Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 I de siste månedene har jeg begynt å blø under samleie, friskt blod, etter dette har jeg hatt flere dager med brun "utflod"...hva kan dette komme av? Jeg er 38 år, ferdig med fødsler og graviditet for 4 år siden...sunn og frisk (så vidt jeg vet) og har fast forhold..
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Det kan være en rekke ting. Hva med å google litt, og så må du ta kontakt med fastlegen mandag, si det haster litt.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Lenge siden du tok celleprøve? Ikke får å skremme, men jeg har hatt forandringer og det startet på den måten du beskriver.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Er ikke lege men tenker også at du bør ta en celleprøve.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Er et par år siden siste celleprøve...har hatt celleforandring før men det er sikkert 18 år siden...
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #6 Skrevet 20. mars 2011 Er det non større sjans for å utvikle det igjen etter å ha hatt det før?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 Det var sånn jeg fant ut at jeg hadde klamydia.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #8 Skrevet 20. mars 2011 De som har hatt forandringer bør jo ta oftere sjekker. Syns du bør komme deg til legen i morgen.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 Det kan dessverre være tegn på kreft også, du er nødt å kontakte lege mandag morgen for å sjekke deg.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #10 Skrevet 20. mars 2011 Tok du celleprøve for to år siden så er det ikke kreft. Men du kan ha nye celleforandringer. Man blir ikke immun av HPV så dette kan man bli smittet av igjen.. Kom deg en tur til legen og ta ny celleprøve. Det virker som du har lettblødende cervix (livmorhals).
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #11 Skrevet 20. mars 2011 Mener å uske at på siste prøvesvar så viste det noe tegn til forandring, men at det enda var lite..på brev i posten, kan dette stemme? Og hvorfor blir man da evnt ikke kalt inn til ny time hos legen??
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #12 Skrevet 20. mars 2011 Litt ansvar for egen helse har en da!! Og du her oppe så sier det ikke kan være kreft om en har tatt celleprøve for 2 år siden.. Hvordan i all verden klan du feilinformere sånn? Andre land, og private klinikker oppfordrer til sjekk hvert år. Nabodamen døde nettopp av dette, og hun hadde siste sjekk uten noe feil på for under 1 år siden.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #13 Skrevet 20. mars 2011 Du burde vel egentlig ikke ha ventet såpass lenge med ny prøve dersom det var forandringer allerede for to år siden. Man kan lure på hvorfor du ikke har vært innkalt til ny prøve tidligere, men det er viktig å huske på at man faktisk må ta noe ansvar for sin egen helse også! Hva om du ikke hadde fått disse blødningene, ville du da ha gått i et år til? Det å sjekke hvert tredje år er jo for å se etter forandringer som må følges opp! Jeg ville kommet meg til legen fortere enn svint, og tatt det som en viktig lærepenge. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #14 Skrevet 20. mars 2011 Ta det med ro, som oftest er det bare en infeksjon som lett lar seg behadle, det sa min lege til meg og han hadde rett.. Løper det noe stort i gangen så er det som oftest en hest og ikke en sebra...
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #15 Skrevet 20. mars 2011 Kjære vene, du må da ikke si at man ikke kan ha kreft hvis celleprøve var ok for to år siden. Jeg jobber på gynekologisk kreftavdeling, og skal love deg at jeg tar celleprøve hvert år. Har hatt flere pasienter som har utviklet kreft selv om de har hatt ok celleprøver for rimelig tid tilbake. Vær så snill å ikke kom med slike bastante meninger uten å ha holdepunkt for påstandene... Når det er sagt, så trenger ikke HI å stresse for dette. Mest sannsynlig har du en lettblødende cervix (har det selv, og det kan ofte komme litt blod etter samleie). Men en tur til legen anbefaler jeg
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #16 Skrevet 20. mars 2011 Takk for svar jenter:) Jeg skal bestille legetime i morgen jeg:)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #17 Skrevet 20. mars 2011 Nettopp lest at det tar 10-15 år å utvikle livmorhalskreft..
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #18 Skrevet 20. mars 2011 Det tar 10-15 år å utvikle kreft fra tidligere celleforandringer så hvis celleprøven var helt normal for to år siden er det heldig liten sannsynlig at hun har utviklet kreft! Jeg jobber med livmorhalskreft selv så jeg kan dette her faktisk. Noen ytterst få utviklet kreft raskere men ikke på under to år.. Det er ikke uten grunn til at screening er hvert 3. år!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #19 Skrevet 20. mars 2011 Hvis hun døde av cervix kreft og ikke livmorkreft eller eggestokkreft kan jeg vedde på at prøven for under et år siden er feil!!! Eller hun er et medisinsk under..
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #20 Skrevet 20. mars 2011 21:03 Du er skremmende feilinformert. Tviler sterkt på at du jobber med dette!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #21 Skrevet 20. mars 2011 Vel, du kan vel bli med meg på jobb i mrg da.. Jeg har til og med hatt innlegg på forskjellige konferanser rundt i Europa, men mest tilstede for å holde oss oppdatert på forskning.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #22 Skrevet 20. mars 2011 Så hvordan kan noen uten forandringer være død av kreft under ett år etter de tok siste prøve. En prøve som forøvrig var helt fin. Enig med henne over her at noe skurrer. Har bodd i Tyskland og der var det screening hvert år.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #23 Skrevet 20. mars 2011 Da tror jeg du har dibbet istedet for å fulgt med på forskningen for du virker ikke oppdatert. Takk som byr, men har egen jobb i morgen.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #24 Skrevet 20. mars 2011 Jobber selv som sykepleier ved gynekologisk kreftavdeling, og har gjort det i snart 10 år. Vil nok si at du er skremmende bastant i at man ikke kan utvikle kreft raskere. Ja, det er nokså sjeldent at det går veldig raskt, men har selv jevnlig hatt pasienter som har kommet inn til oss med cervixcancer som hadde negative cyt.prøver for mindre enn 3 år siden. Det "verste" tilfellet var nok ei ung jente som hadde negativ cyt.prøve for 6 mnd siden, men hadde dog utviklet cervixcancer stadium 2B. Husker henne spesielt godt, da hun var akkurat like gammel som meg (bursdag samme dag til og med). Er enig i at det vanligvis heldigvis tar mye lengere tid, men i din verden så mener du at "alle" som har utviklet cervixcancer kunne oppdaget dette ved celleforandringer for 10-15 år siden? Grunnen til at screening er hvert 3.år i Norge er rett og slett av økonomiske grunner, samt at det selvsagt er sjelden at det utvikles så raskt. Men jeg skal love deg at alle mine kollegaer tar cyt.prøve hvert år, både sykepleierne og gynekologene. Syns det er merkelig at du som sier du jobber med dette så du kan det er såpass mye feilinformert i forhold til andre som jobber med dette. Men, jeg er selvsagt enig i at det er veldig liten sannsynlighet for at HI har noe så alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #25 Skrevet 20. mars 2011 Hvor er jeg bastant? Jeg skriver da selv at det kan forekomme men uhyre sjeldent.. Fantastisk hvordan noen ufaglærte kan si at jeg er feilinformert fordi den eneste kunnskapen de har er historien til naboen. Jeg kan vedde hånden min på at en kvinne som får kreft 6 mnd etter en helt normal celleprøve ikke hadde normal livmorhals på det tidspunktet. Prøvetaking av lege kan ha blitt dårlig eller det rett og slett hadde vært en prøveforbytting. Utrolig trist for kvinnen det gjelder.. Celleforandringer starter i basalcellene og disse cellene sheddes av på overflaten og skal da fanges opp ved skrap på dette området. At disse cellene ikke har blitt fanget opp på overflaten betyr ikke at cellefirandringene ikke har bært i basallaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå