Anonym bruker Skrevet 15. mai 2011 #26 Skrevet 15. mai 2011 For noen er sodd det beste de vet. Jeg syns det er kjempegodt, og ikke hverdagsmat. Og det må være ingefærøl til! Men jeg vet ikke om jeg ville hatt det i bryllup.. Og ja jeg er trønder.. Sør-Trønder riktignok
Edelweis Skrevet 16. mai 2011 #27 Skrevet 16. mai 2011 for meg er sodd festmat, og tilbehøret jeg serverer til er skjenning, en type flattbrød som er søtet oppå. (det er ikke billig, kan jeg love deg) for maten i mitt bryllup (vi skal ha sodd fra Inderøy) kommer det seg på 10 000, vi er 80 stk til bords til middag. så kommer drikke i tillegg da. kanskje er det billig for noen, men jeg mener ikke det er billig mat. i min familie har sodd vært en tradisjon i festlige lag, skulle være bryllupp og konfirmasjoner eller barndåp for den del, og jeg holder på den. =)
Gjest Hercule Poirot Skrevet 16. mai 2011 #28 Skrevet 16. mai 2011 Jeg vil gjerne få komme i bryllupet ditt og spise sodd, FortGjort! Sodd er supergodt. Godt med ærlig mat som man vet hva er. :-) Skjenningen vil jeg svært gjerne få lov til å stå over, men ingefærøl må man ha!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2011 #29 Skrevet 16. mai 2011 hm... om du feks hadde 3 retters til en kuvertpris på 1000 - 1400 kr per person til 80 stykker så kunne du begynt å snakke om at det var dyrt! 10 000 kr på mat til 80 stykker.. det er dødsbillig i mine øyne!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2011 #30 Skrevet 16. mai 2011 Vel, ja, det er forholdsvis rimelig, men det gjør jo ikke akkurat noe, når maten er knallgod og man blir skikkelig mett og fornøyd, vel? Da kan man bruke penger på andre ting, da - i stedet for å blakke seg fullstendig på bryllup.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2011 #31 Skrevet 16. mai 2011 Hahahahaha,skikkelig mettend mat liksom,har spist det og en halvtime etterpå var jeg sulten igjen. Si hva dere vil, men sodd hadde jeg ALDRI ville hatt i mitt bryllup, hadde jeg fått det servert i et bryllup hadde jeg gledet meg til kakene istede, og jeg er mer glad i mat enn i kaker.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2011 #32 Skrevet 18. mai 2011 Hvis du er sulten en halvtime etter og ha spist sodd, så har du ikke spist sodd.....Det er UMULIG og bli sulten så kort tid etter om det er SKIKKELIG sodd... Akkurat DET var et av ankepunkt til at vi IKKE vil ha det i brllupet. Er så mektig (samt at vi gifter oss på varmeste sommeren, og da er sodd for varmt..Dere som er vandt til sodd skjønner hva jeg mener med det), så man blir så mett, så lenge, og da også "tung i kroppen". Men de beste bryllup jeg har vært i, har servert sodd...Middagen er raskt unnagjort, og festen og det sosiale og moroa kan begynne....Det er en grunn til at jeg gruer meg for 3-rettersen vi skal ha...At det blit for lenge ved bordet og at det dermed blir for mange "Påfunn" og ting og tang som drøyer ut tida. VIl gi gjestene er minnerik fest jeg, ikke timer ved et bord hvor det kun er "Lov" og snakke fint om brudeparet, eller man må holde kjeft og HØRE på andre snakke om brudeparet........... Men må si meg enig i at et par av to ikke-trøndere bør kanskje ikke satse på sodd. Av den grunn til at det er veldig "Lokalmat"....På samme måte som smalahovud ikke bør serveres av et par hvor ingen har tilhørighet til vestlandet (kommer vel derifra), og bacalao ikke bør serveres av et par med "dalsbygdinger":o) Dette er meget spesielle matretter som er mer delikatesser lokalt enn nasjonalt.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2011 #33 Skrevet 18. mai 2011 Jo jeg har spist sodd.Jeg blir fort sulten igjen av grøt og,mens andre holder seg mette mange timer på det.Folk er forskjellige,virker ikke som enkelte her forstår det. Skjønner ikke hvorfor dere tar dere så nær av hva andre mener om sodd? Her jeg bor serverer man ikke sodd i et bryllup,
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #34 Skrevet 19. mai 2011 Vet du hva, HI! jeg er sikker på at de som er mest negative her bare har smakt hermetikkboksvarianten av sodd. Og den er jo ikke god! Men skikkelig sodd er knallgodt!
Edelweis Skrevet 19. mai 2011 #35 Skrevet 19. mai 2011 enig 10.36 sodd på hermetikk kan ikke kalles for sodd. det er Inderøy sodd som er ordentlig sodd =)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #36 Skrevet 19. mai 2011 Kun "Dullumsodd" er sodd, alt det andre er suppe:o)
Gjest Hercule Poirot Skrevet 19. mai 2011 #38 Skrevet 19. mai 2011 Det meste av ordentlig trøndersodd er veldig god og flott mat, boksemat er boksemat, kun ekstremt dårlige etterlikninger med fint navn.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #39 Skrevet 20. mai 2011 ;o) NN 13:45 (men antar det var meg du mente. Ikke 1445....)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #40 Skrevet 21. mai 2011 Er det ikke sånn at brudeparet skal få servere det de har lyst til? Har vært i mange bryllup og ulike "Heldager (30,40 og 50 årsdager)" og fått servert alt fra kokt torsk, via sodd til 8 retters.... Visst har jeg likt noe BEDRE enn annet, noe har jeg ikke likt i det hele tatt, men det er da ikke opp til MEG som gjest og kristisere den mat vertsskapet har valgt ut ifra SIN preferanse på SIN dag? Når jeg skal gifte meg, skal jeg servere noe VI blir enige om, som VI liker....At noen kanskje ikke liker det av 100 gjester, tar jeg som en selvfølge, men snacks og nattmat BLIR det, og i krise må de få bestille pizza levert på lokalet....Jeg opplyser heller ikke om meny i innbydelser, eller i egen info-skriv...Og har heller aldri opplevd og bli informert om slikt (uten og spørre selv først) i andres selskap..Er jo en del av festen det, overraskelsen med HVA som bli servert??? SYnes det er smålig og VELDIG egoistisk og kritisere andre for hva de serverer..Ja, rett og slett mangel på god folkeskikk....Skjønner at folk ikke sier det TIL brudepar/bursdagsbarn, om man ikke liker maten, men ingen har lov eller rett til og en gang TENKE at verten har vært gjerrig eller er "rar" bare fordi denne ikke velger og gjøre det som DU hadde villet gjøre det.....HVer sin smak, hver sin prioritering, ER du redd for at favorittretten din ikke blir servert neste gang du er invitert som gjest i større selskap, så hold deg hjemme. Så slipper verten/vertene og få selskap av slike surpompede, bortskjemte snåligner som mener man sitte remd "fasit" for hva ANDRE bør gjøre når de feirer dagen sin...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #41 Skrevet 21. mai 2011 Øøh, javel? Hi stilte et spørsmål, får ikke vi svare hva vi syns om det da?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #42 Skrevet 23. mai 2011 Ja, men blir overrasket over hva folk bryr seg om. Og bli sur, skuffet eller føle at brudepar/vert er gjerrig når de servere det man selv IKKE ville ha servert, trodde det var uvanlig... Jeg mener, man har kanskje 100 gjester, samme hva man serverer så vil NOEN ikke like maten. Det skjønner jeg også, men at noen skal bli skuffet over verten/vertenes matpreferanser er liksom ikke noe jeg hadde forventet. Å se på noe mat som "rart", "smakløst" eller "gjerrig" er for meg helt utenkelig. Man er bedt i et selskap, og tar skikken dit den kommer, koser seg og er fornøyd..Eller,- man lar være og dra om man er i tvil om man har noe positivt og tilføre festen annet enn skuffelse over "feil mat", eller anlegg istedet for liveband osv osv.... Holdninger over forventninger man har som GJEST i et bryllup er like skremmende som holdninger til de som gifter seg her inne..Man skal ha gaver som koster MINST like mys som det bryllupet har kostet/pr.gjest, og gjesten krever mat og drikke for MINST det samme man har kjøpt gave for..Hvor er logikken hen? Hvor er det blitt av folkeskikk????
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #44 Skrevet 24. mai 2011 Folkeskikk er en fin bil, har jeg hørt! Vanlig folkeskikk er i ferd med å gå i glemmeboken, dessverre, det er snart bare vi som er godt over 40 som har erindringer om denslags. Det er veldig mange hyggelige og høflige unge voksne, men jammen er det også mange egofriker ute og går. Det handler om meg selv, meg selv, meg selv, mitt barn, mitt barn.... Kanskje en liten dråpe kan dryppe på min ektefelle/samboer, men ellers er det blitt slik at veldig, veldig mange kun tenker på seg selv og sine aller, aller nærmeste og regelrett driter i fellesskapet. Det samme gjelder jo tydeligvis på et så isolert område som gangbar mat i bryllup. Her er det jo også en annen trend som gjør seg gjeldende, selvsagt: Alt som er norsk og som kan tenkes å ha et lite snev av tradisjon over seg, er bare helt UT!!!! Da er det bare fælt, vondt, stusslig osv.... Men; kommer det enten fra United States of Bløff eller fra London eller Paris, eller det er kanskje også gammeldags nå? Hvor er det status hentes fra nå, forresten? Alt må i alle fall ha utenlandske; franske, engelske eller kanskje spanske navn og ikke ligne på noe som kan være gjenkjennelig. Jeg er så inderlig glad for at jeg ikke har venner eller familie som har mistet så fullstendig bakkekontakten. Jeg er også sjeleglad for å vite at jeg slipper å gå i bryllup der maten er så fin at den må ha fransk navn, og så fin at man ikke aner hva man faktisk spiser. Jada, jeg er sikkert gammeldags og treig i manges øyne, men la meg nå være det da! Det er ikke sånn at alle gidder å følge alle moteskiftninger og forkaste alt som er vårt eget - vi burde heller være stolte av vårt eget, våre egne tradisjoner og ikke tro at alt som kommer utenfra er så inderlig mye bedre!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #45 Skrevet 24. mai 2011 Omg,snakker om å skrive bok. Er noe som heter ytringsfrihet og, men man skal vel kanskje bare være enig med alle andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå