Gå til innhold

Er de helt "på trynet" å ha sodd til middag i bryllup??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha sodd til middag i vårt bryllup, jeg vet mange kommer til å synes dette er veldig lite bryllupsaktig men det får så være.

Vi er veldig glade i sodd og sparer inn på middagen og legger mye mer i festen :)

Skrevet

"alle" liker godt festsodd. Eneste grunn til at VI valgte det bort er at vi frykter det skal bli for varmt...

Det beste med sodd, er at man kan kutte ut forrett, og hopper man over deserten og tar kaffen og kakebord til dessert så sparer man utrolig mye TID ved middagsbordet..når jeg gifter meg ønsker jeg at venner og familie og det sosiale skal stå i fokus, ikke meg og mannen. Jeg får helt "nella" av og tenke på og sitte time ut og time inn, høre på sanger, taler osv osv, før man kan puste ut, skåle med venner, danse og "snike seg unna" med mannen for en kos og et kyss......Og la folk kose seg istedet for å svette timesvis tundt et middagsbord...

Vi endte opp med to retter, forrett som står på plassene når vi ankommer, og middagen blir servert ferdigdandert på et fat. Desserten er bryllupskaka....Bare for å korte ned bortiden maksimalt!

SÅ bare gå for sodd, men her inne tenker man som så at man må få mat for det gaven er verdt, og de som skal gifte seg forventer og få gave verdt det hele bryllupet har kostet/pr gjest (altså totalkos bryllup delt på antall gjester = pris på gaven) Det sier seg selv at man da ber om bråk før invitasjoner er sendt ut :o)

Skrevet

Godt sodd er flott festmat! Så nei, det er ikke på trynet. :-)

Skrevet

I trøndelag er det god tradisjon. Jeg er veldig for å vedlikeholde tradisjoner i bryllup. Dersom dere bor i trøndelag eller har aner herfra synes jeg at det høres ut som en god ide. Dersom dere ikke har det, er jeg ikke like begeistret. Valgene skal bety noe, er min mening i alle fall.

Skrevet

Hadde jeg blitt bedt i et bryllup der det ble servert sodd hadde jeg nok blitt litt skuffet.Her jeg bor er sodd hverdagsmat og ikke noe man serverer i et bryllup.

Men er det vanlig der du bor så er det jo greit.

Skrevet

Sodd?? Fra en sørlendings ståsted så er det helt på trynet.. Men hvis det er spesielle minner eller tradisjoner knyttet til maten (minner/tradisjoner som alle gjestene kjenner til), så går det sikkert greit.. Ser på sodd som hverdagsmat, ikke festmat, men så er jeg jo sørlending da..

Skrevet

Alt kommer an på hvordan bryllup du ønsker og ha =)

Sodd hadde ikke jeg ville hatt i mitt bryllup som middag , men heller kanskje som nattmat.

Har lenge drømt om prinsessebryllup og det skal jeg ha neste år så da skal det ikke spares på noe.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg tenker egentlig bare æsj av sodd. Da hadde jeg blitt fryktelig skuffet faktisk.

Men jeg synes ikke man trenger å ha flott 3-retters, men maten bør være god. Jeg har vært i bryllup der det har vært servert enkel grillmat, tapas og plukkmatbuffe. Det har vært supert, men jeg skal ærlig innrømme at der vi fått fantastisk 3-retters har vært litt ekstra stas;-)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Sodd er nydelig festmat, alle liker det og det er mettende og samtidig noenlunde "enkelt".

Eneste er midt på sommeren og varmt. Da blir det skrekkelig varmt med sodd, jeg kjenner igrunnen svetten piple litt på ryggen og i panna bare ved tanken.

Dere som sier æsj til sodd: Hvorfor det? Sodd er jo festmat! På linje med f.eks. småmat, rømmegrøt og fisk, rømmegrøt og spekemat. Unnskyld at jeg spør, men hva er "galt" med god tradisjonsmat?

Skrevet

Her jeg bor er ikke sodd tradisjonsmat.Hadde heller ikke servert rømmegrøt og spekemat i et bryllup.

På dette forumet er det folk fra hele norge, så jeg skjønner godt alle som ikke syns det passer som bryllups mat.

Skrevet

Lurer du på hva som er galt med Sodd? Det er sikkert ikke noe galt med det, bare ikke særlig godt.

Jeg vet svært få som liker det. Føles som litt grisemat faktisk:-(

Skrevet

Fy! Stygge uttalelser om vanlig og god mat - du har nok aldri vært sulten.

Skrevet

Nå er det et bryllup det er snakk om.

Vanlig og god mat sier du,du kan da ikke bestemme om andre skal syns sodd er godt??? Når man er sulten spiser man alt som er mat, ja men i et bryllup har man gjerne ikke hverdagsmat.

Skrevet

Godt sodd, med "alt" oppi ER festmat, det er ikke hverdagsmat.

Nei, det er ikke min oppgave å bestemme hva folk skal like eller ikke, men å kalle helt vanlig mat av gode råvarer for grisemat - det er å gå for langt!

Jeg spiser helt ærlig mye mer enn gjerne godt sodd i stedet for minimalistiske idiot-retter som ikke smaker noen ting. Mat skal ikke være så innmari fancy, den skal være god og mettende.

Skrevet

Det er DIN mening,andre må få ha sin.

Hi stilte et spørsmål og da må da folk få lov til å si sin mening.

"Mat skal ikke være så innmari fancy,den skal være mettende og god..."

Om folk vil ha fancy mat i sitt bryllup så bestemmer de det selv.Skjønner ikke at du skal ta deg så nær av hva enkelte syns om sodd?

Skrevet

har skjønt at sodd er festmat i trøndelag, men for meg er det ingen tradisjon med sodd... Hadde jeg fått servert sodd i bryllup hadde nok tanken slått meg om at brudeparet kanskje var i gjerrigste laget :P sorry

Skrevet

hvordan kan du si at de er gjerrige om de serverer sodd?? det er ikke billig mat akkurat. jeg var å handlet sodd i går faktisk, for vi skal ha det 17 mai, å vi er 13 personer med stort og smått, betalte over 500 kr for maten.. er det billig middag for 13 personer hvor det er 6 unger? nei, det mener ikke jeg.

blir litt feil å si at noen er gjerrige fordi de serverer mat som kanskje er litt billigere i forhold til en 3 retters gourme middag. og i tillegg vet du at dette er tradisjonsfestmat i trøndelag, så da kan du ikke si at de er gjerrige om du får det servert?

jeg skal ha sodd i bryllupet mitt til neste sommer HI, fordi sodd er det beste jeg vet, har alltid vært festmat for meg, og jeg liker å holde den tradisjonen! så nei, det er ikke helt på trynet.

Skrevet

Jeg skrev at "tanken hadde nok slått meg at brudeparet kanskje var i gjerrigste laget". Det er MIN mening, og bryr meg fint lite om hvor mye folk velger å gjøre ut av bryllupsdagen....

i tillegg må jeg si at hvis du klarer å lage middag til 13 personer for 500kr er du god... høres ut som en ganske rimelig middag... ikke at det er noe galt i det, pleier selv å ha pølse og lompe på 17.mai :P

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Veldig så negativ du er til tradisjonsmat, pytten!

Hvorfor det?

Skrevet

neida, jeg er slettes ikke det altså....

Bare svarte HI på spørsmålet om de er "helt på trynet" ved å servere sodd til bryllupet.... nei, jeg synes ikke det er på trynet, men litt kjipt og hadde gjort mine tanker som jeg hadde holdt for meg selv vel og merke :P

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Så hvis du hadde blitt buden i bryllup f.eks. i Trøndelag og fått servert festsodd med fullt tilbehør, så hadde du tenkt for deg selv at dette var kjipt og grådig av brudeparet?

Liker du sodd, forresten? Eller hva med f.eks. den hallingdalske tradisjonskosten Småmat?

Skrevet

Beklager hvis jeg tråkket noen på tærne, hva tradisjonsmat angår...

heldigvis lever vi i et fritt land og kan ha ulike meninger, hurra

Skrevet

HERREGUD!! Sodd er IKKE tradisjonsmat i hele norge!Hva er tilbehøret til sodd?Flatbrød?

Nei, hadde jeg hatt valget mellom sodd og gryterett hadde jeg valgt gryterett. Jeg syns sodd er kjedelig.Det er min mening.

Skrevet

Haha,vil ikke si at 38 kroner per person er dyrt heller da;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...