Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 NÅ er jeg lei.. I flere uker nå har jeg gått tur HVER dag, i ca en time (rask gange) Jeg har også kuttet all form for godteri, snacks og brus, jeg spiser regelmessig, og mye sunnere mat enn det jeg gjorde, men jeg kan ikke se at det har hjulpet en eneste smule! Jeg har ikke vekt, så får ikke veid meg, men kroppen ser akkurat lik ut som da jeg begynte.. Ikke rart man bare vil gi opp, man vil jo gjerne se (i hvert fall) LITT resultat etter flere uker.. Nå som isen er borte fra skog og vei skal jeg begynne med litt jogging, men ellers er ikke treningssenter noe tema for meg. Jeg har kjøpt et par zumba dvd'r av ei venninne som jeg skal starte med nå, men ellers er det ikke så mye mer trening på meg, men jeg trodde jo at de tiltakene jeg har satt igang skulle sette litt spor.. Noen med tips eller råd til meg? Eller noen som kan hjelpe meg og forstå hvorfor jeg ikke går ned så mye som et gram? Jeg hadde blitt kjempe glad for svar! :-) :-))
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 lit vanskelig å hjelpe deg når jeg ikke vet hva du spiser og mengde. men situps og knebøy hjelper veldig!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 Til frokost spiser jeg feks en bolle med gryn, eller annen sunn frokostblanding, eller to knekkebrød med feks makrell i tomat, eller 1-2 brødskiver med tomat, agurk og litt skinke, alt ettersom hva jeg har eller har lyst på. Etter ca 3 timer spiser jeg et av alternativene jeg ikke spiste til frokost. Etter ca 3 timer spiser jeg middag, og der spiser jeg som regel som vanlig, bare at jeg tar mindre porsjoner og mer salat eller grønnsaker. Middagene er ofte wok med svinekjøtt, fisk med feks fullkornsris eller vanlig ris, fisk og poteter, pita med kyllingkjøttdeig og salat, osv... (altså, ikke spesielt usunt) Etter ca tre timer igjen spiser jeg det siste måltide for dagen. I mellom her spiser jeg grønnsaker og frukt. Jeg spiser bare fullkornsprodukter og velger alltid det sunneste alternativet, men likevel hjelper det ingen ting :/ Tusen takk for svar! Knebøy skal også herved prøves!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 Du spiser jo ganske mye karbohydrater (knekkebrød, brød, pitabrød, ris, poteter), det legger man på seg av.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 Du vet jo ikke om du går ned om du ikke veier deg og ikke om du blir mindre om du ikke måler. Selv om du spiser sundt, kan det godt være du fortsatt spiser for mye. Bytter du for eksempel ut sjokoladen om kvelden med to rundstykker med smør, norvegia og paprika er det jo sunnere, men du får muligens i deg enda fler kcal.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Hva drikker du og har du ingen dager da du tillater deg (eller spiser uten å tillate det) noe litt ekstra? Hva gjør du resten avdagen, når du ikke går tur?
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Og hva har du på grynene? Hvor mye frukt spiser du på en dag? Spiser du nøtter?
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Spiser kanskje to brødskiver annenhver eller tredjehver dag. Pitabrød kanskje en gang i månende (en stk), ris kanskje en gang i uka og poteter kanskje en gang i 14 dagen. Det jeg skrev var bare eksempler, men jeg skjønner hva du mener.. Jeg velger også alltid mest salat, eller mest grønnsaker! Hva kan jeg spise for å ikke få i meg så mye karbohydrater da? Tusen takk for svar.. :-)
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Jeg drikker mye vann og kaffe. På lørdager kan jeg kanskje tillate meg et par sjokoladebitre eller et par godis ting, men jeg er sånn at mye vil ha mer og er flinkere til å holde meg unna enn å stoppe. Jeg er veldig aktiv resten av dagen også, går mye både hjemme og på jobb, og velger alltid feks trapper eller å gå steder istedenfor bil..
