Gå til innhold

Drittlei av folk som har opplevd sååå mye i livet for at de har prøvet ut litt dop i tenårene.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Man blir ikke mer moden før man har hatt et visst antall år på og bearbeide alt man har gjort og opplevd opp gjennom livet...Man kan ha opllevd mye, både tragisk og fint, men ikke være mer moden enn andre jevnaldrende, fordi man med tid og stunder bearbeider og setter sammen alt man har opplevd, noe som igjen er med på og forme en som person.

 

En 20 åring som både har reist mye, opplevd rusmisbruk osv er ikke mer MODEN eller VOKSEN enn andre 20 åringer, man vet ikke enda hvordan alt dette vil være med på og forme en som person. Vil man ha ha lært av det og bruker det til og komme seg så langt som mulig i livet og bli en BEDRE person, eller lar man det negative ødelegge en selv som person..Dette VET man ikke før noen år har gått. Man MÅ bli voksen i antall ÅR før man kan si om livets opplevlser har modnete en mere, bedre elle rmindre.....

 

Og "oppleve mye" er vel relativt. Jeg har vel "opplevd mye" i forhold til en av vennegjengene mine, mens i den andre er jeg den grå musa som aldri har opplevd noen verdens ting:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmølet blir jo hva som er et snevert erfaringsgrunnlag. Om du har brukt hele tiden din til å reise for eksempel så har du en masse erfaring fra det, men da har du kansje ikke erfaring med å studere, bli stilt krav til, være en god venn i hverdagen, idret osv. Hvem er det som skal bestemme hvilken erfaring som er den viktige?

 

Jeg står fast på at stor livserfaring krever mange år, men det krever selvfølgelig også at du reflekterer på det som skjer rundt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det ikke modenhet vi diskuterer. Vi diskuterer livserfaringer og opplevelser, og hvorvidt for eksempel rusmisbruk og reising kan regnes som erfaringer. Noe det selvfølgelig kan.

 

Fem 90-åringer som har erfart nøyaktig de samme tingene vil være forskjellige i personlighet, men de vil fremdeles ha den samme livserfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så ening, så enig! Jeg har prøvd mye dop, alt som kan sniffes eller svelges i en periode fra jeg var 16 til 23. Og er så utrolig lite stolt av det. Ingen av mine venner vet om dette, og hadde fått sjokk om de viste.

Jeg er i dag gift tobarnsmor, godt utdannet og veldig "ordentlig" på alle måter. Har helt klart lært mer av å reise, en av å være mye dopa. (Men da har jeg bodd i et u-land i 1 år, og reist verden rundt i to år til, og ikke tre uker til Thailand på luksushotel liksom)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som påstår at ikke reising eller dop kan gi erfaringer. Det en del av oss påstår er at det alene ikke er nok til å gi stor livserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i det du sier som står i motsetning til det jeg sier.

Min påstand er at rusmisbruk og reising er faktorer, blant andre, som gir livserfaring. Ikke de eneste faktorene. Hi synes å mene at rusmisbruk ikke gir erfaring i det hele tatt. Og der kommer jo "hvem er det som skal bestemme hvilken erfaring som er den viktige" inn. Det er det jeg har reagert på, at Hi har avskrevet rusmisbruk (og en annen har avskrevet reising) som faktorer som bidrar til en samlet livserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enig,dette er ikke et tema om modenhet men livserfaringer.ved å gjøre forskjellige ting i livet så gjør man seg erfaringer,på godt og vondt.

 

man får livserfaringer gjennom hele livet sitt, og man får livserfaringer på forskjellige måter.

 

men ikke vær sur på folk som synes at de har levd litt selv om du ikke synes det.det må de få bestemme selv, DU kan ikke sitte der og bestemme hva andre skal føle om egne erfaringer.

 

Dette bunner ut i sjalusi,rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet består jo så og si bare av opplevelser, så alle har jo opplevd!

Men hvem som bestemmer hvem som har opplevd mye, og hvem som har opplevd lite?

Noe føles som mye, og annet føles som lite - alt utifra hvem som føler på det!

 

Alt av erfaringer er jo erfaringer i livet, aka livserfaringer..?

Men å blusse opp disse mindre erfaringene til "traumatiske" lærdommer blir å ta litt hardt i.

 

De fleste har opplevd en eller annen form for opplevelser som gjør noe spesielt med en... Av å flørte med dop lærer man noe, men kun noe...

 

Jeg har selv erfart mer enn de fleste på min alder (21 år), og det vet mange av dem rundt meg. Jeg blir litt målløs når dem kommer og klager og syter til MEG, pga "filleting". Jeg vet selv at jeg har opplevd mer enn disse filletingene, og skjønner ikke hvorfor dem sammenligner erfaringene våre....

 

SS; Delvis enig med HI:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...