Gå til innhold

Drittlei av folk som har opplevd sååå mye i livet for at de har prøvet ut litt dop i tenårene.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Blir så j lei av å høre om folk som sier..åhh jeg har vært igjennom så mye..Å jeg har gått livets harde skole ol bare for at de har flørtet litt med narkotika i helgene som ung. Jeg har også gjort det men har da ikke mer livserfaring enn andre fordi. Bare litt tettere i pappen !!! :)

Livserfaring får man ikke av å prøve dop men å bli mor eller faktisk oppleve noe med mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig enig.

Har ei venninne som fortalte mammaen sin at hun hadde vært narkoman... Nei, du har ikke vært narkoman, du røyka hasj i ny og ned da du var 18!!!!!! Hun satt også å fortalte om da hun hadde vært på kjøret sammen med mange NA medlemer, altså folk som har vært på plata i årevis.... Kjente jeg ble flau jeg da, snakk om å bagatilisere andres problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om de som tror de har enorm livserfaring fordi de har reist mye!

 

Reiser og det å se verdens mange sider er en type erfaring, dop en annen, men ingen av dem er viktige alene. Stor og viktig livserfaring får man av å leve vanlige liv, lenge, ta ansvar, feile og lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teiteste er at de føler at de virkelig har en livserfaring ingen andre har ol faen meg så irriterende når folk sier det der og har så enormt behov for å snakke om det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha ha ja de også. Har liksom så mye erfaring for at de har reist. Livserfaring får man av sykdom,miste noen kjære,bli mor og ting med mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

okey hva mener du er livserfaring da? dessuten er det ikke vondt å bli mo er det vel? livserfaring er iallfall ikke om du har prøvd litt ecstasy el kokain noen helger i tenårene det er ganske så vanlig i mange omgangskretser..jeg kaller ikke det livserfaring iallfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars meg, jeg har overhodet ingen livserfaring ifølge en tidligere kollega. Jeg har nemlig levd et skjermet liv under en stein i skogen. Ikke har jeg prøvd narkotika og ikke hadde jeg Sky Channel da jeg vokste opp.

Ganske skremmende hvor lite jeg har fått med meg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

livserfaring er å oppleve forskjellige ting.

 

både gode og dårlige.bare på den måten kan man bli kjent med seg selv i mange ulike situasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15:36, du sier at "ingen av dem er viktige alene". Hvem er du til å avgjøre hvilke erfaringer en gjør seg som er viktige??? Hvem er DU til å bestemme hvilke livserfaringen en gjør seg som er "store og viktige"?

 

I slutten av 20-årene reiste jeg flere måneder alene i Sør- og Mellom-Amerika, samt Asia. Jeg tør virkelig påstå at disse månedene forandret meg, og det jeg opplevde der forandret i stor grad hvordan jeg ser på verden og livet. Jeg vokste mer på det å reise rundt på egenhånd disse månedene enn jeg hadde gjort så langt i livet.

 

Så for MEG var denne reisen en ENORM livserfaring.

Selvfølgelig kan man si som deg at man må ha levd lenge for å ha virkelig livserfaring, men man prater jo ut i fra sin alder og sitt ståsted.

Jeg vil også i aller høyeste grad påstå at jeg har mer livserfaring enn en 90-åring som aldri har vært utafor bygda si, som har levd A4-livet sitt i ro og mak og aldri oppsøkt spenning av noe som helst slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skryte av at de har "vært på kjøret" når de såvidt har røyka en rev.

 

Jeg blir sur fordi jeg har gode venner som VIRKELIG vet hva det vil si å være narkis og komme seg ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livserfaring er den erfaringen man får av å leve. En 90-åring har lang livserfaring (har hatt liv lenge), en 20-åring har forholdsvis kort livserfaring, selv om hun kan ha hatt mange erfaringer i livet sitt. Men det er i såfall reiseerfaringer, erfaring vedrørende dop, utdannelse, å være mor, m. m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en 20åring kan nok ha mer livserfaring enn en annen 20åring, mener jeg. Dersom man har opplever ting, så erfarer man. Og er der et mangfold i erfaringene så vil en vel også ha mer erfaring enn en som ikke har like mye mangfold i sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som noen her inne nesten er sjalue!har dere ikke gjort noe spennede selv kanskje?

 

livserfaing får du vet å faktisk gjøre forskjellige erfaringer i livet,både gode og vonde.

nei,man har kanskje ikke "levd litt" om man har tatt seg en rev i ny og ne,men man har erfart det og blitt en erfaring rikere med å ha prøvd det (men ingen grunn til å være stolt over det og hause det opp da)

 

Jeg reiste i over ett år og for meg er var det en utrolig livserfaring som forandra meg og gjorde den til den jeg er i dag. jeg ser på verden på en annen måte,jeg kan mer geografisk,jeg har utrolig mange minner,jeg møtte mange folk og jeg gjorde masse erfainger med hvordan jeg reagerer i forskjellige situasjoner,så jo,jeg vil påstå at å reise (ikke til syden da) er å "ha levd litt"

 

de som sier noe annet er bare sjalu for at de ikke gjorde det samme:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjorde ga deg erfaring, men bare på et område. Jeg tviler ikke på at det var viktig for deg eller at det gjorde deg til et bedre menneske, men når man snakker om "stor livserfaring" mener jeg erfaring fra alle sider ved livet. Å oppleve lykke og sorg og merke hvordan det påvirker deg er også en viktig livserfaring. En annen ting kan være å lære å kjempe hardt for noe og så ikke få det eller å oppleve små overaskelser. Det er en viktig erfaring. Livet består av så mange små biter at det ikke blir mulig å plukke ut enkeltellementer som skal overskygge alt annet. Det er ikke bare destore opplevelsene man lærer av, men også alle de dagene da det ikke "hendte noe spessielt".

 

Etter min mening varden reisen din sikkert en enorm erfaring og den ga deg helt sikkert et nytt perspektiv på livet, men den ga deg ikke en enorm livserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 20:39, er dere som blir SÅ forbanna over andres livserfarigner egentlig misunnelige?

 

Jeg har drevet med dop. Masse dop, masse forskjellig dop. Det gir meg ikke MASSE livserfaring, men det gir meg erfaring med akkurat det området av livet. Jeg har erfaringer som dere som ikke har prøvd dop, eller som bare har røyka en tjall i ny og ned, ikke har.

 

Jeg har reist mye. Det heller gir meg ikke MASSE livserfaring, men det har gitt meg erfaringer som dere som ikke har reist eller opplevd det samme som meg, ikke har.

 

Og jeg kan ramse opp masse annet jeg har opplevd som har gitt meg livserfaring. Så er det mange områder hvor jeg mangler livserfaring. Jeg har for eksempel aldri skaffet meg en høyere utdanning, og mangler erfaring på det området.

Men å si at enkelte områder, som eksperimentering med dop og reising, ikke bidrar til "livserfaringskassa", er jo bare dumt. ALT man opplever bidrar til ens livserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 20:41, alt man opplever og alle erfaringer man gjør seg, inkludert for eksempel reising og bruk av narkotika, bidrar SAMLET til den totale livserfaringen en person gjør seg. Det ene utelukker heller ikke det andre, det at en person har reist mye betyr ikke at den samme for eksempel aldri har opplevd lykke eller sorg. Lykke eller sorg alene bidrar heller ikke til stor livserfaring.

Selv noe helt ekstremt, som å miste et barn, gir ikke noen enorm livserfaring, det gir kun erfaring på hvordan det er å miste et barn.

 

Poenget mitt er at ingen områder man tilegner seg erfaringer på er "dårligere" enn andre. ALLE erfaringer en gjør seg bidrar til den totale livserfaringen. Både narkotikabruk og reising (som er blitt dratt frem som eksempler i denne tråden) utgjør noen av "livets små biter" som du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. som ksrevet har jeg ogsp prøvd alt av dop og reist men jeg går da ikke rundt å føler at jeg har opplevd så mye. Typisk at folk er så j kry og mener det er noe som gjør dem så sterke og bla bla bla de er jo egentlig bare idioter ...inkl meg selv som har ramla borti den driten der. men forskjellen på med og mange andre er at jeg holder kjeft om det, INGEN av mine "nye" venner vet at jeg har prøvd noe som helts og tror de hadde ramla av stolen om de bare hadde visst Jeg syns det er privat og snakker ikke med noen om det. gamle venner er kuttet ut.kjenner jeg blir provosert av å høre om folk som mener de har opplevd så mye og har vært igjennom så mye.pga dop..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er kry fordi de har drevet med dop? Som skryter av det? Dem om det. Men dette diskusjonen går vel på hvorvidt man samler seg livserfaring ved å drive med dop. Og jeg mener at JA, dette er ett av mange områder i livet der man samler seg livserfaring. Uten at man trenger å være STOLT over det fordet.

 

Og at du faktisk blir provosert av folk som sier de har vært gjennom mye pga dop, det sier jo mest om deg. Hvis du er så erfaren på området som du påstår, og ikke bare tatt en tjall eller sniffa litt cola en helg i ny og ne, så vet du også hvor utrolig sterkt dette med dop er hva det kan gjøre med deg og hodet ditt. Selvføgelig finnes det mange mennesker som har vært gjennom mye pga dop, å mene noe annet er jo bare tull.

 

Og at du har reist mye og likevel føler du ikke har opplevd så mye? Jeg begynner å mistenke at det er du som ikke har evne til å oppleve ting og tilegne deg erfaring jeg:) Det å reise (charter- og storbyferier ikke iberegnet) er vel en av de få tingene her i livet som VIRKELIG åpner ens øyne. Hvis man er klar for det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, denne tråden må vel være materiale for et nytt punkt i Janteloven:

* Du skal ikke tro du har opplevd mer enn meg! Du skal ikke tro du har mer livserfaring enn meg!

 

Selvfølgelig har noen mer livserfaring og opplevd mer enn andre. Dere som blir sure for det får ta grep om livene deres i og gjøre noe med deres snevre erfaringsgrunnlag i stedet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det jeg mener. Å ha forsøkt stoff eller reist gir deg en form for erfaring, men alene gir ikke dette deg noen enorm livserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...