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 grynen spiser jeg med melk! I løpet av en dag spiser jeg nok to frukter og det blir som regel eple.. Nøtter kan jeg spise, men ikke mye og jeg spiser det istedenfor evt godteri Takk for svar til deg også!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Jeg hadde jo merka på både buker, gensere, truser osv om jeg hadde gått ned noe. Nei, sikkert ikke i gram, men det som er over. Spiser for mye vet jeg at jeg ikke gjør, og det er også snakk om å ikke "ta helt av" Jeg skal ikke bli fanatisk, men få en noe lettere kropp (altså ikke snakk om 50 kiloe det her) og en sunn livsstil som skal vare livet ut. Men jeg kjenner at jeg muligens trenger noe som kan gi meg en liten Kickstart da det ikke ser ut som om det skjer noe med det første! Derfor blir jeg glad for alle tips, og råd, som feks ditt )
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Å gå ned i vekt er en beinhard jobb. Du har startet en positiv trend med tiltakene dine, men det vil ta svært lang tid å gå ned i vekt på denne måten. Slik du lever nå er slik du bør leve når du har gått ned de kiloene du vil gå ned. Du trenger ikke bruke vekt, men da må du i hvertfall bruke målebånd. Jeg vet ikke hvor mye du veier, men hvis du er 10-15 kg overvektig bør du legge deg på et kcalori inntak på 1300 pr dag. Det høres ut for meg som at du desverre spiser for mer enn det. Du må nesten begynne å veie maten og telle kcalorier for å få noen progress. Desverre. Men det positive er jo at du har begynt veldig bra:) Du burde passe deg for karbohydratene også. Spis mye mindre brød, ris, pasta og poteter. Karbohydrater er sukker som omdannes til fett i kroppen din når det ikke blir brukt opp ved trening/ aktivitet. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 Uff, det her var ikke det jeg ville lese (men tusen takk for svar) 10 kilo ned burde holde.. Hvordan ville du spist da, og feks hva? Hadde blirr kjempe glad hvis du ville svart på det. Og tror du forresten at feks vg's vektklubb kunne vært et alternativ, noen som har erfaringer eller hørt noe om det? Hilsene meg som setter veldig stor pris på svar!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 Bak lavkarbobrød og lavkarboknekkebrød, masse oppskrifter på nett :-) Ligg unna blandingsprodukter som fiskekaker, snitzel, pølser, servelat osv. Spis rent kjøtt på skiva og til middag, spis grønnsaker og linser/ bønner i stedet for potet, pasta og ris. Lag blomkålmos istedet for potetmos. Husk at det er mye karber i melk.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #15 Skrevet 29. mars 2011 sjekk lavkarbo som livstil og ketoyse som diett. bare google det
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #16 Skrevet 29. mars 2011 Hva med Grete Roede sin vektklubb? Den er gratis å bruke, og du får virkelig god oversikt over hva du spiser når du skriver alt inn. Vil forøvrig si at melk bør du IKKE kutte ut, magre melkeprodukter kan faktisk hjelpe deg langt på vei for å gå ned i vekt (jeg går på G.R nå, og har nettopp fått en lang leksjon om melk og grunnen til at alle kvinner bør drikke/spise nok av melkeprodukter) Ellers høres det ut som om du er på vei til et lettere og sunnere liv Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #17 Skrevet 29. mars 2011 Jeg drikker ekstra lett melk! Men jeg drikker det ikke så mye utenom sammen med gryn.. Jeg skal sjekke lavkarbo, og ketoyse! Tusen takk for svar alle sammen, dere er helt supre! :-))
