Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #1 Skrevet 29. mars 2011 Naboen har barna annenhver uke. Han job ikke den uken har har barna. ene barnet er funksjonshemmet, kan nesten ikke gå, stakkars. Leiligheten hans flyter sånn at en omtrent ikke kan gå. Det blir meget sjeldent vasket. Bare støvsugd. Brukte og nye bleier slenger over alt på badet. Det ser overhodet ikke ut der inne. Flyter i alle rom og leilgheten er bare 63 kvm og det er han og 3 unger der. Ser likedan ut enten han har ungene eller ikke så han rydder aldri. Er innom ofte og går tur utenfor hver dag og kan se rett inn vinduene da. Ser alltid like jævlig ut. Har pøvd å snakke med han om det flere ganger, men det hjelper ikke.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #2 Skrevet 29. mars 2011 Som å høre deg beskrive mitt barndomshjem hos far. Han gadd bare ikke vaske og da noen klagde sendte kommunen en "husmorvikar" to ganger i uken som ryddet og vasket
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #3 Skrevet 29. mars 2011 Ja, jeg ville meldt. Kanskje far kan få litt hjelp til å lære seg å vaske og rydde. Hygiene i hjemmet er viktig.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #4 Skrevet 29. mars 2011 tilby deg å hjelpe da eler foreslå om det er noen andre som skan stille opp for han 1-2 ganger i uken? drastisk å gå så langt, vær litt forsiktig med sånt!!!!
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 Himmel og hav, en voksen mann er da vel i stand til å holde orden på eget hjem? Greit nok at man kanskje kan tilby seg å hjelpe til med et skippertak sånn at han har et godt utgangspunkt, men hvorfor i all verden skal naboene måtte fly og vaske hos ham fordi han ikke bryr seg? Da får han heller betale noen slanter til noen som trenger en ekstrainntekt eller henvende seg til kommunen hvis det er slik at han ikke kan gjøre reint av helsemessige grunner ....
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 mente jo med betaling da ! og jo, det finnes godt voksne folk, og mannfolk, som ikke klarer den biten, uansett unger eller ikke, ! men synes d skal være ekstremt ille hvis man skal blande inn barnevernet!!! da synes jeg faktisk at barna vil ha det bedre hos faren uansett, enn med bv i bildet.... og går jo ann å forsøke å hjelpe/foreslå noe til vedkommende, ikke bare se og "anmelde", forsøk å hjelpe først da! hna må jo nesten få en sjanse til å bedre seg vel ? snakk med faren, evt fam hans ?
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #7 Skrevet 29. mars 2011 Jeg hadde aldri hatt tid, ork eller vilje til å vaske hos andre mennesker. De får rydde opp i dritten sin selv eller ansette noen som har dette som yrke. Barna vil ikke bli tatt i fra ham, men det kan settes inn tiltak slik at han lærer at man ikke lar søppel flyte, at man rydder og har det nogenlunde rent i huset. Dette er noe ALLE voksne som har asnsvar for barn burde klare.
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #8 Skrevet 29. mars 2011 Hun skriver jo at hun har snakket med ham uten at det hjelper. Jeg regner med at det er ganske ille, for her til lands skal det litt til før folk sier til naboen "Du, det er skrekkelig skittent og rotete hos deg, du er nødt til å ta et tak". Det er ikke sånn at barnevernet kommer og tar fra ham barna uten videre selv om naboen ringer barnevernet. Mest sannsynlig er det at han får veiledning eller tilbud om hjelp, gitt at problemet bare er at han ikke skjønner poenget med hygiene. Er det snakk om alvorlige psykiske problemer som gjør at han ikke klarer å ta et tak er det jo like greit at han får et spark bak så han kommer seg til lege.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #9 Skrevet 29. mars 2011 Det er barnet som er funksjonshemmet her. Ikke faren! Han er fullt oppegående. Man han er tross alt hjemme fra jobb annenhver uke. Jobber 55% stilling eller noe sånt. Jeg vet moren gikk bl.annet pga det ekstremet rotet hans. Hun orket rett og slett ikke mer. Det jeg ser gjennom vinduene og når jeg er der er at det ligger ting alle veier. Det finnes vel ikke en overflate i huset som det ikke ligger slengt noe på. Som tydelig ikke hører hjemme der. Det er skittent, men ikke møkkete for å si det sånn. Masse hybelkaniner. Men ekkelt. Brukte bleier i badekaret og i vasken. Ikke såpe eller håndklær på badet. Oppvasken er vel det som blir tatt son noe lunde. Ungene går i klær som tydelig har blitt brukt 2-3 dager. Altså ikke akkurat rene. Det er det normale. Men jeg har opplevd når ungene er hos moren at det ligger skorper på gulvet, skitne fat som har stått noen dager. Og det lukter der inne. Ikke helt ut, men syntes det er gale nok.Salongen er usittelig pga alt mulig, golvet kan nesten ikke trakkes på uten at en må trakke over ting. Gutten kan nesten ikke gå fra før av og burde hatt fritt spillerom. alle dører og skap står på gap og klær og ting tyter ut. Vanskelig å beskrive. Men poenger her er at faren som er hjemme hele dagen annenhver uke med ungene u barnehagen og på skolen burde kunne kjare å holde det bedre enn dette. Og neste uken jobber han riktig nok men han her jo barnefri. Kan ikke skjønne at han ikke kan ta i ett tak i det hele tatt liksom. Virker som om han ikke ser rotet i det hele tatt. HI
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #10 Skrevet 29. mars 2011 Jeg skal overhode ikke unnskylde at en far lar ungene vokse opp i en svinesti... MEN høres ut som denne mannen er totalt overhvelmet! Kan ikke forestille meg hvordan det er å være alene med tre barn annenhver uke, hvor den ene er handikappet...! Å forvente at han skal vaske og rydde de få timene han har "fri" på dagen er kanskje lett for oss utenforstående... Hadde jeg vært deg hadde jeg heller prøvd å hjelpe denne familien, enn å stå på utsiden og peke med fingeren....! Kanskje fortelle han at han kan ha krav på både avlastning og vaskehjelp fra kommunen... Synes det høres skikkelig trist ut hele greia.. både for ungene og foreldrene..
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Har du vært inne eller? Hvis ikke må du ha snoket ganske bra for og se alt dette fra vinduene? Synes det er for drastisk og melde fra til Barnevernet...!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Da ville jeg heller snakket med moren til barna, og foreslått at hun kunne f.eks nektet barna å besøke far før det var ryddet opp. (det gjorde jeg lenge med mine barn... alltid innom boligen hans for å "godkjenne" før barna skulle komme... om det ikke ble "Godkjent" var det bare å ta med barna hjem igjen... fungerte helt fint en stund. (Men pga andre problemer kunne han ikke ha barna mere...) SYns alle her inne har forferdelig lav terskel å melde fra til BARNEVERNEt.. Skremmende å tenke på hvordan folk sitter å vurdere hvorvidt alle er god/dårlig foreldre.... !!!!!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #13 Skrevet 29. mars 2011 14:36 det er slike som deg som er grunnen til at barnevernet ikke får de meldingene de skulle ha hatt,"takket" være slike som deg som er mer bekymra for deg selv/foreldrene enn de barna som er i bildet. har det slått deg at det ikke nødvendigvis betyr at barna blir tatt fra far?det skjer i de værste tilfellene.BV HJELPER folk også,de er IKKE fienden!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #14 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har prøve å snakk med faren flere ganger. Tilbudt meg å hjelpe han, men han sier at det ser ikke så gale ut nå. virker ikke som om han ser hvor gale det egentlig er. Moren bodde ikke langt unne i ett års tid og jeg var hos henne jevnlig. Hun klarer dette helt fint. Litt mindre tid til å leke med ungene, men hun har det pent og ryddig og ikke minst rent. Hun er nå flyttet ett par mil unna, og jeg har ikke besøkt henne enda da. HI.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #15 Skrevet 29. mars 2011 Seriøst? Selv om vi er anonyme går det vel an og ha en normal tone? Jeg synes barnevernet gjør en flott jobb jeg, og har ikke noe imot dem. Men jeg synes i dette tilfellet at det blir vel drøyt.. Derfor jeg spurte om vedkommende hadde vært inne, og kan jo være det ikke er slik hele tiden. for jeg regner ikke med at folk går i vinduene døgnet rundt og kikke Og hvem har sagt at barnevernet er fienden?
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #16 Skrevet 29. mars 2011 Hun har ikke lov å nekte ham samvær. Da kan hun miste omsorgen til far på heltid. Men nå har jeg ikke snakket så mye med henne om akkurat dette da. Regner med hun vet hvor landet ligger. det er faren som leverer og henter ungene og hun er ikke her og ser det heller. HI
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #17 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har bodd rett ved siden av i snart 4 år nå. Har vært der inne noen ganger kan du si ja. Ukentlig faktisk.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #18 Skrevet 29. mars 2011 Og det går en sti rett utenfor vinduene her. Dette er 6 mannsbolig. Om ikke persiennene er nede og igjen ser en ALT. Ytterdøren står som regel på på vid gap og en ser rett inn.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #19 Skrevet 29. mars 2011 jeg har en normal tone,jeg bare konstanterer det jeg tenker om deg når du synes det er for drastisk å kontakte BV i dette tilfellet. stol på at HI har sett det hun har sett,hun skriver jo detaljert hvordan det ser ut der inne.hadde du villet hatt DINE barn gående oppi søppel som dette? om svaret er nei,så er svaret å kontakte BV,gi de en bekymringsmelding,så er det deres jobb å ta det videre.iallefall har HI gjort det HUN skulle.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #20 Skrevet 29. mars 2011 Ok, da forstår jeg mer Mulig jeg var litt kjapp i avtrekkeren, ville bare høre mer hvordan ståa var. Håper det ordner seg for ungene.(Jeg som skrev at synes det var for drøyt og melde ifra)
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #21 Skrevet 29. mars 2011 Om omsorgen står på mor er det hun som må svare for dette. Slik er reglene så dette ville jeg i første omgang tatt opp med moren.
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #22 Skrevet 29. mars 2011 Kjære vene, deler man på omsorgen 50-50 kan ikke mor klandres for at far ikke kan å rydde/vaske. Og ikke kom å si at mannen er overveldet ... han er vel hjemme alene på dagtid mens barna er i barnehage/skole og da er det raskt gjort å rydde/vaske.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #23 Skrevet 29. mars 2011 Forøvrig syns jeg det er bekyringsverdig av moren også dette. Om en flytter fra en mann fordi en ikke klarer bo der pga rot, hvordan kan en tro barna orker bo der annenhver uke?? 15:20
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2011 #24 Skrevet 29. mars 2011 det er forskjell på samvær og omsorg og omsorgen kan fremdeles stå på moren selv om samværet er 50/50. Nå sier ikke jeg hva som kan virke rett og galt, men forklarer hvordan reglene er. Dette er det automatikk i. Sender moren(med omsorgen) et barn til faren og hun vet der foregår noe som utsetter barn aofr noe kan hun miste omsorgen. Dette ifølge barnevernloven. Nekter hun sende barna kan hun miste omsorgen. Dette ifølge barneloven. Hårfin balanse;) Nå mister ingen omsorgen pga dette men barnevernet vil kalle inn personen med omsorgen, og om det er mor blir det hennes ansvar sørge for at barna har det bra på samvær.
Gjest Skrevet 29. mars 2011 #25 Skrevet 29. mars 2011 Jo jo, men da får hun møte og forklare da. Stakkars barn kan da ikke bo i en svinesti for det. Hvis hun flyttet fra fyren fordi han er rotete vet hun sikkert om det og kan ikke gjøre noe i saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå