Gå til innhold

Jeg er innstillt på å jobbe for at mine barn tar høyere utdannelse. Jeg jobber for holding allerede med lekselesing i 1 trinn.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mye har da med barnets personlighet å gjøre også?

 

Jeg kan ikke huske at mine foreldre noensinne engasjerte seg i min lekselesing. Jeg gjorde leksene alene på rommet mitt. Likevel var jeg ekstremt pliktoppfyllende. Jeg fullførte også en høyere utdannelse, likevel var ikke ambisjonsnivået mitt så høyt til tross for veldig gode akademiske resultater, og den dag i dag er jeg en "midt på treet" arbeidstaker med gjennomsnittlig lønn (jobber i regnskap).

 

Så selv om man er flink på skolen trenger det ikke bety at man blir noe fantastisk når man vokser opp.. Personlighetstrekk er også en viktig medvirkende faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg i at skole og lekser skal tas seriøst helt fra starten av, og at barna bør gjøre mest mulig ut av skolegangen, MEN jeg synes det er like viktig å ta hensyn til hvilke interesser barna har, og hvaslags personlighet de har.

Gutten vår er veldig opptatt av å snekre og jobbe mye (som han kaller det), og hvis han bestemmer seg for at han vil ha et fysisk arbeid som murer, snekker, eller anleggsarbeider så gjerne for meg. Det er ikke grad av utdanning som betyr noe i det store og det hele, det er trivselen.

 

Mannen min er anleggsarbeider, og det er det han trives med. Han ville ikke følt seg komfortabel med å være overordnet og "kommandere rundt" som han sier.

Greit nok at allmennfaglig VGS og høyere utdanning gir flere muligheter, men det hjelper ikke om det ikke er de mulighetene de ønsker selv. Jeg kommer til å støtte dem uansett hva de måtte ønske, og jeg regner med at du også tenker det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gode vaner og lekselesning er så mye mer enn at foreldrene skaper gode holdninger. Hva med gleden? Den er vanskelig å skape om barnet sliter i noen fag,selv om barnet kun går i 1 kl.

 

Selv hadde jeg strenge foreldre som ønsket en høyere utdanning for meg.Jeg ønsket yrkesfaglig utdanning,men ble tvunget inn i almennfaglig.Det medførte full brems hos meg og stryk i flere fag siste året. (fra 4.5 i snitt uten å pugge til ren stryk)

 

Jeg ønsker å skape gode holdninger os mine barn,men det skal gjelde mer enn lekser. Jeg vil generellt skape gode holdninger.

Om de velger feks ett håndtverker yrke når de skal velge videre så er det helt greit.Slik samfunnstrenden nå er så vil håndtverkere bli mangelvare om få å.Yrkesutdannede vil da gå en sikrere fremtid i møte enn almennfag utdannede (tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...