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #18 Skrevet 29. mars 2011 Bare så det er sagt - for de fleste av oss er det fint mulig å gå ned i vekt ved å kontrollere inntaket, spise sunt og øke den fysiske aktiviteten, uten å legge om til lavkarbo. Jeg har gått ned 15 kg ved å spise sunt, kontrollere mengdene og øke aktivitetsnivået. Jeg unte meg noe godt hvis jeg hadde "plass" til det i dagsplanen min. Da hadde jeg et normalt kosthold med magert kjøtt, mye grønnsaker og endel frukt, lette meieriprodukter og - sjokk - enda flere karbohydrater (i tillegg til de som finnes i det grønne og meieriproduktene) i form av grovt brød, sunnere frokostblanding, grove knekkebrød, naturris/brun ris, fullkornspasta og til og med litt potet... Jeg spiste mye grønt, og da var det naturlig å spise mindre ris, pasta og potet, men jeg spiste det likevel (om enn i mindre mengder) - og gikk ned. Nå er det snart 5 år siden, og jeg har holdt vekta. Jeg brukte VGs vektklubb, kaloritelleren er en super måte å lære mer om hva forskjellige typer man inneholder, og hvor mye man kan/bør tillate seg å spise av den. Grete Roedes vektklubb har som noen nevnte over en gratis, lignende funksjon, den kan det være verdt å prøve for å se om det funker for deg.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #19 Skrevet 29. mars 2011 haha 2212, det der er jo lavkarbo da, din luring xD
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #20 Skrevet 29. mars 2011 Jeg synes det høres ut som om det du gjør er fornuftig, men det tar tid. Da blir det vanskelig å holde motet oppe når du ikke ser de små endringene. Det tar tid å å ned i vekt. Sånne kickstartopplegg er sjeldent lurt selv om det er fristende. Jeg tipper du egentlig går sakte nedover med ditt opplegg, men når det tar såpass med tid er det ikke så enkelt å legge merke til det.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #21 Skrevet 29. mars 2011 Kom deg i gang med treninga så vil du se at du går ned i vekt! Trening er som oftest nøkkelen for vektnedgang, så lenge du trener med høy nok intensitet. Har selv gått ned 10 kg i vekt kun med å sykle til å fra jobb en periode, dette uten å endre på kostholdet mitt som er ganske så normalt sunt. Drikker aldri brus osv men unner meg litt godteri i helgene.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #22 Skrevet 29. mars 2011 Hvorfor ikke drikke skummet melk i stedet for ekstra lett som du skriver? Enda mindre fett i skummet melk!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #23 Skrevet 29. mars 2011 Hele poenget er jo at det ikke er lavkarbo i følge svært mange av dem som roper om lavkarbo :-) Jeg byttet ut de stivelsesrike matvarene med høyest GI med sunnere varianter av samme matvare, men spiste/spiser fortsatt alle de tingene som mange av lavkarboforkjemperne er opptatt av at man skal kutte ut. Til og med potet! Jeg spiste alle andre grønnsaker uavhengig av karbohydratinnhold. Svært mange som går på lavkarbo vil påstå at det IKKE er et lavkarbo-kosthold... Hilsen anomyn 22.12
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #24 Skrevet 29. mars 2011 visste du at det er like mye kalorier i juice som i cola?? Da jeg oppdaget det, ble jeg mye mer på vakt med å lese bakpå embalasje etter hvor mye kalorier... Greit at juice er sunt og cola ikke er det, men slutta kjapt med å drikke juice som leskedrikk, og drikker det nå kun som en del av måltidet... Meld deg inn i vektklubben.no (gratis) så kan du enkelt føre dagbok og se hva du får inn (av kalorier) og hvor mye du forbrenner ved dine aktiviteter gjennom dagen.. Før vekttabbel, så ser du fort om du går ned noe som helst.. Dersom du gjør alt "riktig" så bør du kontakte lege, for du kan ha stoffskifteproblemer.. Ang. karbohydrater... de lange karbohydratene er faktisk ganske viktig for kroppen din, så du bør ikke kutte ut disse... Nyere forskning av lave karbohydratdietter viser at dette på lang sikt kan skade nyrer osv.. så det ville jeg ikke begynt med.... da heller gå ett kvarter lenger... (eller annen mosjon/trening) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2011 #25 Skrevet 30. mars 2011 Tusen takk for svar alle sammen! Juice drikker jeg ikke i det hele tatt, her går det i vann. Og da jeg spiser spagetti, pasta, nudler (en gang hver 3 måned kanskje), osv bruker jeg bare fullkornsprodukter og jeg spiser som oftest svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig. Godt å høre at andre har gått ned ved "bare" å kutte ned på matinntak og droppe snop og sånne ting, da kanskje det bare tar litt tid med meg uten at jeg må gå på dietter osv )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå