Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #1 Skrevet 25. mars 2011 Barna har det veldig godt , de får gå på fine skoler , får gå på de fritidsaktiviteter de ønsker , har alt de trenger og litt mer .Foreldre som har en meget romslig økonomi . Barna elsker foreldrene sine og foreldrene elsker barna sine , barna får høre daglig at de er elsket og får masse klemmer ,oppmerksomhet ol .. MEN, barna kan risikere å få seg en klaps på rompa ( bare en klaps ,ikke noe mer ) eller å bli tatt i øret om de ikke hører etter .Dette er ikke noe dagligdags straff ,men om de ikke hører i det hele tatt .. Ville dere ha meldt det til BV ?
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #2 Skrevet 25. mars 2011 eeh, nei. Og det ville jeg ikke gjort om det var en alenemor med stuepikejobb heller det gjaldt!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #3 Skrevet 25. mars 2011 Hadde jeg sett det så hadde jeg meldt i fra. Og jeg har sett noe slikt og meldt i fra. Foreldre som må ty til vold (ja, jeg ser på klaps, klype, dra i ørene osv. som vold fordi det er snakk om barn her) er i mine øyne ikke gode foreldre og burde få hjelp til å kunne oppdra sine barn ved bruk av kommuniksjon.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #4 Skrevet 25. mars 2011 Det er en stor påkjenning for mange å bli meldt til barnevernet, så jeg synes du skal tenke deg godt om, virkelig! før du setter i gang en prosess med barnevernet! en ørefik eller et lite klaps på rompa er ikke mishandling!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #6 Skrevet 25. mars 2011 Jeg klapser av og til min ikke 2 år datter på rompa. Hun går med godt polstret bleie, og det blir gjort i en lekestund..Skal du også melde meg til barnevernet??
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 Jeg ville ikke ha meldt de til bv . Mye værre for barna å havne i bv enn å få en klaps innimellom . Ville bare høre hva andre mente .. HI
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #8 Skrevet 25. mars 2011 Nei, det hadde jeg ikke meldt. Grov forsømmelse, mishandling og omsorgsvikt, og misbruk ville jeg meldt fra om.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #9 Skrevet 25. mars 2011 Nei. Har dere lest om tigermammaer? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10082784 Jeg tror ikke på oppdragelse gjennom slag, men jeg tror mange norske foreldre vil få seg en overraskelse når de innser at de kanskje har gjort barna sine en bjørnetjeneste ved å være for snill og føyelig. Husker en gang mamma klapset meg i rompa, det var verken vondt eller skremmende. Men flaut. Herregud så flaut. Jeg skjemtes som en hund, og jeg visste meget godt at jeg hadde gått langt over streken. Og jeg oppførte meg etterpå.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #10 Skrevet 25. mars 2011 Jeg antar at dette er seg om dere, HI. Hva er grunnen til at dere må ta i bruk fysiske virkemidler i barneoppdragelsen? Jeg er enig meg den lenger opp som hevder at det tyder på at dere gjør noe feil om det føles nødvendig. Et forsiktig klaps på rompa er en ting, men å dra i øret til et barner faktisk mishandling, og kan være ganske så smertefullt. Faren til mannen min ble utsatt for dette som barn, og har et deformert øre som følge av det. Jeg synes det virker som om prøver å kompensere for denne fysiske avstraffelsen ved å vektlegge god råd, og det gjør meg litt mistenksom. Hadde jeg vært vitne til klaps på rompa og tak i ører så ville jeg ha lurt på hva slags straff ungene får hjemme uten vitner tilstede. Jeg synes det er feil å legge hånd på barna uansett, og tror det kan sette vonde spor i et lite barnesinn.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #11 Skrevet 25. mars 2011 En ørefik, som noen nevnte oppe i tråden her, betyr ikke å dra/klype i øret, med å klappe til. Så det er faktisk uten tvil vold.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #12 Skrevet 25. mars 2011 nei overhodet ikke! Der det er snakk om at barn ikke får nok mat, klær, blir utsatt for dysisk og psykisk straff hvor barna står i fare for å bli psykisk og fysisk belastet, så er det grunn for å kalle inn BV.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #13 Skrevet 25. mars 2011 jeg fikk selv et hardt knips over fingrene da jeg var lita (ikke sånn at jeg ble blå, men det svei) og helt ærligt, gjorde meg ingenting. jeg hadde fortjent det etter mange nei, kan vel si jeg fikk kansje 5 i løpet av hele oppveksten min. lærte fort da (har funnet ut i ettertid at jeg har kraftig nedsatt smerteterskel, så vondt bare noen tar hardt i meg og da blir jeg blå) broren min fikk som barn et lite knips på munnen da han skulle bite i ledningene (han hadde lært seg og åle og var rundt 3-4 måneder gammel), var tre ganger til han gav opp, og lærte nei det var vist ikke lurt... ser ikke at han har tatt skade av det. han var da såppas liten at et nei betydde ingen ting for han. så lenge dette ikke er direkte slag som skader eller daglig hendelser med fysisk straff, så er jeg ikke så mye i mot det. men er det ofte hver dag, da bynner det og minne om skikkelig mishandling. men er mer for time oute jeg --- i dette tilfelle ville jeg ha hvis jeg var bekymret snakket med foreldrene og ikke meldt dem. de kan (som oftes) få det veldig mye verre
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #14 Skrevet 25. mars 2011 Et lite klaps og en ørefik er ikke sammenlignbart. En ørefik er jo faktisk vold.
