Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Ja, det er vi alle enige i. Dumt at jeg bor i en by hvor det nesten ikke finnes utlendinger.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Det varierer nok fra person til person, ikke hvilken religion de har. Jeg personlig har opplevd høflige og hjelpsomme gutter uansett hvor de kommer fra. (ps: norske skrives med liten n)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Muslimske mannfolk er som regel oppdratt til at gravide kvinner skal behandles med stor respekt. Småbarnsmammaer skal også hjelpes så mye som råd er. En kompis av mannen min overtok like gjerne hele barnevogna når vi var ute og gikk tur. Følte meg passe snytt en stund, men så så jeg det fine i det ;-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Jada, religiøs tilhørighet avgjør om man hjelper til med barnevogner. Gud hjelpe meg for idioti
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Altså, det var bare noen uker etter fødselen.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 19:12, tror du virkelig ikke at kultur er med på å bestemme slike ting? Hvordan man behandler andre? Det er jo påfallende hvor mye mer hjelpsomme og hyggelige muslimske menn er i forhold til norske menn - og damer for den saks skyld. Må jo være noe i kulturen deres. Nordmenn gidder ikke reise seg på toget engang.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Synes de fleste unge gutter her i Oslo er flinke til å hjelpe til, men de fleste jenter/damer + menn over 40 gir seg faen
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Jeg er så glad jeg bor på et mindre sted uten de helvetes muslimene og arabere. Dem lager ikke annet enn faenskap og møkk i vårt land, og kan til helvete pakke seg hjem til sitt eget land!!!!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 Klart kultur spiller inn. Her prater HI om religion. Kanskje ikke lett for alle å skjønne forskjellen?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 Her jeg bor er det ikke muslimske unggutter, men norske ungdommer hjalp meg ofte med barnevognen:)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 21:21 jeg mener og tror at når muslimske unge gutter hjelper med vognen så er d vel nok mes sannsynlig fordi de ser en mulighet til å prøve nappe til seg noe(lommebok, mobil) fra stellevesken eller lignende!!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 ....men de fleste av oss skjønte likevel at hun snakka om gutter fra land der islam er hovedreligionen, 21:28. Kultur og religion henger ofte sammen. Det er jo bare flisespikkeri du driver med.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #14 Skrevet 17. mars 2011 Hvor bor du da, HI? Jeg er så heldig at det alltid er noen som spør om de skal hjelpe meg med vogna ppå bussen, og de som spør er menn, kvinner, unge gutter og jenter, nordmenn, afrikanere, svensker, arabere, osv. Jeg bor i Tromsø :-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #15 Skrevet 17. mars 2011 21.21 og 21.23: Med den innstillingen håper jeg faktisk dere blir ranet! Fy flate!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #16 Skrevet 17. mars 2011 Nei, det er det ikke. Kultur og religion ikke like mye sammen som folk tror. Det er ikke voldsomt store likheter mellom de muslimske ungguttene fra de største muslimske landene, rett og slett fordi kulturene er så enormt forskjellige. Det virker som om det er mer uvitenhet HI sprer enn fakta.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #17 Skrevet 17. mars 2011 I Tromsø innehar de aller fleste grunnleggende ferdigheter i god gammeldags folkeskikk. Jeg har tilbragt mye tid i Tromsø og ble i starten veldig positivt overrasket over menneskene der. Folk reiser seg på bussen for gravide, hjelper med vogner og på butikkene er de ansatte høflige og hjelpsomme. Det er ikke gjengs der at ungdommen sitter med beina oppi setene på bussen o.l. I Oslo er det helt motsatt. Virker som om folkeskikk er en mangelvare her. Min erfaring i Oslo er også at det er gutter/menn med utenlandsk bakgrunn som er høflige og hjelpsomme. Eller damer. Og jeg har aldri litt ranet eller frastjålet noenting..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #18 Skrevet 17. mars 2011 Du bør være klar over hvor doble mennesker kan være. Den som nettopp hjalp deg med vognen, kan være den som ranet en 90-åring i går.... Dette vet en ikke før en har vært inside i miljøene........ Og tro meg - tro på den unge gutten som hjalp deg. Du vil ikke vite mer enn det.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #19 Skrevet 18. mars 2011 ???? Wow, du har da vært inside i miljøene?? Hahahahahahahahahahhahahahahahahaha!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #20 Skrevet 18. mars 2011 Nu vel. De fleste av oss skjønte i hvert fall utmerket godt hva Hi mente, selv om begrepet "muslimske" i denne sammenheng kanskje ikke var 100 % korrekt. Hi kunne ha skrevet for eksempel "innvandrere, hovedsakelig gutter fra Iran, Irak, Pakistan, Saudi-Arabia og kanskje spesielt den østlige delen av Afghanistan, og kanskje noen fra nordlige Jordan, som sverger til islamsk tro, og kanskje i hovedsak mest personer fra den sunnimuslimske trosretning, synes, i mine øyne, å være mer troende til å hjelpe til med barnevognen, enn norske gutter". Men i en høyst uvitenskapelig tøysedebatt, så er det faktisk ikke nødvendig for at folk skal skjønne poenget.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #21 Skrevet 18. mars 2011 Det hadde blitt like meningsløst siden hjelpsomhet overfor fremmede kvinner ikke vil være påfallende fremtredende i noen av de kulturene
Tante Blås Squaw Skrevet 18. mars 2011 #22 Skrevet 18. mars 2011 Tenk at det går an å lage en krangletråd av å ha fått hjelp av trivelige folk på bussen? Men siden vi allerede holder på; har fått hjelp av både norske, polske, svenske, somaliske, irakiske, pakistanske og indiske på bussen, jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #23 Skrevet 18. mars 2011 Har faktisk lagt merke til det samme som HI, at unge gutter/menn (ca 17-25 år) med utenlandsk opprinnelse (jeg spurte dem ikke om religion akkurat) var mer villige til å hjelpe med barnevogn på trikk og buss. Og da jeg var høygravid, var det nesten utelukkende gutter i den gruppa som reiste seg for meg og gav med setet sitt. Nå er jeg en voksne mamma da, så har kanskje noe mer respekt for de eldre å gjøre? ;-) Ved en anledning ble jeg "redda" av en gjeng eldre pakistanske menn da t-banedørene var i ferd med å slå igjen over barnevogna. De norske i vogna satt bare og stirra dumt på meg. Hilsen Oslo Øst
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #24 Skrevet 18. mars 2011 Nå har jeg ikke lest alle svarene her, men har alikevel noe jeg har lyst til å si :-) Joda, muslimske unge gutter ER flinkere til å hjelpe når dem ser en gravid eller en dame med barnevog. Jeg bor i tjukkeste Oslo og har kjørt mye kollektivt og vært mye ut og inn av butikker. Norske unge gutter ser dumt på deg om du spør om dem kan hjelpe deg inn på bussen med barnevogn, muslimske unge gutter iler ofte til for å hjelpe før du får åpnet munne selv for å spørre etter hjelp. Skal du inn et sted med barnevogn og må gjennom dører, feks. butikk, så slipper de norske guttene døren så den smeller inn i vogna eller lukker seg forran deg. De muslimske guttene holder døra åpen for deg og flere ganger har jeg opplevd at gutter som har gått et stykke bak meg har kommet løpende for å hjelpe meg med dørene, selv om dem ikke skulle inn døra selv. Jeg har vært på klassetur med 30stk. 15 åringer. Av disse var det 12 norske elever. Opplevde de utenlandske guttene som høfligere enn de norske. Takket for maten, for de ekstra pengene vi delte ut og flere av dem kom og takket for den fine turen vi hadde fått i stand for dem (var i utlandet). Ingen av de norske gjord det.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #25 Skrevet 18. mars 2011 Hvor har du fått det i fra? Jeg har sett mange unge norske gutter ute med barnevogn:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå