det også en del av jobben å svare på telefoner mer eller mindre når som helst. Det kan være irriterende, men det er ikke den som ringer sitt problem.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #21 Skrevet 6. april 2011 Det hjelper med vanlig skikk og bruk i de fleste tilfeller. Ringer man en mobiltlf istedenfor fasttlf på jobb etter kl 17, må man i de fleste tilfeller forstå at man da henvender seg til denne personen på fritida.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #22 Skrevet 6. april 2011 Samme hvor overbærende og nedlatende du er, så ser jeg fortsatt ikke sammenhengen. Enkelte etater kan bare nås pr. telefon innen det som er normal arbeidstid. Om en av de ansatte jeg har personalansvaret for trenger å ringe nav, sykehuset, skatteteaten eller skolekontoret så handler ikke det om mangel på moralsk ryggrad eller gir meg eller andre grunn til å pålegge dem å ta med seg jobb hjem i form av å svare på telefoner på fritiden. Om det er noe som bråhaster så for våre "brukere", så er det sjefen min igjen sitt ansvar å ta imot de samtalene. Hun får også kompensert for dette i form av høyere lønn og fri telefon. Om du har vært ansatt på steder hvor det å ta nødvendige private samtaler var moralsk forkastelig, så har du enten hatt en utrolig sær sjef eller jobbet på et sted der slike goder har blitt grovt utnyttet tidligere.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #23 Skrevet 6. april 2011 Så fordi det finnes slike som deg, 12.42, ( skroll opp igjen og les den biten om egosentrisitet i et svar, er du grei.) så skal folk slå av sine private mobiler? Snakk om sprøyt! Oppdragelse og folkeskikk er nesten enda mer viktig å ha nå i disse tider hvor man er tilgjengelig hele tiden. Det fordrer derfor at folk har litt vett og ser på klokka før de ringer noen, tenker gjennom om dette kan vente til neste arbeidsdag osv. At noen eier en mobiltelefon og har en jobb gjør dem ikke til fritt vilt for folk som har dårlig impulskontroll.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #24 Skrevet 6. april 2011 Hvis du foretrekker å bruke din private telefon på jobben må du regne med telefoner. Hvordan skal jeg vite når du jobber den dagen, om du er syk eller har ferie? Tar du med deg jobb telefonen hjem må du regne med at den ringer. Hvis du vil skille på det må du ha et telefonnummer privat, som du ikke oppgir til jobbkontakter og et annet nummer på jobben. Å søke opp noensprivate telefonnummer og ringe utenom arbeidstid, det blir noe annet, men nummer som oppgis som jobbnummer må man forvente at folk bruker. Søsteren min er for eksempel lærer. Hun starter på jobb 08.30 4 dager i uka og ca 11.00 en dag i uka. Hun går hjem i tretiden de fleste dager, litt tidligere innimellom, men jobber noe om kvelden og i helgene. Når skal det være greit å ringe henne tenker du og hvordan skal foreldre ol vite om hun jobber eller ser film en torsdags kveld?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2011 #25 Skrevet 6. april 2011 Til deg som er lærer lenger opp her... Når anser du tiden din for å være fritid og når anser du tiden din for å være jobb? Har foreldrene en helt tydelig telefontid de kan nå deg på? Hva er grensen for en viktig/ikke viktig SMS, og hvem avgjør det? Ser for meg at her er balansegangen mellom profesjonell/uprofesjonell og ikke rettferdig/rettferdig meget vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå