Gå til innhold

Ville dere meldt disse foreldrene til BV ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har meldt fra om noe slikt og barna blir selvsagt ikke tatt fra familien (om de ikke oppdager verre ting da).

I mitt tilfelle fikk foreldrene hjelp til å kommunisere, de fikk gå kurs i barneoppdragelse og de var på samtaler. De fikk masse hjelp og de har det alle mye bedre i dag. De har også frivillig fortsatt samarbeidet med barnevernet.

14:37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forbud mot vold mot barn - i kraft 9. april 2010

Barneloven har nå fått en bestemmelse som tydeliggjør at barn ikke skal utsettes for noen form for vold, heller ikke for eksempel lette klaps, selv om det skjer som ledd i barneoppdragelsen. I tillegg presiseres det at barn heller ikke skal utsettes for skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs opptreden. Dette kan for eksempel omhandle innelåsing av barnet i et rom, bruk av trusler om straff eller trusler om at barnet skal bli forlatt eller skadet, latterliggjøre barnet mens andre hører på eller følelsesmessig avvise barnet. Bestemmelsen har trådt i kraft.

Barneloven § 30 tredje ledd er nå endret og lyder slik (nytt i kursiv):

”Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode.”

Så loven i Norge sier altså at det IKKE på noen måte er lov å klapse til barn..

Skrevet

Anbefaler alle å lese "Meningen med volden" av Per Isdal.

Ja, HI - dette er uakseptabel foreldreatferd.

Skrevet

Ja det hadde jeg, altså om jeg hadde sett det selv.

Å slå barn er ulovlig i Norge. Tror ikke de hadde blitt tatt fra ungene, men fått hjelp til hvordan de kunne taklet barna uten å slå.

Skrevet

Nå tror jeg noen av dere må lese hovedinnlegget igjen, det er ikke snakk om å slå!

Skrevet

Jeg er skuffet over å se at så mange synes det er greit å bruke vold mot forsvarsløse barn. En skriver at det er helt greit "så lenge ikke øret rives halveis av". Vet du hvor vondt det er og hvor mye skade man kan få før en kommer til det punktet? Slemme og dumme mennesker er det tydeligvis nok av her inne!

Skrevet

Jeg ble tatt i øret og fulgt inn på rommet. Led og lider ingen nød av den grunn.

OG om noen nå skal si at jeg sikkert er en av de som kommer til å "mishandle" mine barn...på ingen måte:)

Btw, hva er forskjell på å dra barnet hengende etter armen og ta i øret?

Armen kan være vond den også..

Skrevet

Klaps og dra i øret er vold.

Hva ville du kalt det om en venn eller en kollega klapset deg eller dro deg i øret? Tipper du hadde vært hos politiet før vi rak å si kake.

Skrevet

Skjønner du ikke forskjellen på det, eller gjør du deg litt dum nå?

Armen kan man ta tak i uten at det gjør vondt, og det er naturlig og logisk å gjøre det for å få noen med seg. Å dra noen i øret for å få de med seg er mye vondere, og dessuten ydmykende fordi man blir styrt til et annet sted i redsel for smerte. Det er veldig lett å ødelegge ørebrusken på denne måten.

Hva med å dra et barn langs med gulvet rolig og forsiktig etter hestehalen? Synes du det er greit om det ikke gjør så veldig vondt?

Jeg regner med at du drar ungene dine i ørene, knipser litt her og der, og finner på andre fysiske måter å disiplinere barna dine på siden du syntes det var så greit at du ble dratt i ørene selv som barn. Stemmer det, "True Hæppiness"?

Skrevet

Hehe, neida jeg gjør meg ikke dum..bare kommer med en sammenlikning. Har du sett barn bli dratt etter gulvet mens de slepes over dørstokker og opp trappen? Au!

Synes dere tar litt av her inne noen ganger.

Som jeg har nevnt i et annet innlegg (mulig laget av deg), så finner jeg det værre med et hjem der det ikke vises kjærlighet for barna, og der hvor ingen grenser finnes.

Og nei, ettersom jeg ikke har barn mishandler jeg de heller ikke:)

Og for å svare på et evt oppfølgingsspm.

Jeg tror det finnes andre tilnærmingsmåter til barn på enn hva HI sier i sitt innlegg.

Skrevet

16.20

Kunne du ikke snakke med familien selv?? Jeg vet at det er en meget stor belastning å bli meldt til BV, også når det er en filleting som meldes!! Det er psykisk så vondt for familier at det KAN føre til samlivsbrudd mellom mor og far...

Jeg syns ikke man skal melde fra når det gjelder småting!!!! En annen ting er at bv har ofte ikke så store resurser, og når de må bruke masse penger, saksbehandlere osv på filleting så går det utover barn som kanskje TRENGER dem!!! (bare til ettertanke)

En tredje ting, om man melder om den ene filletingen etter den andre, så blir troverdigheten til melderen dårlig.. og om den samme skulle melde fra om noe alvorlig, vel da kan det hende at bv tar det hele med en klype salt!!! (igjen bare til ettertanke)

Til noen lenger oppe... ett klaps er IKKE vold!!!

Skrevet

Det tror jeg nok ja. Foreldrene har jo tydeligvis store problemer med å takle barneoppdragelsen og utsetter barna for fysisk avstraffelse.

Skrevet

Det er ikke lov å dra ungen så hardt i armen at det gjør vondt heller.

Det er lovfestet at man ikke har lov til å påføre barn smerte, akkurat det samme gjelder for dyr og voksne mennesker også.

Skrevet

Det er ikke lov og det er ikke bra å gjøre slik, men jeg ville ikke meldt dem. Skal du gjøre noe synes jeg du kan snakke til dem.

Et klaps på rompa eller å ta ungen i øret ser jeg på omtrent som å bryte fartsgrensen med bil eller sykle uten lykt om kvelden. Selv om det er dumt og ulovlig anmelder jeg det ikke hver gang jeg kommer ut for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...