Gå til innhold

Av alle de idiotiske debattene her inne......

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det dette med kjønnsroller den som tar kaka. Guttemammaer er sååååå kjapt ute med å kritisere jentemammaer som diller og prinsesser opp ungene. Men at en liten gutt på 3-4 år skal forstå at han er MANN med stor M og ikke like ditt og datt for da er han rar..... ja det er helt normalt... eller? Seriøst dere forteller ungene deres at de ikke kan pynte seg for da er de rare og unormale. Hjemme kan noen overleve utforsningstrangen, men i det offentlige rom er det krise. Han kan jo bli homo, mobbet eller kanskje steinet fordi han har på neglelakk i bhg? Hva med farger på klær? Er det noen regler her eller?

Hva med å bidra til at ungene faktisk blir selvstendige individer som klarer å ta egne valg. Valg basert på magefølelse og egen interesse. Ikke for å tilfredsstille andre mennesker og deres behov. Tenk hvilken selvtillit dere kan bidra til at barnet oppnår. I stedet stiller dere urimlige krav til et lite barn og bidrar dessuten til mobbing.

Hvis en jente har lyst til å være kaptein sabeltann på karneval i bhg er det helt greit. Men hvis en gutt har lyst til å være Tornerose er det ikke greit. Forstå det den som vil og kan!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns nå dette her var et litt teit innlegg, jeg da..

Er det virkelig sånn at det er greit at 4 år gamle gutter går i kjole og har på neglelakk i barnehagen? Bare skyt meg, men jeg er nå av den oppfattelsen av at det skal være en viss forskjell på gutter og jenter.

Jeg vet med meg selv at jeg styrer unna de mannfolka på by'n som har på eyeliner eller maskara ;)

Skrevet

det er da ganske stor forskjell på 4åringer og voksne menn da! idiotisk sammenligning!!!

Skrevet

En mann som bruker sminke på byen har neppe interesse av å nedlegge deg heller:)

Det er forskjell på jenter og gutter, men det er vel en del av oppveksten å finne ut av dette selv? Ikke bli fortalt hva som er gutteting og jenteting? Noen gutter liker faktisk rosa. Skal han da ikke få lov til å ha dette som en av sine favorittfarger? Hvis en gutt har selvtillit nok til å kle seg ut med rosa kjole og neglelakk i bhg er det da så forferdelig? Jeg skjønner bare ikke problemet.

Hvorfor skal vi presse ungene inn i kjønnsroller? Hva med yrkeslivet? Er det yrker en mann absolutt ikke kan ha og event hvorfor ikke?

Skrevet

Jeg hadde faktisk ikke latt sønnen min gå på karneval som Tornerose. Enkelt og greit fordi han ville blitt ertet og mobbet en hel masse for det! Jeg kan styre litt hvilke fordommer mine barn får og hvilke holdninger de har til mobbing, men jeg kan ikke styre hva de andre foreldrene lærer sine barn. Og det ønsker jeg at i mindre grad skal gå utover mine barn.

Skrevet

For å si det sånn. Dersom min sønn har lyst til å kle seg ut med kjole og veske så vær så god. Men jeg kjøper ikke kjole til han som jeg lar han gå rundt med.

Skrevet

Hvorfor er det en så idiotisk sammenlikning? Hvis vi skal glatte ut alle kjønnsforskjellene og lære barna våre at det er greit at gutter bruker sminke/ neglelakk osv, så de det da disse vi møre ute på by'n om 15 år? Vi lærer barna våre opp til at det er greit for gutter å gå i prinsessekjoler osv, så da mener dere at de ikke vil ta det videre inn i ungdommen osv? Ikke lat som dere ikke forsto hva hun mente. Jeg skjønte det ihvertfall godt.

Og det er heller ikke snakk om at vi er redde for at barna blir homofile. For i år 2011 vet alle at dette er en legning man er født med og ikke "lærer" seg til å bli.

Skrevet

Hjemme er det ok. Om han vil prøve søstern prinsesse kjole og hun tar hans sabeltannklær, er det bare gøy. Men det er hjemme. Han leker også med dokker og hun leker med biler og verktøy. Men man trenger ikke kaste barna sine til ulvene om man kan unngå det...

Skrevet

"En mann som bruker sminke på byen har neppe interesse av å nedlegge deg heller:) .."

hehe.. Jeg ser den :)

Hilsen meg over her ;)

Skrevet

Regner med at de mannfolka med maskara og eyeliner du event. måtte møte på byen stryrer unna deg også. De jakter vel mer på en ung blomsterFinn enn en småbarnsmor som deg og meg.

Skrevet

Signerer denne.. De kan leke med hva de vil, men jeg kjøper ikke dukker til gutta mine, da får de låne søstrene sine.

Er det bare meg som vil at gutta mine skal være gutter, og jentene mine skal være jenter? Visste ikke at jeg var så unormal, eller upedagogisk, av den grunn..

Skrevet

Hvordan i all verden VET du at han vil bli mobbet for det? Du antar det fordi du forventer at alle andre skal tenke likt som deg. På et karneval i bhg var en av de mannlige ansatte utkledd som en dame. Ungene synes det var stor stas og jeg tviler på at noen mobbet han. Hvis man forklarer ungen at greit du kan være utkledd som tornerose, men det kan skje at noen barn vil erte deg pga det.... så har man gitt barnet et valg. Det er slik barn bygger opp selvtilit som kan komme godt med senere i livet. Men det er kanskje viktigere at ALLE er like?

Og du kan ikke unskylde deg med at andre ikke oppdrar ungene sine uten fordommer når du bidrar med nøyaktig de samme holdningene.

Skrevet

ehhhh er sønnen din mindre gutt hvis han leker med dukker? Seriøst er dere født på 1800-tallet eller hva? Og jenter må vel for all del ikke leke med biler?

Jeg er vokst opp som enebarn med en far som helt sikkert ønsket seg veldig en gutt. Jeg fikk ergo togbaner og bilbaner osv som gaver. Tror du jeg ikke var en jente av den grunn eller?

Unormal er du ikke hvis man antar at DIB representerer et snitt av befolkningen, men upedagogisk er du dessverre.

Skrevet

Jeg er mamma til en jente på fem år som jeg med stor sannsynlighet regner med at er lesbisk. Ikke overraskende er prinsesser og plysj ikke helt hennes interesser. På karneval i barnehagen ville hun være sjørøver, og vi fant et jentepriatkostyme på nille.

Jeg tror hun veldig godt vet at hun er annerledes enn jenter flest, hun sier det selv, at hun ikke liker rosa jenter og at hun ikke er sånn.

Skal jeg tvinge henne til å komme i rosa prinsessekjole og være mer jentete? Hvis hun hadde vært en gutt med samme legning, så måtte han kommet i guttekostymer?

Jeg er litt rådvill selv, men jeg tror ikke jeg beskytter min datter mot mobbing ved å ikke tillate henne i å være seg selv. Heldigvis er hun en sterk liten jente som vet hva hun vil.

Skrevet

Slapp av, nn 15:30... hehehe...

Guttejenter trenger da ikke bli mer lesbiske enn jentejenter :)

Jeg har ei som ville være drage i karnevalet i barnehagen, og som leker like mye med biler som med dukker. Men jeg har aldri tenkt tanken på at hun er lesbisk. Jeg var slik selv, og jeg er ikke lesbisk.

Skrevet

Nei, jeg vet jo selvfølgelig ikke, men hun er i alle fall ikke mye jentete. Hun har guttevenner og gutteinteresser, alt som er typisk jente er bare dumt i følge henne.

Jeg blir ikke overrasket om det er noe hun skal fortelle meg om noen år.

Men jeg vet jo ikke, kan jo hende hun forandrer seg i tenårene og blir den mest jentete av alle:)

Skrevet

Det finnes mange jenter som ikke liker rosa og dilldall uten at jeg tror de er lesbiske av legning:) Synes det er flott at du ikke presser henne til å være noe annet enn det hun vil selv. Vi er rollemodeller for barna våres og har en viktig jobb å gjøre!

Et eksempel på idioti: En gutt 4 år skal på svømming i bhg. Han har en storesøster. Hun har en HelloKitty badeleke som han har sååååååå lyst til å ha med. Pappan sier bastant nei for sønnen hans skal ikke bli homo. Mamman orker ikke diskutere. Hvilken rollemodell er de for sine barn??

Skrevet

Hun er vel ikke nødvendigvis lesbisk fordi hun ikke liker rosa og standard jenteting? Jeg vet ikke hvilken legning mine jenter har selv om de liker rosa.

Det finnes ei billedbok som heter "Lei av rosa" som jkeg vil anbefale dere å lese.

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke bare på grunn av en farge at jeg tenker som jeg gjør. Det er jo litt hele inntrykket, alt fra utseende til interesser. Hun har en onkel som er homofil, og i følge min mann har min svigermor skjønt dette omtrent før onkelen/broren skjønte det selv.

Nå har jeg aldri snakket om dette med min svigermor, men både min mann og jeg ser at vi har en liten guttejente og vi har gjort oss våre tanker om det.

Det er jo dessuten en viss arvelighet, og når man har det i familien så svekker ikke det mine mistanker.

Skrevet

Ha ha ha ha .

Dere vet ikke mye om hva barna deres leker med i bhg .

Der leker guttene i dukkekroken og kler seg ut i prinsessekjoler og jentene leker med togbane og lego . Og omvendt . Og noen ganger til og med sammen ....

Sønnen min går i rosa skjorter også .Og har en dukke ,men han leker aldri med den .

En ting til mannen min ikke ville kjøpe til sønnen vår var lekekjøkken ,for det mente han også var en jenteleke .

Og litt til min manns forsvar så har han en far som har vært veldig på at menn er menn .Og de skifter ikke bleier og steller små barn (broren til mannen får ikke lov og skifte på sønnen vår av faren hans (bestefaren til sønnen vår)for da mener han at sønnen vår kan bli homo .. Så er ikke så rart at mannen min har en sånn tankegang når han er oppvokst sånn.

Men jeg vil ikke at mannen vår skal føre den tankegangen videre til sønnen vår ...

Hilsen mammaen til gutten med blå neglelakk :)

Skrevet

Jeg var også en slik jente, som "elsket" alt det rundt gutter. Jeg var mer interessert i biler, leke cowboy..Enn å bruke tiden på barbie og generelt dukker. Mye mer moro det.

Er i dag 100% jente, og liker gutter veldig godt :):))..hehe..

At du som mor til en 4 åring, tenker allerde nå. "Nei, hun er nok lesbisk", da syns jeg du skal ta en chill ;)..Barn er forskjellige, og de viser tidlig hva interesser de har, men det betyr ikke, at de vokser opp og blir lesbisk. Tror heller det kan bety, at de kan komme til å kanskje utforske litt mer enn ellers. Og det er veldig viktig, at de får teste det hele ut :)

Skrevet

jaja... Men akkurat der blåser jeg i hva som er pedagogisk rett.

Kan ikke se at guttene tar skade av å leke med biler og at jentene leker med dukker.

Skrevet

Hvis jenter gjør gutteting er det greit. De skal jo såklart få leke med småbiler, traktorer å kle seg ut som både pirat å supermann. Men at en gutt har en dukke, ønsker å ha negelakk eller prinsessekjole en gang i blandt er ikke greit overhode. Hvor er logikken i det?

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe dukker å slikt til gutten min bare for å gjøre det, men kommer det et tidspunkt der han selv ønsker seg dukke, lekekjøkken eller andre typiske jenteting så skal ha få det. Jeg ser ikke noen grunn til å skal presse han inn i en "manne" rolle når han er så liten. De vokser fra dukkene, innser det ikke er så kult med kjole etc så la de ha det morro å leke på sin måte.

Skrevet

Amen:) Savner en LIKER-knapp her!!

Skrevet

min gutt elsker biler, dinosaurer, jungeldyr, fly og alt det der. men han har også dukkevogn som han elsker å løpe rundt med. hos søstreren min leker han med dukkene hennes (de leker sammen, hun er 4år). og jeg har ingen problem med det. care hva han leker med, så lenge det ikke er farlig ;)

meeen å sende gutten min i barnehagen med kjole hadde jeg ikke gjort. det kan han bli ertet for i lang tid etter barnehagetiden. et barnehagebarn vet ikke alltid helt hva de vil så da må foreldre sette grenser. men når han blir eldre og hhvis han da vil bruke kjole skal ikke jeg hindre han i det. støtter han da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...