TrueHæppiness Skrevet 25. mars 2011 #15 Skrevet 25. mars 2011 Nei! Hva er det med at alt og alle skal meldes??
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #16 Skrevet 25. mars 2011 har også lurt på dette. skjønner ikke hvorfor man ikke kan heller snakke med de i stede. noen er jo mer hysteriske enn andre
Gjest ->>- Skrevet 25. mars 2011 #17 Skrevet 25. mars 2011 Ja. Foreldrene behøver jo åpenbart å få forklart noe om hva som god barneoppdragelse og hva som ikke er det. Det er en rolle barneverntjenesten fint kan påta seg.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #18 Skrevet 25. mars 2011 Ja, Pila! Endelig et svar fra noen som skjønner at slik atferd ikke er gunstig! Jeg fatter ikke at så mange her synes at dette er helt ok!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #19 Skrevet 25. mars 2011 En klaps på rumpa eller på øret eler hvorsomhelst er vold mot barn. det er ulovlig. Så JA, om jeg hadde SETT dette selv, så hadde jeg meldt ifra. Vold er ikke lov i dette landet. jeg syns det er spesielt ille å bruke vold ovenfor barn, som ikke har mulighet til å forsvare seg. At de har penger og får lov til å delta på ting, veier ikke opp for dette..
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #20 Skrevet 25. mars 2011 Nei, ærlig talt. Det får være grenser for hva man skal melde fra om.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. mars 2011 #21 Skrevet 25. mars 2011 Jeg er selv bvbarn og vet hvor vondt og opprivendes det kan være å være i bv . Bli sendt hit og dit , bo hos fremmede ,savne mamma og pappa osv... Tenker ikke dere som hadde meldt i fra til bv over dette ? At det vil skade barna MYE mer psykisk å komme under bv enn det å få et klaps innimellom !!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #22 Skrevet 25. mars 2011 Jeg syns virkelig ikke et klaps på rumpa eller et tak i øret er vold. Så fremt man ikke slår av makten eller drar øret halvt av. Er ikke noe rart unger i dette landet har null respekt for voksne. De skal jo behandles som skjørt glass. Sier ikke at man skal tolerere vold mot barn, men et klaps på baken kan ikke settes i den kategorien.
Gjest ->>- Skrevet 25. mars 2011 #23 Skrevet 25. mars 2011 Det er mindretallet av barn som har sak hos barnevernet, som blir plassert utenfor familien.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2011 #24 Skrevet 25. mars 2011 Ja det hadde jeg meldt fra om. De mister selvsagt ikke barna pga dette, men foreldrene trenger nok en påminnelse om at fysisk avstraffelse ikke er lov.
Dunder Skrevet 25. mars 2011 #25 Skrevet 25. mars 2011 Jeg er litt usikker, faktisk. Det ER forbudt ved lov i Norge å bruke vold mot barn, og vold er ikke bare definert som grov vold som gjør vondt. Samtidig vet jeg at de fleste slike saker blir henlagt dersom forledrene ikke ønsker hjelp (dette høres ut som en familie som vil si neitakk til oppfølging fra barnevernet), og dette er ikke alvorlig nok for tvangstiltak, så det eneste man oppnår er påkjennning for familien. Det er sannsynligvis mange barn som har det verre enn disse barna. Likevel lurer jeg så veldig på hvorfor tilsynelatende ressursterke (ut i fra det du skriver) foreldre gjør noe slikt? Alle vet jo i dag at det er forbudt, og at det ikke er særlig hensiktsmessig i oppdragelsesøyemed. Hadde det vært en engangshendelse så er det noe annet. Alle kan gjøre feil. Da begynner jeg å lure om de kanskje ikke er så ressurssterke likevel. Med ressussterke mener jeg gode ressurser som foreldre, ikke god råd. Man skulle i det minste tro de synes det er flaut om det kommer ut at de dasker til unga sine. Jeg tror jeg rett og slett hadde tatt opp dette med de foreldrene det gjaldt og hørt hva de sa. Dersom de hardnakket hadde holdt fast ved at det er greit å slå barn så hadde jeg vurdert å melde i fra. Dersom de f.eks. sa at de selv har tenkt over at dette er feil, så ville jeg ventet og sett det an.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå